Teinköhän oikein?Raivoava lapsi asiaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olisin pakannut lapset autoon ja poikennut parturilla antamassa ohjeet isomman leikkauksesta ja palannut auton viereen kuuntelemaan sinne huutamaan jätettyä lasta. En olisi välttämättä mennyt autoon sisälle.

Ja niille, jotka väittävät, ettei 2 v jaksa pitkään yksin raivota, niin kyllä jaksaa yli 2 tuntia. Esikoinen oli tuollainen.

AP:lle voin sitten sanoa lohdutuksena, että pienen seesteisen kauden jälkeen saatat saada varsinaisen esimurkku h.lvetin päälle 6-8 v iässä. Nyt 7 v ekaluokkalainen huutaa, raivoaa, paiskoo ovia jne useita kertoja päivässä. Ja räjähtää edelleen tuon ap:n mainitseman tasoisista asioista.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
teit väärin, musta sun ois pitänyt napata likkaa niskasta kiinni ja autoon... ei hän saa oppia, että selviytyy voittajana tuollaisista kiukkukohtauksista ja muille tulee paha mieli!!

Tytön tempperamentin tuntien olisi huutanut koko matkan. Saa siis sellaisia raivareita, että oksat pois! Eikä mene mikään perille. Olin itsekin aikaisemmin sitä mieltä, että huutakoot koko matkan, mutta oikeasti tuo on sen verran hullua menoa sillä, että sitä ei ihmiset suopein silmin katso.

Ryhtiä, nainen:) Ihan sama mitä muut ajattelee, sä tiedät tilanteen ja ne ei. Älä välitä muiden katseista, vaikka se vaikealta epäilemättä tuntuukin.

Tytön tempperamentin tuntien olisi huutanut koko matkan. Saa siis sellaisia raivareita, että oksat pois! Eikä mene mikään perille. Olin itsekin aikaisemmin sitä mieltä, että huutakoot koko matkan, mutta oikeasti tuo on sen verran hullua menoa sillä, että sitä ei ihmiset suopein silmin katso.
Antaa ihmisten katsoa ja taivastella :) Kun olisit saanut pojan sinne kampaajan tuoliin, olisit voinut kysyä kampaajalta arviota hiustenleikkuun kestosta ja sanoa, että menet pikkuraivottaren kanssa ulos siksi aikaa.

Ja vielä pitää lisätä se, että ainakaan minua henk.koht. ei todellakaan ota päähän lapset jotka kirkuvat, karjuvat ja huutavat jos huomaan, että vanhempi tilanteessa pysyy edelleen aikuisena ja omassa päätöksessään. Mutta se kun näkee taaperon pyörittävän tilannetta, niin se kyllä sapettaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja jos tää tapahtui juuri äsken...:
Anna lapsellesi päiväunirauha ja suunnittele menot niihin aikoihin kun on pirteä. Jos oikein ymmärsin, yritit saada lapsen kampaajalle vaikka väsytti. Meillä myös 2,5v voimakastahtoinen neiti ja kovia raivareita saa. Mutta kun menot ajoittaa järkevästi, asiat sujuvat. Lisäksi viikonloppuisin ollaan tehty niin, että toinen vanhempi lähtee pikkuveljen kanssa suunniteltuun menoon, jos tyttö temppuilee. Näyttää tehoavan. Kun on pari kertaa saanut kotona eteensä purkkiruokaa ja kuulee päälle, että veli on päässyt hampurilaiselle, niin alkaa tottelu julkisilla paikolla kiinnostaa.

Tätä minäkin jäin miettimään että miksi ne menot pitää olla päiväuniaikaan? Vai oliko tämä siis jo aiemmin aamulla?
Meillä ei kyllä parturikeikka ole niin mieleinen että jos se jää väliin, lapsi oppii siitä jotain..Minä olisin kyllä pistänyt raivoavan lapsen autoon (ja tehnytkin sen monesti, mm. kantanut raivoavana päiväkotiin. Minä päätän, mitä tehdään ja milloin. Sääli isoveikkaa.

Aika oli 11.30 ja sitä ennen tyttö oli huutanut jo tunnin eli aloitti siinä 10.30 sen hammastahnatuubiepisodin. Kaikki siis johtui tästä hammastahnasta ei parturista, sinne tyttö olisi halunnut, mutta päätin, että ei mennä kun ei lopettanut huutamista.

Tutullani on samanikäinen lapsi joka saa myös ihme raivokohtauksia jos joku asia ei mene niinkuin hän haluaa, käyvät terapiassa ja syy ilmeisesti se että heillä ei ole selkeää päivärutiinia jolloin lapsi ei osaa ennustaa mitä seuraavaksi tapahtuu.
Onko teillä selvitetty miksi lapsi saa noita kohtauksia?

Alkuperäinen kirjoittaja Raivottaren äiti:
Minä olisin pakannut lapset autoon ja poikennut parturilla antamassa ohjeet isomman leikkauksesta ja palannut auton viereen kuuntelemaan sinne huutamaan jätettyä lasta. En olisi välttämättä mennyt autoon sisälle.

Ja niille, jotka väittävät, ettei 2 v jaksa pitkään yksin raivota, niin kyllä jaksaa yli 2 tuntia. Esikoinen oli tuollainen.

AP:lle voin sitten sanoa lohdutuksena, että pienen seesteisen kauden jälkeen saatat saada varsinaisen esimurkku h.lvetin päälle 6-8 v iässä. Nyt 7 v ekaluokkalainen huutaa, raivoaa, paiskoo ovia jne useita kertoja päivässä. Ja räjähtää edelleen tuon ap:n mainitseman tasoisista asioista.

Hehei... Mulla on samanlainen ekaluokkalainen.
Meillä kyllä kaksivuotiaana raivottiin pari tuntia, karjuttiin, hakattiin päätä lattiaan jne jne. Loppujen lopuksi me ei liikuttu kotoa mihinkään, koska se huuto ei loppunut.
Nykyään mulla on henkisesti 2-vuotias kotonani.

Alkuperäinen kirjoittaja Lady-Bird:
Tutullani on samanikäinen lapsi joka saa myös ihme raivokohtauksia jos joku asia ei mene niinkuin hän haluaa, käyvät terapiassa ja syy ilmeisesti se että heillä ei ole selkeää päivärutiinia jolloin lapsi ei osaa ennustaa mitä seuraavaksi tapahtuu.

Höpsis. Ei ne raivarit siitä johdu.

Alkuperäinen kirjoittaja Raivottaren äiti:

Ho hoo, mä tunnen 9-vuotiaan raivopään, jonka murkkuiästä tulee varmaan tosi öh... mielenkiintoinen:D Aina ollut kuin ruutitynnyri. Nykyään jaksaa raivota vaikka kuusi tuntia jollei saa viidettä ulkoilutakkia. Kiva likka se silti on!

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
teit väärin, musta sun ois pitänyt napata likkaa niskasta kiinni ja autoon... ei hän saa oppia, että selviytyy voittajana tuollaisista kiukkukohtauksista ja muille tulee paha mieli!!

Ryhtiä, nainen:) Ihan sama mitä muut ajattelee, sä tiedät tilanteen ja ne ei. Älä välitä muiden katseista, vaikka se vaikealta epäilemättä tuntuukin.

ei minua toisten tuijotus haittaakaan esim. kaupassa olen kyllä useaan kertaan raivottaren ulos kantanut, mutta nyt raivari oli sitä luokkaa, että en enää jaksanut tapella. Tämä ottaa todellakin luonteeni päälle, koska yleensä en todellakaan anna periksi näissä asioissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja jos tää tapahtui juuri äsken...:
Anna lapsellesi päiväunirauha ja suunnittele menot niihin aikoihin kun on pirteä. Jos oikein ymmärsin, yritit saada lapsen kampaajalle vaikka väsytti. Meillä myös 2,5v voimakastahtoinen neiti ja kovia raivareita saa. Mutta kun menot ajoittaa järkevästi, asiat sujuvat. Lisäksi viikonloppuisin ollaan tehty niin, että toinen vanhempi lähtee pikkuveljen kanssa suunniteltuun menoon, jos tyttö temppuilee. Näyttää tehoavan. Kun on pari kertaa saanut kotona eteensä purkkiruokaa ja kuulee päälle, että veli on päässyt hampurilaiselle, niin alkaa tottelu julkisilla paikolla kiinnostaa.

Tätä minäkin jäin miettimään että miksi ne menot pitää olla päiväuniaikaan? Vai oliko tämä siis jo aiemmin aamulla?
Meillä ei kyllä parturikeikka ole niin mieleinen että jos se jää väliin, lapsi oppii siitä jotain..Minä olisin kyllä pistänyt raivoavan lapsen autoon (ja tehnytkin sen monesti, mm. kantanut raivoavana päiväkotiin. Minä päätän, mitä tehdään ja milloin. Sääli isoveikkaa.

Aika oli 11.30 ja sitä ennen tyttö oli huutanut jo tunnin eli aloitti siinä 10.30 sen hammastahnatuubiepisodin. Kaikki siis johtui tästä hammastahnasta ei parturista, sinne tyttö olisi halunnut, mutta päätin, että ei mennä kun ei lopettanut huutamista.

Oma lapsi olisi tuohon klo 11.30 aikaan ollut jo aika väsynyt, puhumattakaan siitä mitä olisi ollut parturin jälkeen tuntia myöhemmin. Mutta kaikki lapset eivät tietenkään nuku päiväunia tai varsinkaan samaan aikaan. Meillä on parturireissut olleet aina ihan aamusta, jotta lapsi on mahdollisimman hyvällä tuulella eikä ainakaan väsynyt. Mutta tiedä sitten, olisiko silläkään merkitystä.

meillä päivärytmi ollut säännöllinen vauvasta asti ja 4v pojalla sama päivärytmi ja ei saa raivareita, joten mahtaisikohan olla luonnekysymys :whistle: Neuvolassa ja päiväkodissa olen asiasta keskustellut, mutta ei minua uskota, koska neiti on aivan mielettömän reipas, kiltti, hymyilevä, aurinkoinen ilopilleri muiden seurassa. Kotona saa noita raivareita.

Alkuperäinen kirjoittaja jeejee:

Höpsis. Ei ne raivarit siitä johdu.

Ei kaikilla tietenkään. Joillakin on voimakas temperamentti, toiset tarvitsevat kikunhallintakeinoja, toisilla voi olla vaikka verensokeriongelma.

No ei nyt 2,5v kanssa tarvii terapiaan kun saa raivareita! Se kuuluu siihen uhmaikään, joillain ne raivarit vaan tosiaan ovat hyvin kokonaisvaltaisia ja kestävät ja kestävät!
Ap:lle jaksuja, tiedän kyllä miltä tuntuu! Meillä samanlainen raivotar ja siihen ei tosiaan mikään auta! Aika siihen tulee auttamaan, tyttö tulee löytämään toisia keinoja hallita tunteitaan, etenkin juuri pettymystä.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Tanssit siis 2,5-vuotiaan pillin mukaan. Lopeta se. Älä huomioi raivareita, ei kukaan jaksa yksin raivota.

Mulla sattuu olemaan semmonen lapsi joka jaksaa itsekseenkin raivota vaikka 2 tuntia.

Siinäpähän raivoo sitten. Mun mielestä on hölmöä perua suunniteltuja menoja jonkun pikkutaaperon raivarin takia. Siinä se lapsi pyörittää koko perhettä.

Oletko OIKEASTi koskaan ollut todella RAIVOAVAN lapsen kanssa? Epäilen.

Pystyisitkö joskus lähtemään tuon 4v:n kanssa kaksin jonnekkin niin ei sitten aina pienempi "pilaisi" kaikkea?

aika vaikeaa tämä kahdestaan tekeminen on. Mies viikot töissä ja minä viikonloput töissä ja 3-vuorotyö, joten siksi minä teen lasten kanssa yksin juuri kaikkea mahdollista kun minulla on usein viikolla vapaita. Nyt soitin miehelle ja sanoin, että menen illalla pojan kanssa kahdestaan tekemään jotain kivaa. Saa raivotar olla kotona.

Niin, kokeilepas toisen kerran lähteä vaikka heti aamupalan jälkeen liikkeelle. Ainakin meidän pikku raivottarelle on tosi tärkeää päivien säännöllisyys. Jos aamupäivällä ei käydä jossain vaan odotetaan vain jotain tulevaa, alkaa riehuminen. Jos klo 11 ei ole lounasta, alkaa riehuminen. Päiväunia ei enää nuku joka päivä, mutta lounaan jälkeen on silti rauhallisemman leikin aika. Minusta olet yrittänyt sinne parturiin ihan väärään aikaan. Ja syy raivoamiseen on selvästi tuossa epäsäännöllisyydessä vaikka tuon 2,5veen sanojen mukaan ongelma onkin jotain ihan järjetöntä... Raivareita on saatu niin paidasta puuttuvista neppareista kuin siitä, ettei yltä itse käsiä pesemään...

Suosittelen että käytte siellä missä pitääkin ettekä anna kiukuttelijan päättää menettekö vai ette.. Ja raivoajan jätät mahdollisimman vähälle huomiolle ja hirmuiset kehut sille lapselle joka on nätisti eikä temppuile. Näin raivoaja huomaa että ei saa tahtoaan läpi raivoamalla jolloin raivoamisesta lähtee teho, ja että huomiota saa kun on nätisti.

Moni ehdotti että isompi olisi mennyt parturiin ja äiti sitten ollut raivoajan kanssa. Silloinhan huomion saisi juuri se joka sitä vähiten ansaitsi. Raivoaja voisi katsoa ikkunasta tai vierestä kun äiti on hyvin käyttäytyvän kanssa.

tuttu tunne. Itselläni 7v lapsi joka on ihan pienestä asti ollut todella herkästi raivoava ja kun on puhuttu et älä välitä ihmisten katseista julkisilla paikoilla, niin pakko on sanoo et ei niistä aina voi olla välittämättäkään ja voi että kuinka raivostuttaa ne kaikki tietävät ÄIDIT jotka tulee opastamaan ja höösäämään et "anna nyt lapses....jne"!!! Olen vain todennut et näillä äideillä ei ole minkäänlaista kokemusta oikeasti voimakastahtoisesta räjähdysherkästä lapsesta!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Tanssit siis 2,5-vuotiaan pillin mukaan. Lopeta se. Älä huomioi raivareita, ei kukaan jaksa yksin raivota.

Mulla sattuu olemaan semmonen lapsi joka jaksaa itsekseenkin raivota vaikka 2 tuntia.

Siinäpähän raivoo sitten. Mun mielestä on hölmöä perua suunniteltuja menoja jonkun pikkutaaperon raivarin takia. Siinä se lapsi pyörittää koko perhettä.

Niinpä. Nyt ei olut kyse pienestä kiukkukohtauksesta vaan mielttömistä raivareista. potki ja sätki lattialla. Tuo väkisin pukeminenkin sai hikoilemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:

Kyllä minun 3,5-vuotiaani saa raivareita, sellaisia itkupotkukiljumisraivareita. Miksi pitää heti epäillä? Meillä ei lapset päätä asioista vaan minä. Ja kun rutiinit kunnossa ja lapsi tietää mitä tulee tapahtumaan, selvitään aika pienillä kohtauksilla.

Ja niille jotka neuvoivat ottamaan yhteyttä jonnekin niin olen neuvolassa ja päiväkodissa asiasta/raivareista puhunut, mutta minua ei uskota, koska kukaan ei usko tuosta tytöstä tuota. Pitää ottaa sitten naapurit mukaan todistamaan, koska he kyllä kuulevat ja näkevät minkälaisia raivareita tyttö saa.

Monet ovat kommentoineet tuohon kellonaikavalintaan, mutta et ole vastannut siihen mitään. Onko mahdollista, että lapselta puuttuvat säännölliset rutiinit ja on esimerkiksi tuohon aikaan liian väsynyt lähtemään parturiin? Ja raivoaa väsymystään? Meillä vajaa nelivuotiaan kanssa esimerkiksi syöminen menee ihan mahdottomaksi, jos lounas menee liian myöhäiseksi. Toiset lapset vaan tarvitsevat ne tiukat rutiinit vaikka vanhemmat toivoisivat joustoa.

Yhteistyössä