Tekeekö auto oikeasti arjen helommaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Fiia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Ford ja Heinz selvittävät, voisiko tomaatista valmistaa muovia.
Yhteistyökumppanina on - mikä muu kuin Heinz-ketsuppi.

Yhteistyön päämääränä on kehittää täysin kasvipohjainen muovi, jota voi käyttää auton osissa.

Erityisesti kuivattu tomaatin kuori on hyvä raaka-aine johtokiinnikkeiden ja säilytyslokeroiden valmistukseen.

- Tutkimme, voisiko ruoan prosessoinnissa syntyviä sivutuotteita käyttää autonosiin, kertoo muovispesialisti We Ellen Lee Fordilta.

- Tutkimukset ovat vasta alussa ja avoimia kysymyksiä on vielä paljon, mutta olemme innoissamme niistä mahdollisuuksista, joita tämä voi tuoda sekä Heinzille että Fordille, sekä siitä, että olemme edistyneet täysin kasvipohjaisen muovin kehittämisessä, sanoo johtaja Vidhu Nagpal Heinzilta.

Google-mainokset
Toyota-tarjoukset
Tutustu Toyotan autotarjouksiin ja suunnittele unelmiesi auto!
toyota.fi/Tarjoukset
Turvonnut vatsa ja kipu
Turvotusta ja ilmavaivoja? Kokeile Alpron laktoosittomia tuotteita!
www.alpro.com/Laktoosi
Yhteistyössä ovat mukana myös Coca-Cola, Nike ja Procter & Gamble.

Fordin tomaattihakuisuus ei ole ihan uutta ovaalimerkillä. Viime vuosina Ford on alkanut käyttää yhä enemmän biopohjaisia materiaaleja autoissaan. Se on käyttänyt esimerkiksi selluloosakuitua, jolla vahvistetaan konsolia.

Raaka-aineina on myös muun muassa kookosta, kierrätettyä puuvillaa ja soijaa.

PENTTI J. RÖNKKÖ" kertoi iltalehdessä.
(Mainokset ärsyttää, siksi kopsasin.)

Nooh, täälläpäin 8km matka kauppaan olisi sellaset 15e vähintään. Edestakainen kauppamatka 30e. Tämä kun kerrottaisiin kahdeksalla, niin kauppamatkojen hinnaksi tulisi n. 240e/kk. Tuolla summalla ajelen omalla autolla vaikka 24/7/31 eikä tarvitse kalliita puheluita soitella vielä lisäksi.

Huhhuh, ja jotkut ehdottelee tällasia ihan pokerinaamalla :D

Huhhuh, kun ihmiset ei osaa lukea. Kukaanhan ei ole ehdottanut että ap kävisi kahdesti viikossa kaupassa taksilla mennen tullen. Vaan että esim. 1krt/viikko se tulisi autoa halvemmaksi, ja vielä edullisemmaksi jos kävelee kauppaan ja tulee taksilla vain paluumatkan (kun on paljon kannettavaa). Taksin käyttö on yllättävän hyvä vaihtoehto, jos ajoa on vähän. Viikonlopuksi saa yleensä vuokra-auton noin satasella, joten sellaista voi käyttää sitten pidemmillä matkoilla. Kyllä nämä kannattaa etukäteen laskea ja miettiä.

[QUOTE="Fiia";30008321]Mutta kertokaa rehellisesti onko auton käyttäminen oikeasti niin kallista, ettei sitä kannata esim. Meidän tilanteessa hankkia kun ilmankin tullaan toimeen vaikka välillä ärsyttääkin (nykyään aina useammin)? Osaisiko joku arvioida paljonko kuukautta kohti menee vakuutuksiin ja korjauksiin yms.?[/QUOTE]

Oma kalkulointini sanoo näin:

korjaukset+huolto 80€/kk
renkaat 30€/kk
vakuutus 25€/kk (sis. osakasko)
arvonalennus 120€/kk (vajaa 10k€ auto ostettaessa)
polttoaine 160€/kk (15000km vuosiajot bensalla)

yht. 415€/kk

tuossa on sitten vedetty melko minissä korjaukset kohta, olen tehnyt vähän itse ja auto on kestänyt hyvin.

Tätä on ehkä joku muukin ehdottanut mutta mikset hanki polkupyörän peräkärryä mihin saat ostokset ja lapsen? Toki jos kauppamatka on maantienvartta missä autot ajaa 80km/h niin en lähtis lapsen kanssa sitten. Kannattaa tutustua myös
Tavarapyörään, missä lapsen saa myös kyytiin. se on toki kallis mutta silti paljon autoa halvempi..

Jos autoa tarvii vaan noiden isojen ostosten tuomiseen niin etkä voi kävellä sinne kaupalle, teet isot ostokset ja ajatte ne taksilla kotiin vaikka kertan viikossa. 6km taksimatka maksaa ehkä 15 euroa, mikä sekin tulee paljon halvemmaksi kuin oma auto.

Kannattaa toki tutustua myös noihin ruuan nettikauppoihin jos niistä joku teille kuljettaa, niillä nuo kotiinkuljetusmaksut on varmasti samaa luokkaa tuon taksimatkan kanssa..

Jos asuisin perheineni keskellä palveluja niin en tiedä hankkisinko autoa lainkaan.

Mutta jos terveyskeskukseen on 8km, niinkuin hammaslääkäriin ja neuvolaan. Isompaan ruokakauppaan ja päivystykseen 12km niin ei niihin ihan pyörällä 4 lapsen, joista vanhin on 8v ja nuorin 1v, niin pyörällä lähdetä.

[QUOTE="tietäjä";30011800]Oma kalkulointini sanoo näin:

korjaukset+huolto 80€/kk
renkaat 30€/kk

yht. 415€/kk
[/QUOTE]

Sulla on ilmeisesti täydet bonukset? Mulla on juurikin tuollainen jonkun mainitsema Micra, eli erittäin halvat vakuutukset.. ja siinä olisi pelkkä liikennevakuutus ilman bonuksia noin 450 euroa vuodessa. Eli vajaat 40e/kk. Ap:lla ei kuitenkaan ole bonuksia koska hänellä ei ole ollut ennen autoa, eli ehdottomasti vakuutuksiin ei voi budjetoida noin vähää. Mutta ajoahan sulla tulee paljon, eli se tietty kompensoi tuossa laskelmassa.

Vakuutusyhtiöiden sivuilta löytyy onneksi laskurit, joilla vakuutuksien hintaa voi laskea etukäteen.

[QUOTE="tietäjä";30011872]Ennemminkin niin, että sitä kuluu vähemmän varsinkin isolla autolla automaattivaihteisena ja kaupungissa.[/QUOTE]

No on se halvempaakin.

Sulla on ilmeisesti täydet bonukset? Mulla on juurikin tuollainen jonkun mainitsema Micra, eli erittäin halvat vakuutukset.. ja siinä olisi pelkkä liikennevakuutus ilman bonuksia noin 450 euroa vuodessa. Eli vajaat 40e/kk. Ap:lla ei kuitenkaan ole bonuksia koska hänellä ei ole ollut ennen autoa, eli ehdottomasti vakuutuksiin ei voi budjetoida noin vähää. Mutta ajoahan sulla tulee paljon, eli se tietty kompensoi tuossa laskelmassa.

Vakuutusyhtiöiden sivuilta löytyy onneksi laskurit, joilla vakuutuksien hintaa voi laskea etukäteen.

No juu, on täydet. Ilman bonareita ei kyllä kannata ostaa kallista autoa johon sitten pitäisi ottaa kaskoja. Maksais varmaan 100€ ainakin.
Ajoa mulla on 30000km/v mutta laskin esimerkkiin 15000 km:lla joka on vähän yleisempi määrä.

---

Kyllä se autoilu aina maksaa, mutta mielestäni parantaa elämänlaatua hurjasti jos harrastelee, tykkää käydä landella/metsässä/reissuilla viikonloppuisin jne. Bussilla pääsee jonnekin, omalla autolla minne haluaa.

Tekee. Kun ei tosiaan asu lähellä palveluja. Onko kallista? Kyllä. Niin on moni muukin juttu. Näitä elämän pieniä suuria valintoja mistä haluaa maksaa ja mistä ei. Mä en osaa suoraa autoa laskea sen kummallisemmaksi kuluksi kuin vaikka talon sähköt tms. Pakollinen paha.Toki voisi valita toisin. Asua keskellä palveluita ilman sähköjä ;) luultavasti pärjäisi, mutta totutusta mukavuudesta joutuu luopumaan.

Jos itse asuisin liki palveluita, autolle tuskin olisi käyttöä. Okei, kauppareissuun menee sinulla ap aikaa, mutta mietitkö hyötyjä esim liikunta mielessä? Sähän saat siinä aina "Ilmaisen" jumppatuokion ja samalla teet jotain järjellistä? Itse asutaaan tosisaan maalla ja meillä on puulämmitys. Totta on se että ei ole helpoin lämmitysmuoto. Mutta toisaalta, mä oon hemmetin hyvässä kunnossa kun noita puita täytyy kuitenkin tehdä vuoden aikana paljon (kaadetaan omasta metsästä ja jalostetaan eteenpäin). Voitaisiin tietenkin vaihtaa lämmitysmuotoa. Jolloin minulle "jäisi" aikaa käydä vaikka punttisalilla. Mutta sitten maksaisinkin käytännössä tuplat. Eli lämmityksestä, sekä salijäsenyydestä ;)

[QUOTE="tietäjä";30011800]Oma kalkulointini sanoo näin:

korjaukset+huolto 80€/kk
renkaat 30€/kk

yht. 415€/kk

tuossa on sitten vedetty melko minissä korjaukset kohta, olen tehnyt vähän itse ja auto on kestänyt hyvin.[/QUOTE]

Korjaus, tässä laskelmassa korjaus+huolto ja renkaat on n. 30000km/v ajoilla eli esimerkiksi 15000km/v ajoilla ne voi olla 50% pienemmät.
Silti maksanee väh. 300€/kk auton pito jos auto on esim. 10000€ arvoinen.
1000€ autolla voi päästä 200€/kk lukemiin.

[QUOTE="wieras";30011316]Ruoat voi tilata netistäkin, esim. Cittarin ruoan verkkokauppa jne.

Autoa ei siis tarvita ruokaostosten tekemiseen. Meillä oli joskus auto mutta ei ole enää ja hyvin ollaan pärjätty. Bussilla tai junalla voi täällä Hgissä kulkea. Loppujen lopuksi ne kulkemisetkin rantsuun, kirppikselle ja muualle mihin ikinä haluaakaan mennä, on vain asenteesta kiinni, tottakai on vaikeaa käyttää julkisia jos sen sellaiseksi tekee.[/QUOTE]

Kerropas, miten sinä sillä asenteellä lähdet kahden lapsen ja kahden kissan kanssa 200 km:n päähän toiseen kaupunkiin. Ensin pitää pitää matkustaa paikallisilla julkisilla juna- tai bussi-asemalle, jossa vaihto. Lapset eivät ole enää ratas-iässä. Kädet eivät riitä edes kissojen kantamiseen, puhumattakaan muista matkatavaroista.

Tekee ja olen valmis maksamaan vapaudesta liikkua. Jos ei olisi autoa, lasten kanssa kotona vietetty aika olisi kyllä todella vähissä. Jos päiväkotipäivän jälkeen pitäisi lähteä kahden viisivuotiaan kanssa ilman autoa kauppaan, niin syötäisiin sitten aina yhdistetty päivällinen ja iltapala. Muutoinkin olisi kyllä elinpiiri aika suppea. Ystäviä asuu eri puolilla etelä-Suomea, ja auton kanssa on hyvin vaivatonta käydä kyläilemässä äkkiseltäänkin esim. 100 kilometrin päässä. Nyt kesälomallakin voidaan aamulla päättää, että lähdetäämpä tänään käymään vaikka Porvoossa ja vietetään siellä kiva kesäpäivä. Pakataan uimavarusteet autoon ja menoksi.

Tässä on kustannukset pienelle käytetylle autolle, jolla ajetaan tosi vähän (15 000km) vuodessa.

Tässä auto: http://autot.oikotie.fi/vaihtoautot/ford/focus/510753431

Tässä kustannukset (auto ostetaan 5000e omalla rahalla, ajetaan 15 000km vuodessa, pidetään auto 5v):

Kustannukset yhteensä €
24017

Kustannukset/kk €
400

Kustannukset/km €
0.32

Riippuu missa asuu ja milla kokoonpanolla. Asun miehen kanssa ison kaupungin keskustassa. En voisi kuvitella asuvani keskustan ulkopuolella saatika sitten saannollisen julkisen liikenteen ulottumattomissa.
Mutta jos olisi lapsia ja asuisi jossain jumalan selan takana, niin sherlockkimaisesti vaitan, etta auto helpottaisi arkea.

Kyllä! Meillä on kaksi autoa, vaikka ei edes asuta kovin syrjässä, kauppaan vaan reilu kilsa ja neuvolaan + päiväkotiin vielä vähemmän. Mies tarvitsee työmatkoihinsa autoa ehdottomasti, hänellä onkin työsuhdeauto. Toisesta autosta luopumista on välillä harkittu, mutta kun on auton tuomaan vapauteen tottunut, elämä menee heti hankalan tuntuiseksi kun toinen auto on vaikkapa huollossa. Ja minullakin on työmatkoja aika usein, km-korvaukset kattaa aika suuren osan auton kuluista.

Aika on rahaa ja elämänlaatua, en todellakaan haluaisi uhrata sitä bussipysäkeillä kököttömiseen tai tylsään talsimiseen aina samaa reittiä aina samaan kauppaan.

Aika on rahaa ja elämänlaatua, en todellakaan haluaisi uhrata sitä bussipysäkeillä kököttömiseen tai tylsään talsimiseen aina samaa reittiä aina samaan kauppaan.
Ajaminen nyt on vihoviimeisintä ajanhukkaa. Toisin kuin bussissa tai junassa siinä ei voi edes tehdä mitään muuta samalla. Tunnin työmatka junalla on mukava rauhoittumishetki, mutta sama aika autolla on tuskallinen stressitekijä.
Itse odotan bussipysäkillä varmaan keskimäärin 90 sekuntia.

Ajaminen nyt on vihoviimeisintä ajanhukkaa. Toisin kuin bussissa tai junassa siinä ei voi edes tehdä mitään muuta samalla. Tunnin työmatka junalla on mukava rauhoittumishetki, mutta sama aika autolla on tuskallinen stressitekijä.
Itse odotan bussipysäkillä varmaan keskimäärin 90 sekuntia.

Mulle ajaminen on omaa aikaa. Se ei kaikille ole stressitekijä. Siihenkin vaikuttaa asennoituminen. :)

Kyllä tekee! Ja ap, mulla ei ole edes ajokorttia! Ikää on sen verran, että tuskin hankinkaan. Mutta miten ihmeessä olette päätyneet tuollaseen tilanteeseen? Meillä kun oli lapsi tulossa, oli myös muutto edessä ja yksi tärkeä kriteeri asunnonvalinnassa oli, että bussilla pääsee kohtuullisesti kukemaan. Sinuna harkitsisin vahvasti ajokortin hankkimista!

Puhut myös meistä. Sulla on siis mies. Eikö hänelläkään ole ajokorttia? Kaupassa käydään isommilla ostoksilla tietysti silloin, kun mies on kotona. Tai mies käy yksikseen töistä tullessaan. Kerran viikkoon isommat ostokset ja lähikaupasta täydennystä tarvittaessa. Jos teillä ei yhtään kauppaa ole sitä 6km lähempänä, kannattaa tosiaan hankkia ajokortti tai muuttaa lähemmäs keskustaa ja kauppoja.

Rahallisesti en auton pidon järkevyyttä rupeis laskemaan. Sen arvo on ihan muussa. Etenkin kun lapsi kasvaa ja hänellekin pitäisi saada harrastuksia. Ymmärrän hyvin, että sinne lähimpään kauppaan saattaa olla useampi kymmenenkin kilometriä ja silti halutaan asua niin. Mutta vaikea on uskoa, että joku oikeasti kävelisi jatkuvasti kauppaan 6km rattaiden kanssa. Kuntoilumielessä kauniilla säällä ehkä, mutta ainoana vaihtoehtona, kun on talvi ja pakkasta?

Yhteistyössä