tilanne nyt, antaisitteko mpr:n

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muumi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja muumi:
Eli meillä on poika kohta 2v.3kk ja emme ole antaneet hänelle mpr rokotusta. Silloin syynä oli kauhukertomukset sen sivuvaikutuksista (jopa tutuilla), ja myöhemmin aloin miettimään kun ilmeni maito, vilja ja kananmuna allergia (suolisto-oireinen) että jos allergiat jotenkin pahenevat tästä. Myös tosi pientä atopiaa on. Eli nyt meillä on taukoa taas kaikkien ruokien testauksesta ja maha on pysynyt hyvänä. Ajattelin että jos ottaisi rokotteen nyt kun suolisto ei ole ärtynyt eikä muuten tiedä kauanko kestää ennenkuin allergiat häviävät. Pientä toivoa on jo siitäkin mutta ei vielä siedä isompia määriä. Olen kyllä aikonut rokotteen antaa, odoteltiin vain että lapsi on vähän kasvanut (eikös 2v. ole immuniteettisuoja jo vahvistunut paremmin), olisikohan nyt sopiva hetki? Kokemuksia, ajatuksia, kommentteja?

Tähän kaivataan vastauksia.
Ehkä neuvola/lääkäri osaisi auttaa?

lukekaa tosiaan ktl:n sivuilta rokotuksista, ehdottomasti järkevää on rokottaa kaikki lapset. Poikkeuksena tietysti ne jotka ovat jostain rokotteesta vakavampia sivuvaikutuksia saaneet. Mutta nämä sivuvaikutukset ovat ERITTÄIN harvinaisia - lämpöily ja pienet näpyt, huono olo menevät ohi päivässä- parissa ja särkylääke siihen auttaa. Eikä ole vakavaa. Paljon paljon vakavampaa on jos lapsia ei rokoteta ja sitten sairastavat näitä vaarallisia tauteja. On lapsenne terveyden kannalta ehdotonta että annatte rokottaa!

Mä en anna pojalle laittaa MPR-rokotetta. Pentavac ollaan otettu vuoden ikäisenä ja otetaan tehosteet kanssa. Itse olen sitä mieltä, että ainakin tuon MPR-rokotteen riskit ylittää sen hyödyn.

Nuo rokotteet harvemmin aiheuttavat allergisille mitään oireita. Silloin jos kanamuna esimerkiksi oireilee anafylaktisella shokilla eli allergia on todella vaikea-asteinen, rokotuksien annosta pitää neuvotella lääkärin kanssa tai ne pitää antaa lääkärin valvonnassa. Suurin osa sivuvaikutuksistakin on aika harmittomia, eikä niitä tule edes kaikille.

Mun allergiselle ei ole koskaan tullut rokotteista mitään varsinaisia oireita, mutta MPR:n antaminen jää väliin ihan muista syistä kuin allergioiden takia.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Pojilla sikotauti ja tytöillä vihurirokko rokotus pitää miettiä sitten lastenteko iässä uudelleen.

Mutta eikös nimenomaan lapsena sairastettu sikotauti voi aiheuttaa pojille lapsettomuutta? Että jos lapsentekoikään (?) asti odotat, voi olla että tauti on jo sairastettu.

itse en antaisi sitä rokotusta. ei se ainakaan paranna lapsen allergiota eli sanoisin, että kun vielä lapsellesi anettais joatin kemiallista myrkkyä, niin ois elimistöllä kova työ koittaa selvitä siitä. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Pojilla sikotauti ja tytöillä vihurirokko rokotus pitää miettiä sitten lastenteko iässä uudelleen.

Mutta eikös nimenomaan lapsena sairastettu sikotauti voi aiheuttaa pojille lapsettomuutta? Että jos lapsentekoikään (?) asti odotat, voi olla että tauti on jo sairastettu.

Ei kyllä sikotauti on pojilla vaarallinen nimenomaan murrosiän alettua ja vihurirokko naisilla raskauden aikana (siis sikiölle vaarallinen)

mpr on lähempänä kanan lihaa kuin kananmunaa eli jos lapsi voi syödä kanaa niin rokotteen voi ottaa. ainakin näin ktl:n lääkärit selvittäneet. meillä lapselle tulee ehdottomasti rokotukset, jos vanhemmilla on rokotukset kunnossa niin älytöntä jättää lapsi rokottamatta...tai sitten aikuistenkin pitää jättää jäykkäkouristuksista lähtien kaikki hepatiitteihin väliin...

meillä on tuo kys. rokote aivan ajankohtainen asia, ei ole allergioita, mutta siltikin epäilyttää?

ja todellakin tieto lisää tuskaa :( mitä enemmän aiheesta lukee/etsii tietoa, sen enemmän menee oma ajatusmaailma kys. asiaa kohtaan sekeisin :/

mulle ei tullu mieleenkään olla ottamatta. en mä kyllä ollu kuullu mistään sivuvaikutuksista. tyttö sai puolitoista vuotis neuvolassa sen piikin. tai ainakin oletan että se oli se.. ja siitä on pari viikkoa. kuume nousi eilen mut se on jo ohi. muuta ei ole tullu

Alkuperäinen kirjoittaja muumi:
Olisko kellään kommetteja meidän tilanteeseen tai omakohtaisia kokemuksia allergioihin liittyen?

Ei ole kokemuksia allergiasta. Mutta mulla on lapsena ollut sikotauti ja miehellä noi KAIKKI! Joten tosiaan on rokotettu meidän lapsi. Hengissä siis on noista selvitty, mutta mieluummin rokotan kuin jätän rokottamatta. Olikohan se toi sikotauti mikä voi pojilla aiheuttaa myöhemmin lapsettomuutta.

Meillä ei kuulemma pistetä ennen ku on sata varmaa jotta poika kestää kanamunaa, th ei ota riskiä että sillä olisi käsissä lapsi joka meinaa kuolla rokotteen takia.

Ja muuten anetaan pojallekkin heti mpr kun mahdollista, isompi piti tuhkarokon 8kuisena, en halua sitä meille enää ikinä.

Suositus kananmuna-allergisten mpr-rokottamisesta http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/rokottajan_kasikirja/kuvat/kuva_3/ Ja tässä tietoa mpr-rokotteesta muuten http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/rokottajan_kasikirja/yleisen_rokotusohjelman_rokotteet/tuhkarokko_sikotauti_vihurirokko__rokote_%28mpr%29/

Iso-Britanniassa suhtaudutaan yleensä ottaen todella negatiivisesti rokotteisiin, koska silloin, kun ne alunperin tulivat niin köyhälistöä pakkorokotettiin ja rikkaat saivat jos halusivat. Eli rokottamatta jättäminen on eräänlainen todiste hyvästä asemasta. ( En nyt tiedä, että sainko selitettyä tuota kauhean ymmärrettävästi... :ashamed: ). Tarkoitan vain, että se on hyvä ottaa huomioon, kun lukee Iso-Britanniassa tehtyjä rokotetutkimuksia.

Ap:n kannattaa soittaa KTL:n rokoteneuvontaan http://www.ktl.fi/portal/suomi/esittely/palvelut/yleisen_rokotusohjelman_neuvonta/

Meillä ei MPR-rokotuksesta tullut yhtään mitään, vaikka kovasti pelkäsinkin jälkitauteja... Rokotusohjelman lisänä on otettu vesirokkorokote, vaikka sen sairastaminen ei yleensä ole ongelma. Meillä vaan viime talvi oli niin rikkonainen korvakierteen takia, että ajattelin, että en jaksa hoitaa viikkoa vesirokkoa heti perään.

MPR-rokoitteesta on kieltämättä liian monta huhua pyörimässä, mutta yhdeltä pitää katkaista siivet samantien: MPR-rokoite EI aiheuta epilepsia!

Mä oon ite meinannu kuolla ton MPR rokotteen sivuvaikutukseen, turpos hengitystiet. En oo antanu laittaa sitä kenellekään lapsistani, ja neuvolantätikin on ollut samaa mieltä ettei kannata.

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Mä oon ite meinannu kuolla ton MPR rokotteen sivuvaikutukseen, turpos hengitystiet. En oo antanu laittaa sitä kenellekään lapsistani, ja neuvolantätikin on ollut samaa mieltä ettei kannata.

meidän neuvolatäti taas sanoi suoraan mulle että paheksuu niitä vastuuttomia vanhempia jotka eivät rokotuta lapsiaan ja näin toivottavat tervetulleeksi vakavat sairaudet tänne.

Yhteistyössä