Terolut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keiju80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keiju80

Vieras
Hei kaikki!

Kyselisin, että millaisiin ongelmiin ja millaisin annosteluohjein teille on määrätty Terolutia? Mulla ongelmana lyhyt luteaalivaihe, tuhruttelu ennen menkkoja ja joskus välivuotoja ennen ovista. Ja ylipäätään epäsäännöllinen kierto. Sain ohjeet ottaa sitä kp 15-24, mutta nyt mietityttää miten käy, jos ovulaatio onkin vasta esim. kp 20. Silloinhan luteaalivaihe saa keltarauhastukea vain muutaman päivän, eikä siis mielestäni auta siihen ongelmaan. Ja olen kuullut, että joillekin on määrätty vastaavia keltarauhashormoneja (esim. Lugestron) aloitettavaksi pari päivää ovulaation jälkeen ja siitä 10 pv ajan.
Että pitäisikö aloittaa terot vasta oviksen jälkeen vai ihan annetun ohjeen mukaan? Ja miten käy ovulaation, jos sitä ei ole ollut kp 15 mennessä, tapahtuuko sitä ollenkaan?

Vauva siis olisi haaveissa, ja teroista toivon saavani avun kiertojen tasoittumiseen. Olisin kiitollinen kaikista kokemuksista!

hei!Minulla ei ole itselläni kokemusta ko.lääkkeestä,mutta sinuna toimisin lääkärin antamien ohjeiden mukaan.Hän on arvioinut tilanteen sinun kohdallasi,eikä sitä kannata verrata jonkun toisen tilanteeseen.Onnea yritykseen!

Mä jotenkin arvasin, että joku vastaa näin... En jaksanut selostaa koko lääkärikuviota, mutta kai se on pakko. Kävin yksityisellä gynellä, jonka kanssa oli puhetta keltarauhashorminikuurista. Sitten tuli kuitenkin ilmi muita juttuja, joiden vuoksi kävin julkisella puolella jatkotutkimuksissa. Siellä sanoin tälle julkisen gynelle, että sen oman gynen kanssa puhuttiin mahdollisesta keltarauhaskuurista kun tämä toinen ongelma on ensin selvinnyt. Ja julkisen gyne antoi vain tero-reseptin käteen, eikä sen kummemmin ollut puhetta lyhyestä l-vaiheesta, oviksen ajankohdasta tms. Joten hän ei mielestäni tuntenut tilannettani kovin hyvin. Siksi halusin täällä kysellä vielä muiden kokemuksia ja saatuja ohjeita. Tähän "omaan gyneeni" en saa enää yhteyttä ennen kuin on aika ottaa ensimmäiset terot, joten en voi sieltä kysyä tarkempia ohjeita. Joten siihen asti toimin niin kuin terot määrännyt lääkäri ohjeisti. Kiinnostaa vain kuulla muiden kokemuksia, kun terot ym. vastaavat valmisteet tuntuvat olevan aika yleisiä!

Mä oon kyllä kanssa ihan samaa mieltä, että söisit lääkkeet lääkärin antaman ohjeistuksen mukaan, kuin että alat ominpäin säätämään keskustelupalstalta poimimien anonyymien henkilöiden mielipiteiden mukaan. Mut ihan vaan tiedoksi, että Terolutit ja Lugesteronit eivät sisällä samaa tavaraa vaikka molemmat keltarauhashormonia ovatkin, eli niiden annokstuksia ei voi verrata keskenään. Terolutit sisältää synteettistä hormonia, mikä ei estä normaalia ovulaatiota vaikka se tulisin kuurin aloittamisen jälkeen. Luget taas on aitoa itseään, eli niiden käyttöä suositellaan nimenomaan pari päivää oviksen jälkeen, koska muuten estää ovulaation kokonaan.

Hei,

Mulla on omakohtaisia kokemuksia Teroista. Söin niitä yhden kuurin kp 15-26 lääkärin ohjeen mukaan. Ongelmana on ollut hiukan liian lyhyt kierto ja sen heitteleminen kp 22-28 välillä. Terot ei mulle auttaneet; olivat ilmeisimmin liian miedot, koska tuhru alkoi ennenkuin otin viimeisen tabletin ja sitä myötä myös menkat. Sai tilalle Primolutit, jotka ovat voimakkaammat ja sisältävät ilmeisesti oikeaa keltarauhashormonia, ei synteettistä. Niitä olen nyt syönyt kp 15-45 eli 10 tablettia. Menkat oivat tulleet ajallaan ja nyt kokeillaan, oppiko elimistö niiden avulla toimimaan säännöllisemmin. Välivuotoja tai tuhruja mulla ei yleensä liiemmin ole vaan just tuo heittelehtivä kierto ja liian lyhyt sellainen.

Onko sulla katsottu oviksen aikaan esim., ultralla tai oletko itse tikuttanut ovista? Jos ovis on kp 20 tienoilla, niin sittenhän sun kierto on pikemminkin pitkä? Mulle gyne sanoi, ettei Terot ja Primot sinänsä auta raskautumista, mutta eivät sitä estäkään, mutta vahvistavat siis tuota luteaalivaihetta ja tukevat omaa ovulaatiota. Progesteroniarvon selvittämällä saat tietoosi, onko sulla "hyvä" vai "huono" ovulaatio. Mulla oli 54 eli tosi hyvä kuulemma, mutta silti popsin hormonia..?! On tää sellaista kemiaa, ettei aina pää pysy mukana. Onko sulla mahdollisuus soittaa gynelle? Meilläpäin on soittoaika lääkärille, jolloin moni asia selviää. Valitettavasti en osaa enempää auttaa, vaikka tuo ajattelusi kuulostaa ihan loogiselta. Niin ja toisaalta, eräälle kaverilleni annettiin Terot ilman ohjetta, milloin pitää aloittaa! Lääkäritäkin on siis kaikenlaisia=O

Hei,
olen osittain eri mieltä useimpien muiden vastaajien kanssa. Mielestäni lekurin olisi pitänyt jutella asiasta tarkemmin kanssasi. Tämän kierron voit varmasti mennä ohjeen mukaan, tuskin siitä mitään haittaakaan on, mutta joulun jälkeen soittaisin sinuna gynelle. Jos ongelmasi on liian pitkät kierrot ja ovulaatio on yleensä kp 20 kieppeillä, minusta terojen aloitus kp 15 kuulostaa aikaiselta. Teoriassahan terot saattavat jopa estää oman ovulaation, jos ne aloitetaan liian aikaisin (en kylläkään tiedä kuinka teoreettinen mahdollisuus tämä on).

itselläni oli piiitkiä ja tosi lyhyitä kiertoja eli kaikki väliltä 19-65 tuli koettua. Siihen sitten lääkäri määräsi terot joita söin kiertopäivinä 15-24, ja kierto oli sitten sen 28 päivää :) Jos sulla ovulaatio vasta kp 20 niin sittenhän sulla on aika pitkä kierto myöskin. Ja terot ei voi estää taikka aiheuttaa ovulaatiota, eivätkä myöskään vahingoita alkiota taikka anna väärää tulosta raskaustestissä. Syö nyt ainakin eka kieppi lääkärin ohjeen mukaan ja ota sitten yhteys sun gyneen.

Kiitos vastauksista! Aloitin terot kp 16, vaikka en ovista ennen sitä bongannutkaan. Täytyy nyt vaan toivoa, että terot ei estäisi sitä kuitenkaan... Nyt siis kp 17, eikä ovistuntemuksia vieläkään. Soittoaika omalle gynelle on ensi viikolla, jolloin toivon saavani selkeämmät ohjeet ja selitykset.

Mulla ainakin menkkojen alkamispäivä heitteli teroluteilla joskus useitakin päiviä. Välillä menkat alkoi jo kesken kuurin, tyyliin kp21-23, ja joskus sitten taas vasta kp27-29, mutta useimmiten kuitenkin kierto oli suht säännöllinen 25pv.

Mutta tosi niukkaa vuotoa. Testasin varmuudeksi vielä tänään negaa edelleen. Eli kaikki nyt selvää, et raskaana ei olla. Siis tuolla virhe tullut eli viime kierto oli siis kp 22 eikä kp 21. Tänään kp 28.

Mulle on sanottu, että menkat pitäis alkaa viikon sisällä Terolut kuurin lopettamisesta, eli odottele vielä rauhassa menkkojasi, blue81. =) Itsellä kp. 16 ja ollut jo parina päivänä ristiselkäkipuja... että sillee...

miksi te otatte teroja noin kierron lopussa? mä alotin ne ilman kiertoa ja clomit alkaa sitten kp2....... elikkä menkat pitäisi tulla kun eka oon ottanut teroja 7 päivää annoksella 3 tapua (10mg) per päivä... eli menkat alkaisi terokuurin jälkeen 2-3 päivän sisällä ja sitten clomit alkaapi siitä..

Mulle yksityinen gynekologi määräs tuon Terolut kuurin (kun sitä itse ekaks pyysin) ja se antoi ohjeeksi syödä Terolutteja kp 15-24. Naistenklinikan erikoislääkäri on "tarkistanut" tuon mun Terolut-kuurin ja sanonut, että ihan ok. päivät syödä Teroluteja. Sanoi vain siihen, että sekstailla kannattaa kp 10-13, eli kun tähän asti ollaan tehty silleen just, että on oltu yhdynnässä kp 13,15 ja 17 niin se erikoislääkäri sanoi vain, että raskauden kannalta nuo kp 15 ja 17 on ns. turhia sekstailupäiviä juuri tuon raskaaksi tulon kannalta.

Yhteistyössä