Tiedän keinon, jolla takuuvarmasti saataisiin lisää rahaa terveydenhuoltoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äly Väläys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äly Väläys

Vieras
Eli jokainen saisi itse päättää, mihin verorahat menee. 40% voisi mennä entiseen malliin, ja loput 60% saisi itse päättää. Suurin osa varmasti ohjaisi ne järkevään tarkoitukseen... Itse en ainakaan välittäisi pätkääkään kustantaa kansanedustajien bileitä tai Suomeen tulvivien karvakäsien hyysäämistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Äly Väläys:
Suurin osa varmasti ohjaisi ne järkevään tarkoitukseen...

Minusta tuntuu, ettei isolla osalla ole kykyä käsittää mitä maan talouden hoito vaatii. Eli en kannata.

Monella tuntuu olevan hukassa perheen rahaliikenteenkin pyörittäminen. :/

tajuakko sä millasen taloushallinnon koneiston tommosen pyörittäminen vaatisi!?!?!?!? Et taida olla kovin perillä asioista.. Kuvittele verovirkailijat siellä laskemassa prosentteja tosta ja tosta ja siirtaa tililtä tillille huoh :headwall: Kuinka monta työtuntia semmonen vaatisi!! kuka näiden palkan sitten maksais?

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Minusta tuntuu, ettei isolla osalla ole kykyä käsittää mitä maan talouden hoito vaatii. Eli en kannata.

Monella tuntuu olevan hukassa perheen rahaliikenteenkin pyörittäminen. :/
Mä en olisi noin pessimistinen. Uskon kyllä, että suurin osa ohjaisi rahansa kansalaisten hyvinvointiin. Asian kääntöpuoli tosin voisi olla se, että niiden ratkaisujen myötä ei olisi enää mistä verojaan maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hattara-Auroora:
tajuakko sä millasen taloushallinnon koneiston tommosen pyörittäminen vaatisi!?!?!?!? Et taida olla kovin perillä asioista.. Kuvittele verovirkailijat siellä laskemassa prosentteja tosta ja tosta ja siirtaa tililtä tillille huoh :headwall: Kuinka monta työtuntia semmonen vaatisi!! kuka näiden palkan sitten maksais?
Eikös ihannetilanne olisi, että kaikki kynnelle kykenevät olisivat töissä?

Mun 60% puolet sosiaali- ja terveyspuolelle, karsien tietyt kohteet kuten juuri karvakädet, tarpeettomat kekkerit ja matkat ym. 1/4 perusopetukseen, poislukien taas kaiken turhan. 1/4 vaikka teiden ylläpitoon ja julkisen liikenteen kohentamiseen. Vähän mutua. :D Mites teiltä?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Eikös ihannetilanne olisi, että kaikki kynnelle kykenevät olisivat töissä?

Olisi tarpeeksi ihmisiä joilla olisi rahkeita noin vaativaan työhön?

Olisi. Mä voisin vaikka tehdä sellaisen softan, johon tehtäisin esim sirukortilla tai pankkitunnuksilla autentikoitava webbikäyttöliittymä. Jokainen veronmaksaja voisi siellä käydä merkitsemässä, montako prosenttia veroistaan haluaa mihinkin kohteeseen. Kun työnantaja sitten maksaisi Maija Meikäläisen palkasta verot, softa hakisi Maijan tiedot tietokannasta, laskisi Maijan antamien prosenttien mukaan eurosummat ja laittaisi tämän summan oikean kohdenimikkeen alle. Kun sitten tehtäisiin valtion budjettia, softa näyttäisi, kuinka paljon rahaa olisi käytettävissä mihinkin asiaan.

Olisi. Mä voisin vaikka tehdä sellaisen softan, johon tehtäisin esim sirukortilla tai pankkitunnuksilla autentikoitava webbikäyttöliittymä. Jokainen veronmaksaja voisi siellä käydä merkitsemässä, montako prosenttia veroistaan haluaa mihinkin kohteeseen. Kun työnantaja sitten maksaisi Maija Meikäläisen palkasta verot, softa hakisi Maijan tiedot tietokannasta, laskisi Maijan antamien prosenttien mukaan eurosummat ja laittaisi tämän summan oikean kohdenimikkeen alle. Kun sitten tehtäisiin valtion budjettia, softa näyttäisi, kuinka paljon rahaa olisi käytettävissä mihinkin asiaan.

Kuulostaa hyvältä. I'm in tässä suunnitelmassa :) Ihan voivat sitten eduskunnassa itse vapaasti tehdä sen listan mistä ihmiset saa ruksia omat prosenttinsa mihin haluaa rahansa laittaa. Jos joku alue ei saisi rahaa, ei olisi sitten budjettiakaan ja se olis sitten varmasti aika turhaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Kuulostaa hyvältä. I'm in tässä suunnitelmassa :) Ihan voivat sitten eduskunnassa itse vapaasti tehdä sen listan mistä ihmiset saa ruksia omat prosenttinsa mihin haluaa rahansa laittaa. Jos joku alue ei saisi rahaa, ei olisi sitten budjettiakaan ja se olis sitten varmasti aika turhaa :)
Eikä tollasen ohjelman tekeminen olisi edes vaikeaa. Työkseni teen huomattavasti monimutkaisempiakin ohjelmia. Lisäbonuksena voisi tehdä vaikka päättäjiä varten reaaliaikaisen graafisen esityksen eri kohteiden tilanteesta sekä lisätä ohjelmaan ennusteita tulevasta. Veronmaksajille vaikka modifioitavan käyttöliittymän, johon laittaa lempivärinsä ja vaikka lastensa ja puudelinsa kuvat taustalle.

Ja mä tiedän keinon jolla saatais vähennettyä terveydenhuollon menoja. Lopetetaan ihmisten sairastuttaminen kehnolla ruualla ja liioilla lääkkeillä ja opetellaan luontainen terveydestä huolehtiminen, terveyden ylläpito ja edistäminen. Nyt terveydenhuolto on sairauden edistämistä, hoitamista ja etsimistä sekä lääkehoitoa (liian paljon turhia lääkkeitä ). Ja sit otetaan mieli mukaan koko hommaan. Siis kokonaisuuteen, nyt lähinnä kielletään mielen osuus kun oire ilmenee fyysisenä esim kipuna.

Alkuperäinen kirjoittaja Naw2012:
Ja mä tiedän keinon jolla saatais vähennettyä terveydenhuollon menoja. Lopetetaan ihmisten sairastuttaminen kehnolla ruualla ja liioilla lääkkeillä ja opetellaan luontainen terveydestä huolehtiminen, terveyden ylläpito ja edistäminen. Nyt terveydenhuolto on sairauden edistämistä, hoitamista ja etsimistä sekä lääkehoitoa. Sekä otetaan mieli mukaan koko hommaan. Siis kokonaisuuteen, nyt lähinnä kielletään mielen osuus kun oire ilmenee fyysisenä esim kipuna.

Tuo olisi paras ratkaisu, mutta ennaltaehkäisy ei koskaan tule tässä yhteiskunnassa kyseeseen :ashamed:

Ja mä tiedän keinon jolla saatais vähennettyä terveydenhuollon menoja. Lopetetaan ihmisten sairastuttaminen kehnolla ruualla ja liioilla lääkkeillä ja opetellaan luontainen terveydestä huolehtiminen, terveyden ylläpito ja edistäminen. Nyt terveydenhuolto on sairauden edistämistä, hoitamista ja etsimistä sekä lääkehoitoa. Sekä otetaan mieli mukaan koko hommaan. Siis kokonaisuuteen, nyt lähinnä kielletään mielen osuus kun oire ilmenee fyysisenä esim kipuna.
Hmm... mutta ehdotetussa mallissa terveesti elävät voisivat kohdentaa veroeuronsa terveydenhuollon sijasta vaikkapa liikunnan tai luomutuotannon tukemiseen.

Hmm... mutta ehdotetussa mallissa terveesti elävät voisivat kohdentaa veroeuronsa terveydenhuollon sijasta vaikkapa liikunnan tai luomutuotannon tukemiseen.

Aivan totta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mun 60% puolet sosiaali- ja terveyspuolelle, karsien tietyt kohteet kuten juuri karvakädet, tarpeettomat kekkerit ja matkat ym. 1/4 perusopetukseen, poislukien taas kaiken turhan. 1/4 vaikka teiden ylläpitoon ja julkisen liikenteen kohentamiseen. Vähän mutua. :D Mites teiltä?

Eli mielestäsi maahanmuuttajien ei pitäisi saada ollenkaan terveydenhoitoa? :o Edes lasten?

Mä veikkaisin, että puolustusvoimissa kannattettaisiin moista ehdotusta B) Sen sijaan moni muu kohde, esim infrastruktuurin ylläpito, saisi huomata olevansa pulassa.

Näin äkkiseltään ja ilman määriä
- vienti
- teknologia yms kehitys, tiede
- koulutus
- infrastruktuuri
- luomutuotanto
- lasten ja nuorten mielenterveys
- terveydenhuolto muilta osin

Muitakin on, kun jaksaisi miettiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmiset ovat äkylääpiöitä:
Mä veikkaisin, että puolustusvoimissa kannattettaisiin moista ehdotusta B) Sen sijaan moni muu kohde, esim infrastruktuurin ylläpito, saisi huomata olevansa pulassa.
Mulla se oli listassa. Ilman sitä kun ei oikein toimi mikään muukaan. Ei edes se terveydenhuolto.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Eli mielestäsi maahanmuuttajien ei pitäisi saada ollenkaan terveydenhoitoa? :o Edes lasten?

Välttämätön terveydenhuolto ja ruokasetelit näin esimerkiksi voisi olla hyvä systeemi. Sekä rajoitusta siihen ettei esim. otettaisi enää yhtäkään jolla ei olisi työpaikka valmiina odottamassa, jokaisella aikuisella maahanmuuttajalla siis. Miinus tuosta äidit, joilla alle vuoden ikäinen lapsi. Toimeentulo- ja muiden tukien älytön syytäminen tulisi noille lopettaa, tarvitsijoita täälläkin.

Ylipäätään niin kauan kuin omassa maassa leipäjonoja, ei yhtään maahanmuuttajaa sos. tai muillakaan perusteilla rajoilta sisään. Säästyvistä varoista voisi ehkä suunnata 30% ihmisten tukemiseen omassa maassaan ja loput sitten oikeille maan kansalaisille.

Mulla se oli listassa. Ilman sitä kun ei oikein toimi mikään muukaan. Ei edes se terveydenhuolto.

Sulla juu, mutta ainakin mä pidän sua huomattavasti keskivertokansalaista älykkäämpänä yksilönä B)

En usko, että suurimmalla osalla kansalaisista on harmainta aavistustakaan missä suhteessa Suomen valtiolla ja kunnilla nykyään on menoja. Sos ja terveysmenot ovat jo nyt niin suuria verrattuna muihin menoeriin, ettei tuolla oikeasti hirveästi lisärahoja saataisi.

Mutta sen sijaan tosiaan puolustusvoimilla luultavasti olisi kissanpäivät :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

Sulla juu, mutta ainakin mä pidän sua huomattavasti keskivertokansalaista älykkäämpänä yksilönä B)

En usko, että suurimmalla osalla kansalaisista on harmainta aavistustakaan missä suhteessa Suomen valtiolla ja kunnilla nykyään on menoja. Sos ja terveysmenot ovat jo nyt niin suuria verrattuna muihin menoeriin, ettei tuolla oikeasti hirveästi lisärahoja saataisi.

Mutta sen sijaan tosiaan puolustusvoimilla luultavasti olisi kissanpäivät :whistle:

Mä en ainakaan antais niille juuri mitään. :D