telkkarista (taas)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niinnäin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

niinnäin

Vieras
Miten haitallisena pidätte kun meillä on hirmu eloisa ja vilkas poika 1vee8kk, jonka päivät on yhtä hulinaa aamusta iltaan. Ulkoillaan paljon, noin 3 tuntia päivässä, jonka ajan leikki ja touhuaa kovasti itsekseen. Sisällä ollessaan yritän paljon ottaa häntä mukaan touhuun: ruuanlaittoon, siivoukseen jne, ja aina päivittäin pienen hetken leikkiä jotakin hänen kanssaan. Kuitenkin on hetkiä jolloin poika olisi saatava ns. pois jaloista, esim. kun syötän nuorempaa lastamme tms, ja silloin otan avuksi videot :ashamed: .... poika siis keskimäärin katselee ehkä puolitoista-2 tuntia päivässä videoita, teletappeja, tomi traktoria, puuhapeteä tms harmitonta lastensarjaa. Se kun on ainot keino saada hänet rauhassa istumaan aloillaan, yksinään ei osaa leikkiä kuin ehkä 5min päivässä :\| .
Mitä mieltä olette, toiminko ihan ok, vai pitäisikö keksiä jokin muu keino saada poika viihtymään yksin ja rauhassa imetyshetkien ym ajan?

Et sinä mun mielestä väärin toimi. Itsekin annan poikani katsella puuha peteä, tomi traktoria, kun tarvitsee saada hänet pois jaloista. Ja välillä muutenkin, kun haluaa itse heittäytyä sohvalle hetkeksi.

Meillä on 1,5v poika ja juuri äskettäin kysyin neuvolasta että kuinka paljon tämänikäinen voi päivässä katsoa lastenohjelmia. Suosittelivat enimmäismääräksi n 0,5 h/päivä. Eli vaikka pikkukakkosen verran.

Meillä neiti (1v7kk) saa katsoa telkkaria niin paljon kuin haluaa. Aamulla se heräilyyn on suurimassa suosiossa mutta kun ei kuitenkaan jaksa sitä kovin kauaa keskittyneesti katsoa. Toisinaan saattaa teletappi-videot pyöriä leikin taustalla enkä minä siinä mitään pahaa näe, kunhan nyt päivä ei mene ihan telkun tuijotukseen, mitä kyllä koskaan ei ole tapahtunut.

[quote title="19.08.2006 klo 14:14 Sitris kirjoitti"]
Meillä on 1,5v poika ja juuri äskettäin kysyin neuvolasta että kuinka paljon tämänikäinen voi päivässä katsoa lastenohjelmia. Suosittelivat enimmäismääräksi n 0,5 h/päivä. Eli vaikka pikkukakkosen verran.

[/quote]

0,5 h/päivä kuulostaa ihan hyvältä. On tutkittu (kyse kylläkin kouluikäisistä) että ylivilkkaat lapset saadaan helposti rauhoittumaan television avulla, mutta itseasiassa television vaikutus on juuri päinvastainen. Ruudulla tapahtuva liike on niin nopea, että lapsen aivot eivät kykene suodattamaan sitä ja tästä johtuen aivot joutuvat ylirasitukselle joka taas näkyy myöhemmin pahentuneena ylivilkkautena.

Mun mielestä suhde kolme tuntia ulkoilua - kaksi tuntia telkkaria alle 2v:lle on vähän pielessä. Ainakin kesällä voisi varmaan ulkoilla enemmän noin. 4 tuntia yhteensä: aamupäivällä 1,5 tuntia vähintään, iltapäivällä ainakin tunti ja illalla vielä ainakin tunti, mieluummin enemmän. Jos lapsi pitää vähäksi aikaa saada pois jaloista, niin kaksi tuntia videoiden töllötystä on ihan liikaa, puolituntia riittää kyllä. Tietenkin kun on toinen pienempi lapsi myös perheessä, ei voi olla ihan niin "täydellinen" kuin yhden lapsen kanssa, mutta voisiko videot korvata satukaseteilla, CD:llä tai muulla jossa ei olisi kuvaa?? Lapsi oppii kyllä myös vähitellen leikkimään yksin, kun sanot etta menepä katsomaan mitä leluja huoneestasi löytyy, haeppa minulle se ja se lelu yms. Meillä ainakin poika on noin 1,5 vuoden iästä lähtien leikkiny pieniä aikoja itsekseen, kun olen esittänyt hänelle tuollaisia pyyntöjä ja kysymyksiä. Tsmppiä ja jaksamista! :hug:

Mun mielestä suhde kolme tuntia ulkoilua - kaksi tuntia telkkaria alle 2v:lle on vähän pielessä. Ainakin kesällä voisi varmaan ulkoilla enemmän noin. 4 tuntia yhteensä: aamupäivällä 1,5 tuntia vähintään, iltapäivällä ainakin tunti ja illalla vielä ainakin tunti, mieluummin enemmän. Jos lapsi pitää vähäksi aikaa saada pois jaloista, niin kaksi tuntia videoiden töllötystä on ihan liikaa, puolituntia riittää kyllä. Tietenkin kun on toinen pienempi lapsi myös perheessä, ei voi olla ihan niin "täydellinen" kuin yhden lapsen kanssa, mutta voisiko videot korvata satukaseteilla, CD:llä tai muulla jossa ei olisi kuvaa?? Lapsi oppii kyllä myös vähitellen leikkimään yksin, kun sanot etta menepä katsomaan mitä leluja huoneestasi löytyy, haeppa minulle se ja se lelu yms. Meillä ainakin poika on noin 1,5 vuoden iästä lähtien leikkiny pieniä aikoja itsekseen, kun olen esittänyt hänelle tuollaisia pyyntöjä ja kysymyksiä. Tsemppiä ja jaksamista! :hug:

Mun mielestä suhde kolme tuntia ulkoilua - kaksi tuntia telkkaria alle 2v:lle on vähän pielessä. Ainakin kesällä voisi varmaan ulkoilla enemmän noin. 4 tuntia yhteensä: aamupäivällä 1,5 tuntia vähintään, iltapäivällä ainakin tunti ja illalla vielä ainakin tunti, mieluummin enemmän. Jos lapsi pitää vähäksi aikaa saada pois jaloista, niin kaksi tuntia videoiden töllötystä on ihan liikaa, puolituntia riittää kyllä. Tietenkin kun on toinen pienempi lapsi myös perheessä, ei voi olla ihan niin "täydellinen" kuin yhden lapsen kanssa, mutta voisiko videot korvata satukaseteilla, CD:llä tai muulla jossa ei olisi kuvaa?? Lapsi oppii kyllä myös vähitellen leikkimään yksin, kun sanot etta menepä katsomaan mitä leluja huoneestasi löytyy, haeppa minulle se ja se lelu yms. Meillä ainakin poika on noin 1,5 vuoden iästä lähtien leikkiny pieniä aikoja itsekseen, kun olen esittänyt hänelle tuollaisia pyyntöjä ja kysymyksiä. Tsemppiä ja jaksamista! :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.08.2006 klo 22:27 Miskan äiskä kirjoitti:
Ainakin kesällä voisi varmaan ulkoilla enemmän noin. 4 tuntia yhteensä: aamupäivällä 1,5 tuntia vähintään, iltapäivällä ainakin tunti ja illalla vielä ainakin tunti, mieluummin enemmän.

Miten ihmeessä saat ajan riittämään noin moneen ja pitkään ulkoiluun joka päivä? Meillä ruuanlaitto vie aika paljon aikaa (puolivalmisteita ei voi käyttää, puhumattakaan valmisruuista), vaikka tekisikin isoja annoksia, joista voi syödä parina ruokakertana. Lisäksi ollaan tällä hetkellä ilman tiskikonetta, joten tiskatakin täytyy joka ruokailun jälkeen. Lisäksi päikkäri ja sisätekemiset (lukeminen&piirtäminen ovat in -joskus näitä ulkonakin, mutta en tykkää, että lapset tottuvat viemään kirjoja ulos).

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2006 klo 23:51 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.08.2006 klo 22:27 Miskan äiskä kirjoitti:
Ainakin kesällä voisi varmaan ulkoilla enemmän noin. 4 tuntia yhteensä: aamupäivällä 1,5 tuntia vähintään, iltapäivällä ainakin tunti ja illalla vielä ainakin tunti, mieluummin enemmän.

Miten ihmeessä saat ajan riittämään noin moneen ja pitkään ulkoiluun joka päivä? Meillä ruuanlaitto vie aika paljon aikaa (puolivalmisteita ei voi käyttää, puhumattakaan valmisruuista), vaikka tekisikin isoja annoksia, joista voi syödä parina ruokakertana. Lisäksi ollaan tällä hetkellä ilman tiskikonetta, joten tiskatakin täytyy joka ruokailun jälkeen. Lisäksi päikkäri ja sisätekemiset (lukeminen&piirtäminen ovat in -joskus näitä ulkonakin, mutta en tykkää, että lapset tottuvat viemään kirjoja ulos).

Samaa ihmettelin minäkin. Meillä ulkoillaan aamupäivällä pari tuntia ja sitten syödään ja nukutaan. Välipalan jälkeen saatetaan ulkoilla tunnin verran, paitsi jos pitää lähteä hoitamaan asioita ja käydä kaupassa johon meneekin ilta niin ettei paljon muuta ehdi.

Nyt on ollu ihana kesä ja paljon oltais ulkona, mutta kun esikoinen ei nuku enään rattaissa niin on pakko tulla sisällekkin.

Tosta telkkarin kattomisesta vielä sen verran että meijän 2 v. saa myös välillä kattoa puuha peteänsä, mutta oon kyllä huomannu että on levottomampi ja raisumpi käytökseltään jos on kovin paljon saanut katsoa. Näin ollen puol tuntia silloin tällöin sopii meille, ei enempää eikä joka päivä koska on heti levottomampi mitä enemmän telkkua on katsellut. Onneksi puuhastelee mielellään mukana "auttamassa" ja "auttaa" auliisti myös pikkusiskon syöttämisessä =)

Siltikään en lähtis ketään tuomitsemaan. Meillä ainakin on erilaisia kausia, välillä puuhapete on mukana arjessa useammin ja välillä taas kokonaan hyllyllä. Mainittakoon nyt vielä että itse veivasin samat piirretyt muksuna sen miljoona kertaa läpi ja ehdin hyvin muutakin tehdä, eikä mussa nyt mitään kamalan pieleen kai ole mennyt. Eli tilanteen ja jaksamisen mukaan :flower:

Heissan,

Saat varmaan niin monta mielipidettä kun vastaajaa ;) Tiukka kysymys,nimittäin.

Meillä ei anneta katsoa televisiota ollenkaan,ei ainakaan tarkoituksen mukaisesti. Mielestäni etenkin alle 2 -vuotiaat, eivät missään nimessä pitäisi istuttaa telkkarin edessä. Omat johtopäätökseni tähän on että, he eivät osaa ensinnäkin kommunikoida vielä tarpeeksi hyvin, jotta ohjelmasta voisi keskustella lapsen kanssa. Meille ne vaikuttavat viattomilta ja kilteiltä, mutta tuon ikäisen lapsen mielikuvitus on juuri kehittymässä, emmekä voi mitenkään tietää miten he kokevat viattomatkin asiat ruudussa. Käsittelemättömät asiat voivat tulla heidän yöuniin ja täten johtaa levottamaan olotilaan.

Toinen syy on juuri tuo mielikuvituksen kehittyminen. Koen paljon parempana että lapsi oppii itse kehittämään mielikuvitustaan, eli tuossa iässä leikin kautta. Se voi olla että koska lapsesi istuu telkkarin ääressä, juuri se lamannuttaa hänet käyttämään omaa mielikuvitusta keksimään omia leikkejä itsenäisesti, juuri silloin kun itse tarvitset aikaa muuhun.

Mutta en tuomitse, tee ihmeessä kuten parhaaksi näet! Kukaan muu äiti ei ole sen parempi äiti mitä itse olet ja pyrit olla lapsillesi! =)

Yhteistyössä