J
Jännitystä ilmassa
Vieras
Kesällä laskettu aika. Mieheni on veriryhmää O+ ja minä B-, onko tiedossa ongelmia? Onko lapsi jompaa kumpaa ryhmää noista, vai voiko olla myös O- tai B+?
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Jännitystä ilmassa:Kesällä laskettu aika. Mieheni on veriryhmää O+ ja minä B-, onko tiedossa ongelmia? Onko lapsi jompaa kumpaa ryhmää noista, vai voiko olla myös O- tai B+?
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:Minä olen O+ ja mies A-, neljäs lapsista sai ABO-immunisaation. Suomennettuna, vauvalla bilirubiinit nousi verenvaihdon rajoille, sinivaloon ja nesteytys jolloin saatiin bilit laskemaan. Äärimmäisiä tapauksiahan tuossa on just tuo verenvaihto, aivovamma tai kuolema. Mua ei ole rokotettu.
Alkuperäinen kirjoittaja nyt pisti miettimään:Ääk mun mies on A+ ja minä O-, tuleekohan mulla jotain onkelmia raskaudessa...no kaippa sieltä neuvolasta sitten neuvotaan![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:Minä olen O+ ja mies A-, neljäs lapsista sai ABO-immunisaation. Suomennettuna, vauvalla bilirubiinit nousi verenvaihdon rajoille, sinivaloon ja nesteytys jolloin saatiin bilit laskemaan. Äärimmäisiä tapauksiahan tuossa on just tuo verenvaihto, aivovamma tai kuolema. Mua ei ole rokotettu.
Miksi ei, jos sillä olisi tuo voitu estää? Apua, nyt rupesi pelottamaan. miksiköhän joiltakin puuttuu se Rhesus-tekijä..?
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:No meillä ei asiaan noteerattu mitenkään odotusaikana (ei edes tiedetty asiasta ennen 4ttä lasta).
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:No meillä ei asiaan noteerattu mitenkään odotusaikana (ei edes tiedetty asiasta ennen 4ttä lasta).
ABO -immunisaatiota ei voidakaan todeta kohdussa, vaan vasta syntymän jälkeen kun lapsesta voidaan määrittää veriryhmä. Ja tuohon ei taas Rh liity millään lailla, Rh -immunisaatio ja ABO -immunisaatio on kaksi ihan eri asiaa.
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:Selvennyksenä vielä että siis tuo jos äiti on rh+ ja lapsi rh-, on kyseessä ABO-immunisaatio, mutta jos äiti on rh- ja lapsi rh+, on kyseessä rh-immunisaatio. Tämä jälkimmäinen on vaikeampi hoidettava.
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:Selvennyksenä vielä että siis tuo jos äiti on rh+ ja lapsi rh-, on kyseessä ABO-immunisaatio, mutta jos äiti on rh- ja lapsi rh+, on kyseessä rh-immunisaatio. Tämä jälkimmäinen on vaikeampi hoidettava.
Kyseessä on kaksi eri veriryhmäjärjestelmää ( ABO ja Rh). ABO -immunisaatio voi tulla, jos äiti on ryhmää O ja lapsi (yleisimmin) ryhmää A. Rhesustekijä ei siihen liity.
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:Selvennyksenä vielä että siis tuo jos äiti on rh+ ja lapsi rh-, on kyseessä ABO-immunisaatio, mutta jos äiti on rh- ja lapsi rh+, on kyseessä rh-immunisaatio. Tämä jälkimmäinen on vaikeampi hoidettava.
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:Selvennyksenä vielä että siis tuo jos äiti on rh+ ja lapsi rh-, on kyseessä ABO-immunisaatio, mutta jos äiti on rh- ja lapsi rh+, on kyseessä rh-immunisaatio. Tämä jälkimmäinen on vaikeampi hoidettava.
Kyseessä on kaksi eri veriryhmäjärjestelmää ( ABO ja Rh). ABO -immunisaatio voi tulla, jos äiti on ryhmää O ja lapsi (yleisimmin) ryhmää A. Rhesustekijä ei siihen liity.