Tietääkö joku veriryhmistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jännitystä ilmassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jännitystä ilmassa

Vieras
Kesällä laskettu aika. Mieheni on veriryhmää O+ ja minä B-, onko tiedossa ongelmia? Onko lapsi jompaa kumpaa ryhmää noista, vai voiko olla myös O- tai B+?

Suurimmalla osalla ihmisistä on veressään ns. Rhesus-tekijä, eli he ovat Rhesus-positiivisia. Jos Rhesus-tekijää ei ole, henkilö on Rhesus-negatiivinen. Jos sikiö onkin Rhesus-positiivinen, voi äiti alkaa kehittää vasta-aineita Rhesus-tekijää kohtaan. Toisin sanoen äidin elimistö tunnistaa "vieraan" itselleen sopimattoman tekijän, jota elimistö alkaa vastustaa. Tämän estämiseksi sait Anti-D -rokotteen, jonka tarkoituksena on suojata seuraavaa lastasi mahdollisilta ensimmäisen raskauden aikana syntyneiltä vasta-aineilta.Muuta vasta-aineiden ehkäisykeinoa ei ole kuin edellä mainittu rokote, mutta jos myös lapsi on Rhesus-negatiivinen, mitään ongelmaa ei silloin synny.Ääritapauksessa lapsi voi todellakin kuolla, mutta silloin on kyse erittäin vaikeasta äidin immunisaatiosta (= paljon vasta-aineita äidin veressä). Tätä tilaa voidaan kuitenkin hoitaa antamalla sikiölle suoraan napanuoraan punasoluja, joilla pystytään hoitamaan vasta-aineiden aiheuttamaa sikiön anemiaa. Tällöin punasoluja joudutaan antamaan sikiölle useaan kertaan raskauden aikana, joten mikään helppo tilanne se ei ole.

Itse olen 0- ja mies ja lapset on A+.
Neuvolassa otettiin kolme verikoetta raskausaikana ja sain rokotteen heti synnytyksen jälkeen. Siinä kaikki.
Muita "ongelmia" ei ollut tai ole.

Minä olen O+ ja mies A-, neljäs lapsista sai ABO-immunisaation :wave: Googlettamalla löytyy lisää tietoa, tuo on aika vaikea selitettävä mitä tarkoittaa. Suomennettuna, vauvalla bilirubiinit nousi verenvaihdon rajoille, sinivaloon ja nesteytys jolloin saatiin bilit laskemaan. Äärimmäisiä tapauksiahan tuossa on just tuo verenvaihto, aivovamma tai kuolema. Mutta ne on niitä äärimmäisiä :wave: Ja mitä useampi synnytys, sen "varmemmin" se tulee olemaan jatkossakin niin. Mua ei ole rokotettu.

Alkuperäinen kirjoittaja Jännitystä ilmassa:
Kesällä laskettu aika. Mieheni on veriryhmää O+ ja minä B-, onko tiedossa ongelmia? Onko lapsi jompaa kumpaa ryhmää noista, vai voiko olla myös O- tai B+?

Lapsi voi olla joko Rh positiivinen tai negatiivinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Minä olen O+ ja mies A-, neljäs lapsista sai ABO-immunisaation. Suomennettuna, vauvalla bilirubiinit nousi verenvaihdon rajoille, sinivaloon ja nesteytys jolloin saatiin bilit laskemaan. Äärimmäisiä tapauksiahan tuossa on just tuo verenvaihto, aivovamma tai kuolema. Mua ei ole rokotettu.

Miksi ei, jos sillä olisi tuo voitu estää? Apua, nyt rupesi pelottamaan. miksiköhän joiltakin puuttuu se Rhesus-tekijä..?

Alkuperäinen kirjoittaja nyt pisti miettimään:
Ääk mun mies on A+ ja minä O-, tuleekohan mulla jotain onkelmia raskaudessa...no kaippa sieltä neuvolasta sitten neuvotaan :D

No meillä ei asiaan noteerattu mitenkään odotusaikana (ei edes tiedetty asiasta ennen 4ttä lasta). Nyt jos odottaisin, tilanne olis eri, koska osaisin itse vaatia bilirubiinien seurantaa tuota ABO-immunisaation takia. Se immunisaatiohan ei aiheudu tässä kohtaa kohdussa ollessa (kun äiti on siis +) vaan syntymän jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Minä olen O+ ja mies A-, neljäs lapsista sai ABO-immunisaation. Suomennettuna, vauvalla bilirubiinit nousi verenvaihdon rajoille, sinivaloon ja nesteytys jolloin saatiin bilit laskemaan. Äärimmäisiä tapauksiahan tuossa on just tuo verenvaihto, aivovamma tai kuolema. Mua ei ole rokotettu.

Miksi ei, jos sillä olisi tuo voitu estää? Apua, nyt rupesi pelottamaan. miksiköhän joiltakin puuttuu se Rhesus-tekijä..?

Ei rokotus tässä kohtaa mitään auta kun minä olen + ja tämä immunisaatio on semmonen joka tulee vauvalle vasta syntymän jälkeen, ei jo kohdussa kuten niiden äitien, joiden rhesustekijä on -.

No meillä ei asiaan noteerattu mitenkään odotusaikana (ei edes tiedetty asiasta ennen 4ttä lasta).

ABO -immunisaatiota ei voidakaan todeta kohdussa, vaan vasta syntymän jälkeen kun lapsesta voidaan määrittää veriryhmä. Ja tuohon ei taas Rh liity millään lailla, Rh -immunisaatio ja ABO -immunisaatio on kaksi ihan eri asiaa.

Selvennyksenä vielä että siis tuo jos äiti on rh+ ja lapsi rh-, on kyseessä ABO-immunisaatio, mutta jos äiti on rh- ja lapsi rh+, on kyseessä rh-immunisaatio. Tämä jälkimmäinen on vaikeampi hoidettava.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
No meillä ei asiaan noteerattu mitenkään odotusaikana (ei edes tiedetty asiasta ennen 4ttä lasta).

ABO -immunisaatiota ei voidakaan todeta kohdussa, vaan vasta syntymän jälkeen kun lapsesta voidaan määrittää veriryhmä. Ja tuohon ei taas Rh liity millään lailla, Rh -immunisaatio ja ABO -immunisaatio on kaksi ihan eri asiaa.

Juuri selvensin samaa asiaa :)

Selvennyksenä vielä että siis tuo jos äiti on rh+ ja lapsi rh-, on kyseessä ABO-immunisaatio, mutta jos äiti on rh- ja lapsi rh+, on kyseessä rh-immunisaatio. Tämä jälkimmäinen on vaikeampi hoidettava.

Kyseessä on kaksi eri veriryhmäjärjestelmää ( ABO ja Rh). ABO -immunisaatio voi tulla, jos äiti on ryhmää O ja lapsi (yleisimmin) ryhmää A. Rhesustekijä ei siihen liity.

Kyseessä on kaksi eri veriryhmäjärjestelmää ( ABO ja Rh). ABO -immunisaatio voi tulla, jos äiti on ryhmää O ja lapsi (yleisimmin) ryhmää A. Rhesustekijä ei siihen liity.

Hmmm, onko tosiaan näin ettei rhesustekijä liity tähän milään lailla että se on yksistään kun O ja A reagoi keskenään? Hassua, kun meille nimenomaan painotettiin vastasyntyneiden teholla että se on tämä rhesustekijä minkä takia klikkaa. Täytyypä itsekin nyt oikein selvittää asiaa jos asia tulee joskus vielä ajankohtaiseksi. Kiitos tiedosta :wave:

Termit:

ABO-immunisaatio
immunisoituminen ABO-veriryhmäantigeeneja kohtaan, mikä voi olla seurauksena esim. vääräryhmäisestä verensiirrosta tai äidin immunisoitumisesta sikiön veriryhmätekijöitä kohtaan
ABO-immunisaatio

Siis miksi jäkimmäinen on vaikeammin hoidettava, jos ongelma kuittaantuu kerran pelkällä rokotteella 1. synnytyksen jälkeen?

oli tätä kolmella lapsella. Äiti on 0 ja isä A, joten kolme neljästä lapsestamme kellastui ja köllötteli syntymän jälkeen bilipedillä. Tämä on helposti hoidettavissa oleva vaiva. Kaikki kellastuneet vauvamme ovat veriryhmää A. Mietin kuitenkin, miksi esikoinen ei kellastunut? Olisiko hän samaa veriryhmää minun kanssani vai onko tässäkin se, että eka vauva ei vielä oireile?

Yhteistyössä