Teini-ikäisten nukkuminen (nukkuu päivät, valvoo yöt)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Miten teidän muiden teinit nukkuu kesälomalla? Puhutaan siis 15-16- vuotiaista.
Mun miehen poika valvoo yöt ja nukkuu sitten iltapäivään saakka. Pelaa öisin. Pelaa kyllä päivätkin...Ollaan juuri muutettu vasta saman katon alle enkä ole viitsinyt asiaan puuttua, mies ei ole asiaan puuttunut millään tavalla. Onko se ihan ok, että tän ikäiset valvoo myöhään ja niiden pitää antaa nukkua päivä? Mies on päivät töissä joten ei varmasti ole ollut edes kartalla siitä mitä tapahtuu. Minä olen nyt ollut tässä lomalla ja seuraillut tätä teinin elämää...
Viime yönäkin on ollut whatsapissa vielä klo 2.30. Tänään heräsi ihan juuri, eli noin 12.30. Isänsä antoi tehtäväksi nurmikon leikkuun tälle päivälle, ei ehtinyt leikata kun alkoi satamaan puolen päivän maissa...

Kertokaa miten näiden teinien kanssa pelataan, mikä on normaalia ja mikä ei? Mies on vähän lepsu ja antaa pojan tehdä mitä huvittaa. Ajattelin kuitenkin ottaa asian puheeksi ja koska nyt talossa asun niin jotain rotia tähän hommaan tulee...

No kyllä minunkin mielestäni joku raja pitää olla, muttaj jos poika menee edes kahdelta nukkumaan niin eihän hän silloin valvo koko yötä?
Koko yön valvomisen käsitän niin että aamulla mennään nukkumaan, siis joskus 06-07 aikoihin.
Se on jo täyttä hulluutta mihin tulee puuttua.
Mutta jos pääasiassa poika menee nukkumaan 01-02 ja herää vaikkapa viimeistään 12 niin se on jo hyvä sääntö.

No kyllä minunkin mielestäni joku raja pitää olla, muttaj jos poika menee edes kahdelta nukkumaan niin eihän hän silloin valvo koko yötä?
Koko yön valvomisen käsitän niin että aamulla mennään nukkumaan, siis joskus 06-07 aikoihin.
Se on jo täyttä hulluutta mihin tulee puuttua.
Mutta jos pääasiassa poika menee nukkumaan 01-02 ja herää vaikkapa viimeistään 12 niin se on jo hyvä sääntö.

Mutta onko tarve valvoa edes tuohon kolmeen? Istua koneella ensin koko päivä heräämisestä saakka ja sama jatkuu yön?

Miksi ollaan niin ahdasmielisiä, että päivät pitää valvoa (herätä kukonlaulun aikaan) ja yöt nukkua? Itse olen ollut aina iltaihminen: mitä myöhäisempi ilta, sitä virkeämpi olen. Tämän takia olen valinnut työni niin, että voin olla töissä iltaisin.
Jos ei ole mitään menoja niin miksi teini ei voisi valvoa pidempään?

Ongelma ei ehkä niinkään ole valvomisessa, vaan siinä että pelaa noin paljon. Itse olisin sitä mieltä että joku roti on tuohon saatava ja juttelisin sen teinin kanssa mitä on itse ajatellut asiasta. Hän voi itse keksiä parhaat konstit vähentää pelaamista, kun tietää milloin hänelle on tärkein aika pelata (jos kaikki kaverit pelaa klo 21 jälkeen, niin sovitte että on päivällä sitten pelaamatta ja lopettaa klo 24 tms,)

Itsekin olen yöihminen joten ymmärrän kyllä tavallaan että lomalla on saatava ainakin välillä valvoakin.
Näyttäähän nuo lasten kaverit valvovan, whatsapp suhisee pitkin yötä, ja juuri odotteli teini kaverinsa heräämistä ja nyt vasta pääsivät ulos neljän hujakoilla.
Näissä meidän teineissä on vissiin joku vika, ovat monesti pehkuissa jo 9-10 aikaan ja kukkuvat kahdeksalta hereillä.

Mun keskimmäinen herää aina joskus 12 jälkeen. Väliilä oon herättänyt sen jopa kahdelta. Syksystä se pakotettiin opiskelemaan sellasta mitä se ei ite haluais. Siel alkaa päivät varmaan 9 ja ei toi tyttö sellaseen herää. Peruskoulussakin oli paljon lintsauksia mutta pääsi läpi ja oikeesti aika huono todistus. Mä en jaksa patistaa kun ei se vielä muutu ja nythän työkkärit sun muut on sen kimpussa ollut ja ennen koulu niin on sillä ihan riittävästi kestettävää.

kyllä meilläkin poika 15 ja tyttö 16v valvoo kesä aikaan paljon.nukkumaan menevät 02 mennessä ja heräävät 12-14 välillä.kyllä nuo kouluaikana ihan riittävästi saavat aikasin nousta ja on rytmit kohillaan joten sallittakoon lomalla rento meininki

Minusta on aivan normaalia, että juuri tuonikäinen valvoo pikkutunneille asti ja nukkuu pitkään. Sehän on aivan ainutlaatuista aikaa nuorelle, kesäyö, kun muut nukkuu ja saa kerrankin olla rauhassa ja miettiä omia juttujaan.
Jatkuva pelaaminen ei tietenkään ole hyväksi, mut aika paljon antaisin pelatakin, kunhan näkee myös kavereitaan.

Kahdelta nukkumaan olis (tai on) mun teinin kohdalla ehdoton takaraja ja kyllä häntä herättelen sitten varmaan viimeistään 12.30....mutta kyseessä on 13v tositosi tunnollinen ja aktiivinen tyttö, joka ei pelaa....Teinit saa valvoa myöhään, nukkua pitkään ja pelata, mutta en sallisi koko päivän pelaamista , en tiedä mikä olis raja, kun tyttö nyt ei pelaa....ja siis jotain aktiviteettia pitää olla ja ulkoilua...

Mutta sinä olet äitipuoli ja teini on miehesi lapsi ja olette vasta muuttaneet yhteen, niin olisin sinuna nyt aika varovainen puuttumisissa....voithan miehelle vähän jutella, mutta et sä oikeen voi mennä noihin asioihin puuttumaan...

Kahdelta nukkumaan olis (tai on) mun teinin kohdalla ehdoton takaraja ja kyllä häntä herättelen sitten varmaan viimeistään 12.30....mutta kyseessä on 13v tositosi tunnollinen ja aktiivinen tyttö, joka ei pelaa....Teinit saa valvoa myöhään, nukkua pitkään ja pelata, mutta en sallisi koko päivän pelaamista , en tiedä mikä olis raja, kun tyttö nyt ei pelaa....ja siis jotain aktiviteettia pitää olla ja ulkoilua...

Mutta sinä olet äitipuoli ja teini on miehesi lapsi ja olette vasta muuttaneet yhteen, niin olisin sinuna nyt aika varovainen puuttumisissa....voithan miehelle vähän jutella, mutta et sä oikeen voi mennä noihin asioihin puuttumaan...

Niin ja ei kai teini nyt nurmikkoa sateessa leikkaa? Tuskin itsekään leikkaisit....ja mies ei varmaan antanut mitään kellonaikaa tuolle nurmikon leikkaamiselle. Ja muutenkin, anna nyt vaan teinin olla jos on kunnon tyyppi ja LOMALLA. Kyllä noilla teineillä on ihan tosi paljon heräämisiä, opiskeluja , harrastuksia ja muuta sitten syksyllä. Kuulostaa, että miehesi nyt ei mikään lepsu ole jos teinillä on kuitenkin koti/pihatöitä, nurmikon leikkaus ei ole mikään pikkuhomma!

Teinille on ihan normaalia valvoa myöhään ja nukkua iltapäivään asti. Toki olisi suotavaa, jos nenä olisi muuallakin kuin peliruudussa kiinni. o_O
Minäkin valvoin teininä monesti läpi yön. Tosin, enimmäkseen lueskelin kirjoja.

Yhteistyössä