Tietääkö se hyvää vai huonoa, jos pieni ei ollut kovin liikkuvaisella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietintää raskaudesta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietintää raskaudesta

Vieras
tuulella np-ultrassa?

Minulle tuo tosin tehtiin jo rv. 11+1, kun tuo oli eka mahd. aika milloin se ylipäätään voitiin tehdä ja haluisin jo nähdä, että pieni on ylipäätään hengissä. Ei ollut niskaturvotusta - onneksi. Mutta sitä mietin vieläkin, että onko hällä silti kaikki ihan ok, kun hän oli niin paikallaan ja liikkumaton? Hyvin sai lääkäri ne tutkimuksensa tehtyä, kun pieni oli vain nätisti paikoillaan. Syke kuului, että kyllä hän hengissä oli.

Nyt on rv.14+3 menossa ja tunne taas, että ihan kuin ei raskaana olisikaan. Tosin alamaha on alkanut hiljalleen pyöristymään, että siitä huomaa, että raskaana ollaan.

Toki sitä olen pohtinut, kun olen varoen tutkinut alamahaani, että kuuluuko asiaan kohdun nopea kasvu. Tuolloin rv.11-12 tunsin kohdun jossain tuolla ihan alhaalla häpyluun tietämissä ja nyt tuntuu, että kohtu on jo lähellä napaa. Onko ok, että jos kohtu noinkin nopeasti kasvaa?

Kun ekasta tässä vaiheessa muistelen sitä, että kohtu tuntui vasta olevan tuolla jossain ihan alhaalla, ei vielä näin ylhäällä.

Mielestäni tunsin myös ehkä liikkeitä rv.11-12 paikkeilla. Siis yksittäisiä tökkäyksiä silloin tällöin. Mutta nyt tuntuu, etten ole aikoihin enää noita tökkäyksiä tuntenut. Että ei kai nuo aiemmat sitten olleetkaan ns. oikeita liikkeitä.

No mulle sanottiin samaa, että sikiö ois saanu liikkua enemmän noilla viikoilla, ja syntyikin sairaana, nyt todettu kehitysvammaiseksi. En halua pelotella toki! Eiköhän ne lääkärit kerro jos sikiössä jotain poikkeavaa löytyy.

vaikea, no niskaturvotusta ei pienellä onneksi ollut. Eikä lääkärikään sanonut tuosta liikkumattomuudesta mitään. Mutta eka kun ultrattiin vasta rv.13, niin hyvä, kun hän paikallaan malttoi pysyä. Niin kyllä vieläkin mietin, että olipa tämä toinen niin kumman rauhallinen.

Niskaturvotushan kertoo mahdollisesta sydänviasta (neste kertyy), eikä sitten oikeastaan muista mahd vammoista. Mutta yrittäisin sinuna olla nyt vain mahdollisimman rauhallinen ja jos asia vielä huomenna vaivaa, ota yhteyttä neuvolaan ja pyydä että vaikka kuuntelevat sydänäänet tms, siinä saa ainakin varmistuksen liikkumiselle jos toinen siellä pyörii ääniä kuunnellessa ;) Äläkä vertaa tätä ja edellistä raskautta keskenään, raskaudet voivat olla samalla ihmisellä täysin erilaisia keskenään (3 kertaa olen kokeillut...)

JJJ, no onneksi tiistaina on neuvola. Pelkään kyllä hirveästi sitä, että jos pieni ei olisikaan enää hengissä. Olen yrittänyt töykkiä hellästi kohtua iltaisin kun olen mennyt nukkumaan, mutta ei sieltä oikein tahdo takaisin tökkäyksiä enää tuntua.

Meillä on ainakin kaikki ollut hyvin. Nyt viikko 34+6 ja nt-ultrassa ei liikkunut oikeestaan ollenkaan. Vähän tais käsiä heiluttaa ja jotain semmosta pientä, mutta ei tosiaan karannut mihkään anturin alta, eikä vaihtanut asentoaan. Pääalaspäin köllötti vaan. Sen jälkeen mulle tehty 4 ultraa ja kaikissa ollut kaikki hyvin ja muissa on liikkunutkin ja maiskutellut suutakin.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;27634225:
JJJ, no onneksi tiistaina on neuvola. Pelkään kyllä hirveästi sitä, että jos pieni ei olisikaan enää hengissä. Olen yrittänyt töykkiä hellästi kohtua iltaisin kun olen mennyt nukkumaan, mutta ei sieltä oikein tahdo takaisin tökkäyksiä enää tuntua.

No mutta eipä sinulla vielä viikkojakaan kovin kamalasti ole, yritä nyt vain odottaa mahdollisimman positiivisin mielin tiistaita, ei ylenpalttinen murehtiminen ainakaan paranna sikiön oltavia. Kolmannessa raskaudessa taisi minullakin mennä sinne viikolle 17 ennen kuin tiesi ihan 100% varmaksi sanoa että se oli vauva joka tökkii... ;) Oliko edellisessä ultrassa puhetta istukan sijainnista? Minulla on ollut kahdessa viimeisessä istukka edessä, mikä on oleellisesti hankaloittanut liikkeiden tuntemista, päivittäisiä liikkeitä on oikeastaan alkanut tuntua vasta viikon 20 tienoilla kun vauva on ollut tarpeeksi vahva niin että potkut ovat tuntuneet vaikka olisivat istukkaankin osuneet.

Nyt vain positiivisia ajatuksia kehiin! Lähetän täältä niitä ison kasan! :)

Mulla 2 rauhallisempaa tyyppiä olleet ja nyt tää kolmas tosi aktiivinen... Edelleen kova meno päällä rv 38. Kyllä nuo toisetkin nyt 4 ja 6 v . Ovat ehtineet Turkkia vaikka olivatkin masussa iisimmin....

Itsekin lähdin tässä kolmannessa raskaudessa kyseisestä ultrasta melko huolestunein mielin. Kaksi ensimmäistä liikkuivat noilla viikoilla ultratessa todella aktiivisesti, mutta kolmas vain olla möllötti paikoillaan. Huoli vain kasvoi siinä vaiheessa kun odottelin ensimmäisiä kunnon liikkeitä tuntuvaksi. Kahdesta ensimmäisestä olin tuntenut ensimmäiset selkeät potkut 17 viikon tienoilla, mutta tästä kolmannesta vasta reilut pari viikkoa myöhemmin. Syynä mitä ilmeisimmin se, että kahdessa ensimmäisessä raskaudessa istukka oli takana, ja nyt etupuolella.

Kuitenkin sen jälkeen, kun liikkeet alkoivat kunnolla tuntua, olen saanut todeta että tämä kolmas liikkuu jopa hieman vilkkaammin kuin kaksi ensimmäistä.

Mie odotan esikoista, joten ei ole aikaisemmista raskauksia kokemusta, mutta meillä on aina ollut todella rauhallinen ultrassa. Np-ultrassa, joka tehtiin 12+4, minun piti yskiä ja hoitaja tökki ultralaitteella, että saatiin edes sen verran liikkumaan, että se mittaus onnistui. Meillähän oli vähän turvotusta, mutta kuitenkin verikokeen tulokset huomioon ottaen, tulokset jäivät normaalin rajoihin. Itse tunsin kunnolla liikkeet vasta rakenneultran jälkeen, joka taas tehtiin 21+1, jotain pientä ehkä ennen sitä, mutta en ollut koskaan ihan varma niistä tuntemuksista. Pikkuisen se helpotti, kun näki rakenneultrassa, että pikkuinen potkii minua, mutta mie en vain tuntenut niitä. Mutta tuollakin ultrassa piti pientä tökkiä, että lääkäri sai mitattua tarvittavat mittaukset. Itsekin olin alussa hermostunut, koska muilla tuntui sikiöt tekevän voltteja np-ultrassa, mutta meillä oli niin paikallaan.

Minulla oli aika rauhallinen tapaus vatsassa. "Nukkui" aina ultrat ja aika vähän potki. Liikkumista ja muita tuntui muutenki tosi vähän, mutta se johtui siitä että istukka oli edessä. Vatsakin alkoi kasvaa näkyvästi vasta kuudennella kuulla, liikkeitä tunsin muutaman ennen viikkoa 20.
Ei voi kyllä sanoa että olisi lapsessa mitään vikaa, on niin vilkas, eloisa ja menevä. Juokseva ja ketterä, kymmenen varvasta ja sormea ja nenäkin löytyy!!
Taitaa olla sulla eka raskaus??

Yhteistyössä