terveellinen ruokavalio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyvä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyvä

Vieras
Hei, voisiko joku täsmentää muutaman seikan lapsen ruokavaliosta (oma lapsi 1 v 3 kk):
-nakit ja makkarat (miten paljon saa antaa esim. viikossa ja miksi syöntiä tulisi rajoittaa)
-entä muut leikkeleet (voileipämakkarat ja kinkut) Tuleeko myös näitä varoa
-entä lisäaineet (e 249 ja e 250 ovat säilöntäaineita ja niitä tulisi kaiketi rajoittaa) entä muut eet? (väriaineet yms.)
-suolan käyttö (esim onko lihaliemi liian suolaista ruoan valmistuksessa?) Entä grillauskastikkeet?
-Annatteko lapsellenne eineksiä? (kananuggetteja, lihapullia, Hesen hampurilaisia)
-Suklaat, jäätelöt ja mehut? Annatteko niitä?
Kiitos jos jaksat kertoa oman näkemyksesi....

En nyt vastaa varsinaisesti kysymykseesi. Kantsii antaa jos syöttää paljon valmisruokia, vastapainoksi kotimaisia marjoja(myös mehut),luomutuotteita ja vaikkapa lisätä ruokaan lusikallinen rypsiöljyjä hyvien rasvojen turvaamiseksi(erittäin tärkeitä kehittyville aivoille!). Itse yritän välttää mahdollisimman paljon lisäaineita. Hyvin allergisoivia ovat jotkin väriaineet joita on esim.karkeissa.
Lihassa yritän suosia riistaruokaa. Kalaa olisi myös hyvä syödä.

kait se on noissakin, että kohtuudella voi kaikkea. silloin tällöin valmiseineksiä jne. muttei joka päivä, samoin makeiden herkkujen kanssa. ja jokaisen omassa harkinnassa on mikä on liian usein... makeaa jostain syystä rajoitan enemmän, esmi. en anna mehua ruoan kanssa vaan vaan janojuomaksi tms.

nakissa muistaakseni on useasti syötynä liikaa nitriittia (vai oliko se nitraattia...) suolaa liikaa. kai niitäkin nyt kerran viikossa voi huoletta syhödä, eihän lautaselle kuitenkaan kovin montaa nakkipalaa esim. nakkikastikkeesta tule...

ja ainahan siihen samaan ""hyvä äiti ei..""-lauseeseen törmää mutta en minä ainakaan aina jaksa vääntää mahdollisimman terveellistä ruokaa (=tarkalleen lautasmallin täyttävää, alusta alkaen itsetehtyä, tuoreista jopa luomuraaka-aineista tehtyä jne.), toisinaan ei edes ehdi vaikka kuinka haluaisikin...

noihin kysymyksiin on varmasti yhtä monta vastausta kuin vastaajaakin. yksi uskoo valmisruokien hyvyyteen - toinen ei anna lapsille koskaan mitään eineksiä. toinen antaa mehua jo pullosta alle 1v - joku taas ei anna ennen kouluikää. yksi noudattaa kasvisruokavaliota - toinen liharuokaa vähintään kaksi kertaa päivässä... ymmärtänet mitä tarkoitan.

Meillä 1v1kk syö täysin samaa ruokaa kuin muu perhe. Mausteineen, lisäaineineen kaikkineen. Meillä syödään pääsääntöisesti lihaan ja kalaan pohjautuvaa kotiruokaa.
silloin kun en jaksa tehdä vain hänelle yksin lounasta (muut koulussa/töissä) eikä ""eilistä"" lämmitettävää ole - sitten syödään piltti-sosetta tai esim. lihaperunasoselaatikkoa.

Muutama poikkeus on, limsaa ei juo vielä (on maistanut muttei ihastunut ja minusta hyvä niin).
grillimakkaraa ei voi antaa illalla, muuten on janoinen koko yön (kahdesti kokeiltu, uskottava on).
Hese hampurilaisia ei syö, minusta tuon ikäiselle sen syöminen on melko hankalaa. ranskalaisia sen sijaan on hampurilaisbaarissa saanut.
suklaata, jäätelöä ja mehua saa kuten isommatkin lapset (3 kpl), ei kovin usein, ja tietysti suhteessa lapsen kokoon (jos 8v syö puolikkaan suklaalevyn, 1v saa palan tai kaksi).

Toisin sanoen, minä pyrin siihen että meillä koko perhe syö terveellisesti (siten mikä on minun näkemykseni terveellisyydestä). herkkupäiviä saa olla, samoin toisinaan valmisruokapäiviä. mutta meidän perheessä ne ovat poikkeus - ei sääntö.

Samaa mieltä, kuin edelliset. Eli suolaa, mausteita, lisäaineita, sokeria ja nitraattia pitäisi välttää.

Nakkeja muistaakseni saisi antaa max. 4 kpl viikossa. Samaten leikkeleitä pitäisi välttää. Ja hirmuisen sokerisia ruokia.

Meillä on ollut vähäruokainen typy, joten olemme antaneet vähän sitä mitä on suostunut syömään. Nyt syö jo paremmin.

Meillä typy syö soveltaen samaa kuin muut. Annan myös paljon vihanneksia, porkkanaa, maissia, kurkkua, herneitä, tomaattia jne. aterian lisukkeena. Sitten typy saa esim. perunamuusia tai mitä meillä onkin pääruokana. Yleensä lihan tai muun otan typylle ennen lopullista maustamista.

Meillä syödään myös paljon valmisruokia ja typy saa myös pilttejä, riippuen mitä meillä on ruokana. Koska nuo piltit ovat ainakin ""hyviä"" ja vähäsuolaisia.

Jotkut ovat todella tarkkoja ja katsovat esim. leipienkin suolapitoisuuksia. Leikkeleissä ja muissa on paljon suolaa. itse vältän myös hirmuisen sokeroituja tuotteita.

Pääosin mekin olemme aika suurpiirteisiä, typy saa maistaa ja makustella vähän kaikkea. Mutta yleisesti pyrimme välttämään leikkeleitä, suolaa, sokeria ja ""ylimausteisia"" ruokia, tai näitä itsestäänselvyyksiä.

Enpä alle 1½v antaisi makkaroita, nakkeja. Tuo 4 nakkia viikossa on suositus leikki-ikäiselle. Karkkeja meillä ei myöskään syödä, liikaa suolaa vältetään. Hampurilaiset eivät kuulu noin pienen ruokavalioon. Eivät osaa niitä edes oikeasti pyyttää, turha niihin on opettaa. Harvalla on edes niin paljoa hampaita suussa, että niiden syöminen onnistuisi. Jäätelöä sen sijaan voi antaa silloin tällöin esim. vaniljaa. Makeaan totuttelu on kuitenkin ihan pienenä turhaa. Kannattaa muistaa, että jo pienestä opettetaan terveellinen ruokavalio. Meillä ei kyllä makea edes vuosikkaalle maistu. Mehuista ei tykkää, ainoastaan vesi ja maito maistuu.

Eipä niitä makkaroita ja nakkeja suositella ollenkaan noin pienille. Ja johan terve järki sanoo, että ei limsaa yms noin pienille (ja miksipä isommillekkaan...) ...ja valmisruuissa on yleensä paljon ""huonoja"" rasvoja ja suolaa, joten niitäkään ei noin pienille suositella. MUTTA eihän siitä haittaa ole jos Joskus antaa nakin tai pari sekä valmisruokia(riippuu valmisruuastakin)... Kunhan ei nyt ihan viikottain... Leikkeleitä voi antaa, mutta ehkä niissäkin kannattaa vähän katsoa ettei mitään supersuolaista pippuriwurstia tarjoa;)
Mielestäni lapsen ruokaan kuuluu liha. Jos ei lihaa anneta, on lapsen hyvin vaikea saada tarvitsemiansa ravintoaineita. Kalaa ainakin 2kertaa viikossa...

En ota kantaa noihin liharuokiin, koska lapseni on kasvissyöjä, mutta noita makeita juttuja kuten jäätelö yms. ei olla vielä annettu (vauva 11kk).

En aio antaa karkkia ennen kuin sitten kun saa joskus isompana jossain juhlissa ja haluaa sitä sitten itse, sittenkin saa karkkipäivänä, kyllä sitä makeaa on joka paikassa muuallakin ja ehtii mussuttaa loppuelämänsä.

En ole tiukkis todellakaan, mutta tuntuu etten voisi omin käsin laittaa lapseni suuhun mitään minkä tiedän todella epäterveelliseksi (olen ymmärtänyt että makkarat sun muut on juuri sitä, mun velikin, suuri lihansyöjä, lopetti niiden syönnin kun sanoi niiden olevan täyttä moskaa). Sitten kun lapsi on isompi leikki-ikäinen, voidaan jo syödä keksejä ja mehuja, mutta mikään kiire ei ole antaa epäterveellisiä ja ylirasvaisia ruokia pienelle.

En moralisoi, antakoon jokainen mitä haluaa, mutta itse ainakin harmittelen sitä, että koskaan olen esim.karkkiin koskenut (karkkiaddiktiosta on vaikea päästä irti, enkä kai koskaan ole!).

Yhteistyössä