Teinien alkoholin käyttö..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Mä oon teininä ollut kyllä melko rauhallinen ton alkon kanssa, en juuri käyttänyt muutamia hyvin hallittuja kertoja lukuunottamatta. En myöskään tehnyt mitään tyhmää sitten niillä reissullani, en mitään älytöntä.

Mutta sen verran otan tähän ketjuun osaa, että sellainenkin teini joka nyt sanoo ettei ymmärrä alkon käytön ideaa ollenkaan, saattaa jo kuukauden päästä olla eri mieltä. On tullut nähtyä.

juu, tuo on totta..en mä mene vannomaan etteikö tuo ennen 18v synttäreitään ekoja kännejä ottais.

Jotenkin vaan niin ärsyttää tuo että sen olis jo kiire ryypätä, et kuuluis "normaalien teinien"-kastiin

Alkuperäinen kirjoittaja mitäh:
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja Rosalee:
Juotiin mekin tuon ikäisenä. Kuuluu nuoruuteen. Tietysti koetan omien lasten kohdalla niitä kokeiluja viivästyttää mahdollisimman pitkälle.
just :headwall:

peräänkuulutan sitä vanhempien tietämistä. jos lapsella on hyvä tvälit vanhemppiinsa hänen eit arvitse manneä kylille juomaan vaan voi sen ensikokeilunsa tejhdä vanhempien valvonnassa.

Mulla on aina ollut superhyvät välit vanhempieni kanssa.
Siltikin halusin tehdä tietyt asiat ihan muualla kuin heidän valvonnassaan. Kuten alkoholin juomisen. Mun vanhemmat kyllä tiesin että juon, jopa mitä juon koska kävivät aika usein hakemassa mulle ja bestikselleni viinipullot (bestiksen vanhempien luvalla) kun oltiin 16-17 v. Mutta mielummin me mentiin keskustaan tai jonnekin bileisiin juomaan, kuin istuttiin olkkarin sohvalla äidin ja isän keskellä Napakymppiä katsoen ja viiniä litkien. Usein kyllä otettiin pohjia omassa huoneessa, kaverin kanssa, vanhemmat kotona.
Tämä oli ihan normaali käytäntö oikeastaan kaikkien kavereideni perheessä. Ja me kaikki ollaan hyvistä perheistä, meistä on välitetty ja meidän perään on katsottu, mutta meihin ja arvostelukykyymme on myös luotettu. Ja ollaan oltu luottamuksen arvoisia =).

no tätä lähnnä tarkoitin, toki voiliikua jossain, mutta vanhempien o tiedettävä etä juo. toki nuoeri maistaa aj tekee virheitä, utta nuoren ei kuulu ostarin kulmalal räkä poskella kontata ja ksentaa, siloin on jotakin pielessä

paljon sulla on nyt promilleja??

Samaa mietin myös noista prosenteista ;))

Mulla se oli nimenomaan tämä jo lapsena löydetty, hyvä kaveriporukka (ehjistä kodeista, hyviltä asuinalueilta, hyvin toimeentulevista perheistä, koulussa pärjääviä, harrastavia jne) jonka kanssa teininä sitten ryypättiin :xmas: . Ja kaikki muuten oltiin vielä perheidemme esikoisiakin, kenenkään vanhemmat eivät harrastaneet pubireissuja viikonloppuisin tai viikollakaan. Ja vanhemmat tunsivat toisensa, jopa niin hyvin että mökkeiltiin koko perheen voimin toistemme luona, tehtiin kesälomareissuja jne.
Meistä kukaan ei ollut, eikä ole, ongelmatapaus vaikka joimmekin teini-iässä.
Nuo eivät ole niitä kriteereitä, millä minä mittaan hyvää kaveriporukkaa. Enkä väitä, että kaikista teininä ryyppäävistä tulisi mitään ongelmatapauksiakaan. Olen mä itsekin vetänyt ensikännini 16 veenä =) Hirmu vaikea pukea sanoiksi, mitä tarkoitan. Tarkoitan enemmän sellaista "koko kylä kasvattaa" tai ehkä vielä paremmin kuvaa asiaa jokin eläinlauma, jossa jokainen aikuinen yksilö seuraa, mitä muutkin kuin omat poikaset tekevät.

Mä uskon, et kaveripiirin lisäksi paljon vaikuttaa vanhempien malli. Pelkästään se, että antaa lapsen kotona alkoa maistaa ei välttämättä tee lapsesta räkäposkella kylillä konttaavaa, jos vanhemmat itse myös ottavat asiallisesti sen lasin viiniä tai pari saunakaljaa. Moni näistä perheistä vain, jotka antavat lapsen juoda, on ehkä niitä ongelmatapauksia, joissa vanhemmat ovat samanaikaisesti baarissa tai kenties sammuneena kotona. Näin ollen tämä vaikuttaa siihen tilastotietoon, josta aiemmin mainittiin.

Joka tapauksessa mä en meinaa tulevaisuudessa nuorilleni lupaa juoda ainakaan enennen 16v ja sen jälkeenkään en meinaa sitä itse ostaa, mutta tulevasta tilanteesta riippuen luottoa voi alkaa tulla, mutta sen näkee sitten kun pääsevät siihen ikään.

Laki ei kiellä alaikäisten olemista anniskelupaikoissa, mutta paikat itse laittavat niitä ikärajoja. Onhan se helpompaa, kun ei tarvitse vahtia juovatko alaikäiset jotain alkoholipitoista.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Mä uskon, et kaveripiirin lisäksi paljon vaikuttaa vanhempien malli. Pelkästään se, että antaa lapsen kotona alkoa maistaa ei välttämättä tee lapsesta räkäposkella kylillä konttaavaa, jos vanhemmat itse myös ottavat asiallisesti sen lasin viiniä tai pari saunakaljaa. Moni näistä perheistä vain, jotka antavat lapsen juoda, on ehkä niitä ongelmatapauksia, joissa vanhemmat ovat samanaikaisesti baarissa tai kenties sammuneena kotona. Näin ollen tämä vaikuttaa siihen tilastotietoon, josta aiemmin mainittiin.

Joka tapauksessa mä en meinaa tulevaisuudessa nuorilleni lupaa juoda ainakaan enennen 16v
ja sen jälkeenkään en meinaa sitä itse ostaa, mutta tulevasta tilanteesta riippuen luottoa voi alkaa tulla, mutta sen näkee sitten kun pääsevät siihen ikään.

Miten aiot kontrolloida, etteivät alle 16v. juo?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mulla se oli nimenomaan tämä jo lapsena löydetty, hyvä kaveriporukka (ehjistä kodeista, hyviltä asuinalueilta, hyvin toimeentulevista perheistä, koulussa pärjääviä, harrastavia jne) jonka kanssa teininä sitten ryypättiin :xmas: . Ja kaikki muuten oltiin vielä perheidemme esikoisiakin, kenenkään vanhemmat eivät harrastaneet pubireissuja viikonloppuisin tai viikollakaan. Ja vanhemmat tunsivat toisensa, jopa niin hyvin että mökkeiltiin koko perheen voimin toistemme luona, tehtiin kesälomareissuja jne.
Meistä kukaan ei ollut, eikä ole, ongelmatapaus vaikka joimmekin teini-iässä.
Nuo eivät ole niitä kriteereitä, millä minä mittaan hyvää kaveriporukkaa. Enkä väitä, että kaikista teininä ryyppäävistä tulisi mitään ongelmatapauksiakaan. Olen mä itsekin vetänyt ensikännini 16 veenä =) Hirmu vaikea pukea sanoiksi, mitä tarkoitan. Tarkoitan enemmän sellaista "koko kylä kasvattaa" tai ehkä vielä paremmin kuvaa asiaa jokin eläinlauma, jossa jokainen aikuinen yksilö seuraa, mitä muutkin kuin omat poikaset tekevät.

No juuri tuolla lailla mun nuoruudessa, kaveripiirin kesken, meneteltiinkin. Vanhemmat keskusteli paljon keskenään ja jokainen katsoi teiniensä perään. Jos mun vanhemmat haki viiniä mulle ja kaverille, he soittivat ensin kaverin vanhemmille ja kysyivät sopiiko se, ja tarkistivat myös ettei oltu pyydetty yhtä pulloa mun vanhemmilta ja toista kaverin vanhemmilta =). Kotiintuloajat yms oli myös samat koko porukalla. Joskus sovittiin, että kaikki tulee meille yöksi ettei kenenkään tarvitse lähteä yöllä keskustasta kotiin yksin, vaan mun isä vie heidät kotiin aamupäivällä.

Kyllä mua pidettiin outona/epänormaalina/vaikka minä, kun en teini-iässä ollut kiitämässä baanalla ja kittaamassa kaljaa. Äiti alkoi vihjailemaan, että etkö joskus voisi mennä johonkin ja sukulaiset veti juttua tyyliin: "niin sinähän et tietenkään juo etkä polta.." sellaisella kettuilevalla äänensävyllä.

Ei vaan kiinnostanut. Ei yhtään. Tykkäsin enemmänkin käydä koiran kanssa lenkillä ja metsäreissuilla, mutta tämähän oli täysin ennenkuulumatonta ja kummallista. Isoveljeä haettiin kaupungista kotiin joka viikonloppuna tolkku poissa, en halunnut olla sellainen. Mutta enpä koskaan kiitosta saanut.

Ekat kännit join muistaakseni 20-vuotiaana, silloinkin ihan sievästi. Kyllähän tätä on ehtinyt vetämään tuota alkomahoolia, vaikka en sitä teini-iässä juonutkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika helposti baariin alaikäsenä pääsee.

Riippuu paikasta, mun työpaikalle ei pääse.

Olit S-joelta? Olen sielläkin joissain baareissa ollut alaikäisenä, mutta siitä on jo aikaa. Nykyään kysytään papereita sielläkin vaikka olen jo 26v =) On tullut varmaan tarkemmaksi...

Alkuperäinen kirjoittaja kitty:
meillä on teinien kanssa hyvin avoimet ja luottavaiset välit; 19 v. tytär kertoo paljon asioita mulle. omat kokeilunsa on kaikilla ollut, vähillä vaikeuksilla on onnex selvitty.
mutta keskusteluissa tulee hyvin esiin miten hyvin nuoret pystyy sumuttamaan omia vanhempiaan; monen teinin äidin kanssa olen jutellut " onnex meidän matti ei vielä ole kokeillut" ja tytär saattaa kertoa että niin oli taas naapurin mattikin huonossa kunnossa.. vaikka me luullaan tuntevamme nuoremme, niillä on oikeesti sitä "omaa elämää" josta ei vanhemmat tiedä

Sepä se on. Mulla oli kaikin puolin huolehtivat ja ihanat vanhemmat. Mutta minä olin kyllä tosi kiero kun huijasin heitä menoistani. Saattoi joskus olla semmoinen parin sadan kilometrin matkaero sillä sijainnilla missä oikeasti olin ja missä väitin olevani. Ja viinaa tuli otettua ja sitäkään ei vanhempani tienneet, tosin jäin kyllä sitten jossain vaiheessa kiinni ja siitähän se äläkkä nousi.

Olit S-joelta? Olen sielläkin joissain baareissa ollut alaikäisenä, mutta siitä on jo aikaa. Nykyään kysytään papereita sielläkin vaikka olen jo 26v =) On tullut varmaan tarkemmaksi...

En ole Seinäjoelta, 80km päästä sieltä :D

No juuri tuolla lailla mun nuoruudessa, kaveripiirin kesken, meneteltiinkin. Vanhemmat keskusteli paljon keskenään ja jokainen katsoi teiniensä perään. Jos mun vanhemmat haki viiniä mulle ja kaverille, he soittivat ensin kaverin vanhemmille ja kysyivät sopiiko se, ja tarkistivat myös ettei oltu pyydetty yhtä pulloa mun vanhemmilta ja toista kaverin vanhemmilta =). Kotiintuloajat yms oli myös samat koko porukalla. Joskus sovittiin, että kaikki tulee meille yöksi ettei kenenkään tarvitse lähteä yöllä keskustasta kotiin yksin, vaan mun isä vie heidät kotiin aamupäivällä.
Tässä on sun vanhempiesi ja mun sekä lasteni kavereiden vanhempien ero, että meillä kukaan ei syllisty laittomuuksiin hakemalla alaikäisille alkoholia. Ihan sama, vaikka olisi miljardien omaisuus, hiento tytöpaikat, asuisivat Westendissä, olisi ydinpoerhe, mökki maalla, kaksi hienoa autoa ja labradorinnnoutaja, minusta hyviä kavereita eivät ole ne, joiden vanhemmat hankkivat lapsilleen alkoholia.

Ai, luulin että olet sieltä, mutta läheltä liippas kuitenkin =)

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
siis nimenomaan tätä... meidän matti on nyt kiltisti naapurin pekan luona yötä ja se ei polta tai juo... juu juu.
Matin äidin kannattaa tutustua Pekan äitiin =) Kyllä mun lasteni kavereiden vanhemmat voivat olla ihan varmoja siitä, että kun heidän lapsensa on meillä, täällä ei alaikäiset alkoholia käytä eivätkä polta tupakkaa. Mä tapaan myös tenieni kavereiden vanhempia sen verran usein, että nuoriso narahtaisi aika nopeasti, jos sanoisivat olleensa meillä vaikka olivatkin jossain muualla.

Tuota...öh, en sano että teillä näin on, mutta minun kaveripiirissäni oli sellaisia nuoria, joiden vanhemmat olivat työssä käyviä, asiallisia ihmisiä mutta huomattavasti rennompia kuin omat vanhempani. Ja heiltä sai tarpeen tullen alibin ja puolesta puhumista. Ja kaikki meni läpi, kun ei ollut syytä epäillä. Että näin....

Ai, luulin että olet sieltä, mutta läheltä liippas kuitenkin =)

Ei mulla vain ole Seinäjoen baareissa enää kysytty papereita :'( :whistle: :xmas:

Tässä on sun vanhempiesi ja mun sekä lasteni kavereiden vanhempien ero, että meillä kukaan ei syllisty laittomuuksiin hakemalla alaikäisille alkoholia. Ihan sama, vaikka olisi miljardien omaisuus, hiento tytöpaikat, asuisivat Westendissä, olisi ydinpoerhe, mökki maalla, kaksi hienoa autoa ja labradorinnnoutaja, minusta hyviä kavereita eivät ole ne, joiden vanhemmat hankkivat lapsilleen alkoholia.

täytyypi peesailla keittistä..

Mulla on sitten vissiin noita hikipinkoteinejä kolmekin kappaletta. Tytöt 20, 18 ja 15 eo ole koskaan hilluneet kylillä. Noi isommathan on jo täysi-ikäisiä ja vanhin käy ehkä pari kertaa vuodessa baarissa. Yleensä menee autolla ettei tartte selitellä miksi ei juo ja silloin jos on limulinjalla. 18 ja 15 vuotiaat ei ole vielä maistaneetkaan eikä heiää tunnu olevan kiire eikä haluja. Minä kärsin nuorena äitini alkoholismista ja olen siitä lapsilleni puhunut ja myös sen, että silloin nuorena päätin et jos mulla on joskus lapsia, he ei tule vanhempien alkoholin käytöstä kärsimään. Absolutisti en ole mutta juon tosi harvoin. Tyttöjen kaveritkin on suurin osa sellasia, jotka ei baareissa viihdy. Kun vielä saisin pojankin 12 v. pidettyä alkoholista erossa mahdollisimman pitkään et ehtii tulla sitä omaa järkeä päähän.

Tuota...öh, en sano että teillä näin on, mutta minun kaveripiirissäni oli sellaisia nuoria, joiden vanhemmat olivat työssä käyviä, asiallisia ihmisiä mutta huomattavasti rennompia kuin omat vanhempani. Ja heiltä sai tarpeen tullen alibin ja puolesta puhumista. Ja kaikki meni läpi, kun ei ollut syytä epäillä. Että näin....
Mua pidetään kuulemma tuossa junnun kaveriporukassa kaikista "cooleimpana mutsina...kuunteleehan se heviäkin kaiket päivät". Olen kyllä rento, mutta en löperö. Tosin mun kotini on varmaan se paikka, johon noi teinit tulisivat, jos olisivat kaikesta huolimatta vetäneet lärvit. Turhia alibeja en kenellekään anna, mutta meillä saisi humalansa kyllä nukkua pois. Mutta en sulkisi sislmiäni sen jälkeen vaan seuraavana päivänä varmaan yhdessä sen teinin kanssa - jos teini haluaisi mut henkiseksi tuekseen - mentäsiin teinin omaan kotiin ja kerrottaisiin, mitä on tapahtunut. Teinille itselleen sanoisin, että joko kerrot itse tai sitten minä kerron. Ja olen aivan varma, että junnun kavereiden vanhemmat kertoisivat myös.

Kyllä on hienoa lukea näitä kommentteja, esim. koko kylä kasvattaa, vanhempien vastuuja esimerkki näinhän se just pitäis olla, mutta kun nämä samperin kuuluu ja kuitenkin ne juo ym. taitaa vesittää nämä hyvät ajatukset, mutta eiköhän jatketa taistelua viinan huuruja vastaan, sillä pahoinvointi senkun kasvaa tässä yhteiskunnassa , jos nuoret ja lapset on vailla vanhempien asioihin puutumista, eihän siitä mihinkään pääse että alkoholin käyttö on riistäytynyt omille teilleen nuorison ja lasten keskuudessa. Eivaan joko osata, haluta tai uskalleta tarpeeksi napakasti puuttua asioihin. Kaikenlainen lepsuilu pois, sillä pahaa jälkeä tulee ja lisää näitä kyllä minäkin olen juonu nuorena ja juon vieläkin, esimerkkejä. Onko kukaan tosissaan ajatellu mihin tää johtaa jos tälläinen ajattelu ja tyyli muuttuu arkipäiväksi? Voi meitä jotka joskus ollaan vanhuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja mitäh:
Juotiin mekin tuon ikäisenä. Kuuluu nuoruuteen. Tietysti koetan omien lasten kohdalla niitä kokeiluja viivästyttää mahdollisimman pitkälle.
just :headwall:

peräänkuulutan sitä vanhempien tietämistä. jos lapsella on hyvä tvälit vanhemppiinsa hänen eit arvitse manneä kylille juomaan vaan voi sen ensikokeilunsa tejhdä vanhempien valvonnassa.

Mulla on aina ollut superhyvät välit vanhempieni kanssa.
Siltikin halusin tehdä tietyt asiat ihan muualla kuin heidän valvonnassaan. Kuten alkoholin juomisen. Mun vanhemmat kyllä tiesin että juon, jopa mitä juon koska kävivät aika usein hakemassa mulle ja bestikselleni viinipullot (bestiksen vanhempien luvalla) kun oltiin 16-17 v. Mutta mielummin me mentiin keskustaan tai jonnekin bileisiin juomaan, kuin istuttiin olkkarin sohvalla äidin ja isän keskellä Napakymppiä katsoen ja viiniä litkien. Usein kyllä otettiin pohjia omassa huoneessa, kaverin kanssa, vanhemmat kotona.
Tämä oli ihan normaali käytäntö oikeastaan kaikkien kavereideni perheessä. Ja me kaikki ollaan hyvistä perheistä, meistä on välitetty ja meidän perään on katsottu, mutta meihin ja arvostelukykyymme on myös luotettu. Ja ollaan oltu luottamuksen arvoisia =).

no tätä lähnnä tarkoitin, toki voiliikua jossain, mutta vanhempien o tiedettävä etä juo. toki nuoeri maistaa aj tekee virheitä, utta nuoren ei kuulu ostarin kulmalal räkä poskella kontata ja ksentaa, siloin on jotakin pielessä

paljon sulla on nyt promilleja??

Onko nyt hyvä fiilis? Hernetädillä voi olla esim. häiriötä sanojen kirjoittamisessa. Minä ainakin nostan hattua että hän täällä kirjoittelee virheistään huolimatta. Häpeä!

Ajatkin on muuttuneet. Nykyään kaupungilla tapahtuu kaikenlaista, en tykkää enää itsekään liikkua siellä. 15 v sitten tilanne oli toinen, silloin kun mä olin teini.
Ja meidän vanhemmat kyllä tiesi tasan tarkkaan sen, että me hankitaan juomat sitten muualta, jos vanhemmat ei niitä tuo. :saint:

Mua pidetään kuulemma tuossa junnun kaveriporukassa kaikista "cooleimpana mutsina...kuunteleehan se heviäkin kaiket päivät". Olen kyllä rento, mutta en löperö. Tosin mun kotini on varmaan se paikka, johon noi teinit tulisivat, jos olisivat kaikesta huolimatta vetäneet lärvit. Turhia alibeja en kenellekään anna, mutta meillä saisi humalansa kyllä nukkua pois. Mutta en sulkisi sislmiäni sen jälkeen vaan seuraavana päivänä varmaan yhdessä sen teinin kanssa - jos teini haluaisi mut henkiseksi tuekseen - mentäsiin teinin omaan kotiin ja kerrottaisiin, mitä on tapahtunut. Teinille itselleen sanoisin, että joko kerrot itse tai sitten minä kerron. Ja olen aivan varma, että junnun kavereiden vanhemmat kertoisivat myös.

Et voi olla muiden tekemisistä koskaan varma. Anteeksi vain.

Yhteistyössä