Terveysintoilevat terveydenhoitajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tossuliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tossuliini

Vieras
Ensiksikin mulla oli jokin muu sana tohon alkuun mietitty mutta unohdin sen tossa syödessä niin oli pakko joku laittaa.
No asiaan. Mä en ymmärrä näitä nykysiä terveydenhoitajia enkä ravitsemusterapeutteja (olet mitä syöt-ohjelma) kun niillä on hirveä into viedä ihmisiltä ilo. Mä olen käynyt terveydenhoitajan vastaanotolla verenpaineen ja -sokerin takia ja nyt alotin sitten painonpudotuksen reilu kuukausi sitten. Pidän ruokapäiväkirjaa johon merkkaan kaikki syömiseni ja juomat mitä on sen kyseisen päivän aikana nautittu. No viimeksi näytin tätä vihkosta tälle terv. hoitajalle niin taas sain kuulla että liian vähän vihanneksia ym. Sitten tuli nootti ettei leivän päälle saisi laittaa kuin pelkkiä vihanneksia (salaattia, kurkkua tai tomaattia) mutta eihän se leipä maistu millekään jos siinä ei ole mitään lisäksi. Ja jätskistä se jaksoi jankuttaa kun sanoin että olen vaihtanut kevyempiin versioihin enkä hirveän usein syö niitä niin sanoi että kohtahan sä voit olla ilman niitä niinkuin pullaakin. Eli onko mitään järkeä laihduttaa jos ei välillä saa herkutella millään, varmaan lössähtää koko laihdutus jos kaikki pitää jättää pois.
Olen jo karkin ja suklaan jättänyt mutta sanoin etten pullaa enkä jätskiä jätä. Sen ymmärtäisin jos ei paino olisi pudonnut yhtään koko aikana että paasattais näistä asioista mutta kun paino on koko ajan ollut laskussa, nyt oon laihtunut vajaa 7 kg vajaassa 1,5 kk:ssa.
Päätinkin tässä etten enää vie koko vihkoa sinne näytettäväksi kun kerran ruvetaan paasaamaan, keksin kyllä hyvän syyn miksei se ole mukana.
Ja toinen asia on liikunta. Nykyinen käytäntö on että pitäisi liikkua joka päivä vähintään se puoli tuntia mutta entäs jos se ei joka päivä huvita se liikkuminen tuolla ulkona. Sain aikanaan kammon koululiikunnasta kömpelyyteni vuoksi (en ollut lihava nuorena) niin haluaisin kuitenkin tehä sitä silloin kun hyvältä tuntuu. Just tollanen pakottaminen ja saarnaaminen vie mehut sellaselta ihmiseltä joka ei ole koskaan tykännyt liikunnasta pahemmin.

En nyt ihan ymmärrä sun purkausta... Pitäisikö terkkarin sanoa sulle, että otahan toinenkin pulla tai syö vain jäätelöä ja ei se haittaa vaikka et jaksa liikkuakaan?

Sä et nyt ymmärtänyt mitä tarkotin sillä pullan syömisellä jos niitä ei syö joka päivä niin kyllä herkutella saa, ei saa olla niin tiukkapiponen ettei mitään saa laittaa suuhunsa. Painonvartijoissa ei tartte mistään luopua kun pysyy pisteitten rajoissa ja silti oon aina saanut pudotettua painoni niillä pisteillä.

Armahda itseäsi.Painosi on pudonnut todella hyvin.Onnea.En tiedä miten usein syöt pullaa,mutta pulla viikossa nyt ei lihota ketään.Liikkua kannaattaa,ei pelkästään painon takia,vaan oman itsesi takia.Ota rennosti, tee sitä hauskaa ja rentouttavaa.Toki painosi voi tulla hyvin nopeasti takaisin jos et tiedä mikä on terveellistä ja mikä ei.Määrät ovat tärkeitä.

Nämä 'terveys' ihmiset on todellisia terroristeja. Meillä on kroonisen laiha lapsi, jolle joudutaan antamaan mahdollisimman energiapitoista ruokaa. Perheessä ei voita tai kermaa säästellä. Oikeastaan kerma ei ole tarpeeksi rasvaista ja siksi käytämme smetanaa.
No, lapsen laihuuden vuoksi olemme joutuneet käymään ravintoterapeuttien juttusilla ja sen käynnin jälkeen ei tule kuin vihaiseksi. Ruoan pitäisi olla rasvatonta (!!) ja sitten pitäisi vähintään puoli desiä juottaa ruokaöljyä.

Itsellä on ollut tavoitteena kerätä edes vähän massaa tämän raskauden aikana ja 2 kg olen puoleen väliin mennessä saanut lisää painoa. Ja kuten sanottuna, meillä syödään normaalia kotiruokaa eikä missään tapauksessa kotiin tuoda ainoatakaan kevyttuotetta.

Liikkumalla saa lisää lihasta = massaa, joten senkin kanssa pitää olla kohtuullinen. Lapsen perässä kun juoksee ja illat käyttää kotitöihin niin kyllä siinä tulee hyötyliikuntaa ihan tarpeeksi ja voimaharjoittelua siinä ohessa.

Ei meillä laihuus geeneissä kulje, veljeni on 150kg painava, mutta turhat kalorit (siiderit ja kaljat sekä sipsit) kun pitää poissa niin hyvin menee. Pelkällä pupunruoalla ei normaali ihminen elä eikä sillä saa vatsaansa täyteen. Siksi tulee syötyä keksejä ja muuta 'pientä' eli parempi on syödä kunnon rasvaista ruokaa ja nauttia elämästä.

Olen ihmetellyt aivan samaa, miksi aivan kaikki pitää jättää pois. Itse olen laihtunut aikoinaan sillä menetelmällä, ettei mitään tarvinnut jättää pois. Jätin annosmäärät vähemmäksi. Lisäsin tietenkin kasviksia mutta ei muta mitään pupua tullut. Ravintolassa tilasin ihan normi annokset ranskalaisineen, sellaisena päivänä kevensin muista annoksista.
Siis maalaijärki käyttöön myös niille terveydenhoitajille ja terapeuteille!

Kyllä mä liikun mutta se on ollut viime aikoina rajallista kipeän polven takia. Pyörä lähtee huoltoon viikon päästä perjantaina ja sitten alotan matkapyöräilyt ja yleensäkin tykkään pyöräillä enemmän kuin kävellä koska se rasittaa niveliä vähemmän kuin käveleminen. Enkä mä muutenkaan hirveesti syö mitään rasvasia pullia tai sipsejä, tavallinen pulla on parempaa ja niitäkään en ole vielä tällä viikolla syönyt ainuttakaan enkä varmaan syö.

Alkuperäinen kirjoittaja Onneksi olkoon!:
Sullahan on hyvin paino lähtenyt laskuun. Miksei terkka siitä sanonut mitään? Missä kaikki positiivisuus ja kannustaminen??!

Sen verran vielä lisään, että sun pitäis löytää sellaisia liikuntalajeja, vaikka vaan yksi, mistä pidät niin siitä se lähtee.

Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Kyllä mä liikun mutta se on ollut viime aikoina rajallista kipeän polven takia. Pyörä lähtee huoltoon viikon päästä perjantaina ja sitten alotan matkapyöräilyt ja yleensäkin tykkään pyöräillä enemmän kuin kävellä koska se rasittaa niveliä vähemmän kuin käveleminen. Enkä mä muutenkaan hirveesti syö mitään rasvasia pullia tai sipsejä, tavallinen pulla on parempaa ja niitäkään en ole vielä tällä viikolla syönyt ainuttakaan enkä varmaan syö.

Aloita spinning

Alkuperäinen kirjoittaja Ti Anna:
Sun paino on pudonnut hyvin. Eikö siitä tullut mitään kommenttia?

Ihmettelyä vaan että mitä olen tehnyt kun paino putoaa, mä tossa mietin että kohta jätän menemättä sinne jos ei toi paasaaminen lopu. Mä syön kuitenkin monta kertaa päivässä pieniä annoksia eikä ehdi tulla isoa nälkää vaan pärjään jopa 3-4 tuntia seuraavaan syöntiin. Mutta tein sen selväksi itelle että ei enää klo 21 jälkeen mielellään syö mitään koska se vaikuttaa seuraavan aamun painoon varsinkin niihin kun viikko on takanapäin ja seuraavana aamuna on punnitus omalla vaa'alla.

Hyvä ajatus, jätä menemättä terroristin juttusille. Sullaon tavoite, sä pystyt siihen pääsemään. Suomalainen ei kiitossta osaa antaa. Ole armollinen itsellesi ja nauti onnistumisistasi!

Alkuperäinen kirjoittaja tossuliini:
Alkuperäinen kirjoittaja Ti Anna:
Sun paino on pudonnut hyvin. Eikö siitä tullut mitään kommenttia?

Ihmettelyä vaan että mitä olen tehnyt kun paino putoaa

Uskomattoman tyhmä ja ammattitaidoton terkka. Menee sultakin pian ilo koko laihduttamisesta, kun toinen vaan mollaa. :( Eikö olis ketään muuta, jonka kanssa voisit asioida? Mulla on luottoterkka, joka on niin loistava, että oikein sydämen pohjasta harmittaa kun se jää eläkkeelle.

Mä laihdutin 10kg kolmessa kuukaudessa niin, että 6päivää viikossa söin terveellisesti ja yhtenä päivänä annoin itselleni luvan mässäillä. Söin herkkuja ja join limsaa. Kun tuohon oppi, ei edes tehnyt noina muina päivinä mieli herkkuja ja jos teki otin palan suklaata.
Liian kovalla "kurilla" alkaa vaan tekemään enemmän ja enemmän mieli kaikkea kiellettyä. Ja kyllä niitä rasvojakin pitää syödä, mutta kohtuudella.

Sitä mäkin olen ihmetellyt että miksi se Olet mitä syöt -tätikin kieltää KAIKEN herkuttelun. Se viime perjantain potilaskin itki kameralle kuinka tekee niiiiin mieli yhtä suklaapatukkaa, musta se olis ihan hyvin voinut sen syödä mieluummin kuin olla masentunut. Oli kuitenkin ollut tiukalla kuurilla jo muutaman viikon.
Onkohan siinä sitten se pointti että jos sallii itelleen yhden niin pian sallii 2 jne..

Mut jos sä oot ennen vetäny joka päivä pullaa&karkkia niin mielestäni olet tuolla tahdilla kuitenkin ansainnut kerran viikossa pullan ja vaikka pienen patukan :flower:

Se nainen ei edes ole mun oikea terkkari vaan sijainen, mun oikea terkkari on vielä sairaslomalla enkä tiedä milloin palaa töihin. Mulla olis ens kuussa sinne meno taas, tietty toivon että oma terkkari olisi silloin töissä niin ei tulisi tollasia kommentteja. Ja silloin kun mä kävin reilu vuosi sitten yhdellä terveydenhoitajalla niin jaksoi kyllä kannustaa joka kerta kun kävin siellä mutta siirtyi sitten työterveyspuolelle niin jäin jotenkin kaipaamaan häntä. Näin mä hänet tässä viime viikolla kun olin menossa terkkarille ja juteltiin, sanoi että musta jo huomaa että on painoa pudonnut että olen niin reippaan ja hyvin voivan näkönen, kyllä silloin tuntui hyvältä. Siitä spinningistä mulla olisi kysyttävää, missä sitä voisi kokeilla ja mitä se on?

Yhteistyössä