Tietääkö lapsesi kuukautisistasi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
Viime kesänä pyysin ystävääni tyttärineen (silloin 4v) uimaan. Ystäväni sanoi, ettei voi lähteä kun on menkat. Sanoin, että laita tamppooni. No, kaveri sanoi ettei voi laittaa, koska tyttö näkisi narun uimakopissa tai voisi haluta tulla vessaan mukaan ja hän joutuisi ottamaan tamppoonin pois tytön nähden tms. Olin ihan että whaaaaaaat...? Senkun ois kiskaissut tamppoonin pönttöön ja jos tyttö olisi kysellyt, olisi sanonut että äidillä on kuukautiset.

Nooooh... pari päivää sitten olin kaverillani käymässä ja tytön kuullen puhuin kuukautisista. En yhtään ajatellut tuota edelliskesäistä asiaa. Tyttö kysyi ihmeissään "mitä se tarkoittaa". Sanoin että naisilla on kuukautiset kerran kuukaudessa jos ne ei odota vauvaa. Ystäväni vei heti tytön leikkimään omaan huoneeseensa ja alkoi sättiä minua miksi puhun tuollaisia lapsen läsnäollessa. Tämä äiti puhuu itsemurhista lapsen läsnäollessa, mutta ei voi kertoa kuukautisista. En ymmärrä, en todellakaan.

Tietääkö sinun lapsesi kuukautisistasi? Itse olen pitänyt sitä selvänä, että pienestä asti tietää tuollaiset asiat eikä niitä ihmettele.

olen ajatellut että pääsen helpommalla sitten kun se "on ajankohtaista" kun nyt yritän ja suhtaudunkin niihin luonnollisesti. Vaikka lapsi on samassa vessassa niin vaihdan tarvittaessa myös siteen tai tampoonin, sen kyllä osaa aikuinen tehdä aika huomaamattomastikin, ei niitä rättejä tarvii esitellä lapselle.... voi sentäs! :D

Puhun mun kaksi vuotiaalle pojallekin kuukautisista :D siis jos se on jotain kysynyt.En ole mitään sen kummempaa oppituntia pitänyt mutta ei mulle oo tullut mieleenkään että se ois joku "kielletty aihe".

Ihan on tamponit paketeissaan lastenkin näkyvillä ja kun pienten kanssa joutuu asioimaan wcssä ovi auki tai raollaan, niin ovatpa nähneet kuukautissuojien vaihtamistakin ja niistä on sitten tarpeen mukaan puhuttu sen verran mitä lapsi on kysynyt.

Ei vielä tiedä, kun on tuollanen 5kk pötkylä vasta eikä kauheesti mistään mitään ymmärrä.. Mutta varmaan aika aikasessa vaiheessa tulee tietämään, koska en aio asiaa tosiaankaan alkaa salailemaan..:D

Toki saattaa herättää hieman hilpeyttä muissa, kun muutaman vuoden ikäinen kuuluttaa isotädin 85-synttäreiden kahvipöydässä, että meitän äiteelläpä tullee verta pimpasta tms.. Sitä en kyllä odota innolla..

Kyllä minun päiväkoti-ikäinen poika on tiennyt jo kauan. Huomasi kerran siteen ja sille iski hätä, että äidillä on pipi kun tulee verta. Pakkohan se oli selittää sen olevan normaalia ja naisilla näin tulee. Uteli pitkät pätkät tuleeko miehiltä, miksei tule, jne.

[QUOTE="vieras";23825997]OT, mutta eikai kukaan ole niin idiootti että laittaa tamponin pönttöön? :o[/QUOTE]
No siis siellä uimarannalla on sellaiset huussit ja huussin pönttöä tarkoitin... sitäpaitsi ei meillä kotona ole pönttö ikinä mennyt tukkoon vaikka olen sinne tamppoonit laitellut. Julkisissa paikoissa laitan roskiin jos on sellainen siinä vieressä. Niissä on röörit niin tukossa jo valmiiksi.

Ei tiedä meillä 4 ja 5 vuotiaat. Mä en käy vessassa lasten kanssa vaan yksin. En ole asiaa mitenkään salaillutkaan mutta ei vaan oel tullut puheeksi enkä väkisellä ala selvittää asiaa joka ei ole heille vielä mitenkään ajankohtainen.

mä muistan kyllä että lapsena se oli meille ihan normaalia, että vessassa oli "aikuistenvaippoja" semmosessa korihyllysysteemissä. ei siitä mitään meteliä pidetty, mutta ei toisaalta todellakaan salailtukaan. eipähän ainakaan oo jääny mitään traumoja kuukautisiin liittyen, kun niitä on aina pidetty ihan luonnollisena juttuna.

mä muistan kyllä että lapsena se oli meille ihan normaalia, että vessassa oli "aikuistenvaippoja" semmosessa korihyllysysteemissä. ei siitä mitään meteliä pidetty, mutta ei toisaalta todellakaan salailtukaan. eipähän ainakaan oo jääny mitään traumoja kuukautisiin liittyen, kun niitä on aina pidetty ihan luonnollisena juttuna.

Näinpähän se ollu meilkin.

Minusta paras ikä ottaa asia puheeksi on joskus alle kouluikäsenä, kun sen voi tehdä luontevasti esimerkiksi saunassa käynnin yhteydessä. Paljon hankalampaa asiasta olisi puhua nyt, kun pojat ovat 14-18-vuotiaita.

Mä en todellakaan meinaa tehdä samaa virhettä mikä mun kohdalla tehtiin. Kuukautiset oli niiiiin nolo asia silloin kun ne mulla alko. Äitini, niin rakas kuin hän onkin, kysyi punastellen, että onko teille jo koulussa puhuttu NIISTÄ!

muoks, kun lähti ennen aikojaan. Sitten kun menkat mulla alkoi en kehdannut kertoa äidille, kun jotenkin menkat oli sellanen puheenaihe, josta ei vaan saanut puhua. Teen edelleen kovasti töitä, jotta asiasta tulisi minulle luonnollinen juttu ja tyttöni, nyt 1 v ei tarvitsis asiaa hävetä.

Viimeksi muokattu:
Ei ole moisia jokuseen vuoteen ollut, mutta ei ole lapset niistä tiennee. Olen aina kuppia tyhjennellessä käynyt yksin..., vaikka muuten on saattanut pikkuisia mukana ollutkin. Isommat kun on poikia, niin ei ole ollut mitään tarvetta kuukautishommista puhua. Saavat tietää niistä onneksi sieltä koulustakin. Ehkä mun pitäisi tyttöjen kohdalla olla rohkeampi, kunhan ne joskus itselläkin alkaa.

Joo, en ole erityisesti mainostanut, mutta tuollaisessa tilanteessa olisi ollut ihan normaalia ottaa lapsi mukaan ja sanoa että äidillä on kuukautiset. Joten eivätköhän nuo tiedä. Vaikka eivät kyllä kuuluta, koska heille se on jotain ihan normalia.

siis, joo ainakin kuopus on kysynyt mikä se tuo on ja olen kertonut kuukupista. en muista onko esikoinen huomannut. on varmaan kuullut siinä sivussa. Kuopus taisi olla noin 3v kun huomasi että minulta tulee verta alapäästä.

Kyllä mulla on poikakin tiennyt jo ihan pienenä. Lapsethan kysyy, enkä muutenkaan tajua, miksi niistä puhuminen on joku iso ja erikoinen juttu. Tuntuu, ettei jotkut vanhemmat puhu lapsilleen oikein mitään.

Meillä on 5v tyttö tiennyt jo kauan. Nähnyt mun kestositeitä pyykkinarulla ja mua laittamassa niitä esim suihkun jälkeen pikkuhousuihin. Nähnyt myös kuukupin vessan kaapissa. Aina kun on niistä kysynyt, olen vastannut. En ole pyrkinyt tarvikkeita piilottelemaan, mutta en myöskään kupin tyhjennykseen ole mukaan ottanut. Nyt raskausaikana mulla oli verenvuotoa ja tyttö tuli vessaan. Oli vähän ihmeissään, että miksi tulee verta vaikka on vauva masussa. Sitten piti selittää lapsentasoisesti tääkin asia. Meillä tyttö on kiinnostunut naiseudesta ja muutenkin kaikesta ihmisen toimintoihin liittyvästä. Mielestäni on ihan luonnollista selittää asiat niin kuin ne on ikätasoa vastaavasti tietenkin. Mun tyttö on ilmoittanutkin, että hänestä tulee isona kätilö, niin kuin äidistäkin.

Tais tuo tyttö 1,5vuotiaana saada ensimmäisen kuukautisselityksen. En minä oikeasti jaksa edes ajatella jotain peittelemistä tai yritystä peitellä, kun nuo kuukautiset kuitenkin on yks luonnollisista jutuista.

Kyllä lapsi tietää, että äidillä on omat "vaipat" ( lapsi käyttää tuota nimitystä että ne ovat äidin vaipat) tiettyyn aikaan kuukaudesta. Ja puhun hänelle kuukautista nimellä "naistenvaivat". Kerron myös hänelle, että hyvä kun olet poika, niin sinun ei ikänä tarvitse tällaisesta riesasta kärsiä.

Kyllä lapsi tietää, että äidillä on omat "vaipat" ( lapsi käyttää tuota nimitystä että ne ovat äidin vaipat) tiettyyn aikaan kuukaudesta. Ja puhun hänelle kuukautista nimellä "naistenvaivat". Kerron myös hänelle, että hyvä kun olet poika, niin sinun ei ikänä tarvitse tällaisesta riesasta kärsiä.

oikeestiko tuot asian noin negatiivisessa valossa esille? En nyt tarkoita, että pitäis hehkuttaa "Menkat alko, ihanaa!!!!" mutta tuo jotenkin nyt särähtää korvaan..

mun 1lk.lainen poikakin tietää. oli kerran jäänyt pönttöön vähän verta ja säikähti. sanoin että se on ihan normaalia,että silloin tulee jos ei äiti odota vauvaa. eipä ole sen jälkeen kysellyt ja piti sitä ihan normaali asiana..

Yhteistyössä