Tekisi mieli narauttaa eräs pienyrityksen pomo veronpetoksesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja khh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Hö.. Onko se nyt joltain pois, jos joku kiertää veroja?

Öh, no ON! Kaikilta muilta veronmaksajilta! Jos kaikki maksaisi veronsa säntillisesti niin ehkä verotus ei sitten meillä rehellisillä maksumiehillä olis ihan niin korkea...

Sä maksat vähintäänkin kaksi kertaa vähemmän niitä veroja kuin yrittäjä, vaikka se kuinka kiertäis niitä veroja!

No onhan se. Valtion ja kuntien (eli meidän kaikkien) tuloista. Ja mistä sitä ensin karsitaan laman tullen/ollen? Lapsilta, vanhuksita ja muissa heikossa asemassa olevilta. :(

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:
Niin mutta se kassakone?
No asian ydin ei tässä ole juuri tuo kassakone vaan mikä tahansa järjestelmä johon maksutapahtuma kirjataan. Yleensä se pienliikkeissä vaan on kassakone.
Kassajärjestelmän tositteet (kassakonessa kuitinauhan kopio tai päivän yhteenvetotuloste) menevät kirjanpitoon mutta kassakoneeseen "lyömätöntä" tapahtumaa ei ole kirjanpidollisesti olemassa.

No tuossa mitä lainasin idea oli juuri se kassakone. Kuitenkin monissa kampaamoissa sitä kassakonetta ei ole koska se on iso investointi, ainakin aluksi. Mutta se ei tarkoita sitä etteikö kaikki tulot menisi verottajan tietoon. Hirmu suuri vaiva olisi kampaajalle siitä että osan tuloista pitäisi pimeänä.

Ei kai verojen kierto ole yhtään sallitumpaa yrittäjälle kuin palkansaajallekaan? Voithan aina laittaa verottajan nettisivujen kautta vihjeen. He tekevät verotarkastuksen ja asia on selvä.

Joku kysyi miten se on keltään pois ettei maksa veroja....Tota tolla logiikalla voisi kysyä, miksi meistä kukaan maksaa veroja?

Alkuperäinen kirjoittaja Klaara:
Suomessa ei yrittäjä pärjää, jos on rehellinen yrittäjä. Firmaa ei saa pidettyä pystyssä, vaikka töitä riittää niin paljon, että hyvä kun ehtii tehdä :(

Veroja, veroja ja vielä vähän lisää jotain maksuja...

En menis sekaantumaan.

Aivan - ja Suomessa kateus vie tuhkatkin pesästä... Täällä on yrittäjä laitettu niin ahtaalle, että veroja on pakko kiertää ja 97% yrittäjistä tekee niin. Loput 3% menevät konkurssiin. Sitten kateelliset ämmät vielä kiusaavat ja soittelevat verottajalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:

Öh, no ON! Kaikilta muilta veronmaksajilta! Jos kaikki maksaisi veronsa säntillisesti niin ehkä verotus ei sitten meillä rehellisillä maksumiehillä olis ihan niin korkea...

Sä maksat vähintäänkin kaksi kertaa vähemmän niitä veroja kuin yrittäjä, vaikka se kuinka kiertäis niitä veroja!
Ja mitä sitten? Miten se mihinkään liitty?
Yrittäjä on itse oman uravalintansa tehnyt ja yrityksen nyt vaan lain mukaan kuuluu maksaa veroja. Se on yhteiskunnan etu. Verojen maksamattomuus on vain ja ainoastaan yrittäjän henkilökohtainen etu, ei edes yrityksen työntekijöiden. Ja sitäpaitsi, se on rikollista!

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Perhetuttu? Hmm..

Mietipä vielä. Onko lapsia perheessä? Ajattelin vain että narauttamisella voi olla katastrofaaliset seuraukset perheelle.

Jaa että lapsiperheelliset saa harrastaa rikollista toimintaa ihan vapaasti?

Niin, tiesinhän että joku tulkitsee kommenttini näin. Tarkoitin että teoilla on myös seurauksia joista voi joutua kärsimään viattomat lapset. Mutta ihan kuin vain. Onhan se tärkeää että palstamammat jahtaa talousrikollisia, kunnioitettavaa toimintaa. Viis siitä kuuluuko asia edes teille. Ja ei, en ajattele että rikollisten olisi päästävä pälkähästä. Olen kuule ihan rikollisuutta vastaan. Mitä nyt vain mietin että mitä seuraamuksia tällä teolla voi olla.

Vanhemman tehtävä on varmistaa että omalla toiminnallaan ei saata lapsiaan tilanteeseen missä joutuvat kärsimään, kyseinen perhetuttu on tehnyt valintansa eikä ole ap:n velvollisuus miettiä mitä seurauksia "narauttamisella" on kyseisen henkilön perheelle.

Älä vittu tule mulle puhumaan veroista. Nimimerkillä eilen just 975,11 euron ennakkoverot YRITYKSESTÄNI maksanut! Mä maksan varmaan vitusti paljon enemmän veroja kuin moni muu täällä! Mulla on oma toiminimi joka on alv-rekisterissä ja maksetaan arvonlisäveroa ja ennakkoperintää ja palkkatyöstä tuloveroa ja vielä pääomatuloveroa tuloista joita ei oikeastaan edes ole. Että ihan jokunen tonni vuoteen tulee tuonne verottajan suuntaan syydettyä...

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Anna olla. Ei ole todellakaan sinun asiasi ja vieläpä perhetuttusi. Onko kateudella rajaa?

Mille ap olisi kateellinen? Sille että joku toimii yrittäjänä eikä se kannattaisi ellei kiertäisi veroja? Siinäpä aihetta kateuteen :D

Ja mitä sitten? Miten se mihinkään liitty?
Yrittäjä on itse oman uravalintansa tehnyt ja yrityksen nyt vaan lain mukaan kuuluu maksaa veroja. Se on yhteiskunnan etu. Verojen maksamattomuus on vain ja ainoastaan yrittäjän henkilökohtainen etu, ei edes yrityksen työntekijöiden. Ja sitäpaitsi, se on rikollista!

Ja sullakaan ei olisi töitä, jos ei joku muu ei olisi sen verran rohkea ja omatoiminen, että ryhtyy yrittäjäksi. Sitten ne laiskat työntekijät on sairaslomalla joka pyllynnipistyksestä ja yrittäjä maksaa siitä hyvästä. Ei yhtään sen hyväksytympää tai reilumpaa, mutta siitä on tehty helppoa. Näiltä pohjilta antaisin yrittäjän yrittää jostain persnahastaan repiä rahat elämiseen, ettei laiskimuksiltakin lopu työt!

Alkuperäinen kirjoittaja no kerro:
Kerro kerro kuinka se veronkierto tapahtuu?? Onko tosiaan joku keksiny tavan kiertää veroja ilman että jää kiinni!!
Et sitten ole koskaan kuullut rakennus- ja remonttifirmoista jotka "tarjoavat" kuititonta työtä hieman halvemmalla?

eli enemmistö nyt on sitä mieltä, että antaa perhewtutun jatkaa verojen kiertämistä? Tämä yrittäjä mm. ostelee firman piikkiin autoja, vaihtaa niitä kolmesti vuodessa, tekee 2-3 ulkomaanmatkaa vuodessa jotka on niin prameita, että kustannuksiltaan varmaan 10 000 e eikä riitäkään. Joo, oon kateellinen, koska yrittäjä ei noita rahoja rehellisesti oo ansainnu. Ja tää yrittäjä meille ihan rehvastelee ja naureskelee miten tuli taas huijattua verottajaa. Se hieman vituttaa, kun itse olen pienituloinen ja pienipalkkainen ja maksan silti veroni rehellisesti.

Mutta olkoot, siinäpähän kiertää veroja. Ja tällä yrittäjällä on aikuiset lapset, jotka tasan tietää mitä isukki tekee. Nauttivat sitten isin työn hedelmistä noilla prameilla lomamatkoilla ja "pappa betalar" joka vuosi uudet autot lapsilleen.

ja tää firma on vielä alalla, joka ei nyt laman aikaan kukoista vaan menee päin persettä, mutta silti yrittäjä vaan kummasti rikastuu kaiken aikaa. Kummastuttaa miten verottaja ei tuota huomaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
eli enemmistö nyt on sitä mieltä, että antaa perhewtutun jatkaa verojen kiertämistä? Tämä yrittäjä mm. ostelee firman piikkiin autoja, vaihtaa niitä kolmesti vuodessa, tekee 2-3 ulkomaanmatkaa vuodessa jotka on niin prameita, että kustannuksiltaan varmaan 10 000 e eikä riitäkään. Joo, oon kateellinen, koska yrittäjä ei noita rahoja rehellisesti oo ansainnu. Ja tää yrittäjä meille ihan rehvastelee ja naureskelee miten tuli taas huijattua verottajaa. Se hieman vituttaa, kun itse olen pienituloinen ja pienipalkkainen ja maksan silti veroni rehellisesti.

Mutta olkoot, siinäpähän kiertää veroja. Ja tällä yrittäjällä on aikuiset lapset, jotka tasan tietää mitä isukki tekee. Nauttivat sitten isin työn hedelmistä noilla prameilla lomamatkoilla ja "pappa betalar" joka vuosi uudet autot lapsilleen.

Siis eihän tossa ole mitään väärää. Monet tekee matkoja yrityksen piikkiin ja hoitaa samalla vaikkakin vain yhden yrityksen asian, näin siitä tulee yrityksen matka ja yritys sen maksaa. Samaten yritys voi kyllä ostella vaikka sata autoa vuodessa, jos sillä rahaa on ja antaa autoedun työntekijälleen = yrittäjä. Älä nyt tommosesta mene valittamaan. Tämä on selkeästi kateutta!

Alkuperäinen kirjoittaja huomattu on:
onko kampaaja?kaikilla niillä ei oo edes kassakonetta.
Miten kassakone liittyy verojen kiertämiseen?
Raha ei mene kirjanpitoon eikä asiakas saa kuittia. Raha ei näy missään muualla kuin lyhentämättömänä yrittäjän taskussa.

Niin mutta se kassakone?

Mua aina jaksaa naurattaa tämä legendaarinen kateus kampaajia kohtaan mikä ihmisillä on. Tiedoksi vain niin ei se ole ihan noin helppoa, että sitä ei oo kassakonetta ja vaan muka tahkotaan pimeetä rahaa. Aika monella muuten on nykyisin jo se kassakone.

Mutta siis verottaja tekee pistotarkastuksia kampaajille hyvin usein. Käy läpi ajanvarauskirjat pilkuntarkasti ja katsoo, että se vastaa tilityksiin jne. Itselleni ei ainakaan tulisi pieneen mieleenkään alkaa ottaa rahaa välistä, rehellisyys maan perii.

hah, ei noilla lomamatkoilla bisneksiä hoideta. Pelkkiä aurinkomatkoja koko suvulle! Kun firmalla menee huonosti, mutta yrittäjän varat vaan lisääntyy, niin eikö se teistä ole kummaa? Ja mulla on siis ihan yrittäjältä itseltään tullutta tietoa, että kiertää veroja!

Ja sullakaan ei olisi töitä, jos ei joku muu ei olisi sen verran rohkea ja omatoiminen, että ryhtyy yrittäjäksi. Sitten ne laiskat työntekijät on sairaslomalla joka pyllynnipistyksestä ja yrittäjä maksaa siitä hyvästä. Ei yhtään sen hyväksytympää tai reilumpaa, mutta siitä on tehty helppoa. Näiltä pohjilta antaisin yrittäjän yrittää jostain persnahastaan repiä rahat elämiseen, ettei laiskimuksiltakin lopu työt!
Jaa meinaat että yrittäjällä on parempi mahdollisuus työllistää ihmisiä kun kiertää veroja?
Esikoulumatematiikalla ehkä näin mutta jos yrittäjä vetää hillot omaan liiviin niin miten se työllistämistä tukee? Eihän firmalla ole yhtään enempää rahaa vaan sekin vähä on yrittäjän plakkarissa. Ja sillä välistä vedetyllä rahalla ei tietenkään voi mitään palkkoja maksaa koska silloin kirjanpidosta paljastuu että firmaan tulee vähemmän rahaa sisään kuin lähtee ulos ja käry käy.

Alkuperäinen kirjoittaja no kerro:
Kerro kerro kuinka se veronkierto tapahtuu?? Onko tosiaan joku keksiny tavan kiertää veroja ilman että jää kiinni!!

No eihän esim sillä parturikampaajalla tarvitse olla kuin yksi asiakas, jonka maksamaa rahaa ei merkitä kirjanpitoon, eikä näin ollen verottajalle, niin puhutaan jo veronkierrosta. En minä ainakaan parturilta ole saanut kuitteja, enkä tiedä onko sitä minun ryppyistä viisikymppistäni merkinnyt verotettaviin tuloihinsa. Onko tämä tosiaan jollekin ihan uusi juttu. Mitäs keksimistä tuossa on?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
hah, ei noilla lomamatkoilla bisneksiä hoideta. Pelkkiä aurinkomatkoja koko suvulle! Kun firmalla menee huonosti, mutta yrittäjän varat vaan lisääntyy, niin eikö se teistä ole kummaa? Ja mulla on siis ihan yrittäjältä itseltään tullutta tietoa, että kiertää veroja!

No, mutta sitä moni tekee, että esim. kahvilayrittäjä käy ulkomailla "tutustumassa" kahvilakulttuuriin. Ja sen voi laittaa firman piikkiin. Se on verosuunnittelua!

Alkuperäinen kirjoittaja kampaaja:
Mua aina jaksaa naurattaa tämä legendaarinen kateus kampaajia kohtaan mikä ihmisillä on. Tiedoksi vain niin ei se ole ihan noin helppoa, että sitä ei oo kassakonetta ja vaan muka tahkotaan pimeetä rahaa. Aika monella muuten on nykyisin jo se kassakone.

Mutta siis verottaja tekee pistotarkastuksia kampaajille hyvin usein. Käy läpi ajanvarauskirjat pilkuntarkasti ja katsoo, että se vastaa tilityksiin jne. Itselleni ei ainakaan tulisi pieneen mieleenkään alkaa ottaa rahaa välistä, rehellisyys maan perii.

No tätä mä kanssa hihittelen että oikeasti moni ajattelee sen välistä vedon olevan ihan pikku juttu. Kun onko se 10v kun varauskirjat pitää säästää ja niiden pitää täsmätä ilmoitettujen tulojen kanssa. Ja kenellä on sitten aikaa ja viitseliäisyyttä alkaa järkkäileen sitä varauskirjaa uudelleen muutaman satasen takia jne jne.