tekeekö raha onnelliseksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hösö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos on rahaa paljon, ei helposti enää huomaa niitä elämän onnea tuovia tekijöitä. Onnea haetaan helposti materiasta. Ihmetellään kun uusi auto tai kalliit muut vempaimet eivät tunnu enää miltään ja uusia halutaan koko ajan lisää.
Usein suurien omaisuuksien kanssa kulkee myös joko paljon lainaa tai PITKÄT TYÖPÄIVÄT, jolloin onni tulee työstä jos tulee. Perhe-elämä voi kärsiä, mikä taasen usein aiheuttaa onnettomuutta.

Mutta ei siis rahattomanakaan elämä helppoa ole. Keskituloisena ehkä?
Toi on ihan totta,mutta luulisin sen liittyvän siihen, että on aina ollut rikas. Siis ihan varhaislapsuudestaan asti ja ympäristö kasvattanut siihen. Uskon kuitenkin, että jos tässä nyt yks kaks rikastuisi, niin en mä rahojani sen enempää materiaan tuhlaisi kuin nytkään. Sen sijaan lopettaisin työt ja keskittäisin voimavarani hyväntekeväisyyteen.

Kyllä rahalla saa onnentunnetta, koska silllä saa ns. perusturvallisuutta. En ihannoi mammonaa, mutta en ikinä ole käsittänyt sitä, että "raha ei tuo onnea"... Eihän köyhyyskään sinällään missään tapauksessa tuo onnea. EI rahalla voi tokikaan ostaa onnea, mutta se onni tulee siitä, ettei pinna kiristy äärimmilleen senttejä laskiessa. Raha sinällään tuotteena ei siis tuone onnea, mutta se sopiva määrä mammonaa antaa mahdollisuuden tilanteisiin, joissa hyvässä lykyssä saa tuntea niitä onnentunteita. Raha on väline, sillä voi saavuttaa monia hienojakin asioita. Tosin rahallakin on kääntöpuolensa: sitä ei parane alkaa palvoa ja kumartaa.

Jos mulla on pirun kova päänsärky, eikä rahaa ostaa lääkettä ja kääntäen: on varaa ostaa hyvät tabut päänsäryn poistoon, niin eikös se raha ole se väline, jolla saan hetken kivuttomuutta? Takuulla se tuottaa enemmän positiivisia tunteita kuin tilanne, jossa saa kärvistellä kupoli tulessa rahanpuutteen takia.

Raha on elämän perusta. Ilman sitä on vaikea suunnitella tulevaisuutta yms ismompia kuvioita.
Rahan myötä elämä helpottuu,stressi vähenee ja elämä rentoutuu. Elämän kaksi isoa arvoa on raha ja rakkaus. Jos rakkaus puuttuu niin se rahakaan ei täysin onnelliseksi tee.Nykyään hyvin harvoilla nuorilla mitä tiedän tai tunnen on rahaa säästössä. Syitä tähän on monia,mutta ei luulisi olevan vaikeaa tinkiä niistä pe ja la illan baarimenoista,ettei tarvis tuhlaa sitä 100? sinne joka vkl. Näin teki muutama armeija kaverini ja sen jälkeen valiteltiin kun ne rahat on taas loppu. baarit lopettamalla tai edes vähentämällä säästyy vuodessa jo pitkä penni. Itseni ei ole koskaan tarvinnu laskea senttejä kauppa reissuilla ja niitä heräteostoksiakin tulee joskus tehtyä. Yleisesti pyrin elämään silti mahdollisimman taloudellisesti. Nuoret pitäisi jo lapsesta asti opettaa säästämään. Näin se voisi jopa onnistua: http://www.youtube.com/watch?v=26JezI1J6ic

Alkuperäinen kirjoittaja Vaippavuoresta päivää:
oisitteko onnellisempia jos oisitte rikkaita?

Minä luulen että oisin vähemmän onnellinen, toki sais kaikkee mutta onko se sitä mikä onnelliseks tekee.
En ole koskaan rahallisesti rikas ollu, enkä varmaan tule olemaankaan kun en ikinä veikkaa tai muutakaan pelaa. Mistäs sen tiedän mutta kuvittelisin että en yhtään onnellisempi olis kun nytkään, vois olla pian toisin päin.

Mun hyvä tuttuni voitti aikanaan aika paljon rahaa, niin hänestä tuli ihan hirvee ihminen. En ikinä haluais tulla sellaseks.

Olen ollut varakas miehen kautta, kun tahkoi isoja tuloja ja sain vinguttaa korttia juuri miettimättä. En ollut onnellisempi, mutta huolettomampi olin, toisaalta en arvostanut rahaa samallatavoin kuin nyt. Onnesta ei voi puhua, mutta kyllä se raha helpottaa elämää!

kyllä minun onnellisuus tulee muualta, mutta tokihan sillä rahalla voi tehdä asioita joilla saa muut onnellisiksi ja näin itsellekin paremman mielen. En ole varakas, varmasti olisin tyytyväisempi, jos ei tarvitsisi mennä ensi ma taas töihin eli lotto vetämään minullakin.

Yhteistyössä