Teinkö mä nyt oikein? Tuttipulloasiaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jassåå
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jassåå

Aktiivinen jäsen
17.04.2010
13 096
12
38
Turku
Lapsi on siis yli 1-v, osaa juoda nokkiksesta ja mukista, mutta se touhu on ollu tosi vastahakosta. Nyt sitten päätin vihdoin ja viimein,että nyt lentää tuttipullo huitsin nevadaan. otin sitten sen tuttiosan,leikkasin sen palasiksi ja tyttö vähän ihmetteli... annoin sitten vaan sen pullon alaosan, josta saa sitten juoda. Ja auta armias mikä huuto,kun neiti huomasi,että tuttiosa on poissa. Mikä siinä on, vaikka tuo osaa vallan mainiosti juoda mukista ja nokkiksesta,niin tuttipullosta luopuminen on hankalaa?

Ollaan yli 2 kuukautta yritetty "vierottaa" tuttipullosta ilman tuloksia...

Koska lapsi saa nimenomaan siitä imemisestä mielihyvää. Ei kannattais vieroittaa liian aikaisinkaan, siitä voi seurata monenalista probleemaa. Yöjuomisista ja yleensäkin hammaspesun jälkeisestä pullottelusta on tietysti hyvä luopua. Mut mun mielestä ei ole mikään ongelma vaikka lapsi nauttisi kaiken nesteensä pullosta vaikka 2-vuotiaaksi asti. Miksi ihmeessä pitää "aikuistua" niin aikaisin?

Ei toi nyt ihan oikein ollut. Reilumpaa olisi ollut, että tyttö olisi käsittänyt miksi äiti teki kuten teki. Ja onko oikeasti niin vaikeaa kieltäytyä antamasta tuttipulloa, vaikka se tuttiosa olisikin kaapissa?

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Koska lapsi saa nimenomaan siitä imemisestä mielihyvää. Ei kannattais vieroittaa liian aikaisinkaan, siitä voi seurata monenalista probleemaa. Yöjuomisista ja yleensäkin hammaspesun jälkeisestä pullottelusta on tietysti hyvä luopua. Mut mun mielestä ei ole mikään ongelma vaikka lapsi nauttisi kaiken nesteensä pullosta vaikka 2-vuotiaaksi asti. Miksi ihmeessä pitää "aikuistua" niin aikaisin?

meillä ei ole puoleenvuoteen juotu yöllä... en ymmärrä miksei tuttipullosta voisi luopua,jos kerran osaa juoda nokkiksesta? Ja suuhygienistikin suositteli tuttipullosta luopumista...

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå:
onko jollain kokemuksia,rupeeko tuo ihan suosiolla juomaan nokkiksesta/mukista kun ei sitä tuttipulloa ole enää tarjolla... vai joudunko mä nyt lähteen ostaa uuden tuttiosan :|

Ei rupea juomaan suosiolla, mutta hyväksyy tilanteen vähitellen... Tai sitten ei: parhaassa tapauksessa juomalakko.

Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Ei toi nyt ihan oikein ollut. Reilumpaa olisi ollut, että tyttö olisi käsittänyt miksi äiti teki kuten teki. Ja onko oikeasti niin vaikeaa kieltäytyä antamasta tuttipulloa, vaikka se tuttiosa olisikin kaapissa?

on se vaikeaa-kun lapsi huutaa korvia raastavasti... jos tuo ei nyt suosiolla suostu muusta juomaan-niin onhan ne kaupat auki...

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:

meillä ei ole puoleenvuoteen juotu yöllä... en ymmärrä miksei tuttipullosta voisi luopua,jos kerran osaa juoda nokkiksesta? Ja suuhygienistikin suositteli tuttipullosta luopumista...

Kun se tuttipullo ei useimmiten ole pelkkä juomaväline vaan siinä on tunnearvoa ja lapsi saa siitä muutakin kuin juotavaa.

Mutta tehty mikä tehty. En mä ainakaan menisi ostamaan uutta ellei lapsi aloita juomalakkoa.

on se vaikeaa-kun lapsi huutaa korvia raastavasti... jos tuo ei nyt suosiolla suostu muusta juomaan-niin onhan ne kaupat auki...

Muista että jos nyt annat sen takaisin, seuraavalla kerralla huutoa kestää paaaljon pidempään.

Kyllä aikuisella pitäisi olla sen verran tahdonvoimaa ettei anna lapselle periksi, kun on jotakin päättänyt. Vaikka se päätös olisikin tyhmä. Enkä nyt tarkoita, että tuttipullosta luopuminen olisi teillä tyhmää. En teitä tunne :) .

Nyt et anna periksi! Kun kerran olet ottanut tuttipullon pois, niin sen on myös pysyttävä pois. Vähän aikaa kun menee, niin jo juo nokkamukista ihan suosiolla eikä muistakaan tuttipulloa.

Alkuperäinen kirjoittaja VanillaVanilla:
meille suuhygienisti sanoi että tuttipulloa voi käyttää noin kun kerroin että välillä annan niin että kunhan hampaiden pesun jälkeen ei anneta kuin vettä ? Onks meil sit jotenki lepsu suuhygienisti??

Suuhygienistinne ajattelee isompaa kokonaisuutta: se, että lapsi juo välillä suun kannalta huonosti, on pienempi paha kuin ottaa pois rakas asia.

tuttipullot piiloon ja nokkamukit esiin. Äkkiä lapsi unohtaa kunhan ei näe sitä kaipaamaansa juttua.Meilläkään ei tuttia kaipaa päivisin ollenkaan, mutta kun näkee semmoisen jokun suussa ym. ni sitten yrittää ottaa sen itselleen.

Alkuperäinen kirjoittaja VanillaVanilla:
meille suuhygienisti sanoi että tuttipulloa voi käyttää noin kun kerroin että välillä annan niin että kunhan hampaiden pesun jälkeen ei anneta kuin vettä ? Onks meil sit jotenki lepsu suuhygienisti??

mä en tie yhtään, voikohan tääkin homma olla niin,et riippuu suuhygienististä?

[/quote]
"]
Ei toi nyt ihan oikein Kyllä aikuisella pitäisi olla sen verran tahdonvoimaa ettei anna lapselle periksi, kun on jotakin päättänyt. Vaikka se päätös olisikin tyhmä. Enkä nyt tarkoita, että tuttipullosta luopuminen olisi teillä tyhmää. En teitä tunne :) .

Ekkai nää nyt tosissaan sano että aikuisen pitää aina pitää päätöksensä? Siis kyllähän aikuisella pitää olla sen verran järkeä päässä että osaa luovuttaa etenkin silloin kun tekee tyhmän päätöksen. Ja pyytää vielä anteeksi idioottimaista päätöstään..

Mä en tiä onko tästä nyt mitään apua, mutta meillä heti kun tyttö osasi pitää kiinni itse pullosta ja kaataa niin siirryttiin nokkamukiin ja otin pullot pois. 3päivää meni vähemmällä juomisella ja sitten tajusi että ei se pullo enään tule takaisin eikä ole tullut ja hyvin maistui sitten taas nokkamukista oli silloin n.6-7kk, nyt 1v7kk ja juonut jo kauan ihan mukista ilman nokkaa.

Mä tekisin sun tilanteessa nyt niin ett heitätte koko pullon kertaheitolla pois. Jos näkee ja saa rikkinäisen pullon niin luulempa että huuto ei ihan just lopu. Meillä just oli taas tämä vierotus ja kyllä tyttö pisti hanttiin uutta järjestelyä mutta sitä kesti 1 yö ja yhdet päikkärit ja sillä selvä. Ensimmäisenä iltana raivosi 2 h ja yöllä 1/2 h mutta sen jälkeen kaikki ohi. Nyt nukkuu kokonaiset yöt ja on tajunnut että juotavaa ei tule kuin nokkamukista joten juo siitä nykyään tosi mielellään. Mutta tosiaan, ota kaikki pullot ja sitä muistuttavat pois lapsen silmistä. Kun nyt kerran alotit niin vie loppuun vaan. Ei ole yhtään liian aikasin ottaa pulloa 1 vuotiaalta pois. Mitä aiemmin sen helpompaa.

Yhteistyössä