Tiedosta kiitollinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei tiedä mihin uskoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei tiedä mihin uskoo

Vieras
Tästä on ollut paljon puhetta mutta selviä vastauksia ei ole oikein ollut. Joku kirjoitti siis täällä että joku lehti oli kieltänyt valmissalaatit! Ja samassa ketjussa oli mainintaa siitä kaaliporkkana salaatista jota on suvisalaatin ja aurinkosalaatin nimellä. Itse pidän molemmista ja ostinkin eilen mutta alkoi kaivertamaan että kannattaako syödä jos niissä kerran on listeria riski.

Selviä vastauksia ei ole tullut, koska niitä ei ole; ihan mihin tahansa, minkä suuhusi pistät, voi liittyä minimaalinen riski.

Mutta sitten voi käydä niinkuin mustalaisen hevoselle, just kun se oppi olemaan syömättä, se kuoli.

Suomalainen elintarviketeollisuus on korkeatasoista, pahimmat riskithän liittyvät tyhjiöpakattuun kalaan ja huonoon keittiöhygieniaan.

Tuskin kannattaa jättää vihannekset syömättä, voipi olla vaaville pahasta sekin.

joo tiedän kyllä että kaikkeen liittyy tietyt riskit.
Mutta onko nuo salaatit samanlaisia riskielintarvikkeita kuin juuri nuo tyhjiöpakatut kalat ym??
Syökö muut noita salaatteja?

Jos katsot listoja siitä, missä elintarvikkeissa on vuosittain listeriaa löytynyt, niin tyhjiöpakatut kalat on listalla ylhäällä, valmissalaatit ei pääse sinne listojen ""kärkeen"".

Salaatteja syön ihan hyvällä halulla, vaikka olen jättänyt nuo tyhjiöpakatut kalat ja homejuustot pois.

No onko noilla listoilla noita valmissalaatteja? Itse pyrin välttelemään noita listojen lukua oman mielenrauhani takia. Mutta nuo salaatit alko tosissaan vaivaamaan.

En nyt jaksa lähteä etsimään uusimpia, mutta esim. 95-99 rekisterissä suurimmat lukemat on juuri tyhjiöpakatut kalat (tutkittuina vuosia noin 20-25% sis. listeriaa) , leikkeleistä ei yksikään, kasviksista v.97 oli 8% tutkituista, pakastekasviksista v. 98&99 n. 20% tutkituista , marjapakasteet v. 98 - 4% tutkituista, tuorejuustot v. 98 - 2% tutkituista, ja valmisruoat v. 97 - 3 % tutkituista (tätä ei oltu jaoteltu, onhan näitä valmisruokia vaikka kuinka paljon muitakin kuin salaatit)

Tossa oli nuo kasvikset niin mitähän se tarkoitti? Oliko ne niinku pestyjä? Itse pesen kurkut ja muut kyllä tosi huolellisesti ja monesti vielä kuorinkin,joten onkohan ne turvallisia? On tämäkin...

noi kasviksethan kattaa varmaan pakastetuotteet myös ja nehän kehoitetaan valmistamaan kypsiksi ennen syömistä ja etenkin ulkolaiset valmisteet.
Eli keittämään väh. 10 min. ennen käyttöä.
Eikös se listeria-riski piile nimenomaan maitotuotteissa, joita ei ole pastöroitu? Itse ainakin luin juustoista, valmissalaateista(joissa usein majoneesipohjainen kastike) et onko pastöroitua maitoa käytetty.

Niinpä, tieto lisää tuskaa., ja kohta päästään siihen mustalaisen hevonen- vaiheeseen.

Ja muistakaapas sitten suhteuttaa nuo prosenttiluvut käyttömääriin.

Yhteistyössä