Teini haluaa muuttaa etävanhemman luo, mutta pelkään että lähivanhemman ei suostu siihen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lähivanhemmaksi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lähivanhemmaksi?

Vieras
Mä olen siis se etävanhempi. Eron jälkeen lapsi muutti mun kanssa asumaan, mutta myöhemmin tuli mulla erinäisiä ongelmia ja lapsi siirrettiin toisen vanhemman luokse asumaan lastensuojelun päätöksellä. Tapaamisoikeus ja yhteishuoltajuus säilyi kuitenkin koko ajan.

Tuosta on nyt yli kuusi vuotta aikaa kun mun ongelmat on selvitetty. Lapsi on jo pidemmän aikaa halunnut muuttaa mun luokse asumaan. Tällä hetkellä on mun luona melkein puolet ajasta. Lapsi haluaisi olla enemmän mun luona ja asua virallisesti täällä.

Tiedän vain ex-puolison, että ei suostu niin vain tähän. Vaikka lapsi on sen ikäinen, että saa itse sanoa missä haluaa asua. Lastensuojeluasiakkuus on päättynyt jo seitsemän vuott sitten joten ei kai asia heille enää kuulu millään tavalla? Tarvittaessa otan kuitenkin sossuun yhteyttä jos exä ei suostu lapsen muuttoon. Lapsi ei koe enää voivansa asua ja olla enemmän lähivanhemman luona. Lapsi on aina ollut enemmän mussa kiinni kuin toisessa vanhemmassa. Lapsi sanoo, että voisi paremmin mun luona.

En vain jaksaisi sitä vääntöä mitä tästä seuraa. Mutta kyllähän toisenkin vanhemman pitäisi kuunnella lasta! Mun ongelmat ovat taakse jäänyttä elämää. Ei, ei ole kyse päihteistä jos joku alkaa siitä vääntämään. Mulla vain loppui voimat monen asian summana ja elämä tuntui lähteneen pohja. Lastensuojelu yritti auttaa tukitoimilla, mutta lopulta katsoivat parhaaksi, että lapsi muuttaa pois. Olen rämpinyt ylös suosta ja sinne en enää halua takaisin. Elämäntilanteeni on nykyään aivan erilainen ja elämä on kuten monella muulla perheellisellä.

Ei kiitos mitään sontaa mun niskaan. Mä olen siitä jo osani saanut ihan IRL-elämässä.

Hölmöilyistä joutuu maksamaan. Sinä maksat sillä, että lapsi ei asu luonasi.

Ei se niin mene, että ensin voi perseillä mielin määrin ja sitten kaikki vain painetaan villaisella ja unohdetaan. Sillä toisella vanhemmalla on oikeutensa. ”Vääntö” ja ”sonta” ovat sinun ihan itse aiheuttamiasi.

Jos olisin itse lähivanhempi tällä hetkellä sen vuoksi, että lapseni entiseltä lähivanhemmalta olisi otettu lähivanhemmuus pois lastensuojelun toimesta, niin taatusti taistelisin kynsin ja hampain sen palauttamista vastaan. Ei tuollaista tehdä kevein perustein.

Näillä tarinoilla on aina myös toinen puoli, se mitä ei ikinä kerrota täällä kuin korkeintaan osittain ja väritettynä. En tiedä, mikä tässäkin aloituksessa on pointtina.

Hölmöilyistä joutuu maksamaan. Sinä maksat sillä, että lapsi ei asu luonasi.

Ei se niin mene, että ensin voi perseillä mielin määrin ja sitten kaikki vain painetaan villaisella ja unohdetaan. Sillä toisella vanhemmalla on oikeutensa. ”Vääntö” ja ”sonta” ovat sinun ihan itse aiheuttamiasi.

Jos olisin itse lähivanhempi tällä hetkellä sen vuoksi, että lapseni entiseltä lähivanhemmalta olisi otettu lähivanhemmuus pois lastensuojelun toimesta, niin taatusti taistelisin kynsin ja hampain sen palauttamista vastaan. Ei tuollaista tehdä kevein perustein.

Näillä tarinoilla on aina myös toinen puoli, se mitä ei ikinä kerrota täällä kuin korkeintaan osittain ja väritettynä. En tiedä, mikä tässäkin aloituksessa on pointtina.
Toivottavasti sait nyt nostettua itsesi oikein kunnolla jalustalle.

On totaalista paskanjauhantaa, että ei voisi saada lasta takaisin. Kyllähän narkkarivanhemmatkin voi saada lapset takaisin joten miksi en mä? Ei ole ollut mistään päihteistä kyse mun kohdalla. En ala tarkemmin kertomaan mistä kyse, mutta yhtenä osana esim. vakava fyysinen sairaus. Oli monta tekijää joiden takia henkinen jaksaminen romahti. Ei ole terve sellainenkaan jonka mielestä romahtanut ihminen ei ansaitse toista tilaisuutta. Kun kerran päihdevanhemmatkin sellaisen saavat jos ovat jättäneet päihteet.

En tiedä mikä sun kitkerää viestissä oli pointtina. Tai no tietenkin se itsensä jalustalle nostaminen. Onnea siitä. Toivottavasti ei ikinä itse romahda koska sä tuskin sieltä selviäisit.

Yhteistyössä