Tein tossa "ruokalistaa" jotta helpottuis arki ja NYT TARVIIN APUA!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei mikään kokki kolmonen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Naudan(jauhe)lihaa on oikeasti 8 päivänä 14:sta...

Kananjauhelihasta pihvejä (tai sellaisia kebab-vartaita) ja riisiä ja currykastiketta.
Kanan rintaleikkeitä, hornetteja tms uunissa, couscousia lisäkkeeksi.
Porsaansuikaleita appelsiinimehu-tuorejuustokastikkeessa, perunoita.
Uudet perunat ja kananmunakastike (valkokastike jossa munaa). Silliä lisäksi sitä haluaville.
Kana-pinaattipastaa.
Pinaattikeitto ja kananmunaa.
Perunavelli ja grahamlihapiirakoita.
Kasvissosekeitto ja karjalanpiirakoita/ sämpylööitä.

Kalaa en osaa ehdottaa, kun olen kalavammainen ;)

Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Alkuperäinen kirjoittaja ei mikään kokki kolmonen:
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Kovasti on jauhelihapainotteinen, vielä naudan jauhelihaa. Vaihtasin niitä pois ja osan sikanaudaksi. Ja yhen päivän vois korvata vaikka soijarouheella. Ei tuo "kasvikset" tuolla lopussa myöskään kuulosta kovin vakuuttavalta. Meillä kun karpataan, on aterialla mukana aina lämmin kasvislisäke ja joku raaste. Lisää vaikka ihan pelkkiä raasteita listaan.

no meillä joka ruuassa on kasviksia, juureksi milloin mitäkin, porkkanaa, lanttua, kukkakaalia maissia, paprikaa jne. lista on pitkä.

onko se naudanjauheliha jotenkin pahasta ?

meillä syödään ihan normaalisti, ei mitään dieettejä vaan tarkotus syödä normaalia terveellista ruokaa. ja niinkuin tuohon alkuun jo kirjoitin, joka ruualla on salaattia tarjolla, se voi myös olla esim. porkkana-ananas raaste ;)

Sanottakoon, että kyllä se karppaus on terveellisempää, kun nämä "normaalit terveelliset kotiruuat", jotka ovat riisiä, makaroonia, pastaa,....

no montas makaroni tai riisi ruokaa tossa mun listassa oli ? enemmän oli perunaruokia. mieluummin mä perunaa syön kun aina riisiä tai makaronia, ja sillon kun niitä meillä on, ne on joko ruispastaa tai täysjyväriisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja yök:
Alkuperäinen kirjoittaja yök:
miks pitää joka päivä syödä lihaa!?!?!?

Siks että ihminen on sekasyöjä, syö lihaa ja kasviksia. Sitä mä en taas ymmärrä miksi pitäisi syödä joka päivä nautaa joka on ekologisestikin kestämätön valinta. Eikä edes sovi kaikkien vatsalle. Monipuolisesti eri lihoja ja kananmunia on paras ja TERVEELLISIN valinta.

Miten toi "ihminen on sekasyöjä" perustelee sitä, että joka päivä pitää syödä lihaa?? Silloinhan voi syödä yhtenä päivänä lihaa, kahtena kalaa, kolmena kasviksia. Ihme vanhanaikainen ajattelutapa tuo, että vain lihaa joka aterialla. Proteiiniakin saa muustakin ku lihasta. Mun mielestä aika ällöttävälle näyttää ap:n ruokalista jauhelihoineen ja makaroneineen.

mä nyt oon vähän ihmeissäni :D jos ottaa silmää käteen niin kovin monena päivänä ei makaronia ole, ja silloin kun sitä on se on ruispastaa tai muuta tummaa versiota... että tästäkin pitää alkaa tappelemaan..

meillä ei esimerkiksi syödä possua, koska se ei uppoa kellekkään, ollaan huomattu että naudanliha sopii meille parhaiten, sitä syö niin lapset kuin aikuiset. kalaa en oikein osaa laittaa, mutta silti yritin että kahtena päivänä viikossa sitä olisi, esim. ASIALLISTEN ehdotusten perusteella nyt löytyy molemmilta viikoilta sitä lohta, kalakeittoa tai sitten kalapuikkoja.

ja meillä ne kasvikset, missä muodossa tahansa, kuuluu aina ruokaan, niitä ei syödä mitenkään erikseen lisukkeena, esim jos on kastiketta niin siinä on sitten millon porkkanaa,paprikaa tms mitä sopii.

nimenomaan pyysin apuja terveelliseen ruokaan, normaaliin kotiruokaan, sitä samaa mitä minä olen pienen ikäni syönyt. meidän perheessä tortillat, fajitakset, pihvit, täytety paprikat yms. on sitten "herkkuruokia"

riittäisköhän nää perusteet nyt jollekin ettei tartte hampaat irvessä kirjottaa miks meillä syödään nautaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Naudan(jauhe)lihaa on oikeasti 8 päivänä 14:sta...

Kananjauhelihasta pihvejä (tai sellaisia kebab-vartaita) ja riisiä ja currykastiketta.
Kanan rintaleikkeitä, hornetteja tms uunissa, couscousia lisäkkeeksi.
Porsaansuikaleita appelsiinimehu-tuorejuustokastikkeessa, perunoita.
Uudet perunat ja kananmunakastike (valkokastike jossa munaa). Silliä lisäksi sitä haluaville.
Kana-pinaattipastaa.
Pinaattikeitto ja kananmunaa.
Perunavelli ja grahamlihapiirakoita.
Kasvissosekeitto ja karjalanpiirakoita/ sämpylööitä.

Kalaa en osaa ehdottaa, kun olen kalavammainen ;)

niin ja ei ollut pelkkää jauhelihaa, oli myös pelkkää nautaa suikaleena ;)
eli siis esim kanaa voisin vaikka lisätä jos toi lihan määrä on "väärä"..

taidanpa tehä uutta listaa, lisätä näitä ehdotuksia sinne niin saan varmaankun kuukauden listan. kiitos niistä asiallisista neuvoista ja vinkeistä, onneksi osaan oikolukea suurimman osan niistä ei niin mukavista viesteistä pois...

Mun lisäysehdotukset:

Uunikala (esim. seitistä), purjoa ja ranskankermaa ja mausteet - haudutetaan uunissa, riisin tai perunoiden kera

Chili con carne perunoiden kera

Nakkikeitto

Linssipata

Tomaattinen tofu-kasviskastike riisin kera (paprikaa, sipulia, valkosipulia, kesäkurpitsaa, tomaattimurskaa, mausteita, tofua)

Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Kovasti on jauhelihapainotteinen, vielä naudan jauhelihaa. Vaihtasin niitä pois ja osan sikanaudaksi. Ja yhen päivän vois korvata vaikka soijarouheella. Ei tuo "kasvikset" tuolla lopussa myöskään kuulosta kovin vakuuttavalta. Meillä kun karpataan, on aterialla mukana aina lämmin kasvislisäke ja joku raaste. Lisää vaikka ihan pelkkiä raasteita listaan.

no meillä joka ruuassa on kasviksia, juureksi milloin mitäkin, porkkanaa, lanttua, kukkakaalia maissia, paprikaa jne. lista on pitkä.

onko se naudanjauheliha jotenkin pahasta ?

meillä syödään ihan normaalisti, ei mitään dieettejä vaan tarkotus syödä normaalia terveellista ruokaa. ja niinkuin tuohon alkuun jo kirjoitin, joka ruualla on salaattia tarjolla, se voi myös olla esim. porkkana-ananas raaste ;)

Sanottakoon, että kyllä se karppaus on terveellisempää, kun nämä "normaalit terveelliset kotiruuat", jotka ovat riisiä, makaroonia, pastaa,....

no montas makaroni tai riisi ruokaa tossa mun listassa oli ? enemmän oli perunaruokia. mieluummin mä perunaa syön kun aina riisiä tai makaronia, ja sillon kun niitä meillä on, ne on joko ruispastaa tai täysjyväriisiä.

Et ymmärtänyt nyt tekstiäni.

Tuo edellinen kertoi, että heillä karpataan, johon vastasit, että "meillä syödään ihan normaalisti, ei mitään dieettejä vaan tarkotus syödä normaalia terveellista ruokaa"

Karppaus ei ole dieetti (laihdutusdieetti).Ja siinä nimenomaan syödään normaalisti ja nimenomaan terveellistä ruokaa , ei siis "normaalia kotiruokaa", joihin yleensä ihmiset laskevat nämä riisit, pastat, sun muut. Lauseesi tarkoittaa sitä, että mielestäsi karppaus ei ole terveellistä.

Näin ainakin tekstisi antaa ymmärtää, en sitten tiedä, mikä oli ajatuksesi.