Terveyskeskuslääkäristä....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja evph-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

evph-äiti

Jäsen
23.05.2007
865
0
16
Täst on jo pari kuukautta aikaa mut ajattelin silti kertoa kokemuksen.... Aloin päivällä vuotaa verta ja vetistä nestettä. Soitin terveyskeskuspäivystykseen joka oli sairaalan tiloissa kun oli viikonloppu. Käskivät tulla tarkastukseen ilman aikaa, lääkäri kuulema ottaa heti vastaan. No sinne menin ja kävin pissakokeissa, jonka jälkeen ohjattiin odottamaan lääkäriin pääsyä. Odotin ja odotin. Tuli flunssapotilaita, venähtäneitä nilkkoja kaikkea muuta ei niin hirveän kiireellistä. Minä vain istuin ja vuodin. Kolmen tunnin kuluttua lääkäri otti vastaan. Teki sisätutkimuksen ja sanoi pahoitellen että kyllä se nyt on mennyt kesken. Käski kotiin ja sanoi että jollei tule hirveitä kipuja niin se kyllä tulee itsestään pihalle. Kipujen tullessa pitää ottaa yhteyttä sinne uudelleen. Ei antanut sairaslomaa eikä mitään muuta.

Seuraavana päivänä olin ihan muun asian takia sairaalassa (ystävää tapaamassa). Sama hoitaja joka otti minut vastaan edellispäivänä törmäsi minuun. Ihmetteli miksen enää tullut hänen puheilleen. Selitin että lääkäri käski vain kotiin. Hoitaja ohjasi minut samantien päivystävän gynen luokse. Gyne ultrasi ja kertoi että täysissä sielun ja ruumiinvoimissa oleva sikiö löytyy....

Ajattelin vain kertoa tämän, ettei kukaan muu usko pelkän sisätutkimuksen perusteella saatua keskenmenodiagnoosia. Tuli tämä vain mieleen kun yksin taas mietin ja pohdin mitä olisi voinut käydä mikäli en olisi törmännyt siihen hoitajaan uudelleen. Olisin jatkanut elämää aivankuin en olisi ollut raskaana. Monta kuukautta kaikki raskausoireet olisin varmaan laittanut surun ja hormoonien piikkiin.... Anteeksi näin raskas aihe....

niin mullekin eka sanottiin tk:n päivystyksessä nuori naislääkäri et kyl tää kesken on mennyt, noh löytyhän sieltä sitte gynen vastaanotolla sikiöpussi ja sydänsyke, tosin nyt en tiiä onko lopullisesti mennyt kesken kun kukaan ei ota vastaan \|O :headwall: :kieh:

mä haluaisin kertoa kaikille, että kun aikoinaan mulla oli keskenmeno, menin tornion tk:hon.. hoitsut siellä jaappas, että pitäskö tilata pitsa sitten tän jälkeen (mä olin huoneessa, hoitsut laitto tippaa amppari miesten kans siinä). kemiin kun pääsin ni sattu niin "ihana" lääkäri (NOT!!!) että!! tuntu että se tunkee sisä ultrassa sen sauvan mun mahan läpi!! ja kylmästi sanoo vaan "ei täällä sikiö pussissa mitään sikiöö oo".. tän jälkeen tyrkätään kouraan pillerit, tyyliin "ota nuo, ni tulee lopukki ulos". parin päivän päästä katottin uudelleen ja määrättiin kaavintaan, kun ei ollu kohtu tyhjentyny. ja koko tänä aikana, kun olin kemissä/ torniossa VAIN YKSI ainoa hoitsu kysyi että "mites sä ite jakselet"!!! \|O että näin L-PKS:ssä :x :\|

Toi on varmasti ihan kamalaa... Mul nimittäin on tullut itselle tästä kokemuksesta sellain olo et kuvittelen kokoajan et tää on mennyt kesken... Ja kauhea pelko terveydenhuoltohenkilökuntaa kohtaan (vaik järjellä ajatellen tiedän et suurin osa on aivan ammattilaisia) et vaik tää raskaus etenis loppuun asti ihan ok niin et ne ei osaa toimia synnytyksessä.... Oon joutunut ihan käymää miekkarissa puhumas tästä.... Mä varmaa sekoaisin tos sun tilanteessa. Se kolmetuntia mitä odotin sairaalassa oli jo yhtä tuskaa, saatikka et useamman päivän.... Voimia sulle!

:hug: Ompas aikamoinen juttu. En olis ihan heti uskonu että noinkin voi käydä. Täytyy varmaan pyytää ainakin kahden lääkärin tutkimukset ennen ku uskoo mihinkään. Kyllä sietäis tämä lääkäri kuulla(siis jos ei vielä ole kuullut) kunniansa. Tai ainakin sen että sulla ei todella ollutkaan mennyt kesken. Oliko jotenki hätäinen tutkimus vai?
Ja toisekseen antaa sinun odotella vuotavana odotushuoneessa vaikka olis pitänyt päästä nopeasti. :headwall: En voi ymmärtää tämmöstä touhua yhtään!
Onni on että ei mennyt kesken (vaikka varmasti lääkärin sanojen jälkeen sitä ensin luulit). :heart: Voikaa oikein hyvin!

minut laitettii viel ajaa autolla kotiin.... En itse edes pystynyt ajattelemaan mikä vaara mä olin silloin liikenteessä.... Arvaa miltä tuntui ku laitoin anopin silloin illal ilmoittaa ihan kaikille, koulukavereista naapureihin ja kumminkaimoihin, et on mennyt kesken ku en halunnut et kukaan kyselis mitään tai puhuis koko raskaudesta. Ja sit seuraavana päivänä uus soittokierros et kyl lapsi tuleekin.... :whistle:

Onneksi kaikki kuitenkin on hyvin.

Minulla taas on täysin päinvastainen kokemus. Aloin vuotaa voimakkaasti hyytymien kera viikolla 7 ja soitin neuvolaan, että mitä tehdä. Terveydenhoitaja puhelimessa neuvoi että ota vain rauhallisesti, ei se keskenmeno ole, eikä tarvi mennä lääkäriin kun eivät edes ottaisi minua vastaan. Minulla oli varattu aika neuvolaan parin päivän päähän ja kehotti tulemaan sinne ihan normaalisti. Itkuisena sitten menin neuvolaan ja vastassa oleva terveydenhoitaja (eri kuin puhelimessa) onnitteli iloisesti vauvasta ja ihmetteli ilmettäni. Kerroin epäileväni keskenmenoa ja miksi. Hänkään ei uskonut kyseessä olevan keskenmeno, vuotohan voi olla ihan normaalia. Vaikka kuinka yritin sanoa että olen tästä varma ja että olin tehnyt testinkin joka näytti negaa, hän ei uskonut vaan varasi minulle seuraavaa aikaa lääkärille ja ultraan. Pitää kuulemma vain odotella.

Menin muutamaa päivää myöhemmin yksityiselle ultraan, eikä kohdusta löytynyt enää mitään elonmerkkejä tai ylipäätään merkkejä että olisin koskaan ollutkaan raskaana. Lääkäri pahoitteli ja lohdutti ja oli muutenkin erittäin perusteellinen ja miellyttävä. Lopuksi vielä kannusti että kun kerran yhdenkerran on tullut raskaaksi, niin ei pitäisi olla mitään estettä tulla uudelleen ja kun munasolujakin oli jo kypsymässä niin uutta yritystä vain kehiin. Tämä ihana lääkäri sai minut jopa nauramaan.

Soitin taas neuvolaan peruakseni varatut ajat. Puhelimeen vastasi joku vastaanottoapulainen joka vain totesi että selvä, näkemiin.

Nyt olen 8. viikolla raskaana ja samaiseen neuvolaa on aika varattuna. Vastassa on joku sijainen, jonka pahoin pelkään olevan opiskelija. Onneksi muutamme parin kuukauden kuluttua toiselle paikkakunnalle jossa terveydenhoito on todennäköisesti järjestetty hieman paremmin ja suhtautuminenkin toivottavasti mielyttävämpi. Olen myös varannut ajan ultraan samalle lääkärille kuin aiemmin, koska haluan nyt olla varma ennen neuvolaan menoa.

Meilläkin ihan hirveä neuvolatäti. Kerroin sille näistä tunteista mitä tämän "keskenmenon" jälkeen tuli, ajattelin et oisin päässy vaik neuvolapsykologille mut se vaan käski unohtaa! Helpommin sanottu kuin tehty.... No onneksi mies sit pakotti miekkariin, siel on onneks ymmärretty. Maanantaina soitan ja kysyn et kuinka paljon maksais yksityisel loput neuvolakäynnit, nyt kuitenkin raskautta jo melkein puolet takana....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 23:07 MaidA kirjoitti:
Meilläkin ihan hirveä neuvolatäti. Kerroin sille näistä tunteista mitä tämän "keskenmenon" jälkeen tuli, ajattelin et oisin päässy vaik neuvolapsykologille mut se vaan käski unohtaa! Helpommin sanottu kuin tehty.... No onneksi mies sit pakotti miekkariin, siel on onneks ymmärretty. Maanantaina soitan ja kysyn et kuinka paljon maksais yksityisel loput neuvolakäynnit, nyt kuitenkin raskautta jo melkein puolet takana....

Joskus oli lehdessä juttua yksityisestä neuvolakäynneistä, yllätyin hinnasta että se oli halvempi mitä olisin ehkä luullut, ottaen huomioon että siihen sisältyi koko neuvola-aika yms., olisko ollut jotain reilun 400e? Jos en ihan väärin muista..

Yhteistyössä