Terveydestä huoli. Pistoja mahassa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aamu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aamu

Vieras
Nyt kaipais neuvoja. Minulla on ollut nyt ehkä kahden kuukauden ajan sellaista omituista kipua ala- ja keskimahalla :( En ole huomannut että olisi tiettyyn aikaan kierrosta vaan ihan joka päivä. Kipu tuntuu pistolta, ensin alavatsalla oikealla, sitten vasemmalla josta se kipu yhtäkkiä onkin jo navan yläpuolella. Kestää ehkä kolme sekuntia, katoaa ja tulee uudestaan noin parin minuutin sisällä. Jatkuu noin neljästi päivässä. Minulla todettiin huhtikuussa ultralla vasemmassa munasarjassa hieman rakkulaisuutta, oikea munis normaali. Voiko johtua noista rakkuloista vai mikä tää on? En vielä soita uutta aikaa gynelle, mutta jos tuntuu että alkaa enemmän huolestuttamaan niin sitten kyllä soitan ajan.

Itselläni on ollut vatsan kanssa ongelmia nyt noin 6kuukautta. Gynekologisista tutkimuksista ei ole mitään selvinnyt (paitsi keltarauhaskystia, joita nyt on ollut jo pitkään), joten sain lähetteen vatsa puolen lääkärille. Itselläni oli kaksosraskaus ja tästä syystä luulen vatsakipujeni johtuvan paljolti kehon palautumisesta, myöskin stressillä on suuri merkitys vatsan ongelmiin.

Onko sulla ulostamisen kanssa jotain ongelmia, esim. ummetusta tai ripulointia?

Alkuperäinen kirjoittaja Mandi:
Itselläni on ollut vatsan kanssa ongelmia nyt noin 6kuukautta. Gynekologisista tutkimuksista ei ole mitään selvinnyt (paitsi keltarauhaskystia, joita nyt on ollut jo pitkään), joten sain lähetteen vatsa puolen lääkärille. Itselläni oli kaksosraskaus ja tästä syystä luulen vatsakipujeni johtuvan paljolti kehon palautumisesta, myöskin stressillä on suuri merkitys vatsan ongelmiin.

Onko sulla ulostamisen kanssa jotain ongelmia, esim. ummetusta tai ripulointia?

Hmm... Ensimmäisenä näistä kivuista mulla myös tuli mieleen että voiko todella olla kyse vielä palautumisesta. Huhtikuussa kun siellä gynellä kävin ultrattavana niin syy oli se että kierto venyi yli 50 päiväiseksi. Syyksi gyne sanoi stressin yms. Nyt on taas pitkä kierto päällä, kp 42 menossa. Gyne ehdottikin että jos tahdon niin keltarauhashormoni auttaa kierron pysymään lyhyenä. Mutta en vielä päättänyt sitä ottaa... Ummetusta on ollut niin kauan kun muistan, vuosia, mutta ei liian pahana tai häiritsevänä.

niin ja piti lisätä että tämä kipu tuntuu joskus sappikohtaukselta mutta se rajoittuu tuonne alavatsaan, minulla on ollut sappivaivoja joskus ja kipu muistuttaa paljolti sitä. Tosin silloin kipu oli ylävatsalla joten tuskin ois sappi joka nyt alavatsalla riehuis? :D mietin että jos kuvailen tuota kipua niin se valottaisi asiaa... mutta usein siis tuntuu veitsen pistolta.

Kannattaa nyt seurailla liittyykö kivut esim. suoliston toimintaan. Ja haet vaikka lähetteen omaltalääkäriltä vatsapuolelle. Vaivojen pitkään jatkuessa on parempi tutkituttaa asia kunnolla. Itselläni oli 6kiloa vauvaa mahassa + tietty kaksi istukkaa, vedet yms. Ja tehtiin sektio, tästä syystä luulen itselläni kipuilun johtuvan palautumisesta. Mutta mieluummin käyn myös suolen tähystyksissä ja saan itselleni rauhan tässä asiassa.

kiitos vastauksista. Suolistoperäinen kipu voi tietenkin olla mahdollista... Mutta kun olen tätä kuulostellut jo tovin niin minusta tuntuu että kipu tulee kohdusta ja munasarjoista. Googletin endometrioosia ja aikalailla käy oireet yksiin. Mutta tosiaan, jospa soitan aikaa ensi viikolla gynelle ensin, jos mitään ei löydy niin sitten vatsapuolelle tutkimuksiin. Pakko asiaan on saatava selvyys.

Sulla kun on todettu rakkulaisuutta munasarjassa niin on hyvinkin mahdollista, että se vaiva on pahentunut. Joten gynen kautta kannattaa lähteä liikenteeseen ja jos sieltä ei tule vastauksia kipuihin niin sitten vatsapuolen lääkäriin yhteyttä.

Yhteistyössä