Tieteeseen epäilevien osuus kasvanut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Suomalaisten usko keskimäärin tieteeseen noussut viime vuosina, mutta porukka jakaantunut enemmän,

Mihin porukkaan itse kuulut? Mielenkiintoisia, joskaan ei erityisen yllättäviä huomioita, kuten:

"– Tietynlainen asenteiden polarisaatio näkyy tässä. He, jotka eivät valtapuolueita äänestä ja osa perussuomalaisten kannattajista, suhtautuu skeptisemmin auktoriteetteihin, viranomaisiin ja myös tieteeseen, sanoo viestinnän professori Esa Väliverronen Helsingin yliopistosta."

Itse luotan tieteeseen, joskaan absoluuttisia totuuksia sieltä harvoin saa. Se nyt vaan on tieteen luonne. Luonnontieteisiin luotan 99% mutta joissakin pehmeissä tieteissä kannattaa kyllä miettiä tutkijan taustaa ja tarkoitusperiä.

Luotan myös valtamediaan jossain määrin. En todellakaan sokeasti.

Sinulla tuskin on mitään kokemusta yliopistoista. Väitteesi on yksinkertaisesti täysin paikkansapitämätön. Kyllä se ns. woketus on Suomessa aika marginaalilmiö ja keskittynyt hyvin pienelle sektorille.
Oletko tutkinut millaisia vaikutuksia tällä mariginaali-ilmiöllä on? Usassa tämä sairas ideologia on selkeämmin nähtävissä, mutta myös Suomessa.

Mistä tässä on sinun mielestä pohjimmiltaan kyse?

Ei kyse ole minun mielipiteestäni. Ota itse asioista selvää, ennen kuin muodostat kenties muutaman videon avulla "omia johtopäätöksiäsi."

"aware of and actively attentive to important societal facts and issues (especially issues of racial and social justice)"

Ei kyse ole minun mielipiteestäni. Ota itse asioista selvää, ennen kuin muodostat kenties muutaman videon avulla "omia johtopäätöksiäsi."

"aware of and actively attentive to important societal facts and issues (especially issues of racial and social justice)"

Tässä sulle vielä vähän taustaa, siis Lispetti:

Tässä sulle vielä vähän taustaa, siis Lispetti:

Mielenkiintoinen keskustelu tulossa, odotan innolla.👍
Merkkaan ketjun ja palaan tähän myöhemmin.

Mukavaa päivänjatkoa.
Nyt menen töihin!

Paljon helpompaa heittää vävn typeriä woke-meemivideoita kuin yrittää ymmärtää edes vähän alusta. Sinällään tiettyjen ihmisten kanssa ihan turha keskustella. Kun ovat oman kantansa päättäneet, siihen ei voi vaikuttaa.

Paljon helpompaa heittää vävn typeriä woke-meemivideoita kuin yrittää ymmärtää edes vähän alusta. Sinällään tiettyjen ihmisten kanssa ihan turha keskustella. Kun ovat oman kantansa päättäneet, siihen ei voi vaikuttaa.

Olen kirjoittanut aiemmin ja kirjoitan nyt, että, jotkut voivat pitää ”aitoa wokea” ihan hyvänä ideana, mutta nyky-woke on mennyt valitettavasti pilalle. En tiedä onko siitä enää mitään jäljellä pelastettavaksi.
Wokeen liittyy vahvasti cancel-kulttuuri, nämä eivät ole kaksi erillistä kulttuuria (ainakaan enää).

Videot ovat hyviä demostroimaan tilanteen vakavuutta. Normaali ihminen näkee videossa irrationaalisen, ehkä hiukan pelottavankin ihmisen, ja ”uus-woke” näkee videossa itsensä ja osaa sympata ja empata videon ihmistä.

Olen seurannut melko tiiviisti woke-kulttuurin kehitystä Usassa.
Suomessakin woke on jo herättänyt negatiivisia fiiliksiä. Tässä pieni näyte:

Ehkä nykyongelmat siis korona ja ilmastonmuutos, joita vaan ei saada kuriin, aiheuttavat niin suurta pelkoa ja ahdistusta että kieltäminen, defensseistä nerokkain, saa osalla aikaan samanmieliseen seuraan hakeutumisen ja kyseiset ihmiset jävät elämään luomaansa harhaan mikä vahvistuu päivä päivältä.

Eihän tuota (siis tutkimustulosta) muutoin järjellä pysty käsittämään!

Ehkä nykyongelmat siis korona ja ilmastonmuutos, joita vaan ei saada kuriin, aiheuttavat niin suurta pelkoa ja ahdistusta että kieltäminen, defensseistä nerokkain, saa osalla aikaan samanmieliseen seuraan hakeutumisen ja kyseiset ihmiset jävät elämään luomaansa harhaan mikä vahvistuu päivä päivältä.

Vai johtuisikohan siitä että joihinkin kysymyksiin ei ole vastauksia?
Oletetaan ja päätetään, että asia on tietyllä tavalla.
Tutkimukset perustuvat oletukseen, sen hetkiseen tietoon, joka alun perin saattaa olla kyseenalainen. Tieteessä nimenomaan tulisi kyseenalaistaa!
Toki idioottimaiset kyseenalaistamiset saattavat tuntua joskus turhauttavilta:
Kaikki trendikäs, kuten vähemmistöihin liittyvien aiheiden ympärillä ollaan valmiita menemään vaikka kuinka pitkälle: miehellä on menkat ja mies voi synnyttää.
Onko tämä sitä ”nykybiologiaa” mitä vastaan ei voi väitellä? Jos väittelet, sinut leimataan/sheimataan ja erotetaan ryhmästä….
Jotkut oletusarvot ovat muuttuneet ja mielestäni sitä vastaan tulisi taistella ja kyseenalaistaa.
Usassa tilanne yliopistoissa tällä saralla on erittäin huolestuttava, toivottavasti onnistumme kääntämään Suomessa asian parhain päin.

T. Nopeasti kirjoitin sorvin äärestä, sry typot ja mahd. epäselkeys

Vai johtuisikohan siitä että joihinkin kysymyksiin ei ole vastauksia?
Oletetaan ja päätetään, että asia on tietyllä tavalla.
Tutkimukset perustuvat oletukseen, sen hetkiseen tietoon, joka alun perin saattaa olla kyseenalainen. Tieteessä nimenomaan tulisi kyseenalaistaa!
Toki idioottimaiset kyseenalaistamiset saattavat tuntua joskus turhauttavilta:
Kaikki trendikäs, kuten vähemmistöihin liittyvien aiheiden ympärillä ollaan valmiita menemään vaikka kuinka pitkälle: miehellä on menkat ja mies voi synnyttää.
Onko tämä sitä ”nykybiologiaa” mitä vastaan ei voi väitellä? Jos väittelet, sinut leimataan/sheimataan ja erotetaan ryhmästä….
Jotkut oletusarvot ovat muuttuneet ja mielestäni sitä vastaan tulisi taistella ja kyseenalaistaa.
Usassa tilanne yliopistoissa tällä saralla on erittäin huolestuttava, toivottavasti onnistumme kääntämään Suomessa asian parhain päin.

T. Nopeasti kirjoitin sorvin äärestä, sry typot ja mahd. epäselkeys

Yritätkö nyt sanoa, että tieteellinen kanta on, että mies voi synnyttää?

Ilmastonmuutos on kyllä sellainen asia, että monelle on helpompaa nimenomaan kieltää se/ vähötellä sitä. Sinällään ymmärrän varsin hyvin. Asia on liian iso ja ihnmisen elinikään liian pitkällä perspektiivillä. Onhan se ihan tutkittua, että ihminen ei aidosti kykene ajattelemaan kovin kauaskantoisesti tekojensa seurauksia.

Paljon tehdään myös lyhytnäköisiä viherpesupäätöksiä. Vaikea sanoa, että

Sinällään huvittavaa, että ilmastonmuutoksen vähettelijöiden yksi profeetta Suomessa on Halla-Aho. Kuitenkin omissa näkemyksissään hän ei kiistä ilmastonmuutosta vähääkään vaan asenne on sellainen, että "mitään ei ole tehtävissä, romahdus seuraa jokatapauksessa." Olen tämä haastattelin tänne monasti linkittänyt, mielestäni se on erittäin kuvaava. Ja voin todeta, että olen osin Halla-.Ahon kanssa samaa mieltä. Paitsi että haluan kuitenkin taistella tuota ilmastonmuutosta vastaan ja uskoa ja toivoa, että jotain on tehtävissä. Ei itseni takia, vaan omien ja muiden lasten, lapsenlapsien takia.

En kerkiä ottaa just nyt osaa mutta videot kerkiän laittamaan.😁
Te jotka ette välitä videoista niin videot eivät ole teille, laitan teille artikkelin luettavaksi.

Tää itseasiassa kuvaa hyvin, aiheeseen liittyen:
😂

Puopololla on ihan samansuuntaiset ajatukset kuin itselläni tästä asiasta, siksi laitan joskus Pupolon videoita. Puopolo tiivistää hyvin ja esittää asiat mielenkiintoisella hauskallakin tavalla.
Tässä hyvin asiaa otsikkoon liittyen:

Tässä erittäin hyvä kirjoitus nykytilasta:

Yhteistyössä