Tietokoneista tietävät! Läppäri tais hajota

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vikaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vikaa

Vieras
Läppärin näyttö on muutamana päivänä vilkkunut ja se kuvake myös joka näyttää onko virtajohto kiinni vai onko akun virta käytössä, vilkkui. Tietokone siis "käyttäytyi" silleen kuin oisin nyppinyt johtoa irti ja takas koko ajan. Eli selkeesti johdossa vikaa (tai luultavammin siinä johdon "päässä" joka tulee tietokoneeseen kiinni). Toimi taas normaalisti kun vähän pyörittelin sitä johtoa siinä reiässä. No nyt yhtäkkiä siitä loppui akku kun en saanut enää koko johtoa toimimaan vaikka kuinka pyörittelin. Sen jälkeen rupes haisemaan vähän palaneelta ja nyppäsin sen johdon irti varmuuden vuoksi jos koko kone vaikka leimahtaa liekkeihin (:D) ja se johdon pääkin oli vähän kuuma.

Onkohan koko masiina entinen ja uskaltaako sitä edes yrittää enää laittaa päälle? Se on jonku ehkä pari tai muutama vuos sitten ostettu Acerin kone, joku travelmate tms muistaakseni.

Mistä kohti alkoi tuo palaneen haju tulla? Koneesta? Muuntajasta? Jos koneesta niin en kyllä ilman huoltoa (uus voi tulla halvemmaksi tosin) tai asiantuntevaa nörttiä käynnistäis ees konetta. Muuntaja jos kyseessä niin riittää et vaihtaa koko sen virtapiuhan muuntajineen.

Läppärin näyttö on muutamana päivänä vilkkunut ja se kuvake myös joka näyttää onko virtajohto kiinni vai onko akun virta käytössä, vilkkui. Tietokone siis "käyttäytyi" silleen kuin oisin nyppinyt johtoa irti ja takas koko ajan. Eli selkeesti johdossa vikaa (tai luultavammin siinä johdon "päässä" joka tulee tietokoneeseen kiinni). Toimi taas normaalisti kun vähän pyörittelin sitä johtoa siinä reiässä. No nyt yhtäkkiä siitä loppui akku kun en saanut enää koko johtoa toimimaan vaikka kuinka pyörittelin. Sen jälkeen rupes haisemaan vähän palaneelta ja nyppäsin sen johdon irti varmuuden vuoksi jos koko kone vaikka leimahtaa liekkeihin (:D) ja se johdon pääkin oli vähän kuuma.

Onkohan koko masiina entinen ja uskaltaako sitä edes yrittää enää laittaa päälle? Se on jonku ehkä pari tai muutama vuos sitten ostettu Acerin kone, joku travelmate tms muistaakseni.

joku sieltä sisältä dioni "varmaan tiedä"t;). No voin sanoa että korjattavaks tai uus kone!

Onko se virtalähde kuuma? Se möntti siinä piuhassa.
Onko mahdollisuuksia koittaa toisella virtalähteellä tai akulla? Ja jos pääset yleismittarilla kokeilemaan sen virtalähteen toiminnan, niin voisi haarukoida onko vika virtalähteessä vai läppärin sisällä.

Varovasti kuitenkin, tuo lämpeneminen viittaa oikosulkuun.

mun mielestä se haju tuli tietokoneesta, se muuntaja (eli se palikka siinä johdossa eikö?) ei edes ollut kuuma.. Tosin en oo 100% varma koska oon niin nössö että nyin vaan johdon irti ja lähdin viereiseen huoneiseen tarkkailemaan ettei koko vehje räjähdä :D

Hui! Mäkin säikähdin mun Acerin kanssa joululomalla, kun se pätkäs yhtäkkii kiinni koneen ilman varotusta. Ei heti suostunut avaamaan, kun koitin laittaa päälle. Ajattelin jo, että tais tulla entinen kone. Mut onneks sit odottelin n. 10min. ja suostu käynnistymään...Oli ylikuumentunu vissiinki ku oli ollut päällä 12h.

voiko johtua siitä että hajos että mä en useinkaan sammuta konetta kokonaan vaan se on siinä lepotilassa kun en käytä sitä? Monesti yönkin yli... Rupesin vasta nyt miettimään että olikohan hirveen järkevää..

mun mielestä se haju tuli tietokoneesta, se muuntaja (eli se palikka siinä johdossa eikö?) ei edes ollut kuuma.. Tosin en oo 100% varma koska oon niin nössö että nyin vaan johdon irti ja lähdin viereiseen huoneiseen tarkkailemaan ettei koko vehje räjähdä :D

syttyy joten se siitä se ylikuumentaessa siks se miten sen hajun vois kuvailla mutta putki telsuista tulee sama haju kun sanovat itsensä irti! Paremmat sähkö insinöörit vastatkaa!

Empä tiedä missä sun koneessa vika muuta korjautettiin just 2 kipaletta meidän läppäreitä, mun 3v vanha ja isännän 2v vanha. Molemmista vaihdettiin kovalevyt, korjaukset yht.480e. Ajateltiin että saadaan kumminkin 2 konetta korjautettua yhden uuden hinnalla, en nyt sitten tiedä oliko järkee vai ei...

Mulla on acer joka yrittää käynnistyä ja sammuu sitten. Olen kokeillut vikasietotilassa käynnistystä ja kaikkia niitä kohtia mitä mahdollista, mutta aina se sammuu ja sitten yrittää itse käynnistyä uudelleen.... jatkaa samaa rataa. Mitähän sille voisi tehdä? Se on ollut jo about 6 kk mun kaapissa ja ostin siis uuden koneen. Mut ois kiva pari vanhaa kuvaa sieltä kaivaa. Ei vain ole rahaa mihinkään suuremman luokan kovalevyn tiedostosiirtoon. Enkä tosiaan tarvitse sieltä välttämättä mitään.

mulla on kyllä yks tuttu jolta voisin huomenna kysyä mikä on vikana, ainakin hän saa sieltä kuvat sun muut varmasti pelastettua (on nimittäin saanut oikeasti kokonaan palaneestakin läppäristä joten tuo tuskin on ongelma eikä mikään). Mutta luultavammin siis taitaa olla uuden osto edessä? Oon sen verran paniikki tollasten sähkövehkeiden suhteen että en varmaan uskaltaiskaan tuota käyttää sitten posahtamisen pelossa :D

voiko johtua siitä että hajos että mä en useinkaan sammuta konetta kokonaan vaan se on siinä lepotilassa kun en käytä sitä? Monesti yönkin yli... Rupesin vasta nyt miettimään että olikohan hirveen järkevää..

Tuskin. Ei nykyisiä koneita tehdä kestämään todella monia vuosia. Ja nytkin acerit näyttää olevan niitä halvimpia koneita, osat on samaa tasoa.

Toisekseen meillä läppärit on kestäneet, tulevat meille yleensä vieläpä käytettynä ja ovat useimmiten aina päällä ja ehjiä ovat. Jopa ne jotka on olleet mun käytössä.

Yhteistyössä