Tiedättekö paljonko saa nelilapsinen perhe yhteensä tukiaisia jos ei kukaan töissä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja humppa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onhan se kumma, että työssäkäyvä joutuu lopettaa omat vaatehankinnat (joskus kirpparilta jotain 50 sentinvaatetta) ja ruokaakin vain vähän ja harvoin voi itse syödä, jotta pystyy lapsillensa kustantaa harrastukset, mitä haluavat, ja sitten toiset shoppailevat perusosilleen henkkamaukkaa ja syövät mäkkiä (näin kaikki minun tuntemat perheet joissa kukaan ei käy töissä) ja sossusta lapsille harrastukset, ei omista menoista pois. Kuten töissäkäyvillä, ja lähes kaikki perheet joissa toinen kotihoidontuella jatoinen töissä, saavat vähemmän rahaa kuin pelkästään toimeentulotukea saavat.

Heh, pakko sanoa. Naapuriperhe käy useita kertoja viikossa hesellä. Kumpikaan ei töissä ja mukuloita neljä kappaletta. Mutta toki se jo näkyy sitten ulkomuodossakin jo..

:whistle:

Onhan se kumma, että työssäkäyvä joutuu lopettaa omat vaatehankinnat (joskus kirpparilta jotain 50 sentinvaatetta) ja ruokaakin vain vähän ja harvoin voi itse syödä, jotta pystyy lapsillensa kustantaa harrastukset, mitä haluavat, ja sitten toiset shoppailevat perusosilleen henkkamaukkaa ja syövät mäkkiä (näin kaikki minun tuntemat perheet joissa kukaan ei käy töissä) ja sossusta lapsille harrastukset, ei omista menoista pois. Kuten töissäkäyvillä, ja lähes kaikki perheet joissa toinen kotihoidontuella jatoinen töissä, saavat vähemmän rahaa kuin pelkästään toimeentulotukea saavat.

Mä oon vähän sitä mieltä että tulosidonnainen hoitolisä pois. Ollaan kyl itekki sen vert pienituloisia, että ainakin joinakin kuukausina sitä muutama kymppi saadaan, mutta silti! Kas kun jos on niin pienet tulot että saa sen täyden 170 mistä on jotain iloakin, niin se käytännös tarkottaa ettei kukaa ole käyny lähelläkään työpaikkaa, niin mielestäni mitä tuota tukemaan! Ja jos on "normaalituloinen", se muutama kymppi ei paljoo lohduta.

Alkuperäinen kirjoittaja aapee:
Ei kai sitä tarvitse sen kummemmin urkkia. Riittää kun tietää nuo perusosien määrät. Kyllähän sitä sossusta hyvin vetää rahaa, jos monta lasta tekee. Näin on jotkut sossun asiakkaat kehuskelleet suoraan. Jokaisesta lapsesta saa uuden perusosan, kannattavaksihan se tulee. varsinkaan kun lasten harrastuksia ei tarvitse maksaa ja kierrätetään vaatteet yms. tarkkaan. Hyvin jää rahaa muuhun. Kateudesta ei kyse. Ihmettelystä vain. Epäreilua, että työttömät saavat enemmän kuin työssäkäyvät.

Eivät saa. Töissäkäyvät saa tuon 150 euroa enemmän. Kannattaa ottaa selvää.

Tosin tiedän tapauksen, joka tienaa enemmän kuin töissäkäyvät. Tämä saa kaikki sossun tuet ja lisäksi saa keräämistään marjoista/pulloista lisätienestit verottomana. Tosin tuo ei uskoakseni ole laillista, vaan hänen pitäisi ilmoittaa nuo tulonsa soskuun.

Jotkut taas kiertävät laittamalla toisen puolison kirjoille muualle, jotta saavat itse täydet tuet ilman puolison palkan vaikutusta. Tämä on törkeää jos mikä.

Kaikkein paras olisi poistaa kaikki muut tuet paitsi toimeentulotuki. Toimeentulotuki taas vähenisi 0.4 euroa per tienattu euro. Selkeä, yksinkertainen ja poistaisi tuloloukut. Näin kannattaisi jo lähteä osa-aikaiseksi siivoojaksi. Mutta tämä ei käykään, koska rikkaita tämä ei hyödyttäisi yhtään vaan saattaisi jopa viedä veroina enemmän kuin nyt. Ja rikkaat tätä maailmaa pyörittävät.

Alkuperäinen kirjoittaja sossussa:
On se vähän outo järjestelmä.
Itse olen tehnyt paljon toimeentulotukipäätöksiä, ja lapsiperheissä summat on usein niin isoja, että tulee ittelläkin mieleen, että miksi täällä töissä käy.
Harrastukset kuuluu pääsääntöisesti maksaa perusosata itse, mutta toisaalta harvalla sossulla on sydäntä kieltää lapseltä sitä balettituntia tms.
Meillä harrastuksia maksetaan erityisestä syystä ja siihen on yleensä lastensuojelullinen peruste.

Pitäisikö sitten lapsiperheiltä poistaa tuet? Vaikka tuki 100 euroa per lapsi? Tämä varmasti kostautuisi tulevaisuudessa ja rankasti. Tosin jos on neljä alle kouluikäistä lasta, niin johan niiden hoitamiseen tarvittaisiin yksi täyspäiväinen. Taas jos lisäät työssäkäyvien suurperheiden tukea, niin veroja joudutaan nostamaan.

me emme saa sosiaalitoimistosta mitään. asumistukea saamme.
Mutta hoitomaksua meillä ei ole kuin noin 30e/ kk poika osa-aikaisesti päiväkodissa, jos joskus trvitsemme tunnin tai kaksi eskaria ennen tai jälkeen

itse maksamme lasten harrastukset noin 300e/ puoli vuotta.
Meillä on siltikin varaa käydä joskus raxissa tai hesellä ja lapsille on vaattetta ja laskut on maksettu etuajassa. töissä ollessa ei ole varaa ostaa uusia vaatteita, laskut olivat myöhässä ja bensaan meni rahaa paljon.
meinataan ostaa IHAN ITSE miehen kanssa fillarit työ ja koulumatkoja varten, ku on vain 5 kilsaa matkaa

Alkuperäinen kirjoittaja aapee:
Ei kai sitä tarvitse sen kummemmin urkkia. Riittää kun tietää nuo perusosien määrät. Kyllähän sitä sossusta hyvin vetää rahaa, jos monta lasta tekee. Näin on jotkut sossun asiakkaat kehuskelleet suoraan. Jokaisesta lapsesta saa uuden perusosan, kannattavaksihan se tulee. varsinkaan kun lasten harrastuksia ei tarvitse maksaa ja kierrätetään vaatteet yms. tarkkaan. Hyvin jää rahaa muuhun. Kateudesta ei kyse. Ihmettelystä vain. Epäreilua, että työttömät saavat enemmän kuin työssäkäyvät.

Eivät saa. Töissäkäyvät saa tuon 150 euroa enemmän. Kannattaa ottaa selvää.

Tosin tiedän tapauksen, joka tienaa enemmän kuin töissäkäyvät. Tämä saa kaikki sossun tuet ja lisäksi saa keräämistään marjoista/pulloista lisätienestit verottomana. Tosin tuo ei uskoakseni ole laillista, vaan hänen pitäisi ilmoittaa nuo tulonsa soskuun.

Jotkut taas kiertävät laittamalla toisen puolison kirjoille muualle, jotta saavat itse täydet tuet ilman puolison palkan vaikutusta. Tämä on törkeää jos mikä.

Kaikkein paras olisi poistaa kaikki muut tuet paitsi toimeentulotuki. Toimeentulotuki taas vähenisi 0.4 euroa per tienattu euro. Selkeä, yksinkertainen ja poistaisi tuloloukut. Näin kannattaisi jo lähteä osa-aikaiseksi siivoojaksi. Mutta tämä ei käykään, koska rikkaita tämä ei hyödyttäisi yhtään vaan saattaisi jopa viedä veroina enemmän kuin nyt. Ja rikkaat tätä maailmaa pyörittävät.

ei pulotienstejä tai marjanpominnalla saatuja rahoja tarvitse ilmoittaa edes sosuun.

tämän olen joskus aikaisemmin tai montakin kertaa sanonut, että yhteiskunnan tuet on hyvät olemassa tilapäisesti "ongelmatilanteessa", mutta niiden varaan koko elämän laskeminen on väärin. Viiden lapsen vanhemmat voi jäädä työttömäksi jopa ilman omaa syyttään. minne ne lapset laitat, elätettävähän ne on ja hyvä jos apua saa.
MUTTA se jos on jo valmiiksi pitkäaikaistyöttmät koulutuksettomat vaikka kahden lapsen vanhemmat, niin ei siihen kyllä enää "tarvitse" kolmatta ja neljättä alkaa "hankkimaan". siinä kahdessa lapsessa on tullut jo se lisääntymistarve täytettyä ja lapsella on kaverikin. No uskonnolliset jutut ja muut mutta pelkkä lapsirakkaus ei minusta siinä ole peruste enää. kun kuitenkin oli lapsia yksi tai yhdeksän niin idea kuitenkin olisi se että itse pitäisi ainakin osittain perheensä pyrkiä elättämään!

Me jouduttiin viime vuoden lopussa hakemaan 2 kuuna tt-tukee, meillä kaks lasta. Ja eipä meille kyllä jääny vuokran jälkeen kun 270e, meitä on sitten pakostikki huijattu. Eikä tiieetty että ne ois voinu maksaa sähkölaskun, just sattu 110e:n tasauslasku siihen saumaan.
No, onneks nytten kumpikin on löytänyt uudet työt eikä tartte enää miettii.

Alkuperäinen kirjoittaja humppa:
Tutun perheessä neljä pientä lasta. Mies työtön ollut vuosia ja karttelee töitä. nainen kotiäitinä ollut lähemmäs 10v. Leveästi elävät. Toimeentulotukea laskettaessa jokaiselle heistä pitää jäädä perusosa vuokran jälkeen. Perusosa on aikuisilla n. 330e per nuppi, lapsilla n. 230e per nuppi. Yhteensä perheelle jää rahaa vuokranmaksun jälkeen vajaa 1600 euroa kuukaudessa. Lisäksi sossu maksaa sähkölaskut, vesilaskut, terveydenhuoltomenot, harrastukset lapsille. Tietenkään tuo vajaa 1600e ei muodostu pelkästään toimeentulotuesta, vaan myös kelan tuista. Ja kaiken tämän saa tekemättä mitään. On se elämä kumallista. Toinen perhe samanlaisessa tilenteessa, lapsia yhtä paljon, asuntomenot yhtä suuret. Mies käy töissä ja nainen on kotiäitinä. Heidän tulonsa yhtä suuret tai jopa pienemmät kuin toimeentulotuella elävällä perheellä. Onko tässä jotain väärin?

Rovaniemelä tuo ei pidä paikkansa.
Rovaniemei ei maksa lääkärinmaksuja vainmikä menee yli sen kuuden ihmisen perusomavastuun. sähkölaskuja ei makseta, eikä kaikille edes harrastuksia( harkinnanvaraista tukea) kaikilla ei ole samat sännöt. alkoholistit ja mustalaiset saa mitä vaan, jopa puhelinlaksut niille maksetaan.

uuden lainkimyötä enää ei saiis odotusaika lla kuin 2viikkoa , mutta tiedän tapauksia jotka ovat odottanet edelleenkin useamman viikon.

rovaniemellä oli joku haastanut sosiaalitoimiston oikeuteen ja oli saanut takautuvasti puolenvuodn maksut,kun eillut saanut niitä perusomavstuuseen kuuluvia rahoja, sai ne korkoneen. tämä oli kallsi tikki Rovaniemelle. asiast oli lehdessä, joten ei ole mitään huhuphetta

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
ei pulotienstejä tai marjanpominnalla saatuja rahoja tarvitse ilmoittaa edes sosuun.

Kyllä muuten pitää. Kaikki tulot, myös verottomat. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, oman asuntonsa saa pitää mutta jopa auton saatat joutua vaihtamaan vanhempaan.

Kyllä muuten pitää. Kaikki tulot, myös verottomat. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, oman asuntonsa saa pitää mutta jopa auton saatat joutua vaihtamaan vanhempaan.

Ei ainakaan meidän kunnassa tarvitse..mulle aikoinaan sanottiin sossussa niin..

Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:

No sitten minulla oli väärää tietoa, tuotahan voisi harkita jo itsekin. No sitten kaveri tekee ihan laillisesti. Tosin toinen kaveri tienaa tuolleen mukavat tulot ja kieltäytyy soskun tuista. Tosin tälle miehelle sosku on muutenkin kova paikka. Jättää vaikka ennemmin lääkkeet ottamatta.

Ikäeroa noilla on jo reippaasti. Tämä soskussa käyvä on parikymppinen ja toi toinen on jo viisissäkymmenissä.

Voi elämän kevät! :o
Annetaan naapurin Pirkon ja Martin käydä soskussa ihan kaikessa rauhassa. Sossu ja kela on nyt ihan meitä kaikkia varten joten soo soo kateelliset ihmiset. Kukaan ei pakota teitä töihin. Kannattaisi tuo kamala kateuden energia sysätä vaikka pullanleivontaan??

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Eli jos mä menisin sossuun, niin niiden pitäisi alkaa syytää mulle rahaa niin, että vuokran jälkeen mulle ja lapsille pitäisi jäädä 790 euroa kuussa muihin menoihin. Joka kuukausi. Suomennettuna mä siis kotihoidontuen ja elareiden lisäksi voisin saada sossusta useamman satasen kuussa... VARMAAN JOO!

Kyllä saat, kannattaa kokeilla.

Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE:
1600 euroa ei ole mun mielestä paljon käteen kuushenkiselle perheelle...

Mutta jos sillä ei tarvitse ostaa kuin ruoka ja huvi

:o Perheen lapsille kustannetaan harrastukset ja leirit ym. Ja tietty kaikki sosiaalitoimen mukaan pakolliset menot.

Jos mies olisi töissä pienellä palkalla ja käteen jäävä osuus olisi toi sama. Perheen pitäisi säästää ruoasta ja huvista kaikki noi yllä mainitsemani.

Olen törmännyt tähän samaan aiemminkin ja mielestäni se on väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:

No sitten minulla oli väärää tietoa, tuotahan voisi harkita jo itsekin. No sitten kaveri tekee ihan laillisesti. Tosin toinen kaveri tienaa tuolleen mukavat tulot ja kieltäytyy soskun tuista. Tosin tälle miehelle sosku on muutenkin kova paikka. Jättää vaikka ennemmin lääkkeet ottamatta.

Ikäeroa noilla on jo reippaasti. Tämä soskussa käyvä on parikymppinen ja toi toinen on jo viisissäkymmenissä.

Mun yks tuttu tienas viime kesänä/syksynä 2000? mustikan keräämisellä :o

mutta nykyäänhän on sellanen menetelmä että sitä perusosaa aina pienennetään joka kuukausi? sen pitäis herättää ihmisiä meneen töihin eikä notkua muiden harteilla. väliaikaista apuahan se oikeesti on,toimeentulotuki meinaan. ärsyttää tuollaiset loiset,menisi töihin. tai vaikka vaan johkin harjoitteluun että jotain tekisi rahojen hyväksi. jotkut vaan sumeilematta käyttää hyväkseen. ja kyllä se on multakin pois,veroprosentti nousee kun pitää maksella muidenkin elämiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
On pahasti väärin. Tuossa laskutoimituksessa nimittäin. Epäilen, että siinä ei joku summa pidä alkuunkaan paikkansa...

Voi olla.. Soosu ainakin laskee asumistuen, lapsilisän, vanhempainrahat/kotihoitotuet ja työttömyysrahat tuloiksi ja menoiksi asumisen, sähkön, KOTIVAKUUTUKSEN (sillä jos se on, se kattaa onnettomuuden sattuessa irtaimiston ja sossun ei tarvotse sitten maksaa uusia tavaroita perheelle) sairaudenhoitokuluja. Sossulta voi saada harkinnanvaraista tukea pakollisiin hankintoihin, esim. pesukoneeseen, jos taloyhtiössä ei ole pesutupaa ja lasten harrastuksiin tietyssä iässä.

Olen kuullut, että jos on pitkäaikaisessa sossukierteessä ja olisi mahdollisuus asua halvemmin toisessa vastaavassa asunnossa, sossusta ainakin ehdotetaan asunnon vaihtoa.

Kyllä, jos mies ei ole aloittajan esimerkissä sairas (fyysisesti/psyykkisesti) olisi hänen kyllä aika lähteä töihin. Sellasta sairautta ei välttämättä tiedä ulkopuoliset, joten ihan kaikkea ei kannata arvostella kovin suoranaisesti, jos ei todella tiedä.

Sossu muuten myös vähentää sitä toimeentulotukea, jos syyttä suotta ei mennä töihin ja kartellaan töitä.

sossussa ei yleensä huomioida sellasia, et myy vaikka vaunut pois taroeettomina, tuloina. Tai vaatteita esim. huutonetissä jne.

Mutta pienituloiset työssäkäyvät on suomessa pahimmassa asemassa taloudellisesti, ei vaikka luulisi, ne jotka on lähes tulottomia.

rovaniemellä käsketään myymän koko auton pois, koska työtön ei sitä tarvitse, ei edes siloin kun teke osa.-aikatyötä ja öisin.

Yhteistyössä