Teini, mopo ja paineet ajaa kännissä. Keskustelua.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Jos teini jättää mopon kotiin, vanhemmat arvaa, että okei, se kännää tänään. Eli teini ottaa mopon, koska ei halua narahtaa.

Jos teini jättää mopon jonnekin ja tulee kävellen/taksilla kotiin, vanhemmat arvaa, että okei, humalassa on. Joten teini ajaa humalassa kotiin.

Jotenkin koko mopokulttuuri on aika suolesta.

Jep, jotenkin tuntuu, ettei teinit pidä mitenkään vakavana asiana sitä että ajavat mopoillaan ja skoottereillaan kaljottelun yhteydessä.

Itse vuosi sitten istuin autossa koulun pihalla ja odotin lastani harrastuksesta pääsyä, pakko oli soittaa poiliisille jä pyyttää pyörähtämään ko koulun pihalla, siinä kun jokainen nuori joi kaljaa ja paikalla oli useampikin mopo.

Tiedossa kuitenkin selkeästi on, ettei ole sallittua touhua, kun laiteltiin avaimia ym sivuun,aina siksi aikaa kun kalja kädessä.

on sullaki logiikka taas

Teinien logiikastahan tässä on kyse, ei aloittajan.

En tiedä, kuinka lapsen päähän saisi taottua, että kännissä ei liiku mikään moottoriajoneuvo metriäkään. Itse en piilottele halveksuntaani rattijuoppoutta kohtaan ja kommentoin usein uutisiakin aiheesta siihen malliin, että lapsetkin kuulee. Siltikään en voi taata, etteikö riskienarviointikyvyltään vajavainen nuori kuvittelisi voivansa ajaa ottaneena. Onnettomuudet tapahtuvat aina mukamas muille ja itse ollaan kuolemattomia, sanoi vanhemmat mitä tahansa...

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;24590216:
Jep, jotenkin tuntuu, ettei teinit pidä mitenkään vakavana asiana sitä että ajavat mopoillaan ja skoottereillaan kaljottelun yhteydessä.

Eikö sukupuolitauditkin ole nykyään ihan jees ja pikkujuttu? Omassa nuoruudessa ne oli todella yäk, saastaista ja kuvottavaa, mutta osalle nykynuorista klamydiakin on kuin flunssa.

Teininä mopo jätettiin kaverin pihaan tai hyvään jemmaan. Kun tultiin kotiin niin mentiin suoraan nukkumaan. Ei teinit ole tyhmiä, ainakaan kaikki, kun tulee kyse siitä miten pääsee leikkimään kielletyillä asioilla.

Mun mielestä vois yhtä hyvin kysyä sitä, että miksi aikuiset katsoo voivansa ajaa kännissä? Niistähän ne teinit mallia ottaa. Oon kauhee tosikko ja sitä mieltä, että jos ajat, niin et ota pisaraakaan, olit minkä ikäinen tahansa. Piste.

Mut kasvatettiin niin, että alkoholi oli ehdottomasti kielletty alaikäisiltä ja varmasti olisin saanut jonkun kurinpalautuksen, jos olisin kännännyt. Sitä ei kuitenkaan koskaan tapahtunut. Mitään mopojakaan mulla ei ollut, mutta sen mun äiti teki selväksi, että vaikka olis kuinka pahasti mokannut ja rypenyt, aina on tervetullut kotiin. Niin, mä en noita rajoja koskaan koetellut tolla rintamalla, kerran ehkä myöhästyin vartin kotiintuloajasta. Mun veli kyllä meinasi päästä hengestään huumehörhöilyjensä parissa siinä yläasteiässä, joten ei ole kovin yksiselitteisiä nämäkään jutut.

Omien lapsieni kanssa ajattelin kyllä noudattaa samaa linjaa, eli kotiintuloajat ja ei mitään asiaa kännäillä missään alaikäisenä. En ajatellut päästää kotibileisiin, jossa teinit ovat keskenään. Mutta samalla tietää sen, että mitään niin pahaa ei voi olla, ettei olisi tervetullut kotiin. Niissä tapauksissa sitten kuritetaan rakkaudella, kunhan on saatu lapsi hengissä kotiin. Toki on tosi helppo puhua nyt, kun vanhin lapsi on nyt 6.

Yhteistyössä