Testataan yleissivistystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pjioethoj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pjioethoj

Vieras
Tai yleistietoutta tai mitä nyt ikinä onkaan. Heitän kysymyksiä, jotka mielestäni ovat varsin helppoja. Tietääkö muutkin kaikkiin vastauksen? Totta kai tämä on epäreilu, kun voin päättää aihealueet itse, mutta jokainen voi tehdä omansa, jos haluaa :) Eli nyt lähtee, seuraavat kysymykset ovat mielestäni selvää pässinlihaa.

1. Kuka on Suomen ympäristöministeri?
2. Kuka voitti viime kaudella Big Brotherin?
3. Mikä maa voitti jalkapallon maailmanmestaruuden vuonna 1986?
4. Minkä yhtyeen solisti on Vince Neil?
5. Mikä on Nokian uuden toimitusjohtajan nimi?
6. Minä vuonna Helsingin Etyk-huippukokous pidettiin?
7. Kuka valittiin Miss Suomeksi vuonna 2000?
8. Mitä erikoista on Leevi and the Leavings yhtyeessä?
9. Kuka näyttelee miespääosaa elokuvassa Inception?
10. Mikä on Suomen kansalliseläin?

Tai yleistietoutta tai mitä nyt ikinä onkaan. Heitän kysymyksiä, jotka mielestäni ovat varsin helppoja. Tietääkö muutkin kaikkiin vastauksen? Totta kai tämä on epäreilu, kun voin päättää aihealueet itse, mutta jokainen voi tehdä omansa, jos haluaa :) Eli nyt lähtee, seuraavat kysymykset ovat mielestäni selvää pässinlihaa.

1. Kuka on Suomen ympäristöministeri?
2. Kuka voitti viime kaudella Big Brotherin?
3. Mikä maa voitti jalkapallon maailmanmestaruuden vuonna 1986?
4. Minkä yhtyeen solisti on Vince Neil?
5. Mikä on Nokian uuden toimitusjohtajan nimi?
6. Minä vuonna Helsingin Etyk-huippukokous pidettiin?
7. Kuka valittiin Miss Suomeksi vuonna 2000?
8. Mitä erikoista on Leevi and the Leavings yhtyeessä?
9. Kuka näyttelee miespääosaa elokuvassa Inception?
10. Mikä on Suomen kansalliseläin?

Tiedän oikean vastauksen kysymyksiin: 1,2,3,5,6,8 ja 10

[QUOTE="vieras";22458687]Eihän tuossa ole kuin kaksi kolme yleissivistyksen piiriin kuuluvaa kysymystä. Muut on pelkkää nippeliskeidaa.

Varsinkin joku bb ei helvetti :D[/QUOTE]

Juurikin näin. Milloin jostain tositvpaskasta on tullut yleissivistystä?

No pahoittelen termin yleissisvistys käyttöä. Pointtina oli lähinnä hakea mahdollisimman laajalta skaalalta kysymyksiä, jotka ovat mielestäni kuitenkin erittäin helppoja. Viihdepuolihan noissa toki korostuu, mutta ehkä kysymykset saavat jatkoa :)

Ja mitä tulee bb:hen niin psykoterapeutin näkökulmasta formaatti on mitä mielenkiintoisin.

Yli puolet kysymyksistä ei kuulu yleissivistykseen.

1. Kuka on Suomen ympäristöministeri? LEHTOMÄKI
2. Kuka voitti viime kaudella Big Brotherin? EVVK
3. Mikä maa voitti jalkapallon maailmanmestaruuden vuonna 1986? EVVK
4. Minkä yhtyeen solisti on Vince Neil? EVVK
5. Mikä on Nokian uuden toimitusjohtajan nimi? ELOP
6. Minä vuonna Helsingin Etyk-huippukokous pidettiin? 1975
7. Kuka valittiin Miss Suomeksi vuonna 2000? EVVK
8. Mitä erikoista on Leevi and the Leavings yhtyeessä? Öööh. Laulaja kuollut.
9. Kuka näyttelee miespääosaa elokuvassa Inception? EVVK
10. Mikä on Suomen kansalliseläin? JOUTSEN

[QUOTE="friida";22458691]jotenkin on ehkä vähän huono kysyä netissä, ku google tietää kaiken....[/QUOTE]

No jokainen varmasti älyää, ettei googlettaminen ole tämän jutun tarkoitus. Toki jos haluaa sen tehdä ja laittaa tänne "tietäneensä" kaikkiin vastauksen, niin eipä sitä kukaan estääkään voi.

[QUOTE="Liisa";22458744]Yli puolet kysymyksistä ei kuulu yleissivistykseen.

10. Mikä on Suomen kansalliseläin? JOUTSEN[/QUOTE]

Juuri näin.

Leonardo DiCaprio se staraili Inceptionissa, aika hyvässä leffassa, jossa tosin oli turhan paljon räiskintää.

Leevi and the Leavings tehtaili pelkästään studiolevyjä eikä koskaan keikkaillut.

[QUOTE="vieras";22458799]Miksi ap kysyt tällaisia, jos haluat testata jotakin plussalaisista? Siis iso osa jotakin aivan urpokysymyksiä. Siis miksi?[/QUOTE]

Kyllä mä arvostan enemmän tyyppiä, joka tietää ja seuraa laajalla skaalalla asioita kuin tyyppiä joka on vitun tiukkapipoinen yhden osa-alueen sankari. Noissa kysymyksissä ei tosin mitään hurraamista, jos tietää vastauksen, mutta käsittääkseni aloittaja sen tekikin selväksi, että ovat helppoja. Tehkää itse omat listanne helpoista kysymyksistä, niin katsotaan miten porukka tietää.

[QUOTE="Liisa";22458744]Yli puolet kysymyksistä ei kuulu yleissivistykseen.

10. Mikä on Suomen kansalliseläin? JOUTSEN[/QUOTE]

Eli yleissivistykseen kuuluvat vain ne aihealueet joihin itse tiedät vastauksen. ;) Kyllä yleissivistykseen voidaan laskea mukaan myös urheiluun ja viihteeseen liittyviä kysymyksiä. Ihminen joka tietää asioita vain yhdeltä tai muutamalta aihealueelta ei osoita kovinkaaan laajaa tietämystä. Perusasiat myös viihteestä ja urheilusta hallitsee ihan vaikkapa lukemalla sanomalehtiä.

Eli yleissivistykseen kuuluvat vain ne aihealueet joihin itse tiedät vastauksen. ;) Kyllä yleissivistykseen voidaan laskea mukaan myös urheiluun ja viihteeseen liittyviä kysymyksiä. Ihminen joka tietää asioita vain yhdeltä tai muutamalta aihealueelta ei osoita kovinkaaan laajaa tietämystä. Perusasiat myös viihteestä ja urheilusta hallitsee ihan vaikkapa lukemalla sanomalehtiä.

Anna jo olla se yleissivistysteema vai onko sulla lukemisen suhteen ongelmia, tein jos sen selväksi, että sen termin käyttö oli moka.

Nyt tuli sellaista paskaa, että.

Jos vuoden 1975 jalkapallon voittaja on yleissivistystä niin ladan pakoputken pituuskin on.