Tein karppaajan mutakakkua, maistuu makeutusaineelle!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vinkkejä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vinkkejä?

Vieras
Eli ei tullut kovin hyvän makuista; ohjeessahan pyydetään laittamaan 1-2 dl makeutusainetta ja kyllä täytyy sanoa, että mieluummin olen syömättä, kuin syön makeutusaineelle maistuvaa kakkua.

Onko joku karppaaja onnistunut leipomaan jotain, mistä ei puskisi makeutusaineen maku läpi?

Just eilen tehtiin (mies teki) eka kerran mutakakkua. Ihan hyvää tuli. Makeutusaineeksi laitettiin 3 pikkupussia steviaa (yksi pussi vastaa 2 teelusikallista sokeria). Ei maistunut makeutusaineelle. Tuleehan sitä makeutta suklaastakin jo aikalailla, joten 2 dl makeutusainetta kuulostaa paljolta. Jos on tottunut vähemmän makeaan, niin pienempikin makeus riittää.

Paljon tosiaan riippuu käytetystä makeutusaineesta. Steviaa en ole kokeillut itse leivonnassa, mutta juomissa se ei paista läpi niin paljoa kuin muut makeutusaineet.

Itse en käytä makeutusaineita juuri ollenkaan ja esimerkiksi leivonnassa käytän intiaanisokeria. Mutakakkuun riittää itselläni 1-2 ruokalusikallista sokeria.

Käytin juuri Steviaa ja tuo ohje on karppajien sivulta paljon ylistetty mutakakku ja siihen todella tulee 1-2 dl makeutusainetta. Jos käyttää mahdollisimman vähähiilihydraattista suklaata esim Maraboun 86%, niin sehän on tosi väkevää eli kyllä tarvii makeutusta. Jos käyttää esim tavallista tummaa taloussuklaat, jossa punainen paketti, niin sehän maistuukin ihan erille, mutta hiilareitakin siinä on paljon enemmän!!!

Just eilen tehtiin (mies teki) eka kerran mutakakkua. Ihan hyvää tuli. Makeutusaineeksi laitettiin 3 pikkupussia steviaa (yksi pussi vastaa 2 teelusikallista sokeria). Ei maistunut makeutusaineelle. Tuleehan sitä makeutta suklaastakin jo aikalailla, joten 2 dl makeutusainetta kuulostaa paljolta. Jos on tottunut vähemmän makeaan, niin pienempikin makeus riittää.

Suklaasta ei tule makeutta, jos valitsee mahdollisimman vähähiilarisen suklaan!!!

Meillä suklaa on 80 % tai yli, mutta minusta tummakin suklaa maistuu makealle. Tavallinen maitosuklaa on niin makeaa, etten edes halua syödä sitä. Korjaus tuohon aikaisemmin mainitsemaani stevian määrään. Sitä olikin vain 2 pussia mikä vastaa 4 teelusikallista sokeria eikä 3 pussia.

Lisää makeutusjauhetta. Alkuperäisessä ohjeessa oli 3 dl sokeria, mutta tämä ei välttämättä kaipaa makeutusainetta ihan yhtä paljoa. Tein itse jopa puolella desillä makeutusjauhetta, koska suklaan makeus riittää itselleni hyvin. Käytin Canderelia, joka ei (IMHO) maistu yhtä pahalle kuin Hermesetas.

Ohjeessa puhutaan Candereliasta, käytit Steviaa olisiko siinä syy "epäonnistumiseen"?

Kommenteista poimittua:
Makeutukseksi sopii myös 3 ml (eli 3/5 tl) steviajauhetta kun suklaa on Maraboun 86 % mallia.

Jos siis käytit tätä reseptiä
Mutakakku :: reseptit :: karppaus.info

Viimeksi muokattu:
Tein kakun samalla karppaajien mutakakun ohjeella mutta koska en karppaa, niin laitoin sokeria sen 3 dl, mikä oli aivan liian paljon. Tuli ihan liian sokerista mun makuuni. Seuraavan kerran laitan 2 dl.

Jos käyttää mahdollisimman vähähiilihydraattista suklaata esim Maraboun 86%, niin sehän on tosi väkevää eli kyllä tarvii makeutusta. Jos käyttää esim tavallista tummaa taloussuklaat, jossa punainen paketti, niin sehän maistuukin ihan erille, mutta hiilareitakin siinä on paljon enemmän!!!
Kolmen vuoden karppauksen jälkeen Maraboun 86% on makeata kuin hunaja ja sokeria tai makeutusainetta tarvitsee lisätä vain vähän. ;)

Noissa Karppifoorumin resepteissä pitää huomioida se että osa reseptin kirjoittajista ei juurikaan lisämakeutta tarvitse maistaakseen makean ja osalla ei edelleenkään ole makuaisti vielä resetoitunut huomatakseen mietoa makeutta.