Tietääkö joku c-hepatiitin tarttumisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahdistavaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ahdistavaa

Vieras
Tämä on älyttömän tyhmä kysymys ja järki sanoo että huolta ei ole, mutta mulla on synnytyksen jälkeinen masennus ja imetän, asia ahdistaa.. Eli kävin oppilashieronnassa jossa oli hierojana henkilö joka osasi ERITTÄIN vähän suomea ja englantiakin vain pari sanaa.. Ja minä en hänen äidinkieltään osannut. Mielenkiintoinen hierontakerta siis :D. En ole todellakaan mikään rasisti ja mukava ihminen oli kommunikaatiovaikeuksista huolimatta. Keskusteltiin sanakirjan avulla ja hän kertoi olevansa paikasta missä hiv ja c-hep on tosi yleisiä. Ja että hänelläkin oli terveysongelmia, muttei millaisia. Eipä siinä muuta, ja hyvä hieroja oli.

Kuitenkin hieronnan jälkeen hoksasin että mullahan on selässä ihottumaa ja rikki rapsuttamiani näppyjä pari.. En tiedä oliko hierojalla avohaavoja.. Tiedän että hiv:n tarttuminen on tuossa tilanteessa varmaan mahdotonta mutta entä c-hepatiitti? Sehän tarttuu hiviä helpommin.. Tk:ssa nauravat takuulla minut pihalle jos sinne menisin, ja todnäk mietin turhaan, mutta pakko kysyä tätä jostain..

no kyllä siinä VERI kontakti tarvii olla..tuskin häneltä valui sun huomaamatta verta sun näpylles? Eli älä murehdi hormoonit sun päätä vaan nyt sekottaa

C-hepatiitti tarttuu tosi huonosti. Esim. suojaamattomassakin yhdynnässä harvoin. Verikontakti pitää olla aika massiivinen ( avohaava )

Älä hermoile. Olen kyllä itsekin kovin hermostuvaa tyyppiä, varsinkin näiden veriteitse tarttuvien tautien suhteen

No ei siinä verta ainakaan yltiöpäisesti roiskunut niin että olisin huomannut :D. Kyllä tunnistan et masennuksesta ja muusta johtuu tää ahdistus, vaan minkäs teet :(. Ja toisaalta vaikkei mitään ongelmia ollutkaan niin silti ihmetyttää miten kummassa noin puutteellisella kielitaidolla ollaan liikenteessä. En valehtele pätkääkään kun sanon että tulkki olisi pitänyt olla ja suuri osa kekustelusta käytiin elekielellä. Siksikin jäi varmaan melko epävarma olo ko paikasta.

Ja toisaalta taas minun selkäähän siinä hierottiin enkä voi olla ajattelematta et enhän minä selkääni nähnyt, katse lattiassa koko ajan.. Mut "riittääkö" joku esim. viiltohaava c-hepatiitin tarttumiseen? A- ja b-hepatiittirokotus mulla onkin voimassa.

[QUOTE="Aapee";25191520]Ja toisaalta taas minun selkäähän siinä hierottiin enkä voi olla ajattelematta et enhän minä selkääni nähnyt, katse lattiassa koko ajan.. Mut "riittääkö" joku esim. viiltohaava c-hepatiitin tarttumiseen? A- ja b-hepatiittirokotus mulla onkin voimassa.[/QUOTE]

jos on raapimishaava, niin ei riitä. Viiltohaava esim. puukosta, syvä sellainen ja c-hepatiitti verta sinne suoraa niin sitten tartunta voisi olla mahdollinen.

Bbt, kiitos :). Hiv:n kohdalla tiedän et haavan pitäisi olla lähes tikattavan kokoinen ja sinne suoraan verta että tartunta olisi mahdollinen, mut c-hep.. En ainakaan huomannu että esim paidassani olis ollu verta, mut mietin olisko haava voinu aueta hierottaessa. Mutta jos raavittu näppy ei riitä niin ehkä sittn huolta ei ole :). Sorry, tiedän olevani skitso, mutta parempi käydä läpi tämä asia kuin miettiä sitä esim ensi yönä kun on muutenkin vauvan takia univelkaa..

[QUOTE="Aapee";25191587]Bbt, kiitos :). Hiv:n kohdalla tiedän et haavan pitäisi olla lähes tikattavan kokoinen ja sinne suoraan verta että tartunta olisi mahdollinen, mut c-hep.. En ainakaan huomannu että esim paidassani olis ollu verta, mut mietin olisko haava voinu aueta hierottaessa. Mutta jos raavittu näppy ei riitä niin ehkä sittn huolta ei ole :). Sorry, tiedän olevani skitso, mutta parempi käydä läpi tämä asia kuin miettiä sitä esim ensi yönä kun on muutenkin vauvan takia univelkaa..[/QUOTE]

joo tiedän, että hermostuttaa! Varsinkin väsyneenä kaikki pahimmat ajatukset tulee heti mieleen. Terv. 7kk ikäisen vauvan äiti :D

Ota nyt kuitenkin ihan rauhassa :D

Juu ei se noin tartu. Olen lähes päivittäin myös C-hepatiittia sairastavien kanssa tekemisissä. Ihan normaalisti heidän kanssaan voi toimia ja olla. En olisi huolestunut.

C-hepatiitti tarttuu tosi huonosti, sitä on lähinnä suonensisäisten huumeiden käyttäjillä jotka ovat käyttäneet tartunnan saaneen likaista ruiskua. Se ei tartu kosketuksessa, ja erittäin harvoin seksissäkään. Ole siis täysin huoleti, et ole mitenkään voinut saada tartuntaa.

Yhteistyössä