Tekikö tämä äiti oikein vai väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja lapsellista käytöstä:
Mun mielestä teki väärin, jos alko sättiä äitiä lapsen kuullen. Ei tollasia asioita selvitetä lasten edessä, eikä lapsia lähetetä ilman haalareita pakkaseen. Ihmisarvo se on varkaidenkin lapsilla.

samaa mieltä

Alkuperäinen kirjoittaja lumihiutale82:
oikein teki....lapset pois tuollaisilta varkailta....ihme porukkaa :o

Hmm... Jos äiti on sairas niin mielummin tarvitsee siihen apua kuin että lapset pois, voihan hän olla lapselleen loistava äiti vaikka varastaakin.

Ei sillä, kummaksun kyllä kuka kehtais ikinä varastaa päiväkodista, kun kyseistä pukua ei voisi kuitenkaan hoidossa käyttää ja niin kuin tässä kävi, kiinni voi jäädä ja silloin häpeä on suuri.. Mutta luulen että sairaus se on äidillä oltava, ei tuollaista voi muuten tapahtua.

Mun mielestä teki väärin. Kyllä asian olisi voinut hoitaa jälkikäteen ja aikuisten kesken. Musta asia pitää ensin selvittää, miten tässä on näin käynyt eikä alkaa haukkumaan ja riipimään vaatteita toisen lapsen päältä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vanilja:
Mun mielestä teki väärin. Kyllä asian olisi voinut hoitaa jälkikäteen ja aikuisten kesken. Musta asia pitää ensin selvittää, miten tässä on näin käynyt eikä alkaa haukkumaan ja riipimään vaatteita toisen lapsen päältä.

Näin kun kerran tiedossa oli jo henkilöllisyys ni oisi voinut tehdä sen siinä tilanteessa että lapsi sitä ei ollut näkemässä!! Esim . palautat sen silloin heti tarhaan ja jos ei niin teette rikosilmoituksen!

Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:
Väärin mielestäni.
Jos äiti varastaa jotain, ei siitä tarvitse lasta syyttää ja pistää sijaiskärsijäksi. Asian olisi voinut hoitaa paremmin. Ei mulla olisi ainakaan oma hermo kestänyt laittaa lasta pakkaseen ilman ulkovaatteita, vaikka äiti olisikin varas ja idiootti siltä osin, ettei osta lapselle paikan päältä haalaria ja laittaa lapsen pakkaseen, vaikkapa vain sen takia, että näyttäisi itse uhrilta. Mutta mulle materia ei ole niin tärkeää, että jonkun täytyy sen ihollaan kirjaimellisesti tuntea, vieläpä lapsen. Voisin ajatella, että koska lapsi ei ole minun vastuullani, niin ei minun tarvitse välittää, mutta koska minulla olisi asiaan ollut jotain vaikutusvaltaa, niin sen takia ajattelen, että minun takiani ei kukaan lapsi tuolla pihalla kävele ilman ulkovaatteita, oli syyt mitkä tahansa.

Oon kans sitä mieltä että oli väärin ottaa pieneltä haalari.
On siis väärin varastaakkin mutta olisin kyllä varmasti voinut sopia että se palautetaan sitten tarhaan.
Ja varmasti myös kertoisin tästä varkaasta myös ainakin niille hoitotädeille.

Minusta teki oikein. Varmasti sekin lapsi paleli mennessään päiväkodista kotiin, jolta haalari oli alunperin viety. Tuskimpa tuo haalarin pöllijä -äiti olisi haalaria myöhemminkään palauttanut oikealle omistajalle, joten se oli saatava heti siellä ostoskeskuksessa. Ja tosiaankin äiti olisi voinut lapselleen ostaa uuden haalarin tai antaa oman takkinsa lapsen päälle.

Varkaita löytyy tosiaan kaikista sosiaaliluokista, joten ei välttämättä ollut mitenkään köyhä äiti joka näin teki (jos tämä siis tosijuttu) kuulostaa niin uskomattomalta, että joku kehtaa tehdä noin. En tiedä. Minä olen niin "kiltti" että en varmaan olisi kehdannut haalaria takaisin pyytää/vaatia ainakaan ostoskeskuksessa. Päiväkotiin olisin toki ilmoittanut ja sanonut mitä näin.

Meinaatteko oikeesti ettei varas-äiti olis sitä pukua palauttanut kun jo kerran kärähti..
Mun mielestä teki väärin että vei sen lapsen päältä puvun, mutta hyvä että kertoi pk tädeille...olikos siinä et kertoi muillekkin vanhemmille?? Se taas on mun mielestä väärin jos kertoi..

Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
Kun tuli selville varas niin oisin kyllä selvittäny asian muualla kuin kauppakeskuksessa. En mä edes kehtais alkaa kaupassa tivaamaan tai huutamaan. Oisin vaikka päiväkodilla puhunu asiasta ja varkaan selvittyä alkanu vaatimaan haalaria takaisin.

Näin olis oikein, kun oikein JÄRJELLÄ miettii ....................

Aika erikoista, sen tiedän että päiväkodissa usein vaatteet sekaantuvat ja vaihtuvat, mutta varkaustapauksista en ole kuullut.

Itse en ehkä olisi kuitenkaan vienyt lapselta kaupassa pukua päältä. :|

Alkuperäinen kirjoittaja Tyssy:
Minusta teki oikein. Varmasti sekin lapsi paleli mennessään päiväkodista kotiin, jolta haalari oli alunperin viety. Tuskimpa tuo haalarin pöllijä -äiti olisi haalaria myöhemminkään palauttanut oikealle omistajalle, joten se oli saatava heti siellä ostoskeskuksessa. Ja tosiaankin äiti olisi voinut lapselleen ostaa uuden haalarin tai antaa oman takkinsa lapsen päälle.

Päiväkodissa yleensä on antaa varavaatteita!

Alkuperäinen kirjoittaja Eemiskä:

Näin on, ja sekaannuksia sattuu ja ne saa ihan asiallisesti selvitettyä.

Ei se äiti sitä haalaria ole välttämättä erityisesti varastanut, lapset usein pukevat itse ja saattavat laittaa väärät vehkeet päälle. Meilläkin on pariin otteeseen joku lähtenyt eskarista mun tytön kengät jalassa. Sitten on katseltu, että kenen kengät on paikalla ja soiteltu sinne kotiin, että pistäpä tyttö takaisin palauttamaan kenkiä. Eli totta kai olisin tuossa tilanteessa sanonut sille toiselle äidille, että ootko sattunut huomaamaan, että teidän lapsella on väärä haalari päällä ja sopinut siitä, miten he palauttavat sen meille illalla kotiin. Ja oisin jutellut päiväkodissa siitä, miten vaatteet merkitään niin, etteivät jatkossa mene sekaisin. Meillä väärät kengät napannut tyttö pantiin askartelemaan rusetit omiin kenkiinsä, että tunnistaa. Ei aina kannata ajatella pahinta.

Vielä tähän sen verran, olihan tämä vähän oudompi juttu, kun sitä oli jo päiväkodissa etsitty sitä haalaria, ja aikaakin oli kulunut. Kaikesta huolimatta olisin sanonut, mihin osoitteeseen voivat palauttaa illalla.

Periaatteessa ymmärrän äitiä ja oisin itsekin ollut ihan hiilenä siellä kauppakeskuksessa ja toiminut just noin.

Mutta jälkiviisaana mietin, oliko kuitenkaan oikein aiheuttaa syyttömälle lapselle hämmennystä ja vielä viedä haalari päältä?

Kun kerran varkaan henkilöys oli tiedossa niin asia ois varmaan hoitunut muutenkin...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla:
Ei minusta äiti toiminut oikein. Olisi ainakin voinut varmistaa, että lapsi ei joudu kärsimään äidin töppäilystä eli pääsee lämpimissä vaatteissa kotiin. Päiväkodin henkikökunnalle toki asiasta ilmoitus, mutta ei muille. Lapsi se taas on joka kärsii, jos kaikki varkaudesta tietävät.

Ei toiminut oikein :(

Samaa mieltä olen. Lapsen ei pitäisi joutua kärsimään äitinsä teoista.

En lukenu kaikkea, mutta eikö kukaan ajatellut (saatto siis ajatella ku en jaksa lukea koko ketjua), että myös tämä lapsi, jolta puku varastettiin, joutui luultavasti menemään ilman pukua kotiin päiväkodista? Eikä hänellä ehkä ollut mahdollista mitään muutakaan pukua laittaa päälle. Ostoskeskuksesta sentään saa pukuja ja se on voi voi, jos muka rahaa ei ole. Olis pitäny sillon lähteä omassa puvussa eikä varastetussa liikkeelle.

Tulee vaan siis taas sellanen olo, että syyllistetään se vanhempi, jonka lapselta on varastettu, eikä sitä vanhempaa niinkään, joka on se varas.

Alkuperäinen kirjoittaja kutku:
En lukenu kaikkea, mutta eikö kukaan ajatellut (saatto siis ajatella ku en jaksa lukea koko ketjua), että myös tämä lapsi, jolta puku varastettiin, joutui luultavasti menemään ilman pukua kotiin päiväkodista? Eikä hänellä ehkä ollut mahdollista mitään muutakaan pukua laittaa päälle. Ostoskeskuksesta sentään saa pukuja ja se on voi voi, jos muka rahaa ei ole. Olis pitäny sillon lähteä omassa puvussa eikä varastetussa liikkeelle.

Tulee vaan siis taas sellanen olo, että syyllistetään se vanhempi, jonka lapselta on varastettu, eikä sitä vanhempaa niinkään, joka on se varas.

Jos oisit lukenut niin oisit lukenut sen että päiväkodissa on varavaatteita yleensä. Ja joo tavarataloissa on pukuja mutta onko sillä äidillä ollu rahaa ostaan sitä. Ja lapsi joutu kärsimään tässä äitinsä virheistä joka oisi voitu välttäänkin!

Alkuperäinen kirjoittaja kutku:

Jos oisit lukenut niin oisit lukenut sen että päiväkodissa on varavaatteita yleensä. Ja joo tavarataloissa on pukuja mutta onko sillä äidillä ollu rahaa ostaan sitä. Ja lapsi joutu kärsimään tässä äitinsä virheistä joka oisi voitu välttäänkin!

Luin myöhemmin jotain, en sillon jaksanu enkä vieläkään koko ketjua laavata läpi. Mutta mun mielestä se on niin, että varkaalla täytyy myös muistaa, että jos siitä jää kiinni, niin on tavallaan pakko olla sitä rahaa, että saa sen uuden puvun.

En mä ainakaan olis antanu lähteä mun lapsen puvussa kotiin ilman poliiseja, sehän olis voinu vaikka polttaa sen puvun, jotta todistusaineistoa ei ole. Että jotain muuta olis sillon ainaki keksittävä. Ja ehkä, jos hyvin käy, tuo varas oppi tästä jotain. Täytyy vaan toivoa, että osti lapselle puvun tai jotenkin sai hoidettua lapsen lämpymänä kotiin. Tosin mietin muutenkin, että millanen äiti edes sitten on, kun tuollastakin tekee... Vaikka toki kaikissa meissä on hyvät ja huonot puolet, joten tuokin saattoi olla vain hänen yksi ja "ainut" noin huono piirre ja liekö sitten toistuukaan edes, mutta kuitenkin.

Itse en olisi lapselta vaatteita vienyt päältä missään tapauksessa. Olisin kyllä äidille tiukasti ilmoittanut että palauttaa puvun päiväkotiin ja äkkiä tai otan yhteyttä poliisiin. Päiväkotiin olisin kyllä maininnut asiasta että ko. henkilö voi varastaa...luulempa silti että varasäiti olisi aika nolo jäätyään kiinni ja jättäisi vähemmälle varastelun jatkossa päiväkodista.

Alkuperäinen kirjoittaja Vanilja:

Näin on, ja sekaannuksia sattuu ja ne saa ihan asiallisesti selvitettyä.

Ei se äiti sitä haalaria ole välttämättä erityisesti varastanut, lapset usein pukevat itse ja saattavat laittaa väärät vehkeet päälle. Meilläkin on pariin otteeseen joku lähtenyt eskarista mun tytön kengät jalassa. Sitten on katseltu, että kenen kengät on paikalla ja soiteltu sinne kotiin, että pistäpä tyttö takaisin palauttamaan kenkiä. Eli totta kai olisin tuossa tilanteessa sanonut sille toiselle äidille, että ootko sattunut huomaamaan, että teidän lapsella on väärä haalari päällä ja sopinut siitä, miten he palauttavat sen meille illalla kotiin. Ja oisin jutellut päiväkodissa siitä, miten vaatteet merkitään niin, etteivät jatkossa mene sekaisin. Meillä väärät kengät napannut tyttö pantiin askartelemaan rusetit omiin kenkiinsä, että tunnistaa. Ei aina kannata ajatella pahinta.

Jos olisi olut sekaannus, olisihan tämän varkaan lapsen oma puku jäänyt tarhaan.

Ja en usko, että varas olisi pukua myöhemmin palauttanut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olisin halunnut haalarin heti paikalla, koska olen itsekin köyhä...

Mutta varmasti jotenkin yrittänyt huolehtia että lapsi ei palellu, jos vaikka olisin ollut autolla, olisin voinut viedä kotiin.

En usko, että olisin puhunut päiväkodissa mitään, jos äiti olisi pyytänyt anteeksi tekoaan. En ehkä alentuisi siihen, että mustamaalaisin toisen ihmisen, vaikka tämä sen ansaitsisikin. siinä kärsisi se lapsi myös.

Ei se ole mustamaalaamista, jos kertoo tosiasian että toinen on varastanut |O

Mutta juu, en olisi kesken kauppareissun haalaria ottanut. Olisin pyytänyt palauttamaan ja jos ei olisi palauttanut, vaikka mennyt hakemaan sen kotiovelta.

Yhteistyössä