Tiedoksi teille kaikille lasten pahoinpitelijöille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Annette-79:
Alkuperäinen kirjoittaja sori vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En nyt ota sen kummemmin kantaa tuohon tukistamisen pahuuteen, kysyn vaan mielenkiinnosta et miten te joiden mielestä pitää riittää " henkinen yliote" lapsiin, saatte vaikka vajaa kaksvuotiaan joka juoksee jo kovaa mutta ei vielä omaa laajaa sanavarastoa uskomaan ettei autotielle juosta pihasta?

Pidätte sylissä pari vuotta aina ulkona ollessa eli lapsi sais leikkiä vasta kun ymmärtää kiellot ja perustelut?
En itse pidä fyysistä kurittamista tarpeellisena "vaarattomissa erimielisyyksissä" mutta muutamaa tällaista tielle juoksentelijaa kauhulla seuranneena mietin et olisiko se tukkapölly kuitenkin parempi siinä tilanteessa kuin äidin monimutkainen selitys vaarallisuudesta, selitys jolla ei ole vaikutusta koska lapsi ei siitä mitään ymmärrä.. >(Itse olisin mielummin tukistettuna hengissä kuin tukistamattomana kuollut auton alle!)

No tuohon vaan sen verran että ei tulisi mieleenkään luottaa kaksivuotiaaseen niin että antaisin edes sitä vaihtoehtoa että voisi vahingossakaan juosta autotielle. Käytin sitten väkivaltaista kuritusta tai en.

En jätä edes nelivuotiastani vahtimatta pihalle, koska en luota että muistissa pysyisi ettei vaarallisiin paikkoihin mennä, kurituskeinosta huolimatta. (oletan että ulkoisia vaaroja kuten muut ihmiset ei olisi tuossa tilanteessa.)

Ei tosiaan tarvitse pahoinpidellä lastaan - riittää kun vahtii.

Yhtä on helppo vahtia... koita vahtia neljää tai enempää.

Kummasti se onnistuu joiltakin ja toisilta ei
:whistle:

No sinun on turha puhua ;)

Maalaisjärki ja kultainen keskitie käyttöön, niin ei tarvitse suonet pullistuen miettiä kasvattaako niitä lapsia nyt tämän vai ton ohjeen mukaan, ja vielä suu vaahdossa papattaa muille mikä on ainut oikea tapa.
Mulla ei ole ainakaan mitään sääntöjä itselleni kasvatuksen suhteen, päivä kerrallaan tässä mennään parhaan mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Maalaisjärki ja kultainen keskitie käyttöön, niin ei tarvitse suonet pullistuen miettiä kasvattaako niitä lapsia nyt tämän vai ton ohjeen mukaan, ja vielä suu vaahdossa papattaa muille mikä on ainut oikea tapa.
Mulla ei ole ainakaan mitään sääntöjä itselleni kasvatuksen suhteen, päivä kerrallaan tässä mennään.

kerrankin voin peesiä sua :D

En nyt ota sen kummemmin kantaa tuohon tukistamisen pahuuteen, kysyn vaan mielenkiinnosta et miten te joiden mielestä pitää riittää " henkinen yliote" lapsiin, saatte vaikka vajaa kaksvuotiaan joka juoksee jo kovaa mutta ei vielä omaa laajaa sanavarastoa uskomaan ettei autotielle juosta pihasta?

Pidätte sylissä pari vuotta aina ulkona ollessa eli lapsi sais leikkiä vasta kun ymmärtää kiellot ja perustelut?
En itse pidä fyysistä kurittamista tarpeellisena "vaarattomissa erimielisyyksissä" mutta muutamaa tällaista tielle juoksentelijaa kauhulla seuranneena mietin et olisiko se tukkapölly kuitenkin parempi siinä tilanteessa kuin äidin monimutkainen selitys vaarallisuudesta, selitys jolla ei ole vaikutusta koska lapsi ei siitä mitään ymmärrä.. >(Itse olisin mielummin tukistettuna hengissä kuin tukistamattomana kuollut auton alle!)

No tuohon vaan sen verran että ei tulisi mieleenkään luottaa kaksivuotiaaseen niin että antaisin edes sitä vaihtoehtoa että voisi vahingossakaan juosta autotielle. Käytin sitten väkivaltaista kuritusta tai en.

En jätä edes nelivuotiastani vahtimatta pihalle, koska en luota että muistissa pysyisi ettei vaarallisiin paikkoihin mennä, kurituskeinosta huolimatta. (oletan että ulkoisia vaaroja kuten muut ihmiset ei olisi tuossa tilanteessa.)

Jos sulla on sitten vaikka viisi pientä vahdittavaa, luotatko että luunapin tai tukkapöllyn jälkeen kukaan heistä ei enää juokse autotielle?
Mä en luottaisi, joten siltikin heitä pitäisi vahtia ihan yhtä lailla, jolloin siitä napista ei olisi ollut mitään hyötyä.

Alkuperäinen kirjoittaja nuoriäiti:
no kiitos, eipä ole tyhmäksi taas vähään aikaan haukuttukaan. En pidä lapsen ja aikuisen suhdetta sellaisena että aikuinen vahvempana alistaisi ruumiillisesti heikompaansa. Ja tätä siksi vertasin aikuisten kesken välien selvittelyyn, että eikös meidän vanhempina ole velvollisuus näyttä lapsillemme mallia miten niissä asioissa toimitaan. Tuohon lempimiseen en jaksa kommentoida, niinkuin sanoit, se oli aika tyhmä kommentti.
Mutta Luntic, hyväksytkö siis opettajilta että he kurittaisivat ruumiillisesti lapsia, oppilaita, jos he eivät tottele?

Ei opettajien enää tartte tarttua karttakeppiin, mutta vanhemmat voivat ottaa lapsesta hyvinkin niskapersotteen tarvittaessa. :)

jokainen tavallaan, mulle passaa parhaiten tämä että meillä ei lyödä, ei lapsia eikä aikuisia. Enkä hyväksy että kukaan muukaan lastani lyö. jos se jonkun mielestä on naurettavaa niin olkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Mulla ei ole ainakaan mitään sääntöjä itselleni kasvatuksen suhteen, päivä kerrallaan tässä mennään.

kerrankin voin peesiä sua :D

Kerta se on ensimmäinenkin! Tästä on hyvä jatkaa! :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
jokainen tavallaan, mulle passaa parhaiten tämä että meillä ei lyödä, ei lapsia eikä aikuisia. Enkä hyväksy että kukaan muukaan lastani lyö. jos se jonkun mielestä on naurettavaa niin olkoon.

Oi, tähän peesin minäkin. =)

Joo, en mäkään halua että lastani lyödään. :)

no kiitos, eipä ole tyhmäksi taas vähään aikaan haukuttukaan. En pidä lapsen ja aikuisen suhdetta sellaisena että aikuinen vahvempana alistaisi ruumiillisesti heikompaansa. Ja tätä siksi vertasin aikuisten kesken välien selvittelyyn, että eikös meidän vanhempina ole velvollisuus näyttä lapsillemme mallia miten niissä asioissa toimitaan. Tuohon lempimiseen en jaksa kommentoida, niinkuin sanoit, se oli aika tyhmä kommentti.
Mutta Luntic, hyväksytkö siis opettajilta että he kurittaisivat ruumiillisesti lapsia, oppilaita, jos he eivät tottele?

Ei opettajien enää tartte tarttua karttakeppiin, mutta vanhemmat voivat ottaa lapsesta hyvinkin niskapersotteen tarvittaessa. :)

Ok, mielipiteesi kävi selväksi.

Oisko nyt niin, että ne jotka tälläkin palstalla ovat itse joutuneet väkivallan uhriksi tavalla tai toisella pienenä (tukkapöllyä sun muuta), kurittavat myös lapsiaan tukkapöllyllä sun muulla?

Eipä pidä yleistää tässäkään asiassa. Mua on hakattu kotona MONTA VUOTTA, retuutettu tukasta niin että jalat on irti maasta plus tohon henkinen väkivalta eli haukkuminen, pilkkaaminen, vähättely yms, mutta en todellakaan jatka samaa mallia omille lapsilleni.

joskus saatan pienest nipata niskavilloista, mut sitä ei tosiaan voi verrata siihen mitä itte olen kokenu. Eikä tollanen pikku nippasu sillon tällön jos sana ja aresti ei auta -tapa saati traumatisoi ketään. Nii.

No mielestäni lyöminen on EDELLEEN ihan eri asia kuin tukkapölly tai luunappi.

Nimenomaan!! :flower:
Jotkut nyt vaan tuppaa tahallaan sekottamaan asiat keskenään. En minäkään lastani koskaan pahoinpitelisi, hyvänen aika!

Alkuperäinen kirjoittaja sori vaan...:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Mun mielestä fyysiseen kuritukseen turvautuminen osoittaa huonoa vanhemmuutta. Noloakin se on: napero on psykologisesti vanhempaansa vahvempi, ja kun vanhemman keinot loppuu kesken niin sitten nipataan tai tukistetaan.
Piste.

eli suurin osa meidän vanhemmista ja heidän vanhemmistaan ovat huonoja vanhempia. kyllä minä vaan sanon että entisajan kurilla ja kunnioituksella on on kasvanut paljon kuuliaisempia lapsia, ja minulla on mielestäni mitä loistavimmat vanhemmat, siitä koivuniemen herrasta huolimatta.

Tosi kuuliaisia alkoholisteja, perheenhakkaajia, perheentappajia, pedofiileja, ja muuten vaan masentuneita, plus rikolliset päälle.

vai meinaatko että vasta nykynuorissa ja tulevissa nuorissa on tuon sortin kansalaisia? Ja siksi että ei kuriteta ruumiillisesti?

Oletko tullut ajatelleeksi että kaikki ne äidit ja isät jotka nykypäivänä pahoinpitelevät lastaan jollain tavalla, ovat saattaneet kokea pahoinpitelyä entisajan vanhemmilta ja siksi purkavat sitä nyt eteenpäin?

Mä en ymmärrä todella tuota pointtia että kyllä entisajan kurilla saatiin paremmin kasvatettua. Millä perusteella? Oletko tutkinut noiden lapsuudessa ruumiillisesti kuritettujen aikuisten mielentilaa?

ja eikö kaikkia näitä ongelma ihmisiä tule koko ajan vaan enemmän ja enemmän lisää.. piekseminen ja luunappi on ihan perkeleen kaukana toisistaan. mä olen turpaani saanut (en kotona) ja jos isä luunapin otsaan nipsautti niin on sillä aika vissi ero. aresti ja jäähy on myös kyseenalaisia rangaistuskeinoja jos niikseen tulee. mun mielestä entisaikaan on vanhempien kunnioitus, ylipäänsä muiden ihmisten kunnioitus ollut paljon parempaa kuin nykyään. tai ehkä ne jotka ovat pienenä saaneet tukkapöllyn ja kokeneet sen tehokkaaksi tavaksi toistavat sitä omilla lapsillaan.

vanhempien ihmisten kunnioitus opitaan esimerkistä ja vanhemmilta eikä tosiaankaan sillä että vanhemmat ovat saaneet lasta piestä vaan sillä että vanhemmat ovat kunnioituksen arvoisia. kyllä siitä on KUNNIOITUS kaukana jos lapsi pelkää vanhempiaan.

Ok, mielipiteesi kävi selväksi.

Sulla vaan pahasti menee nyt puurot ja vellit sekasin, johtusko tosta nuoruudesta vai mistä. ;) :xmas:

Jos sulla on sitten vaikka viisi pientä vahdittavaa, luotatko että luunapin tai tukkapöllyn jälkeen kukaan heistä ei enää juokse autotielle?
Mä en luottaisi, joten siltikin heitä pitäisi vahtia ihan yhtä lailla, jolloin siitä napista ei olisi ollut mitään hyötyä.

No todellakaan en luota! Tiedän kyllä missä vaiheessa lapseni on ansainnut luottamukseni tietyissä asioissa ja siinä vaiheessa osaan antaa hänelle myös itsenäisyyttä siinä asiassa.
Meillä ei muuten joka asiasta mitään pöllyjä jaella, jos joku nyt sellaisen käsityksen sai. Ei edes eilen kun esikoinen juoksi lastenrattaiden kanssa kuopus kyydissä tien yli. Vaikka siinä olisi kenties voinut sattua huonosti.

Niin no pahoinpitelyäkin on monen moista. Itse kyllä olen sitä mieltä että lapsia on rangaistu iät ja ajat vitsalla tms. Ei ole ennen muksut vanhempien silmille hyppineet niinkuin nykypäivänä tekevät tämän vapaan kasvatuksen myöstä. Meillä 4v kokeili aikansa erittäin isolle tielle menoa ja kielloista ja aresteista huolimatta ei tahtonut sitä uskoa jne. Että kumpi tilanteessa parempi antaa lopulta lapsen jäädä autonalle vai rangaista sitten oikein kunnolla. Itse valitsin jälkimmäisen ja perille meni ei ole ollut asia enään sen jälkeen ongelmana eikä tarvitse joka mutkassa pelätä että milloin pamahtaa. Muutoin meillä ei arestia suurempaa voimaa käytetä mutta joissakin tapauksissa kunnon kuritus on paikallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vilma76:
Alkuperäinen kirjoittaja sori vaan...:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Mun mielestä fyysiseen kuritukseen turvautuminen osoittaa huonoa vanhemmuutta. Noloakin se on: napero on psykologisesti vanhempaansa vahvempi, ja kun vanhemman keinot loppuu kesken niin sitten nipataan tai tukistetaan.
Piste.

eli suurin osa meidän vanhemmista ja heidän vanhemmistaan ovat huonoja vanhempia. kyllä minä vaan sanon että entisajan kurilla ja kunnioituksella on on kasvanut paljon kuuliaisempia lapsia, ja minulla on mielestäni mitä loistavimmat vanhemmat, siitä koivuniemen herrasta huolimatta.

Tosi kuuliaisia alkoholisteja, perheenhakkaajia, perheentappajia, pedofiileja, ja muuten vaan masentuneita, plus rikolliset päälle.

vai meinaatko että vasta nykynuorissa ja tulevissa nuorissa on tuon sortin kansalaisia? Ja siksi että ei kuriteta ruumiillisesti?

Oletko tullut ajatelleeksi että kaikki ne äidit ja isät jotka nykypäivänä pahoinpitelevät lastaan jollain tavalla, ovat saattaneet kokea pahoinpitelyä entisajan vanhemmilta ja siksi purkavat sitä nyt eteenpäin?

Mä en ymmärrä todella tuota pointtia että kyllä entisajan kurilla saatiin paremmin kasvatettua. Millä perusteella? Oletko tutkinut noiden lapsuudessa ruumiillisesti kuritettujen aikuisten mielentilaa?

ja eikö kaikkia näitä ongelma ihmisiä tule koko ajan vaan enemmän ja enemmän lisää.. piekseminen ja luunappi on ihan perkeleen kaukana toisistaan. mä olen turpaani saanut (en kotona) ja jos isä luunapin otsaan nipsautti niin on sillä aika vissi ero. aresti ja jäähy on myös kyseenalaisia rangaistuskeinoja jos niikseen tulee. mun mielestä entisaikaan on vanhempien kunnioitus, ylipäänsä muiden ihmisten kunnioitus ollut paljon parempaa kuin nykyään. tai ehkä ne jotka ovat pienenä saaneet tukkapöllyn ja kokeneet sen tehokkaaksi tavaksi toistavat sitä omilla lapsillaan.

vanhempien ihmisten kunnioitus opitaan esimerkistä ja vanhemmilta eikä tosiaankaan sillä että vanhemmat ovat saaneet lasta piestä vaan sillä että vanhemmat ovat kunnioituksen arvoisia. kyllä siitä on KUNNIOITUS kaukana jos lapsi pelkää vanhempiaan.

Olen jo kerran kutsun esittänyt (en tosin muista sinulleko), mutta voit tulla katsomaan kuinka täällä meidän perheessä lapset meitä vanhempia pelkää ;) Voin vakuuttaa, että eivät pelkää. Ei luunappi ketään traumatisoi.

Minä kunnioitan vanhempiani napeista ja pöllyistä huolimatta, enkä todellakaan pelkää. En koe koskaan pelänneeni.

uskooko täällä sitten muiden lapset paljon mainostettuja palopuheita? tiedän ainostaan siskoni pojan, joka muutenkin on rauhallinen ja harkitseva luonne, joka uskoo puhetta. muuten en ole koskaan nähnyt. vielä on ole luunappja jaellut, mutta kylläs näiden pikkuisten hirviöiden kanssa olen välillä pulassa. mikään ei tehoa? joskus mietin, että mitä ne äidit niille lapsille tekee, joiden lapset puheesta kavahtavat kalpeiksi ja tottelet. henkinen pahoinpitelykö?

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Tämä keskutelu elää varmaan kestona palstalla.
Minulla on keskusteluun enää tuskin mitään uutta annettavaa, mutta koska vältteälen tässä keittiön kaappien ovien pesua, voin tehdä sen täälläkin B)

Kovin mustavalkoista osin tämäkin keskustelu, tukistetuista lapsista kasvaa
huonovointisia häiriökäyttytyjiä vs. tukistamattomista kasvaa rajattomia kamalia kaikenkokeilevia kakaroita.

Minä en usko, että muutama tukkapölly tai se ettei niitä saa, voisi yksin vaikuttaa lapsen tulevaisuutteen noin selkeästi tietä viitottaen.

Minusta tukkapölly sinällään ei ole mitenkään erinomainen tai suositeltava kasvatuskeino, EI ole. Ja siitä huolimatta olen siihen itsekin syyllistynyt.
Olen siihen syyllistynyt ja se voi siltä osin tehdä minusta huonon vanhemman. Väsymystä ei saa käyttää puolustuksena, mutta tilanteissa joissa olen sitä käyttänyt, on se silti ollut varmaan se pääasiallisin syy.
Ja minun on tunnustettava, että käteni on ollut ajatustani nopeampi, olen napannut lasta hiuksista ja vasta sitten tajunnut mitä teen.

:ashamed: :ashamed: On ollut tilanteita, joissa olen voimattomuuttani tarttua tilanteeseen ehtinyt tukistaa, ennekuin olen sitä toisin lähtenyt purkamaan. Onneksi niitä tilanteita ei ole ollut usein, en siis ole jatkuvasti lapsiani hiuksista raastava hirviö. Mutta käteni on noussut lastani vastaan, silti en osaa mieltää itseäni lapsen pahoinpitelijäksivaikka lain mukaan sitä varmaan olenkin.

Tukistamista en voi sinällään puolustaa, mutta voin kuitenkin ymmärtää vanhempaa, joka näin on tehnyt. Koska olen itsekin siihen syylistynyt. Minusta tukistamista pahempaa on moni muu asia.

Uskon että sanoilla ja lapsen mitätöinnillä saa pahempaa jälkeä kuin keveähköllä niskavilloista tarttumisella.
Mutta sitähän ei tässä kysytty.

Ja tähän heitän silti kommentin joka voi prvosoida, vaikken uskokaan tukistamisen kasvattavaan vaikutuksen, minusta tukistavaa kättä pahempi vaikutus on sillä. että nostaa kätensä kokonaan. B)

Hyvin sanottu! Olen muutamia kertoja myöskin syyllistynyt tukistamiseen ja lapsen raahaamiseenkin erinäisissä tilanteissa, äärettömän uupuneena. Joka kerta olen katsonut itseäni taas peiliin tietäen, ettei tukistaminen ole kasvatuskeino vaan äärimmäisen väsymykseni lieveilmiö ja purkautumistie.
Silloin en ole pitänyt itsestäni liikoja. :x :headwall:

Nimenomaan!! :flower:
Jotkut nyt vaan tuppaa tahallaan sekottamaan asiat keskenään. En minäkään lastani koskaan pahoinpitelisi, hyvänen aika!

Niin ja joskus mustat eivät olleet ihmisiä, joten heille ei suotu ihmisoikeuksiakaan.

Eihän tuo ole kenellekään mikään uusi asia. Mikä oli avauksen tarkoitus? kättähän täällä on väännetty siitä, mikä on pahoinpitelyä ja mikä ei. veteen piirretty viiva; joku paheksuisi minua kun olen usein lauantaisin tai perjantaisin humalassa ja yksin kotonani lasten kanssa. Juon tosin ainoastaan lasillisen punaviiniä, maksimissaan kaksi. Mutta se on jo jonkun mielestä kännäämistä. Samoin kuin tukasta kiinniottaminen; vanhimmalla pojallani on pitka tukka, ja jos hän yrittää lyödä, purra ja potkia minua tai pienempää sisarustaan, otan takuulla hiippahännästä kiinni. Tosin siten, että mikäli lapsi on itse paikoillaan, häntä ei satu lainkaan. Mutta jos hän itse kiskoo ja jatkaa riehumista, kiskoutuu hiuksetkin ja aiheuttaa kipua.

Lastenpsykiatri suositteli! Samoin kuin väkivaltaisesti käyttäytyvän lapsen kiinnipitämistä ja mattohoitoa, jota saa soveltaa myös kotona koska vanhempien tehtävänä on myös suojella itseään sekä muita lapsiaan.

Tietenkään en lyö enkä satuta lapsiani, mutta kun tulee tositilanne kuten toisinaan tuon vanhemman kanssa, en todellakaan kysele mistään Mannerheimin lastensuojeluliitolta mitä teen kun poika samaan aikaan riehuu ja heittelee huonekaluja. Vaan lopetan sen aggressiivisen käyttäytymisen saman tien.

puutun tähän senverran että en todellakaan kunnioittanut isäni veljeä, kun häneltä joskus vitsaa sain tai ns.korvapuustin,mutta enpä kyllä pelännytkään.

mummiani pelkäsin pitkään vaikka hän ei ikinä millään tavalla ruumiillisesti rangaissutkaan.

erästä perhetuttua pelkäsin nuoruuteni,koska hän koetti käyttää seksuaalisesti hyväksi(onneksi ei onnistunut) äitiäni vihasin koska hän ei tätä uskonut!

silti noista kokemuksista huolimatta minä EN ole koettanut käyttäää ketään hyväkseni!(yäk) että ihan tuha oikeastaan yleistää mihinkään suuntaan!

minusta ruumiillisella kurituksella ei saavuteta mitään!

kuitenkin yksittäinen luunappi on minusta vähemmän traumatisoivaa kuin se esim.että lapselle ei koskaan sanota kuinka rakas hän on! (minun äitini ei sitä sanonut sen jälkeen ku täytin 10v se on pahinta mitä voi tehdä! saada lapsi tuntee ettei välitetä) ja siltikään en ole mitään lakia rikkonut , en edes juo enkä polta(enkä ole koskaan tehnytkään noita).

yhteenveto:seksuaalista hyväksikäyttöä,rakkaudettomuutta,ja ruumiillista kuritusta= minun pitäisi siis olla ihan täysi ihmisraunio ja hakkkaaja hyväksikäyttäjä mummmon potkija yms. MUTTA KUN EN OLE!

Yhteistyössä