teille kellä vanhemmat puhuu eri kieltä lapsille ja vielä keskenään eri kieltä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auts
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

auts

Aktiivinen jäsen
03.11.2004
6 895
0
36
eli siinä on tavallaan kolmen kielen soppa... mä puhun suomea pojalle mies omaa kieltään ja me keskenään puhutaan enkkua... te keillä vastaava tilanne miten lapset on oppineet kielet??

meillä poika kylläkin ymmärtää molempia kieliä mutta sanoja ei tule kuin suomeksi =)

Meilla on kaksikielinen perhe, mutta Englannissa asuessamme oli viela se muun ympariston kayttama englannin kieli siina kolmantena. En havainnut lapsilla ongelmia kielen suhteen. Tarkeaa on, etta molemmat vanhemmat kayttavat lapselle puhuessaan aina johdonmukaisesti omaa kieltaan.

Meillä oli tuo tilanne esikoisen ollessa pieni: mies puhui turkkia, mä suomea, ja keskenämme puhuttiin englantia/englannin ja suomen sekasoppaa, joka sittemmin vaihtui suomeksi kokonaan.
Esikoinen puhui jo varhain suomea, turkin kieltä ymmärsi ja sanoi joitain sanoja, mutta vasta joskus 3-4 v välillä alkoi käyttämään enemmän turkin kieltä. Pääasiassa vastaa isänsä turkinkielisiin kysymyksiin edelleen suomeksi, mutta joskus turkiksi, ja esim. eilen ryntäsi kertomaan isälleen turkiksi että näki traktorin ja kaksi koiraa. Kyllä se kielitaito sieltä tulee =)
Poika 2 v 3 kk ja diagnoosina puheen kehityksen viivästymä ei turkinkielisiä sanoja sano kuin muutamia, mutta ymmärtää kyllä halutessaan oikein hyvin mitä baba tarkoittaa :)

Saanko sanoa esimerkin vaikka kyse ei omasta perheestä...... =)

Asuin Tukholmassa, olin töissä päiväkodissa suomenkielisessä ryhmässä jossa oli lapsi 3-v. Äitinsä oli suomalainen, isänsä musta (en tiedä mistä kotoisin), isällä aiemmasta liitosta isompia lapsia. Äiti puhui pojalleen suomea, isä englantia ja siskopuolet ruotsia. Tämä 3-v puhui kaikkia sujuvasti, oli vieläpä todella tarkka, kun sanoin hänelle että leikitkö Batmania niin hän heti korjasi..."Ei kun olen lepakkomies" :D

Meillä puhutaan ruotsia, miehen kieltä ja keskenään englantia. Poika on 1v10kk ja puhuu periaatteessa ruotsia. Jotain sanoja tulee isän kielellä ja ymmärtää isän kieltä yhtä hyvin kuin ruotsia.

Yhteistyössä