tilapäinen hoitovapaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsi sairaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lapsi sairaana

Vieras
Olen ollut tilapäisellä hoitovapaalla lapsemme sairauden takia torstain ja perjantain. Koska lapsemme vaikutti perjantaina jo suht terveeltä, ajattelimme hänen tervehtyvän tiistaiksi (= minun ja mieheni seuraava työpäivä) ja pääsevän silloin hoitoon päiväkotiin. Lapsemme vointi huononi uudelleen eilen, eikä hän näytä olevan vielä huomenna päiväkotikunnossa. Tilapäisellä hoitovapaalla saa olla enintään neljän työpäivän ajan sairastumiskertaa kohti. Tietääkö kukaan, miten nuo neljä työpäivää lasketaan? Lasketaanko lauantai työpäiväksi? Entä sunnuntai ja vappupäivä? Käymme miehemme kanssa töissa arkipäivisin ma-pe. Mietin, onko meillä enää käytettävissä tuota tilapäistä hoitovapaata huomenna. Onko tuon hoitovapaan pituus yhteensä 4 päivää vai voivatko molemmat pitää tuon 4 päivää (yht. 8päivää)? Kysyisin asiaa suoraan palkanlaskennasta, mutta eipä sekään ole näin vappuna auki :-(

Tilapäisestä hoitovapaasta sosiaali- ja terveysministeriön sivulta:
""Tilapäinen hoitovapaa on tarkoitettu alle 10-vuotiaan äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon järjestämiseen tai hoitoon. Työntekijällä on oikeus jäädä tilapäiselle hoitovapaalle enintään neljän työpäivän ajaksi. Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää vain toinen vanhemmista kerrallaan.""

Sunnuntaita ja nyt tätä maanantaita ei lasketa, mutta lauantai lasketaan, ainakin mun mielestä, sillä sehän lasketaan myös lomapäiväksi.
Mutta kummallekkin vanhemmalle eriaikaan kuuluu se 4pvä hoitovapaata.

Yhteistyössä