Tietokoneen lämmöistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heavyfreak
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Heavyfreak

Aktiivinen jäsen
17.07.2005
15 106
2
36
Joopa, yritän jotenki saada asiani selitettyä.. :D

Mulla siis HP:n pöytäkone ja eilen illalla asensin ton Speedfanin ja se näyttäs että tuo GPU lämpö, mikä sitten lieneekään, huitelee jatkuvasti tuol yli 70 asteessa, pääosin 73 astetta.

Onks se liikaa? Miten noita koneen lämpöjä sais alemmas? Pari muutaki jotai lukemaa vähän korkeita..

Normisti tietokoneen käytön kans pärjään vallan mainiosti mutta tää on sellanen asia mistä mulla ei oo kertakaikkiaan minkäänlaista tietoo!

Alkuperäinen kirjoittaja Laa Laa:
kannattaa pistää johonkin oikealle tietokonepalstalle kysymys. siellä ne paremmin tietää.

No mä ajattelin eka kysyä täältä.. Ne tietokoneheebot ei välttämättä aina puhu suomee, en mä niitä ymmärrä ku ne puhuu tietokonekieltä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Onhan sulla kone sijoitettu oikein? Kova alusta eikä aukkoja tuki mikään - kuten meillä kissa :snotty:

(siis jos kyse konkreettisesta koneen kuumenemisesta)

On kovalla alustalla, tollasessa raossa.. molemmille puolille kyllä jää ilmatilaa sen verran et en usko et on siitä kiinni. Taakse jää kans.

Onko konetta putsattu pölystä? Pyöriikö tuulettimet kunnolla? Riittävä ilmanvaihto ja tarvittaessa lisätuuletin. Suhteellisen korkea lämpötilahan tuo on, mutten osaa sanoa onko epänormaali juuri sille koneelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Suzytte:
Onko konetta putsattu pölystä? Pyöriikö tuulettimet kunnolla? Riittävä ilmanvaihto ja tarvittaessa lisätuuletin. Suhteellisen korkea lämpötilahan tuo on, mutten osaa sanoa onko epänormaali juuri sille koneelle.

Just tänää putsasin

Jännä vaan että ku ei tuo koneen kuori tunnu yhtää kuumalta. Yhdestä kohdasta vaan ihan aavistuksen verran lämpöseltä. Luulis että se kuumenis kunnolla jos on tollanen lämpötila..

Täytynee kattella viel et jos on joku muu ohjelma ku toi Speedfan, mä jotenki aloin epäilee sitä..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika monessa läppärissä suositellaan alle erillistä puhallintasoa. Niitä saa varmaan kaikista teitokonetarvikeliikkeistä. Meillä Fujitsussa oli sama ongelma.

Niinku jo tossa alotusviestissä kerroin ni kyseessä on PÖYTÄkone..

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Joopa, yritän jotenki saada asiani selitettyä.. :D

Mulla siis HP:n pöytäkone ja eilen illalla asensin ton Speedfanin ja se näyttäs että tuo GPU lämpö, mikä sitten lieneekään, huitelee jatkuvasti tuol yli 70 asteessa, pääosin 73 astetta.

GPU on siis grafiikkakortti ja sitä käytetään yleensä peleissä sekä ohjelmissa jotka käyttävät 3D-grafiikkaa (Google Earth jne) tai joissakin tilanteissa myös erilaiset DVD- ja videoplayerit käyttävät kyseisen piirin palveluja. Lisäksi Windows Vistan Aero-työpöytätehosteet käyttävät grafiikkapiiriä. Jos koneen siivoaminen ei vaikuta, voit kokeilla seuraavia:

- Jos sinulla on Vista, ota Aero pois päältä

- Käy läpi käynnissä olevat ohjelmat ja tarkista onko siellä tarpeettomia

70 astetta ei pitäisi olla mikrosirulle kuitenkaan ongelma ja saattaa olla, että kone on viritetty hiljaisemmaksi lämpöjen kustannuksella eli tuulettimet pyörivät laiskemmin.

Tuulettimien asetuksia voi tarkastella BIOS:ssa, johon pääsee kun koneen buutissa, ennen Windows-logoja painaa jotain seuraavista näppäimistä: F2, F12 tai Delete. Tämä tieto näytetään yleensä myös ruudulla ("Press F2 for setup" tjsp) mutta voi vilahtaa nopeasti ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja O.C.:
GPU on siis grafiikkakortti ja sitä käytetään yleensä peleissä sekä ohjelmissa jotka käyttävät 3D-grafiikkaa (Google Earth jne) tai joissakin tilanteissa myös erilaiset DVD- ja videoplayerit käyttävät kyseisen piirin palveluja. Lisäksi Windows Vistan Aero-työpöytätehosteet käyttävät grafiikkapiiriä. Jos koneen siivoaminen ei vaikuta, voit kokeilla seuraavia:

- Jos sinulla on Vista, ota Aero pois päältä

- Käy läpi käynnissä olevat ohjelmat ja tarkista onko siellä tarpeettomia

70 astetta ei pitäisi olla mikrosirulle kuitenkaan ongelma ja saattaa olla, että kone on viritetty hiljaisemmaksi lämpöjen kustannuksella eli tuulettimet pyörivät laiskemmin.

Tuulettimien asetuksia voi tarkastella BIOS:ssa, johon pääsee kun koneen buutissa, ennen Windows-logoja painaa jotain seuraavista näppäimistä: F2, F12 tai Delete. Tämä tieto näytetään yleensä myös ruudulla ("Press F2 for setup" tjsp) mutta voi vilahtaa nopeasti ohi.

Kiitoksia sulle neuvoista! Oon tässä muutenki "siivoillu" konetta, täytyy viel jotai juttuja tehdä..

Aeron nappasin pois päältä, jospa se auttas :)

Yhteistyössä