Tietokone, erotiikan ja suhteen tappaja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dellidelli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ennustajaeukko:
Elli 50+ näen lähestyvän romantiikkahurrikaanin. Älä säikähdä, se ei ole agressiivistä sorttia, joten ei tarvitse, eikä missään nimessä kannata maastoutua eikä paeta.
Kunhan olet alkuun tarkkaavainen että edes hoksaat.

Kerro oletko ehkä jo vaistonnutkin jotain, mieti tarkkaan niin huomaat !

En ole huomannut romantiikkaa ilmassa.

Kirjoitin äsken kaksi ylipitkää viestiä Ellit 50+ palstalle. Niistä jutuista varmasti näet "ennustajaeukkonakin", että olen yksineläjäsorttia.

Mutta jos eilinen junassa housujaan minun tahdissa nostellut mies oli minusta kiinnostunut, niin ehkäpä sitten. Olin pukeutunut erittäin hyvin sadesään takia. Naamastani näkyi vain nenänpää huivin alta. Varmasti moni ajatteli, että olen vaihtanut uskontoni itämaiseen.

Netti on hyvä renki, mutta huono isäntä. Välistä mietin hommaanko itselleni läppärin, mutta sitten taas kuulen päässäni varoituksen sanan.

Luen paljon kotona. Elän ilman telkkaria. Kuuntelen ehkä liikaakin "mummoradiota."
Sieltä saan kaiken tiedon mitä tarvitsen pieneen ja yksinkertaiseen elämääni.
Elämääni ei enää mahdu miehiä. Mutta täällä netissä sana on vapaa.

Miehet ja pojat on jotenkin erittäin herkkiä jäämään kiinni nettiin ja varsinkin peleihin. Keskustelkaahan vaan sellaisten äitien kanssa, joilla on kotona pelikoneet ja leikki-iän ylittänyt poika - erittäin monessa kodissa keskustellaan päivittäin siitä, että pojan pelaaminen menisi överiksi, jos sitä ei rajoitettaisi. Teinien kohdalla tilanne on vielä hurjempi, jos pojalla on kone huoneessaan - netissä pyörittäis kaikki yöt. Nuoret tavallisesti tietävät aika monta ikätoveriaan, joilla pelaaminen ja surffailu on karannut käsistä. Onko kaikilla näillä pojilla sitten jotenkin tyhjää elämässään? Minua kiinnostais oikeasti tietää, mikä täällä virtuaalimaailmassa on se tekijä, joka niin monella miehellä pesee todellisen maailman sata-nolla.

Tuo, et miehen netissä olo vaikuttaa jo parisuhteeseen (ja opiskeluun, yleiseen aktiivisuuteen ja kaverisuhteisiin) taitaa olla tänä päivänä vielä tabu, josta ei saa puhua. Ja kuitenkin se on nuorten parisuhteissa oman käsitykseni mukaan yhtä iso ärtymyksen aihe kuin ne perinteiset kotityöt ja rahankäytöt (ja baarireissut). Saapa nähdä, milloin aika on kypsä ensimmäiselle tutkimukselle asiasta.

Hauska lukea näitä juttuja täällä, että mies ja tietokone ovat suhteen tappajia. Meillä se menee juuri päinvastoin. Tyttöystäväni innostui pelamaan WOWia (World Of Warcraft), jonka seurauksena hän ei sitten muuta tehnytkään. Opiskelimme tuolloin molemmat tietotekniikkaa ammattioppilaitoksessa. Minä kävin töissä koulun ohella ja muuta sitten ei paljon päivään mahtunutkaan. Päivät venähtivät parhaillaan 08:00 - 22:00 aamulla koulussa, illalla töissä. Ikävintä tässä oli se, että kodinhoitotyöt joita tyttöystävälläni olisi ollut kaiket illat aikaa tehdä, niin ei tehnyt, koska peli oli tärkeämpi.

Tässä yksinäkökulma asiaan... kyllä ne tytöt/naiset osavaat myös nämä asiat!

Katselin tässä menneenä viikonloppuna jotain jenkki-hömppä-leffaa, jossa oli ihan hyvä huomio. Nimittäin nainen meinasi ostaa poikaystävälleen videopelin lahjaksi, johon ystävätär tuumasi, että jos nainen pitää seksistä niin ei kannata peliä ostaa. Nainen kuitenkin osti ja sillä seurauksella, että sen jälkeen mies oli kiinnostunut enemmän pelaamisesta kuin petipuuhista, heh...

Alkuperäinen kirjoittaja Dellidelli:
onko tietokone nielaissut siipan kokonaan?
Ei se ole sen kummempi korvike kuin muutkaan "harrastukset" tai ajantappajat.

Hän vain on kiinnostunut siitä enemmän. Se tarjoaa hänelle enemmän. Se viehättää häntä enemmän. Hän nauttii siitä enemmän. Kuin sinusta.

Jussi

Meillä on tietokoneen lisäksi tv toinen, mikä vie mieheni ajan ja huomion kotona ollessaan kokonaan. Aikani yritin asiasta puhua, hyvällä ja pahalla, mutta huomasin, että ei auta. Mies istuu illat koneella ja tv:n ääressä eikä yritäkään nähdä mitään vaivaa tai aloitetta minun suhteeni, joten päätin sitten, että siinäpä istu, minäkin keskityn sitten vain omaan elämääni. Seksielämä on surkeaa, on vain ajan kysymys, että menen hakemaan sitä jostain muualta. Suhde hiipuu hiipumistaan, mutta en voi sitä yksin yrittää pitää yllä. Surullista ja niin turhaa, mutta enhän voi aikuista miestä pakottaa sellaiseen, mikä häntä ei enää ollenkaan kiinnosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mirita:
Meillä on tietokoneen lisäksi tv toinen, mikä vie mieheni ajan ja huomion kotona ollessaan kokonaan. Aikani yritin asiasta puhua, hyvällä ja pahalla, mutta huomasin, että ei auta. Mies istuu illat koneella ja tv:n ääressä eikä yritäkään nähdä mitään vaivaa tai aloitetta minun suhteeni, joten päätin sitten, että siinäpä istu, minäkin keskityn sitten vain omaan elämääni.
"Puhuminen" niin hyvällä kuin pahallakaan, ei auta mitään. Sinun olisi saatava tietää mikä se perimmäinen syy on miksi TV kiinnostaa miestäsi niin paljon enemmän kuin mitä sinä häntä kiinnostat.

Seksielämä on surkeaa, on vain ajan kysymys, että menen hakemaan sitä jostain muualta. Suhde hiipuu hiipumistaan, mutta en voi sitä yksin yrittää pitää yllä. Surullista ja niin turhaa, mutta enhän voi aikuista miestä pakottaa sellaiseen, mikä häntä ei enää ollenkaan kiinnosta.
Pakottaa ei todellakaan voi ...siten että siitä mitään hyvää syntyisi. Viekoitella ja vikitella voi. Yleensä kyse on vain halusta, tiedätkö lainkaan mitä miehesi todella haluaa? Tietääkö hän mitä sinä todella haluat?

Jussi

[/quote]"Puhuminen" niin hyvällä kuin pahallakaan, ei auta mitään. Sinun olisi saatava tietää mikä se perimmäinen syy on miksi TV kiinnostaa miestäsi niin paljon enemmän kuin mitä sinä häntä kiinnostat.

Pakottaa ei todellakaan voi ...siten että siitä mitään hyvää syntyisi. Viekoitella ja vikitella voi. Yleensä kyse on vain halusta, tiedätkö lainkaan mitä miehesi todella haluaa? Tietääkö hän mitä sinä todella haluat?

Jussi
[/quote]

Miten meistä kumpikaan voisi tietää, kun kumpikaan ei ole ajatustenlukija???? Tietäminen edellyttäisi puhumista, mutta lukuisten turhien yritysten keskustelualoitusten ja ehdotusten jälkeen olen nyt luovuttanut. Mieheni ei halua puhua, istukoon siis koneensa ääressä sitten ihan rauhassa, kuten sanoit, pakottaa ei todellakaan voi.

Miten meistä kumpikaan voisi tietää, kun kumpikaan ei ole ajatustenlukija????
Tietäminen edellyttäisi puhumista
Sen lisäksi että sanoitta voi tietää, voi sanoitta myös ymmärtää. Sanoittaja, muiden muassa, sen tietää ...pieni vilkaisu ja toinen ymmärtää.

Mikä tahansa "edellyttäminen" ei mielestäni lainkaan kuulu parisuhteeseen. Miehestäsi saattaa tuntua samalta, se kuullostaa/tuntuu pahasti samalta kuin vaatiminen.

Se juttu joka hiertää saattaa olla niin herkkä ettei miehesi siitä voi/halua puhua, selittää/kertoa/täsmentää, se juttu saattaa herkästi mennä puhumalla puhki. Sellaisia asioita, vaikka ilmenisivätkin varsin konkreettisesti, voi käsitellä vain tunne-tasolla jos lainkaan on halu käsitellä.

Jussi

Alkuperäinen kirjoittaja Jussi2u:
Miten meistä kumpikaan voisi tietää, kun kumpikaan ei ole ajatustenlukija????
Tietäminen edellyttäisi puhumista
Sen lisäksi että sanoitta voi tietää, voi sanoitta myös ymmärtää. Sanoittaja, muiden muassa, sen tietää ...pieni vilkaisu ja toinen ymmärtää.

Mikä tahansa "edellyttäminen" ei mielestäni lainkaan kuulu parisuhteeseen. Miehestäsi saattaa tuntua samalta, se kuullostaa/tuntuu pahasti samalta kuin vaatiminen.

Se juttu joka hiertää saattaa olla niin herkkä ettei miehesi siitä voi/halua puhua, selittää/kertoa/täsmentää, se juttu saattaa herkästi mennä puhumalla puhki. Sellaisia asioita, vaikka ilmenisivätkin varsin konkreettisesti, voi käsitellä vain tunne-tasolla jos lainkaan on halu käsitellä.

Jussi

Niin, minä en enää edellytäkään/vaadi/odota mitään. Ja sama pätee toisinkinpäin, eli ei ole mahdollista, että miehenikään edellyttää/vaatii/odottaa mitään. Minusta vain on vähintäänkin normaalia, että parisuhteessa olevat ihmiset kommunikoivat toisilleen, myös ääneen, enkä jaksa enää yrittää irroittaa miehen silmiä tietokoneen tai tv:n ruudusta edes katsekontaktin saadakseni. Todennäköisesti otan eron ja teen sen yksin, yrittämättäkään puhua asiasta mieheni kanssa ensin. Surullista, mutta ei voi mitään, minulla on kuitenkin elämä elettävänä.

Todennäköisesti otan eron ja teen sen yksin, yrittämättäkään puhua asiasta mieheni kanssa ensin. Surullista, mutta ei voi mitään, minulla on kuitenkin elämä elettävänä.

Kyllä olet oikeassa, mutta teet virheen, jos et mainitse erosta miehelle etukäteen. Mies ei todellakaan ymmärrä tilanteen vakavuutta ja hän on niin vahvasti koukussa elektroniikkaan, että ei pysty irtaantumaan. Mutta uskallan väittää, että jos hän joutuisi tosissaan valitsemaan tietokoneen ja sinun väliltä, niin hän valitsisi sinut.

Eli ilmoita selvästi eroaikeistasi miehelle ja sitten laitatte tietokoneajan, niin kuin pikkulapselle, ja vähitellen hän yrittää eroon liiallisesta koneella olosta. Yritä :)

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Todennäköisesti otan eron ja teen sen yksin, yrittämättäkään puhua asiasta mieheni kanssa ensin. Surullista, mutta ei voi mitään, minulla on kuitenkin elämä elettävänä.

Kyllä olet oikeassa, mutta teet virheen, jos et mainitse erosta miehelle etukäteen. Mies ei todellakaan ymmärrä tilanteen vakavuutta ja hän on niin vahvasti koukussa elektroniikkaan, että ei pysty irtaantumaan. Mutta uskallan väittää, että jos hän joutuisi tosissaan valitsemaan tietokoneen ja sinun väliltä, niin hän valitsisi sinut.

Eli ilmoita selvästi eroaikeistasi miehelle ja sitten laitatte tietokoneajan, niin kuin pikkulapselle, ja vähitellen hän yrittää eroon liiallisesta koneella olosta. Yritä :)

No jos ei seksielämä lerpahda miehen liiallisesta netissä roikkumisesta, se lerpahtaa lopullisesti siihen että nainen joutuukin sitten äidiksi holhoamaan aikuista miestä tyyliin "no laitetaanpas nyt Jouko se peli pois ja sitten pisulle ja omaan sänkyyn tutimaan, kello on jo kymmenenen ja aamulla on aikainen herätys". Ah miten romanttista! Ja miten tästäkin taas kehittyi ongelma joka NAISEN on ratkaistava??? Onko aikuiset miehet oikeasti tuollaisia vauvoja?

On ne. nettiriippuvuus on alkoholismiin verrattavissa oleva riippuvuus. Nettiriippuvuus parisuhteessa on toisaalta merkki suhteen epätasa-arvosta, jos pitää hakea yhteisöä kodin ulkopuolelta.

Riippuvaisen mielestä hänelle ei ikinä ole ongelmaa. Ongelma on aina ympäristössä, joka yrittää rajoittaa hänelle tärkeää asiaa, oli se sitten pelaaminen, juominen, työriippuvuus tai mikä tahansa. Selityksiä on tämä maailma täynnä, ei tarvi mennä kuin lähikapakkaan kuuntelemaan kuinka vaimo ei ymmärrä, tai ei ymmärtänyt kun eron otti. Sillä erolla, että siellä istuvat miehet on sitä sukupolvea, jotka joskus lähtivät käymään asunnon ulkopuolellakin - nuoremmat miehet kun edelleen istuu kotona netin ääressä.

Minä en vaan käsitä, mikä nykyajan miehiä vaivaa. Edellisen sukupolevn miehet teki sentään jotain konkreettista työssäkäynnin ohella; urheili, metsästi jne. Tiedän valtavasti miehiä, jotka nyt vaan istuu sisällä netin ja telkkarin ääressä. Jos ennen miehet oli aktiivisia yhteiskunnassa ja kodin ulkopuolella, ja naiset kotona, niin nyt menee nämä roolit ihan toisin päin. Nyt naiset näyttää olevan tosi aktiivisia, ja sillä ajalla, mitä miehet pelaa, naiset lukee itselleen toisen tutkinnon, istuu yhdistysten hallituksissa, liikkuu, tapaa ystäviään ja näin päin pois. Ja tiedetään, naisten vikahan tämäkin on, niin kuin kaikki, mitä mies tekee, ei tee, sanoo tai ei sano.;)

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Nettiriippuvuus parisuhteessa on toisaalta merkki suhteen epätasa-arvosta, jos pitää hakea yhteisöä kodin ulkopuolelta.
Jos toinen osapuoli suhteessa heittäytyy lapseksi, ei kumppani mitenkään voi omalla toiminnallaan yksin muuttaa suhdetta kahden tasavertaisen aikuisen väliseksi tasa-arvoiseksi suhteeksi. Kyllä sen muutoksen täytyy lähteä riippuvaisen osapuolen omasta päätöksestä ja halusta ottaa vastuu eroon pääsemiseksi omasta riippuvuudestaan: ei alkoholistiakaan pysty kukaan parantamaan vaikka miten paapoisi ja ymmärtäisi, päinvastoin se vaan pitkittää ongelmaa kun riippuvainen ei joudu ottamaan vastuuta omasta elämästään ja sitä kautta kohtaamaan oman riippuvuutensa aiheuttamia seurauksia.

Vaikka tuli nurkas ukko pelaa.... Ruoka valmiina kutsun syömään tulee kahden tunnin kuluttua..... Voi pelata koko päivän........ MUTTA JOS EI PELAA ON KÄNNISSSÄ.....
kumman valitsen... valitsen kuitenkin pelaamisen.... RIIPPUVUUDET OVAT KAUHEITA

Alkuperäinen kirjoittaja pelit pilaa kaiken:
Vaikka tuli nurkas ukko pelaa.... Ruoka valmiina kutsun syömään tulee kahden tunnin kuluttua..... Voi pelata koko päivän........ MUTTA JOS EI PELAA ON KÄNNISSSÄ.....
kumman valitsen... valitsen kuitenkin pelaamisen.... RIIPPUVUUDET OVAT KAUHEITA

Alkoholiriippuvuus ja peliriippuvuus ovat läheistä sukua toisilleen. Kannattaa harkita, että vuokraisi itselleen oman asunnon ja tämä peliriippuvainen voisi tulla sitten sinne kyläilemään, mutta tietokone ei tulisi mukana. Oikeastaan on hotellitasoinen elämä miehellä, jos hän saa löhötä koneella ja kaikki muu toimitetaan valmiiksi hänelle. Erokaan ei olisi ihan mahdoton asia, koska voisi olla kivempaa olla yksin ja ei joutuisi joka päivä pahoittamaan mieltään peliriippuvaisen vuoksi.

Sopiiko muille, että aletaan pitää suurempaa meteliä netissä näistä häiriintyneistä riippuvaisista.

taitaa olla ennemmi niin jotta tuo naisväki täälä enempi surhvailee. Ja ku näetä täsä katellu ni enämpiki vaekuttas oleva akkain hömpötyksejä nämä palstat. Näetä näytti oleva nii monellaisia tuola historijassa. alako meiläki tuo akkaväki pellaamaa tän vehkeen kansa. mahanko osata tän laettaa

Meidän parisuhteessa pelit ovat tulleet mielestäni väliin. Nykyään menen aina yksin nukkumaan, kun mies (33v) pelaa yötä myöten. Olemme puhuneet asiasta ja hetken toinen ymmärtää ja voi olla viikon pelaamatta (toki silloin notkuu netissä muuten), mutta aina seuraava viikko on minun kannalta kahta raskaampi.

Seksiä olemme harrastaneet tänä vuonna n. 5 kertaa ja kieltämättä itselläkin into lopahtanut, kun alku kysely jälkeen ei muutosta ole tapahtunut. Nyt olen itsekin urautunut tylsyyteen eli miehen pelatessa lojun telkan edessä tai teen tietsikalla töitä ja mies perustelee pelaamistaan nyt sillä, että minä kuitenkin olisin koneella tms. koko ajan, vaikkakin olen ottanut tavan vasta nyt kun huomaan että emme vietä aikaa iltaisin kotona yhdessä.

En tiedä onko tässä enää järkeä - ei jutella, eletään vain saman katon alla.
Mieheni oli Jenkeissä töissä muutaman kuukauden ja kun siellä kävin kylässä, hän työpäivän (,jonka ajan odotin häntä) jälkeen pelasi aina n. 2 tuntia koneella eli olin yksin klo 7-19. Tällä hetkellä en enää moista kestäisi, mutta silloin suhde oli vielä "honeymoon-vaiheessa".

Jälkeen päin olen mieheni kavereiden vaimoilta kuullut, että mieheni on "kuuluisa" pelaamisestaan jo nuoruusvuosista lähtien. Ja minä kun aina arvostelin kaverini miestä, joka pelasi ja sanoin, että en ikinä ikinä voisi olla pelaaja-miehen kanssa. Mutta tässä sitä ollaan- mieheni on urheilija, joka ei pelaamistaan paljastanut 1 vuoden aikana, mutta yhteenmuuton jälkeen kaikki on vain tätä.

Ehkä syy sitten on, että minä en kiinnosta, mutta voisi sitten sanoa ja erota ja elää omassa boxissaan pelien keskellä loppu elämänsä. Nyt kaverit ympärillä perustaa perheitä, mutta eipä mieheni taida herätä teinivuosistaan tajuamaan. Olen vanhempi kuin mieheni ja jo tosissaan sanonut, että elo voisi jo olla aikuisempaa....

Pelaajamiehet jaksaa kyllä sen ekan vuoden tsempata, ja näyttää hyvinkin aktiivisilta ja sosiaalisilta. Ja toisaalta, silloin itse ei vielä näe totuutta..:) Moni olisi varmasti jättänyt seurustelun aloittamatta kokonaan, jos olisi tiennyt, että miehen energia menee mieluummin koneella istumiseen kuin normaaliin elämiseen. Mut eipä sitä tiedä, ja sit kun totuus paljastuu (eli kun muutetaan yhteen) niin pelaaminen ei ihan riitä syyksi eroonkaan.

Ja joo, olen minäkin sortunut muiden miesten arvosteluun ja miettinyt, miten naiset pelaamista sietää. Nykyään olen kyllä ihan hiljaa..

Meilläkin mies tykkää kovasti viettää aikaa tietokoneen parissa. En pidä sitä kuitenkaan ongelmana, koska hän kyllä kykenee tekemään muutakin pyydettäessä ja oma-aloitteisestikin. Itsekin tykkään koneella istuskella välillä jos ei ole mitään kummempaa. Monesti itselläni on muita hommia, joten minua ei haittaa, vaikka mies olisi koneella. Siinä vaiheessa tietysti jos elämä menee ihan sekaisin ja aletaan kiukuttelemaan ilman konetta tai jos nettiyhteys ei pelitä jne. niin on jo jonkin asteinen ongelma, siihen olisi syytä puuttua.

Ongelma ei ole tietokoneessa, vaan erilaisissa kiinnostuksenkohteissa.

Nämäkin mammat olisivat tod.näk. ihan tyytyväisiä, jos mies istuisi sohvalla katselemassa heidän kanssaan tv.tä sen ajan, minkä nyt istuu tietokoneen ääressä.

Meillä pelataan yhdessä. Hauskaa on ja onni kukoistaa. Etsikää itsellenne sohvaperuna ennemmin kuin nörtti.

Eipä tietenkään ongelma ole tietokone. Eihän niillä, jotka pelaavat, ole omasta mielestään minkäänlaista ongelmaa ylipäänsä, oli pelaaminen sitten muiden mielestä kohtuuden rajoissa tai ei.

Kaikki harrastukset on ok, niin kauan kuin eivät haittaa opiskelua, työntekoa, normaalia parisuhde- ja perhe- elämää tai ystävyyssuhteita. Kun vuorokaudessa on kaikilla vaan 24 tuntia, niin useimmilla ei jää aikaa pelaamiseen kaiken muun tekemisen jälkeen, ja päin vastoin; niillä, jotka pelaa paljon, on se aika pois jostain muusta. Paljon sälää voi elämästä tietenkin karsia ja käyttää sen ajan pelaamiseen, mutta on asioita, jotka vaan jokaisen on hoidettava. Jos niitä asioita ei hoida, ei esmes anna aikaa kumppanille, käy luennoilla tai hae töitä, kun pitää pelata, niin se ei ole enää ihmisen oma asia, eikä mikään harrastus, vaan riippuvuus.

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä niin*:
Eipä tietenkään ongelma ole tietokone. Eihän niillä, jotka pelaavat, ole omasta mielestään minkäänlaista ongelmaa ylipäänsä, oli pelaaminen sitten muiden mielestä kohtuuden rajoissa tai ei.

Kaikki harrastukset on ok, niin kauan kuin eivät haittaa opiskelua, työntekoa, normaalia parisuhde- ja perhe- elämää tai ystävyyssuhteita. Kun vuorokaudessa on kaikilla vaan 24 tuntia, niin useimmilla ei jää aikaa pelaamiseen kaiken muun tekemisen jälkeen, ja päin vastoin; niillä, jotka pelaa paljon, on se aika pois jostain muusta. Paljon sälää voi elämästä tietenkin karsia ja käyttää sen ajan pelaamiseen, mutta on asioita, jotka vaan jokaisen on hoidettava. Jos niitä asioita ei hoida, ei esmes anna aikaa kumppanille, käy luennoilla tai hae töitä, kun pitää pelata, niin se ei ole enää ihmisen oma asia, eikä mikään harrastus, vaan riippuvuus.

Juurikin näin, hyvä vastaus.

Yhteistyössä