Tietääkö kukaan työnantajan 3kk:n palkanmaksamisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätietoinen

Vieras
Olen ravitsemus- ja majoitusalalla ja työnantajani maksoi minulle äitiyslomani ensimmäiset 3kk palkkaa. Palasin töihin noin kuukaudeksi ja jäin vuosilomalle, kunnes uusi äitiyslomani alkaa.
Edellisen ja uuden äitiysloman väliä on noin 2,5kk. Saanko nyt uuden äitiyslomani alussa myös tuon 3kk työnantajan maksamaa palkkaa? Vai onko jossain määritelty joku aika, kuinka kauan tässä välissä tulisi olla töissä? Minun pitäisi kuulua Pamiin, mutta en ole liittynyt, joten en voi kysyä sieltäkään :( Osaako joku auttaa?
Tuhannet kiitokset!

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Tottakai voit soittaa liittoon. Luulisi niiden sen verran auttavan, että vastaavat sun ihmettelyyn. Jos eivät, niin et sä soittamalla menetä mitään.

Liiton työntekijät on töissä siellä jäseniään varten, ei sinne kuka tahansa voi soittaa.
Sepä olisikin kätevää. Ei tarvitsisi kuulua liittoon tai maksaa jäsenmaksuja mutta apua saisi silti. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Tottakai voit soittaa liittoon. Luulisi niiden sen verran auttavan, että vastaavat sun ihmettelyyn. Jos eivät, niin et sä soittamalla menetä mitään.

Ei ne liitossa ala selvittelemään asioita sellaisille, jotka eivät sinne kuulu.

Jos olet palannut töihin ja olet vuosilomalla äitysloman alkuun saakka, etkä hoitovapaalla niin sulle maksetaan se 3kk palkka äitiysloman alusta. KV tesin mukaan ainakin pitää olla ollut 2kk töissä että saa sen 3kk:n palkan, mitä työehtosopimusta sinun alalla käytetään? Googlaa se netistä ja katso siitä?

Ei kyllä ihan sama tilanne,mutta kuitenkin...
Olin äitiyslomalla,jonka jälkeen mies jäi kotiin ja mä menin takas töihin.Ehdin olla töissä 5kk ja pidin 1kk kesälomaa, sitten jäin uudestaan hoitovapaalle ja sitä jatkan kunnes alkaa äitiysloma. Mä tarkistin palkalaskijalta tän uuden 3kk "äippäpalkan", hetken selaili työehtosopimusta ja sanoi että kyllä se kuuluu maksaa kun ehdoissa sanotaan että pitää olla palannut töihin edelliseltä hoitovapaalta ennen uutta äitiyslomaa ja olin ollu sen 6kk.
oothan säkin jo palannu töihin edelliseltä joten kyllä niiden kuuluis se maksaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Epäilen että et saa, mä muistelen että siinä on joku minimiraja mitä pitää olla välissä töissä ja muistelen sen olevan 6 kk. Voin olla väärässäkin.

Meillä oli ennen noin mutta nyt se on muuttunu niin, että kunhan on voimassaoleva työsuhde niin saa palkallisena sen 3kk! Eli ei tarvitse olla töissä ollenkaan välillä! Ja KVTES kyseessä.

Kyllä varmaan pitäis saada 3 kk palkka. Mä olin hoitovapaalla joka loppui ns. tänään ja huomenna alkaa äitiysloma. Niin sain sen 3kk palkan. Silloin oli voimassa sellainen sääntö että jos äitiysloma alkaa hoitovapaan aikana niin palkkaa ei makseta, joten anoin hoitovapaata vain siihen saakka että ä-loma alkoi sit seuraavana päivänä. Mutta nykyään taitaa olla käytäntö että mikäli uusi äitiysloma alkaa kesken hoitovapaan niin sen palkan saa siltikin. Syynä aikaisemmin oli että hoitovapaata ei saa keskeyttää ilman pätevää syytä ja uusi raskaus ei ollut pätevä syy! Paitsi nyt mun mielestä se on muuttunut että uusi raskaus on pätevä syy keskeyttää hoitovapaa. Vai onko jollain varma tieto.

Alkuperäinen kirjoittaja kolme lasta:
Kyllä varmaan pitäis saada 3 kk palkka. Mä olin hoitovapaalla joka loppui ns. tänään ja huomenna alkaa äitiysloma. Niin sain sen 3kk palkan. Silloin oli voimassa sellainen sääntö että jos äitiysloma alkaa hoitovapaan aikana niin palkkaa ei makseta, joten anoin hoitovapaata vain siihen saakka että ä-loma alkoi sit seuraavana päivänä. Mutta nykyään taitaa olla käytäntö että mikäli uusi äitiysloma alkaa kesken hoitovapaan niin sen palkan saa siltikin. Syynä aikaisemmin oli että hoitovapaata ei saa keskeyttää ilman pätevää syytä ja uusi raskaus ei ollut pätevä syy! Paitsi nyt mun mielestä se on muuttunut että uusi raskaus on pätevä syy keskeyttää hoitovapaa. Vai onko jollain varma tieto.

Joo näin mullekin palkanlaskijä sanoi ja tosiaan, ei tarvi olla välissä töissä ollenkaan. Mutta luulisin, että tämäkin asia riippuu ihan työehtosopimuksesta kuitenkin?

Olen yksityisellä töissä ja osa työtovereistani kuuluu Pamiin ja työnantajani käsittääkseni Maraan.
En siis ole hoitovapaalla vaan työsuhteessa, menin töihin heti seuraavana päivänä kun edellinen ä-loma loppui. Lomia oli pitämättä edelliseltä vuodelta ja ä-loma kerrytti niitä lisää, joten niiden "turvin" olen kotona kunnes uusi ä-loma loppuu.
Työnantaja oli sitä mieltä, ettei hänen kuulu maksaa tuota 3kk:n palkkaa, kun olen ollut näiden ä-lomien välissä liian vähän aikaa töissä!

Siinä äitiyspäivärahahakemuksessahan on se kohta minkä työnantaja täyttää, mitä ne siihen laittoi? Siinä on kohta missä lukee kenelle kela maksaa ekat 3 kk (eli sen äitiyspäivärahan) jos maksaa työnantajalle niin työnantaja maksaa sulle palkan jos maksavat sulle niin sä saat sen kelan korvauksen

Yhteistyössä