Alkuperäinen kirjoittaja kamoon:
No juu, munkin mielestä kiltti ihminen on ihan eri asia kuin kaikessa kaikkia peesaava mielistelijä.
Mun mielestä kiltti ihminen on sellainen, joka ei turhaan loukkaa muita tahallaan ja tarkoituksella. Kiltillä ihmisellä on omat mielipiteet asiaan kuin asiaan, mutta hän osaa tuoda ne taitavasti julki. Kiltillä ihmisellä on positiivinen elämänasenne ja hän haluaa muodostaa kuvan jostakin toisesta ihmisestä ihan itse, ei kuuntelemalla juoruja ja muiden peenjauhantaa. Kiltti ihminen on sitä mieltä, että kaikista ei tarvitse pitää, mutta kaikkien kanssa voi kuitenkin tulla toimeen.
Ja joo, mun tuntemat "asioista suoraan sanovat" haluavat useimmiten vain olla ilkeitä tai sitten heitä ei ole siunattu alkeellisimmillakaan sosiaalisilla taoidoilla saati käytöstavoilla. He haluavat loukata muita ihan tahallaan ja useimmiten etsivät asioista pelkästään niitä negatiivisia puolia. Suoruuden nimissä he kuvittelevat voivansa syytää ihan mitä tahansa ulos suustansa. Sitten jos joku loukkaantuu heidän sanomisistaan, niin nämä valopäät puolustautuvat sanomalla, että se ei vaan kestä suoraa puhetta. Esimerkki: Eräällä ystävälläni on ollut ylipainoa 40kg, josta hän on juuri saanut laihdutettua 30kg pois. Muut onnittelivat, mutta tämä suoraanpuhuja totesi seuraavaa. "Onhan sulla vielä ylimäärästä läskiä vaikka kuinka, se 10kg on vielä jäljellä. Iloitse vasta sitten, kun olet senkin saanut pois. Ja sulla varmaan jää nahka roikkumaan tuon urakan jälkeen..." :headwall: :headwall: Kyllä mä häpesin sen puheita!
Mä uskon että jokaisen naisen sisällä on pikku piru sekä enkeli. Siksi olemassa ei voi olla kilttiä ihmistä, ellei usko valaistuneisiin.
Suoraan sanominen ei todellakaan tarkoita sitä että täytyisi loukata mielipiteillään toista tai ettei omaisi mitään käytöstapoja. Vaan että voi sanoa "Ei", tai olla asioista eri mieltä.
Sitten on toki ääripäitä jotka syystä tai toisesta haluavat vain loukata, kuten esimerkkisi laihtuneelle sanotuista sanoista.
Ihminen voi siis olla ulospäin kiltti, eikä ehkä sano pahaa sanaa edes selän takana, mutta veikkaan että kilteinkin yksinään kiroaa harmistuneena naapurin Liisaa, joka on koko päivän provosoinnut käytöksellään.
Mutta nyt tämä keskustelu on jo kilometrien päässä alkuperäisestä avauksesta. Nyt vertailemme sitä miten kukakin määrittelee " kiltin" ihmisen.
Näkiköhän kukaan eilisen dr. Philín