Tietääkö joku? ( lapsesta, passista ja sukunimen vaihdosta )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pamppelsson
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pamppelsson

Aktiivinen jäsen
12.06.2006
20 482
6
38
Elikkäs, mun esikoinen (jonka isä siis on mun ex ) sai passin reilu vuosi sitten. Meillä on exän kanssa yhteishuoltajuus joten hänen suostumuksellaan tietty.
Nyt olen mennyt naimisiin ja siinä rytäkässä sitten vaihtui niin minun kun lasten sukunimi.
Mietityttää, että nyt kun myös esikoisen passi pitää uusia, niin tarviinko siihen exän suostumuksen taas, vaikka edellinen passi on voimassa eli vain nimi on muuttunut?

Yhteishuoltajuus ei muutu vaikka menet uusiin naimisiin, eli kyllä minun mielestä.
Siinähän haetaan passi ja annetaan viranomaisille vanha passi. Samalla lailla haku kuin ekakin passi. 3kk saa käyttää nimen vaihdoksen jälkeen vanhalla nimellä olevia.

Miehesi varmaan suostui lapsen sukunimen muutokseen? Koska teillä yhteishuolto on, ei sinulla ole oikeutta vaihtaa lapsen sukunimeä ilman isän suostumusta!

Joten koska teillä on yhteishuoltajuus edelleen, joudut pyytämään lapsen isän suostumuksen uuteen passiin,. Ja koska lapsen sukunimi on muuttunut, hän tarvitsee uuden passin, entinen ei ole enää voimassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
mun mielestä pitää lapsenkin passi uusia, kun uusi sukunimi. ja kun teillä yhteishuoltajuus niin passihakemukseen tarvii sen exän allekirjoituksen

Näin arvelinkin, kunhan toivoin ettei tarvis olla exän kanssa tekemisissä enemmän kun pakko :D

Ja juu, tiedän hyvinkin ettei huoltajuus-systeemit muutu millään tavalla, ja tiedän myös että 3kk on se aikaraja.
Ajattelin vaan, että kun ex jo kerran on antanut luvan hakea tytölle passi, joka siis on vielä 4v voimassa, niin ei ehkä tarvis uudestaan sitä lupaa häneltä.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Miehesi varmaan suostui lapsen sukunimen muutokseen? Koska teillä yhteishuolto on, ei sinulla ole oikeutta vaihtaa lapsen sukunimeä ilman isän suostumusta!

Joten koska teillä on yhteishuoltajuus edelleen, joudut pyytämään lapsen isän suostumuksen uuteen passiin,. Ja koska lapsen sukunimi on muuttunut, hän tarvitsee uuden passin, entinen ei ole enää voimassa.

EIhän se nimenvaihdos olisi edes onnistunut ilman tytön isän JA mun aviomiehen suostumusta :D
Ja mun pointti oli just toi, että pitää uusia passi kun nimi on vaihtunut..

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
mun mielestä pitää lapsenkin passi uusia, kun uusi sukunimi. ja kun teillä yhteishuoltajuus niin passihakemukseen tarvii sen exän allekirjoituksen

Näin arvelinkin, kunhan toivoin ettei tarvis olla exän kanssa tekemisissä enemmän kun pakko :D

Ja juu, tiedän hyvinkin ettei huoltajuus-systeemit muutu millään tavalla, ja tiedän myös että 3kk on se aikaraja.
Ajattelin vaan, että kun ex jo kerran on antanut luvan hakea tytölle passi, joka siis on vielä 4v voimassa, niin ei ehkä tarvis uudestaan sitä lupaa häneltä.

khyyyl sen tarvii.....

khyyyl sen tarvii.....

Kääk, kai se on siis vaan tarttutava härkä sarvista :saint:

Kirjoitinko jotenkin epäselvästi ton?
Kun siinä lukee mun mielestä ihan selvästi että NYT KUN esikoisen passi pitä uuusia, eikä että PITÄÄKÖ nyt uusia se :xmas:

heh, hups :D

lukutaito kunniaan ja siil viissiin :saint: :D

Kirjoitinko jotenkin epäselvästi ton?
Kun siinä lukee mun mielestä ihan selvästi että NYT KUN esikoisen passi pitä uuusia, eikä että PITÄÄKÖ nyt uusia se :xmas:

heh, hups :D

lukutaito kunniaan ja siil viissiin :saint: :D

Ei se oo niin justiinsa, itse vastaan usein ihan vaan otsikon perusteella, siis lukematta itse viestiä lainkaan :saint: