Terveellinen ruoka EI ole kallista, vaikka sillä yritättekin selittää einesruokien ostoa

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Kesäkurpitsa oli äsken kaupassa vielä ulkomaista. Moni muukin, parsa esimerkiksi. Onko sitä muuten juurikaan kotimaista tarjolla, ollaan oltu monet vuodet alkukesä pois Suomesta, joten en sen kotimaasesonkia tunne.

Ulkomaista enimmäkseen. Se ei ole kyllä mulle mikään kynnyskysymys (kunhan ei tule pallon toiselta puolen), jos vaihtoehto on sitten makkara (?). Tai mikä onkaan. Aina ilmeisesti löytyy selitys sille, miksi valitaan epäterveellinen vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Kesäkurpitsa oli äsken kaupassa vielä ulkomaista. Moni muukin, parsa esimerkiksi. Onko sitä muuten juurikaan kotimaista tarjolla, ollaan oltu monet vuodet alkukesä pois Suomesta, joten en sen kotimaasesonkia tunne.

Ulkomaista enimmäkseen. Se ei ole kyllä mulle mikään kynnyskysymys (kunhan ei tule pallon toiselta puolen), jos vaihtoehto on sitten makkara (?). Tai mikä onkaan. Aina ilmeisesti löytyy selitys sille, miksi valitaan epäterveellinen vaihtoehto.

Ei ku just sillä on niin helppo perustella että ei ole kotimaista......
Sitten toisaalta ollaan valmiita tilaamaan milloin mitäkin vaunuja ja muuta sälää ulkomailta, mutta kesäkurpitsassa menee raja!

Minulle on joissan asioissa olevinaan kauhea kynnyskysymys se kuinka kaukaa ruoka tulee. Esim perunat tai parsa tai mansikat, mutta sitten joissakin missä ei sitä kotimaista vaihtoehtoa ole (appelsiini, riisi ) ei muka merkkaa mitään :ashamed: Mutta jos ostan makkaraa, se yleensä on ulkomaista :D Suomalaisia jauhomakkaroita en juurikaan osta, en vaikka olis luomujauhoja :saint:

Riippuu miten asiaa katselee. Paketin grillimakkaraa saat alle eurolla, samalla rahalla saat puoli kiloa vaikkapa sipulia. Kaali ja porkkana ovat kyllä aika halpoja, mutta ei niitä jaksa vuodesta toiseen ja päivästä toiseen syödä. Perunassa ei ole mitään ravintoarvoa.

Minusta tuntuu, että asia on päinvastoin. Monet terveelliset ruuat sisältävät enemmän ainesosia kuin vähemmän terveelliset ja hintaa tulee sitä kautta. Esim. kasviksia pitää olla usein eri sorttisia, että ruuasta saa maukasta. Ehkä joku kasvissosekeitto tekee poikkeuksen, juurekset kun usein ovat halvempia kuin muut kasvikset.

Talvella juuri päivittelin esim. kukkakaalin ja paprikan hintaa. Myös pelkkä salaatti on usein yllättävän kallista.

Laittakaa ihmeessä jotakin terveellisiä ja maistuvia reseptejä tähän ketjuun :)

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Mistähän metsistä ne keräävät marjansa ja sienensä, jotka asuvat Helsingissä, eivät omista autoa eivätkä tunne ketään kenellä olisi mökki? :)

Asun Helsingissä ja sienimetsään on 200 m.

Niin missä, jossain rikkaiden aidatulla alueella? :D Minä en ainakaan lähtisi keräämään tuosta lähirannastakaan mitään, saasteita on varmaan kivasti kun menee autot ja bussit vierestä...

Mistähän metsistä ne keräävät marjansa ja sienensä, jotka asuvat Helsingissä, eivät omista autoa eivätkä tunne ketään kenellä olisi mökki? :)

Aja metrolla vuosaareen tai mellunmäkeen ja mene mustavuoren mtikköön poimimaan. Katso netistä helsingin kartta ja kohta missä on metikköö.

Minä en uskalla sieniä poimia, kun en niitä tunnista. Olin kerran ystävien kanssa sienestämässä, heidän hyvien neuvojensa mukaan poimin innoissani vasun täyteen. Ja mökillä ottivat ja heittivät vissin yhtä lukuunottamatta joka sienen mäkeen. Ihan väärin poimin :ashamed:

Rasva on melko halpaa energiaa (ja terveellistä, riippuen toki rasvasta ). :) Esim kevytjuusto ja täysrasvainen juusto maksaa saman verran, ja sama vaikka jogurttien kohalla. Rasvaisemmasta saa samalla rahalla enemmän energiaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mä alan tajuta miks täällä on niin paljon laihdutusaiheisia ketjuja......

Voi voi, kyllä mä terveellisemmin söisin jos se vain olis mahdollista :whistle: ihan varmasti, mutta..... :kieh:

Monella (kuten minulla) voi olla ihan siitäkin kiinni ettei osaa valmistaa kasviksista mitään. Ja tuntuuhan se sitten kalliilta kun ensin ostaa vaikka mitä sieltä hevi-osastolta, valmistaa jonkun käpyisen salaatin joka ei maistu miltään ja heittää lopulta suurimman osan roskiin.

Niin missä, jossain rikkaiden aidatulla alueella? :D Minä en ainakaan lähtisi keräämään tuosta lähirannastakaan mitään, saasteita on varmaan kivasti kun menee autot ja bussit vierestä...

Keskuspuiston vieressä, ihan duunariseudulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Rasva on melko halpaa energiaa (ja terveellistä ). :) Esim kevytjuusto ja täysrasvainen juusto maksaa saman verran, ja sama vaikka jogurttien kohalla. Rasvaisemmasta saa samalla rahalla enemmän energiaa. :)

Mutta sitten jää ne välttämättömät vitamiinit, hivenaineet, proteiinit ja hiilihydraatit saamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Hintavertailussa unohdetaan aina oman työn hinta. Noiden halpojen ja vaivalloisten ruokien tekeminen vie kauheasti aikaa, vaikka kypsymisaikaa ei otettaisi huomioon.

Minusta taas on ihan turhaa alkaa laskemaan sitä oman työn hintaa (ärsyttää kun tätä tehdään jos lasketaan kannattaako itse rempata ym.. sehän se idea itse tehtynä on ettei siitä työstä laskuteta!). Yleensä ne, jotka haluaa tehdä edullista ruokaa ovat esim. äitiyslomalla, työttömänä jne. eli on aikaa tehdä.

Meillä menee edelleenkin mun mielestä vähän ruokakauppaan, kaikkineen semmsoet 250 kuukaudessa, mukaanlukien kaikki mitä sieltä ostan.

Mä tykkään ruuanlaitosta ja mä jaksan syödä porkkanaa ja kaalta vuodenajasta toiseen :D
Perunaa meillä käytetään tosi vähän.
Mutta mä olenkin tarkanmarkan tyttönä oppinut hyödyntämään kaikki jämät tms, eli kai sekin vaikuttaa.

Mun mielestä me syödään terveellisesti ja edullisesti ILMAN eineksiä.

Natriumglutamaatillahan saa sitä makua helposti ja edullisesti........

Ei kuulkaas naiset tarvita kuin Herbamarea ja tottumusta siihen RUUAN omaan makuun.

http://www.kaleva.fi/uutiset/juttu/844304
Pakastettu ruoka jopa ravinteikkaampaa kuin tuore
Tuore tutkimus osoittaa perättömäksi yleisen käsityksen, jonka mukaan tuore ruoka on terveellisempää kuin pakastettu.

Keskuspuiston vieressä, ihan duunariseudulla.

Niin, metsä on se jossa kasvaa useampi puu
:D Hellsingissäkin :D

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen:
Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Hintavertailussa unohdetaan aina oman työn hinta. Noiden halpojen ja vaivalloisten ruokien tekeminen vie kauheasti aikaa, vaikka kypsymisaikaa ei otettaisi huomioon.

Minusta taas on ihan turhaa alkaa laskemaan sitä oman työn hintaa (ärsyttää kun tätä tehdään jos lasketaan kannattaako itse rempata ym.. sehän se idea itse tehtynä on ettei siitä työstä laskuteta!). Yleensä ne, jotka haluaa tehdä edullista ruokaa ovat esim. äitiyslomalla, työttömänä jne. eli on aikaa tehdä.

Tai opiskelijoita, joilla ihan oikeasti on muutakin tekemistä kuin puuhailla tuntikausia keittiössä.

Ja kyllä omalle työlle kannattaa laskea hinta, koska aikaa voi käyttää mielekkäämmin esim. perheen kanssa. Enkä tarkoita, että hinnoittelun pitäisi olla samanlaista kuin töissä: jos esim. tykkää sienestää ja se on harrastus, niin ei siihen käytettyä aikaa lasketa sienen hintaan.

Yhteistyössä