Tekikö tämä äiti oikein vai väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Lapselta ei vaatteita viedä. Piste. Enkä nyt tarkoita tätä äitiä joka vaatteen varasti. Pitää olla pissiä päässä että ostoskeskuksessa lapsen vaatteen ottaa, oli sitten varastettu tai ei.

Oishan sen voinut tehdä niinkin että haalarin oikean omistajan äiti olisi sanonut että minä tulen nyt yhtä matkaa kotiovellenne ja kun olet riisunut lapselta haalarin sisällä annat sen minulle ovesta.Näin ei olisi päässyt syntymään mahdollista syytettä kotirauhan rikkomisestakaan.

oikein mun mielestä koska kadonneesta haalarista oli laitetu ilmo jonka tää äiti oli luultavasti nähnyt muttei reagoinut..eli olis ollu mahdollisuus palauttaa haalari mutta ei.
inhottavaa vaan että lapsen kustannuksella :/

no pääsääntöisesti sanon tähän enään että lasta ei oisi tarvittu todistamassa ja kärsimässä tapahtumaa!! Se siitä mun osalta ja miettíkää te muutkin vähän tarkemmin!

Olisin varmasti ihan raivona vastaavassa tilanteessa. Mutta en olisi vienyt haalaria lapsen päältä, vaikka äiti väärin oli tehnytkin. Olisin varmaankin käskenyt palauttamaan, ja jos ei haalaria kuuluisi olisin ottanut yhteyttä jotenkin kyseiseen ihmiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olisin halunnut haalarin heti paikalla, koska olen itsekin köyhä...

Mutta varmasti jotenkin yrittänyt huolehtia että lapsi ei palellu, jos vaikka olisin ollut autolla, olisin voinut viedä kotiin.

En usko, että olisin puhunut päiväkodissa mitään, jos äiti olisi pyytänyt anteeksi tekoaan. En ehkä alentuisi siihen, että mustamaalaisin toisen ihmisen, vaikka tämä sen ansaitsisikin. siinä kärsisi se lapsi myös.

Ei se ole mustamaalaamista, jos kertoo tosiasian että toinen on varastanut |O

Mutta juu, en olisi kesken kauppareissun haalaria ottanut. Olisin pyytänyt palauttamaan ja jos ei olisi palauttanut, vaikka mennyt hakemaan sen kotiovelta.

Niin, mutta on aika alhainen teko kertoa, jos sanoi, että ei kerro jos saa puvun. Tai uhkasi kertoa, jos ei anna pukua. Ja kertoin kuitenkin.ei se mitenkään ylevä teko ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla:
Ei minusta äiti toiminut oikein. Olisi ainakin voinut varmistaa, että lapsi ei joudu kärsimään äidin töppäilystä eli pääsee lämpimissä vaatteissa kotiin. Päiväkodin henkikökunnalle toki asiasta ilmoitus, mutta ei muille. Lapsi se taas on joka kärsii, jos kaikki varkaudesta tietävät.

Niinpä. Vaikka väärin toimikin kun varasti haalarin, niin aika järkyttävää viedä jossain kauppakeskuksessa LAPSEN päältä vaatteet pois :( Vähän saatanan tyhmä oli tämäkin äiti ketä sen mukaansa heti pyysi.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla:
Ei minusta äiti toiminut oikein. Olisi ainakin voinut varmistaa, että lapsi ei joudu kärsimään äidin töppäilystä eli pääsee lämpimissä vaatteissa kotiin. Päiväkodin henkikökunnalle toki asiasta ilmoitus, mutta ei muille. Lapsi se taas on joka kärsii, jos kaikki varkaudesta tietävät.

Niinpä. Vaikka väärin toimikin kun varasti haalarin, niin aika järkyttävää viedä jossain kauppakeskuksessa LAPSEN päältä vaatteet pois :( Vähän saatanan tyhmä oli tämäkin äiti ketä sen mukaansa heti pyysi.

Minä kyllä pyytäisin. Ei ole varaa kustantaa haalareita muille, eikä ole varmaa, että sitä olisi saanut enää takaisin myöhemmin.

Köyhä olen itsekin. Mutta en olisi juorunnut hänestä.

Helppo sanoa ulkopuolisena miten toimia, eri aisa jos ois samassa tilanteessa itse. helppo jossitella, et mä tekisin näin, enkä missään nimessä noin

Ei mun ainakaan tarvitse jossitella, tietäisin tasan tarkkaan mitä tekisin.

Lapselta ei vaatteita viedä. Piste. Enkä nyt tarkoita tätä äitiä joka vaatteen varasti. Pitää olla pissiä päässä että ostoskeskuksessa lapsen vaatteen ottaa, oli sitten varastettu tai ei.

Entäs sitten kun haalari oli viety tarhasta? Mitäs siellä oli lapselle laitettu päälle aika sama asia....

Helppo sanoa ulkopuolisena miten toimia, eri aisa jos ois samassa tilanteessa itse. helppo jossitella, et mä tekisin näin, enkä missään nimessä noin
Kyllä sitä sen verran omia toiminstatapojansa tietää, vaikkei itselle olis sattunutkaan. Vaikka en mikään rikas olekaan, niin materia on vain materiaa.Mulla ei ole mitään inspistä saattaa toista lasta tukalaan tilanteeseen, varsinkin kun lapsi on täysin syytön siihen, että minun lapseltani vietiin puku. Ja päiväkodeissa on varavaatteita, että ei olis tarttenu lapsen lähteä alasti päiväkodista liikenteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja tundra:
Kyllä sitä sen verran omia toiminstatapojansa tietää, vaikkei itselle olis sattunutkaan. Vaikka en mikään rikas olekaan, niin materia on vain materiaa.Mulla ei ole mitään inspistä saattaa toista lasta tukalaan tilanteeseen, varsinkin kun lapsi on täysin syytön siihen, että minun lapseltani vietiin puku. Ja päiväkodeissa on varavaatteita, että ei olis tarttenu lapsen lähteä alasti päiväkodista liikenteeseen.
Ihan samoilla linjoilla.

Itse olisin vaikka sitten käynyt kotoa hakemassa lämmintä vaatetta lapselle eli päiväkodista ei olisi kylmissään tullut.

Kamalaa lapselle. Olisin itse antanut pitää haalaria ja käskenyt tuoda sen seuraavana päivänä takaisin tarhaan. Mitäs yhdestä lisäpäivästä kun kerran haalari löytyi ja haalarin omistaja tiesi kenellä se on. Enkä ehkä olisi kuuluttanut asiaa tarhassa.. kamalaa leimata toisia, vaikka totta varastaminen on väärin! Ehkä mulla on liian pehmeä sydän. Mutta en pidä täysin pahana ap:n kirjoittamaakaan käyttäytymistä.. vastaus kysymykseen-- sanoisin että kyllä ja ei.

Ompa törkeää, miten kukaan äiti voi viedä toisen lapselta ja miten noloon asemaan hän lapsensa asettaa, oikein teki, minä olisiin kyllä varmaan tehnyt myös rikosilmoituksen, jotta oppisi.

Entäs sitten kun haalari oli viety tarhasta? Mitäs siellä oli lapselle laitettu päälle aika sama asia....

Ei vahinkoa nyt kuitenkaan kiertämään tarvitse laittaa. Ei huonoon käytökseen tarvitse vastata yhtä huonolla, tai vielä huonommalla käytöksellä ;)

samanlailla olisin tehny itekin, joutuhan sen haalarin alkuperäinen omistajakin meneen kotiin ilman haalaria ja pelkissä sisävaatteissa.Niinkun ap sanoi, äiti olis voinu antaa lapselle takkinsa tai ostaa uuden.Enkä todellakaan olis luottanut et se haalaria palauttaa kun ei ollut aiemminkaan palauttanut vaikka varmana tajus että ei oo oman lapsen haalari.Voin tähän samaan syssyyn kertoo kun olin töissä päiväkodissa, siellä eräs nainen kans toistuvasti "vahingossa" otti muiden lapsien vaatteita, näistä kun laitettiin ilmotukset,mitään ei kuulunut.Lopulta kun vaatteita oli kadonnut kymmeniä (ja lähes aina samalta tytöltä, varavaatteita, tumppuja, sukkia, pipoja yms.) aloimme tarkkailla vaatetustilanteita ja selvis että tää kyseinen äiti JOKA KERTA laittoi omaan kassiinsa toisten kaapeista!Päiväkodinjohtaja sai onneksi selvitettyä tilanteen, samaan päiväkotiin nainen ei silti enää kehdannut lastaan tuoda.Oli se melko punainen kun toi pahvilaatikollisen vaatteita takas...ihmettelee vaan mitä tollaset varkaat oikein aattelee!

Minä en olisi sitä pukua alkanut sielä kauppakeskuksessa kiskomaan mukaani, vaikka kuin olisikin ollut oman lapsen! Enkä myöskään olisi kertonut päiväkodissa, luultavasti edes hoitajille, kuka sen oli vienyt. Olisin vaan sanonut että puku on löytynyt ja asia sovittu.

Voi olla etten olisi koko pukua ottanut lainkaan takaisin, se riippuu hiukan siitä miksi se oltiin varastettu.

Itse asiassa se poliisilla pelottelukaan ei välttämättä toimi, jos varas on tarpeeksi "paatunut". Itselleni kävi niin, että lainasin todelliseen tarpeeseen (heillä kynttilä käräytti palan kirjahyllyä ja kaikki vaatteet haisivat sen jälkeen savulta) pari vaatetta eräälle äidille, joka lupasi ne palauttaa heti kun tilanne muuttuu. Palautusta ei kuulunut, vaikka ensin soitin monta kertaa, ja kun puheluihini lakattiin vastaamasta, tekstasin useasti, että tarvitsisin jo itsekin vaatteitani, voisitko palauttaa.

Lopulta uhkasin poliisilla, johon sain vastauksen, että lainaamani vaatteet on varastettu hänen autostaan. Todellisuudessa hän oli myynyt ne. Lupasi maksaa niistä jotain korvausta, jota sitäkään ei kuulunut. Lopulta suivaannuin ja kävelin poliisiasemalle ja kerroin koko jutun, josta vanhempi konsttaappeli sitten kilautti saman tien tälle naiselle ja sanoi, että maksatko vapaaehtoisesti vai tullaanko käymään? Nainen tietysti itkemään, mutta lupasi käydä samana päivänä maksamassa. Seuraavana päivänä rahat oli pudotettu postiluukusta.

Ei ehkä liity tapaukseen suoranaisesti, mutta olkoon esimerkkinä siitä, että on olemassa tietty ihmistyyppi, joka luottaa sokeasti siihen, että toinen ei asiaa eteenpäin vie vaikka niin uhkaakin tehdä. Itse menetin tuossa rysäyksessä kalliin untuvatakin ja Leviksen farkut, ja sain hyvästä sydämestäni palkaksi muutaman kympin rahaa ja pahan mielen.

Hyväuskoisia kupataan.

Mun mielestäni äiti teki oiken kun otti omaisuutensa takaisin. Mutta hänen velvollisuutensa olis ollut myös jäädä seuraamaan että tämä toinen äiti ostaa lapselleen kaupasta uuden haalarin. Sillä jos kyseessä oli varasteleva äiti, niin melko toddennäköisesti hän on myös rahaton äiti. Enkä haluisi omalletunnolleni sitä että lapsi paleli matkalla kotiin :/
Lisäksi tämän äidin jonka lapselta haalari oli alunperin varastettu olisi pitänyt tehdä rikosilmoitus. Sillä opetusta tollaset varastelevat äidit todellakin kaipaavat :kieh:

kyllä olis kurjaa..itse olen aika vieraavarainen ja ehkä hieman ujo,mutta en tiedä kehtaisinko sanoa keskellä kaupaa että "hei tuo on mun lapsen haalari" joten ehkä voisin mainita asiasta puhelimitse tai hoidossa mainita asiasta..mutta kyllä pitää jo aika paljon olla pokkaa jos toiselta haalaritkin viedään naulakosta..itse olen tällähetkellä sosiaalituella,kunnes toita löytyy..mutta jopa mulla oli vara hankkia reimatecin uusi haalari..jos osaa säästää rahaa niin mikä vain on mahdollista,ei tarvitse keltään pölliä,ei tulis kyllä pieneen mieleenkään..

Yhteistyössä