Tein uudelle vuodelle lupauksen jo joulukuun alussa kaverien painostamana ja jestas täähän on ihanaa =PKANNATTAA LUKEA AJATUKSELLA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aamunakka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aamunakka

Vieras
nimittäin kestoilu niin oma kestoilu ku lapsen eikä yhtään niin rankkaakaan kuin kuvittelin.

1. Ajattelin että on ällöttävää oman verensä kanssa pelata mutta ei se nyt olekkaan kaveri teki mulle siteitä ja ostin kuukupin, mahtavia kummatkin ja se on ihan totta, että tuntuu kivemmalta olla kankainen side ku se kaupan ENKÄ IKINÄ ENÄÄ LAITTAS SITÄ KAUPAN KAAMEETA HIOSTAVAA.

2.Luulin että meidän tilanpuute ois syy tälle meidän jo menneelle kestottomuudelle, tai keksin tekosyyn aikanaa. Ei se ole mikään syy. Mulla on pienessä vessassa kannellinen hieman tavallista ämpäriä isompi astia johon heitän vaipan pikku huutasun jälkeen.

3.Luulin että kauhee homma aina vaipan vaihdon yhteydessä pestä sitä vaippaa ja pyh ei ole kyllä aikaa tuo homma vienyt, samalla voi vaikka itse itsahtaa pisulle ja pesasta sen vaipan ihan sillei nopsaa.
Seinään hommasin pesukoneen päälle semmosen telineen mikä taitetaan pois, siihen ripustan aina pesun jälkeen kuoret jos ei tahraset niin suoraan roikkuun ja pian ne onkin jo käytössä taas. Sappisaippua on hyvää mutta niin on oliiviöljysaippuakin..vink vink..

4. Kakkavaippaa kammoksuin että millasta se on raapia sitä kakkaa sieltä vaipasta. No ei sekään ole läheskään niin kamalaa kuin luulin,ei itse asiassa ollenkaan, pesun jälkeeen lapsi lattialle leikkiin ja tuuletteleen ja itte taas huuhtasee.

Tähän väliin kehun villavaippoja jotka voi jos ei tahroja ole tullut niin nakata partsille tuulettuun vain ja hetken päästä hajut on poissa ja vaippa taas käyttö valmis..HELPPOA KU MIKÄ!
Ja olin kyllä todella ennakkoluuloinen näitten suhteen, ne kutiaa ja ne haisee ja ne on varmasti kuumat ja kuinka semmoset mitään voi tehdä-oli mun ennakkoluuloja vain.

5.Konepesu/kuivumaan laitto. No en ole huomannut tässäkään paljo eroa entiseen, sama aika mulla sen roskiksen kanssa menis. Lapsen vaipat pesen
joka kolmas aamu ja joka toinen ilta laitan ne likoon yöks ja aamulla kaadan koneesen, pesu pyyhkeiden/lakanoiden kera ja kuivuun, TÄMÄ EI OLE NIIN VAIKEAA KU KUVITTELIS.

Jatkan kohta....

Mutta sen sanon että hieman päälle kuukausi sitten oltiin koko kertiksillä (surkeaa =( ) ja sitten puolessa välin viime kuuta osakestoilla ja nyt joulusta lähtien kokonaan kestoilla ja tää on tosi palkitsevaa itselle =) .

Alkuperäinen kirjoittaja ViErAs:
Tosi hieno juttu ap, täällä ei yleensä viitsi edes kestoista puhua kun tietämättömät alkaa järjettömän vastustusshow:n.....

no höh, mä ajattelin että mammat kunnioittas ja hurrais ja =P ..no ei sitten..en mä viitsi hyviä puolia jaella jos ketään ei kiinnosta. Kiitos teille kun mukana ilossa!

Alkuperäinen kirjoittaja idea:
mulla on kestot odottamassa käyttöä.... sais vaan aikaiseksi...

No alota vaan, päivä pari menee ja olet jo kestorytmissä mukana =)

Mutta ihan jokaiselle että äpssä on hyvät kuoret mutta ne vaipat ei ole hyviä edes kolmen pesun jälkeen että jos niitä halajaa niin ostakaa käytettynä

Alkuperäinen kirjoittaja Naw2012:
Hienoa! Kiva ku on välillä taas kestoilujuttujaki. :)

Ei ota oikein tuulta alleen ku täällä niin "laiskoja" mammoja että ei ne jaksa edes lukea kestoilun iloista :P .. Tää taitaa sitten siirtyä energisten mammojen sekaan kestovaippainfon foorumille... *MORJES*

vauva on nyt 6kk, kannattaako vielä aloittaa kestoilu? säästääkö siinä muuta kun luontoa? mitä pitäs hankkia? en jaksa etsiä netistä mitään, kertokaa jos jaksatte:)

Meillä molemmat lapset kestoilee ja kyllä käytetään välillä noita kertakäyttöisiäkin. Tai toi isompi ei enää tarvi vaippaa muuten kuin pitkillä reissuilla ja siihenkin riittää kuivaksiharjoitteluhousut (kestoa nekin). =)

Ekojen yökestojen kokeilu kokemus oli ihanan kutkuttava niin ku tämä koko tutustuminen kestojen saloihin. kiitos kyllä kuuluu ystäville joilla vanhempia kestopeppuja ku mulla on vain 3 kk vanha niin sain vaippoja eka testiin ja nyt ostan ne sitten ihan itselle =) . Suositteluni tai niin ku facebook kielellä että TYKKÄÄN

Alkuperäinen kirjoittaja henni:
vauva on nyt 6kk, kannattaako vielä aloittaa kestoilu? säästääkö siinä muuta kun luontoa? mitä pitäs hankkia? en jaksa etsiä netistä mitään, kertokaa jos jaksatte:)

Aloita ihmeessä, itse laskin että ensimmäisen 10 kk:n jälkeen kestot olivat maksaneet saman mikä siihen mennessä olisi mennyt kertiksiin, eli sen 10kk:n jälkeen kuluina vaan pesukulut. Meillä oli käytössä ImseVimsen sisävaipat ja kuoria, mut kurkkaa kestovaippainfo.fi, siellä on hyödyllistä asiaa :)

Kyllä se nyt aina kannattaa, viidakko ilman avustavaa ystävää on vain aikamoinen...ihan joku paketti lapsesi kokoo jostain vaikka huuto.netistä ois hyvä. Se on jo aika paljon jos säästää rakasta luontoamme =) eikö vain. Ne on miljardeja suomen maassakin laitetaan vauvan vaippoja vuodessa roskiin,saatika päälle vielä naisten ja vanhuksien vaipat. Hui ja ne ei maadu... Ja kyllä rahaakin säästyy ku ostaa järkevästi vaippoja ( usein kai käy vaan niin että tää kestoilu vetää ihan mukanaan ja haluaa kaikkia kivoja kuoseja ja rahaa menee, mutta niistä saa myydessä ainakin puolet takas =) )

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Naw2012:
Hienoa! Kiva ku on välillä taas kestoilujuttujaki. :)

Ei ota oikein tuulta alleen ku täällä niin "laiskoja" mammoja että ei ne jaksa edes lukea kestoilun iloista :P .. Tää taitaa sitten siirtyä energisten mammojen sekaan kestovaippainfon foorumille... *MORJES*
Voin mä sun puolestasi iloita. :) Mutta itse olen niin "laiska" etten tällähetkellä rupea tuohon. Aiemin olen kyllä kestoillut.

siis mä olen hankkinut villaisia ja flanenellisia imuvaippoja ja sitä riisipaperia ja "snapperit" ja ajattelin että kestoilen noilla harsoilla mihin laitan niitä imuja väliin. mun äiti neuloi parit vaippahousut villasta, ne pitäisi huovuttaa. muksu on nyt viis kk.
sais vaan aloitettua... tuo kakkaa viisikin kertaa päivässä ja mulla on kaksi muutakin tenavaa pyykkiä tekemässä joten aina homma siirtyy...........................................

mulla on kestovaippoja pyykkikoneellinen. tunti sit laitoin ne koneeseen 30asteeseen 20min pesulle. ihan älyhelppoa laittaa ne sisään, valita pesuohjelma ja laittaa kone päälle. sit siitä äkkiä ripustaa ne kuivumaan. aamusta sit katon ovatko kuivuneet. ekaa kertaa kokeilin pesemistä ihan tekemisen puutteen vuoksi. kivan näköstä pyykkiä kun paljo kivoja värejä.

musta toi kuukuppi on myös tosi hyvä. äitini piti sitä huonona, mutta annas ollakkaan kun tuli hetki ettei kaapissa ollu siteitä. lainasin kuppia ja siitä asti äiti on ollu kuppilinjalla. kestositeitä en oo kokeillu. musta ne kaupan suojat hiostaa ja aiheuttaa helposti hiivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja henni:

Säästää ittensä kantamasta vaippapusseja kaupasta kotiin. Rahaa säästyy, jos ostaa käytettyjä vaikkapa huutiksesta. Käytetyillä on yleesä myös parempi imukyky, kuin ihan uusilla.
Kaverillani on nyt 3 lasta ja hän päätti kokeilla kestoja sille uudelle tulokkaalle ja hurahti niin, et jatkaa kestoilua. Saan myytyä hänelle 5-10kg vaipat, jotka ovat jäämässä meille pieniksi.

Niinpä kestot on ihan tosi söpöjä... =) ja vanhojakin on ihana tuunailla =P ...ja nyt ku hurahdin vielä ite tekeen niitä niin tää on kyllä yks parhaimmista lupauksista mitä kannatti kokea =) ..

ne ei haise niinku kertikset. Ne säästää vettä ja energiaa, kangasvalinnoilla voi vielä lisätä tätä kulutuksen säästöä joka ei kyllä itselle ole suoraan rahallinen, mutta luonnon kannalta tässäkin suhteessa parempi. Ja se on palkitsevaa, on ihana ripustella niitä kuivuun ja valita likalle ihania eri kuoseja.

Yhteistyössä