teini-ikäisten ryyppäämisestä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Vieras
hyväksyttekö 7. luokkalaisen ryyppäämisen, meillä teini jäi kiinni ekasta ryyppyreissusta, oli pelastettu tuttavalle nukkumaan tosi huonossa kunnossa. Se siitä luottamuksesta..
sanottiin vaan meille et kokeileehan nuo ja minkäs teet..
no kyllä me ollaan sitä mieltä ettei hyväksytä tollasta..

Samoin tässä tiedossa eräs 15v joka saa ryypätä kotonaankin viikonloppusin.

en tiiä oonko kalkkis tai vanhanaikanen mutta kun en hyväksy tollasta..

kyllähän tuo on ollut tiedossa että joskus nämä asiat vastaan tulee ennemmin tai myöhemmin, tosin ei odotettu ihan vielä, ja ennenkaikkkea ettei sitä hyväksytä kotona.. sehän on kuin hiljaisen siunauksen antaminen jos antaa "minkäs teet" mentaliteetillä tehdä tuollaista..

Mun mielestä vaan vaikka joskus teini-iässä lähes kaikki ryyppää mutta sitä ei pidä vanhempien hyväksyä ja sallia..

Ehkä meillä perheessä painaa sekin että meillä molemmilla on huonoja kokemuksia alkoholista omien vanhempien ja tuttavien kautta vaikkei silti absolutisteja olla, kyllä saunakaljat saatetaaan ottaa ja bilettämässäkin käydä, tosin ei lasten nähden kyllä ikänä biletetä..

Sitä kuvaa yritetty lapsillekkin opettaa että saunakaljat voi ottaa, ruualla viinilain tai jne.. muttei sen tartte olla että kun kalja otetaan niin sit otetaan het kunnolla, alkoholi voi olla mukava seurustelujuoma ilman kännihakuista ryyppäämistä

en hyväksy, mutta juttu on siinä mielessä vähän kaksipiippuinen, että siinä voi käydä niin että mitä tiukemmin vanhemmat kieltää, sitä houkuttelevammaksi se ryyppäminen teinin silmissä muuttuu.

Mitä ite teit tuon ikäsenä? Joit limpparia?

Meillä lapset on vielä alle kouluikäsiä, mutta joskus kun tämä asia tulee ajankohtaseksi niin täytyy vain muistella minkälainen ite oli ko. isässä, valitettavasti.
En kyllä siis mitennkään aio kannustaa lapsia ryyppäämään mutta tuskin niille voi ulkona liikkumis kieltoakaan antaa.

Onhan sitä tullut itsekin yläasteiässä kaadettua kurkkuun ihan kiitettävästi.
Eihän niitä kokeiluja pojalle soisi, tai ainakin toivoisi, että jos maistaa, ei tykkää ja jättää homman sikseen.
Mutta tiedän senkin, että jos se teini haluaa juoda, ei vanhemmat sille mitään voi.

Alkuperäinen kirjoittaja muisteleppa:
Mitä ite teit tuon ikäsenä? Joit limpparia?

Meillä lapset on vielä alle kouluikäsiä, mutta joskus kun tämä asia tulee ajankohtaseksi niin täytyy vain muistella minkälainen ite oli ko. isässä, valitettavasti.
En kyllä siis mitennkään aio kannustaa lapsia ryyppäämään mutta tuskin niille voi ulkona liikkumis kieltoakaan antaa.

Minä join mehua. Meillä ei juoda humalahakuisesti ja tästä vastaan minä.

En todellakaan hyväksy. Viina vaarallista alaikäisen fysiikalle esim. aivot kehittyvät vielä 20 ikävuoteen asti. Itse olen ollut hurja teini-iässä ja totisesti toivon, että joku olisi puuttunut siihen menoon. Vaikea vaan löytää keinoja, jotka tepsivät. Ennalta-ehkäisy lienee parasta; vahva itsetunto, mukavaa tekemistä, järkevä ystäpiiri. Siltikään kaikkia ei aina mene niin kuin toivoisi. Vaikeaa tämä vanhemmuus; on vain osattava irroittaa pikkuhiljaa ja toivoa, että kaikki menee lapsella hyvin.

Mut se tässä mättääkin kun moni tuntuu hyväksyvän tuon kuten esim tuon 15v tapauksessa jossa kotona vanhempien silmien alla ryypätään..
tokikaan ei nyt tarkotus mitään keskitysleiriä perustaa eikä koppiin lukita likkaa ton ryyppäämisen takia mutta nimenomaan ettei asiaa silti hyväksytä

kyllähän sen tiiän että moni kokeilee ylä-aste iässä, mutta just mun mielipide on se että vanhempien täytyy ottaa se vastuu kasvattamisesta että noiden asioiden kanssa kuitenkin ollaan kotona tiukkoja, ei anneta tieten tahtoen ryypätä ja sekoilla..

Se että jos ite on sekoillut teini-iässä niin pitääkö sitten se hyväksyä omaltaki lapselta vaikka se todennäköistä onkin..

mä en kans ymmärrä et miten tää homma menee, ala-asteikäisten telkan katsomista rajoitetaan niin et ei pokemonia, ei turtleseja, yms, ei jätetä alle 12v yksin kuin korkeintaan 15min yms yms, ja sit ku laps täyttää 13v niin nostetaan kädet pystyyn ja sanotaan et se on teini, tottakai se ryyppää :headwall:

(HIEMAN kärjistettynä :whistle: )

onhan sitä tullu itsekkin ryypättyä teininä, mut mä olen ainakin kasvanut sen jälkeen aikuiseksi, enkä enää pidä sitä viisaana ja hyvänä juttuna, enkä sitä tule lapsiltani hyväksymään.Enkä ymmärrä miksi kukaan niin tekee..(mut eipä mun kai tarvitsekkaan)

ja tosiaan, tuo ennakkoon puhuminen ja sen lapsen neuvominen tuottaa parhaan tuloksen, myöhäistä se sit enää ekan kännin jälkeen puhuminen on..

Alkuperäinen kirjoittaja lily:
en hyväksy, mutta juttu on siinä mielessä vähän kaksipiippuinen, että siinä voi käydä niin että mitä tiukemmin vanhemmat kieltää, sitä houkuttelevammaksi se ryyppäminen teinin silmissä muuttuu.

meillä näin.
kielletty hedelmä kiinnostaa..
meillä lapset vielä alle kouluikäisiä mut oon ajatellu jo "valmiiks" et kotona saa maistaa ekan siiderit,kaljat ku haluaa.
ehkä ei sit kiinnostaisi maistella salaa..
onneks vielä kaukainen ongelma!

En hyväksy. Kotiin voi ja pitää aina tulla, sen esikoinenkin 13v tietää, mutta ollaan sanottu, että seuraamuksia ryyppäämisestä tulee. Toivottavasti älyää pysyä siitä erossa vielä muutaman vuoden kuitenkin. Kotona alkoholia ei aiota lapsille tarjoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma84:
Alkuperäinen kirjoittaja lily:

meillä näin.
kielletty hedelmä kiinnostaa..
meillä lapset vielä alle kouluikäisiä mut oon ajatellu jo "valmiiks" et kotona saa maistaa ekan siiderit,kaljat ku haluaa.
ehkä ei sit kiinnostaisi maistella salaa..
onneks vielä kaukainen ongelma!

miksi se pitäisi kieltää?miksi ei opettaisi lapselle kuinka vaarallista on kesken kasvuisen juoda alkoholia (aivot ja maksa ei kestä ) kuinka typerää se on, mitä kaikkea voi juovuksissa sattua (nukahtaa hankeen, kaatua auton alle yms yms )

tottakai lasta kiinnostaa kielletty jos ei tiedä miksi se on kiellettyä.

(ja mä tiedän, et aina se ei kuitenkaan onnistu, sen teinin pitäminen raittiina, mut ainahan kannatta yrittää, eikös?)

Mä sanoisin tähän vielä sen, että jos aikuisten asenne on se, että ryyppää ne kuitenkin, niin tarjotaan sitten kotona -> siinä tulee samalla antaneeksi teinin juomiselle hyväksynnän. Ja mitä tuo hyväksyntä kertoo teinille -> juo vaan, ei se haittaa.

Mutta - jos aikuisten asenne onkin se, että ryyppää ne kuitenkin, mutta kotona alaikäiselle ei tarjoilla alkoholia, niin silloin viesti on se, että sitä ei hyväksytä eikä anneta tavallaan lupaa juomiselle.

Eli: Asennemuutosta kehiin. Asiasta oli taannoin juttua jossain lehdessä, jossa joku poliisi sanoi tätä ihan samaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Se että jos ite on sekoillut teini-iässä niin pitääkö sitten se hyväksyä omaltaki lapselta vaikka se todennäköistä onkin..

Ei se tarkoita sitä. Omien kokemusten kautta on kuitenkin helpompi ymmärtää nuoren tarvetta kokeilla alkoholia. Myös paluu omaan nuoruuteen voi antaa oivia keinoja, miten nuoren kanssa näitä asioita hoitaa. Itse olen ainakin kovasti miettinyt miten minä itse olisin reagoinut tiettyihin juttuihin ja auttaako joku esim kotiaresti.

Meillä ei ihan seiskalla ole tämä asia noussut esiin. Neljästä teinistä kasilla on kaksi kokeillut ja yksi vasta yläasteen jälkeen. Neljättä ei alkoholi kiinnosta lainkaan. Alkoholista on keskusteltu paljon (niinkui huumeista, seksistä jne) jo ennen tätä. Täsmä rangaistuksena on ollut mumolaan soittaminen ja omien törttöilyjen kertominen ihan itse (toki mummo saanut minulta ennakkovaroituksen..). Tämä on se kovin paikka. Toiselle kokeilu liittyi yökyläilyyn, joten yökyläilyt on nyt olleet jonkin aikaa pannassa.

Tosiasia on kuitenkin se, että aika aseettomia me vanhemmat olemme, jos nuori alkoholia haluaa kokeilla. Minulle on kaikista tärkeintä avoimuus. Alkoholinkäyttöä en kasvattajana hyväksy, mutta kuitenkin ehdottomasti haluan tietää sen, jos nuori mahdollisesti meinaa kaljotella kylillä. Tämän tilanteen saavuttaminen vaatii toki minulta myös tiettyä joustoa ja sormien läpi katsoimista. Tällä on päästy siihen ettei perskännejä ole vedetty, vaan juotu parit siiderit tai kaljat.

No tää on vähän kakspiippunen juttu. olen saanut juoda kotona ne siiderit ja tullut sitten discon jälkeen kotiin. Eli aika vapaata meininkiä ollu.. Itse en varmaan hyväksy ja yritän jo pienestä asti opetella perheen yhteistä olemista ja kivaa tekimistä, nii ehkä ne siivet kantaa sitten pahimman murrosiän ohi. Niin ja hyvä itsetunto, ei tarvii vaikka kaverit ottaiskin. Itsellä ollut todella huono itsetunto ja sitä olen sitten pönkittänyt monilla väärillä keinoilla.

No mä en ainakaan teini-iässä juonut, vaikka asuin sisäoppilaitoksessa, jossa joka ikinen muu joi. Vaikka mä niiden kanssa siellä olin ja elin ja ne oli mun kavereita, niin en mä koskaan ajatellut, et mitä jos ottasin. kaikki tiesi, etten ottais kuitenkaan. Eikä kotona koskaan kyselty multa mitään siihen liittyvää, ei ne sellaista varmasti koskaan pelännyt tai miettinyt. Se oli semmonen juttu, jossa muhun luotettiin täysin ja olin sen arvonen kanssa.

Mä ainakin haluan luottaa omiin lapsiin kun ne on sen ikäsiä, en tod. ajattele asiaa siltä kannalta, että kokeilu on muka joku välttämättömyys jonka jokainen sen ikäinen käy läpi.

niin ja sitten vielä tää yleinen asenne..ei oo kauhean kivaa kun joka tuutista toitotetaan et KAIKKI NORMAALIT teinit kokeilee alkoholia, ja sitä pidetään kasvuun kuuluvana asiana, vaikka todellisuudessa läheskään kaikki nuoret ei juo.

miettikää mitä paineita se lapselle luo, kun joutuu ajattelemaan et on epänormaali jos viina ei kiinnosta

toi on kyllä mielestäni tosi hankala juttu, koska tuo asian kanssa pitäisi olla kuitenkin tiukka eli ei saisi hyväksyä nuoren juomista, mutta kuitenkin kaikista tärkeintä on se että nuori uskaltaa tulla kotiin vaikka olisi kuinka pahassa kunnossa tahansa.. Olen nähnyt monta surullista tilannetta, missä ympäri kännissä oleva nuori itsee että älkää viekö kotiin/soittako vanhemmille, kun ne suuttuu/rankaisee ja nuori selvästi pelkää kotiin menemistä...

Onhan se väärin, mutta voiko joku oikeasti kulkea teinin selän takana vahtimassa :/

Eiköhän se ole kodin asia puhua näistä ennakkoon, mutta enpä usko että teini-iän kännikokeilut on alkavan alkoholismin merkki kuitenkaan.
Äidin huoli toki kova, kun ei nuoren elimistö alkoholia kestä niinkuin aikuisen (eikä aina aikuisenkaan..) mutta sitähän tää elämä on, jatkuvaa huolta muksuistaan, on ne iässä missä vaan :/

toisaalta ajateltuna myös tuohon ryyppäämiseen se että nuori tietää ettei sitä kotona hyväksytä asiaa johtaa myös siihen että ryyppää siten että osaa tulla kotiin näennäisen "selvänä" vaikka juonut olisikin eli oppii kontrolloimaan juomistaan...

ja tavallaan tuokin kun nuori on ottanut liikaa ja kieltää viemästä/soittamasta kotiin taas on jo jonkinmoinen rangaistus, taas se että antaa tulla kotiin missä kunnnossa tahansa ilman seuraamuksia mun mielestä johtaa siihen että lapsi saa jälleen sen hiljaisen hyväksynnän viestin siihen liikaa ryyppäämiseen..

se kasvatuksen idea mun mielestä on kasvattaa lasta siihen että tietää rajansa ja osaa otta alkoholia ilman että joka kerta on jossain pusikossa tajukankaalla housut nilkoissa.. tajuta se että alkoholin kanssa voi pitää hauskaa ilman kaatokänniä..

juuri sitä mitä monet nuoret naiset sanoo että kun baareissakin monet miehet on niitä örveltäviä, sönkkääviä ja lääppiviä kännikaloja

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja tavallaan tuokin kun nuori on ottanut liikaa ja kieltää viemästä/soittamasta kotiin taas on jo jonkinmoinen rangaistus, taas se että antaa tulla kotiin missä kunnnossa tahansa ilman seuraamuksia mun mielestä johtaa siihen että lapsi saa jälleen sen hiljaisen hyväksynnän viestin siihen liikaa ryyppäämiseen..

se kasvatuksen idea mun mielestä on kasvattaa lasta siihen että tietää rajansa ja osaa otta alkoholia ilman että joka kerta on jossain pusikossa tajukankaalla housut nilkoissa.. tajuta se että alkoholin kanssa voi pitää hauskaa ilman kaatokänniä..

Joo, kasvattaminen on kyllä sellaista hienotiedettä että... teet niin tai näin, niin aina on seuraksia...

Meillä toki on helpottanut asioissa kovasti tämä matka. Auolla kun joudutaan nuoria kuljettamaan, niin automatkan aikana kyllä huomaa, jos jotain on maisteltu.

Tosi vaikeaa on, kun ei omiaan saisi aina pitää varteenotettavina tekijöinäkään, mutta toisaalta ei kannattaisi liikaa tuudittautua siihen, ettei oman ainakaan tee.

En hyväksy, eikä meillä teini juo, eikä hänen kaverinsakaan. En ole sinisilmäinen, vaan tiedän vain tasan tarkkaan missä hän vapaa-aikansa viettää (harrastusten parissa), eikä vielä ole kiinnostunut niin sanotuista illan vietoista. Ei juominen välttämättä ole normaaliutta, enkä sellaista viestiä halua lapselle välittääkään. Aika moni nuorista nimittäin ei juo tutkimustenkaan mukaan.
Kotona meillä pitää ehdoton ei-linja mitä tulee lasten alkoholin käyttöön. Aikuisilla on kohtuukäyttö. Jos nuori sattuisi jossain vaiheessa kokeilemaan, niin tehtäisiin selväksi, että meillä ei käyttöä hyväksytä. Keskustella voidaan, mutta periaatteet pysyy.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1607836

Teinijuopottelu johtaa helposti alkoholismiin, kertoo tuore tutkimus.

National Institute of Alcohol Abuse and Alcoholism -järjestön tutkimuksessa havaittiin, että alkoholin nauttimisen aloittaminen ennen 15 ikävuotta nostaa riskiä tulla alkoholin suurkuluttajaksi aikuisena.

Myös 15-17-vuotiaana alkoholin nauttimisen aloittaneet tulivat todennäköisemmin riippuvaisiksi alkoholista myöhemmällä iällä kuin yli 18-vuotiaina alkoholiin tutustuneet.

Asiantuntijat uskovat, että teinien nopeasti kehittyvät aivot ohjelmoituvat yhdistämään alkoholin mielihyvän tunteeseen.

Vanhemmat, jotka haluavat opettaa nuorilleen vastuullista alkoholin käyttöä teineinä, tekevät tutkimuksen mukaan ennemmin hallaa kuin hyvää lapsilleen

Tutkimuksessa naiset ja miehet jaettiin kolmeen ryhmään: alle 15-vuotiaana, 15-17-vuotiaana ja yli 18-vuotiaana ensimmäiset humalat juoneisiin.

Alle 15-vuotiaana, tai pienemmässä laajuudessa 15-17 vuotiaina, ryypiskelyn aloittaneet olivat selvässä riskiryhmässä. Yhteys pysyi samana, vaikka tuloksissa otettiin huomioon esimerkiksi alkoholille altistumisen kesto, perhehistoria ja monet muut riskitekijät.

Tutkimuksen mukaan alle 15-vuotiaina alkoholin käytön aloittaneilla oli 50 prosenttia korkeampi todennäköisyys alkoholin väärinkäyttöön aikuisiällä verrattuna yli 18-vuotiaina aloittaneisiin.

- Ensimmäistä kertaa voimme nähdä alkoholin käytön varhaisen aloittamisen ja aikuisiän kohonneen alkoholin väärinkäytön välillä olevan yhteyden, National Institute of Alcohol Abuse and Alcoholism-järjestön tutkija Deborah Dawson toteaa Tohtori.fi -uutisten mukaan.
IS

en mä kyllä tuotakaan ihan allekirjoita, mut siinä ainakin yksi syy lisää olla hyväksymättä teinin alkoholin käyttöä..

Yhteistyössä