Tilastoa kuolleista!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eräs kyllästynyt..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eräs kyllästynyt..

Vieras
Tässä nyt koitin etsiä teille lohdutusta, että saatais tämä hössötys jotenkin aisoihin.

- Vuonna 2008 liikenteessä kuoli 343, vakavasti loukkaantui 8474 hlöä.
Todennäköisyytesi kuolla onnettomuudessa on 0,006 %

Todennäköisyytesi loukkaantua/vammautua vakavasti on 0,15 %

- Suomessa tavalliseen influenssaan kuolee vuodessa noin 1000 ihmistä.
Sinulla on siis 0,018 % todennäköisyys kuolla influenssaan.

- Vuonna 2007 syöpään sairastui 5288 suomalaista.
Sinulla on 0,01 todennäköisyys sairastua ja kuolla syöpään.

Ja lopuksi tämä meidän possunuha. Siihen on kuollut tähän mennessä kuusi? ihmistä. Siihen se tuskin jää. Ilmaan on heitetty että 100 voisi kuolla. Sekin tuntuu liioitellulta. No, lasketaan sillä sadalla silti.

Todennäköisyys kuolla possunuhaan on 0,0018.

Eli kaikki aiemmin mainitut ovat PALJON isompi riski kuin tämä median lemmikki. Toki rokotteisiin laitetiin semmoinen summa rahaa, että ei sitä voi oikein mennä sanomaan että hups! Tehtiin kymmenien miljoonien moka. Moka jonka rahat olisi voitu käyttää vaikka vanhuksien hoitoon.

Mutta jatkakaa toki tätä naurettavaa lietsontaa. Muistakaa samalla varoa ihan niitä todennäköisempiä vaaroja kuten tulipaloja, autoja, kaatumisia, veitsivahinkoja, putoamisia ja kaikkia jokapäiväistä elämää varjostavia vaaroja.

Valitettava on ihmisen taipumus hysteriaan. Tästä sen huomaa miten suuri valta ihmisten mieliin on medialla. Joku tekee tällä paljon rahaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Todennäköisyydet eivät merkitse mitään yksilön kohdalla. Sitä joko sairastuu/kuolee/loukkaantuu tai sitten ei. Aina se harvinaisinkin juttu jollekin napsahtaa.

JUURI niin! Eli eikö sillon pitäisi pelätä KAIKKEA?? Vai onko vaan sitä kiva pelätä mikä lehdissä on esillä?

Todennäköisyydet eivät merkitse mitään yksilön kohdalla. Sitä joko sairastuu/kuolee/loukkaantuu tai sitten ei. Aina se harvinaisinkin juttu jollekin napsahtaa.

Mutta todennäköisyyksiin kannattaisi peilata omaa suhtautumistaan asiaan. Eli esim. siihen miten paljon pelkää tai välttelee tilanteita.

Ei nää tilastot noit hysteerikko auta yhtään. Ne nyt kuvittelee, et just heidän kohdallaan tulee tappava tauti ja rokote on pelastus. Turha yrittää ketään rauhoitella, yritetty on :( Antaa ihmiset hysterisoida.

Kyllä, mutta miten uskallat ajaa autolla/kulkea julkisilla?
Miten uskallat liikkua ulkona tai olla ylipäätänsä kotona?
Miten uskallat ehkä polttaa kynttilöitä?
Miten uskallat käydä uimassa?

Niin aina on riskit kaikessa. Silloin kun yksittäinen asia nostetaan voimakkaasti esille, se aiheuttaa pelkotiloja kohdistuen selkeästi tähän yhteen asiaan. Vaikka pelkotiloja tuolla periaatteella on joka puolella elämässä.

En sano, etteikö tämä ole vakava en missään nimessä!

Ja se voin olla minä tai minun perheeni joka tähän kuolee ja suru on silloin pohjaton. Kuten se olisi minkä tahansa muun sairauden seurauksena, tulipalon uhrina jne..

Totta, että on paljon todennäköisempää kuolla johonkin muuhun. Nyt muuten taitaa olla 9 kuollutta, ja varmaan tuo sata ainakin menee rikki, kun etelä-suomeenkin kunnolla saapuu epidemia.

Vaikka tilastoa jonkun verran tiedän, niin kyllä olisi hyvä kun asiat laitettaisiin oikeisiin mittasuhteisiin. Joku saa taudin ja joku siihen kuolee, kuten niin moneen muuhunkin asiaan. Tuskin tämä jää viimeiseksi, joten pitäisi se järki pitää mukana näissä asioissa.

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen:

Niin aina on riskit kaikessa. Silloin kun yksittäinen asia nostetaan voimakkaasti esille, se aiheuttaa pelkotiloja kohdistuen selkeästi tähän yhteen asiaan. Vaikka pelkotiloja tuolla periaatteella on joka puolella elämässä.

En sano, etteikö tämä ole vakava en missään nimessä!

Ja se voin olla minä tai minun perheeni joka tähän kuolee ja suru on silloin pohjaton. Kuten se olisi minkä tahansa muun sairauden seurauksena, tulipalon uhrina jne..

Ja lisään vielä, etten edes esikoista odottaessani ymmärtänyt ottaa influenssa rokotusta -> jotta esikko olisi syntyessään saanut suojan minun kauttani.
En tyhmänä osannut edes miettiä sitä. Onhan vastasyntyneitä kuollut myös kausi-influenssaan.

Ja olen sitten taas rokottanut rokotusohjelman mukaisesti, eli en ole rokote vastainen. Lähinnä on kurja vaan seurata tuota uutisointia :/

Mä en pelkää, että lapsi kuolee tai edes tehohoidon mahdollisuuta
ta, vaan sitä mitä sarastuminen meidän perheessä merkitsee. Kun lapsi on aloittanut tarhan tänä syksynä niin meillä ollaan joka tapuksessa kipeinä jatkuvasti.

Ja kipeenä olo tarkoittaa valvottuja öitä; ollaan 15 min välein hereillä kun yskittää tai nokka on tukossa. Tai sitten lapsi, joka ei osaa vielä puhua kirkuu pahaa oloansa tai kipuansa. Lääkkeet helpottavat tilannetta, mutta elämä on vaikeaa silti. Vain joka kolmas suomalainen sairastuu todennäköisesti. Vanhemmilla ihmisillä riski on pienempi, samoin ihmisillä, jotka joutuvat vähän kosketuksiin muiden ihmisten kanssa (toimistotyö, ei käytä julkisia yms). Eli me kaupunkilaiset, joilla on lapset päiväkodeissa olemme niitä helpommin sairastuvia...

esim hukkuneita vuonna 2007 oli 182 ihmistä. Joo ja mukana on ne lapsetkin jotka kaatuu naama edellä johonkin matalaan veteen tms. eli riskiluku tässä olisi 0,003 ja sekin on isompi kuin possunuhassa.

Puhumattakaan kaikista tapaturmista joita ei edes voi niputtaa yhteen asiaan. Lisäksi täytyy ottaa huomioon, että possunuha ei taida olla se kuolinsyy, vaan jokin muu sairaus joka pahenee possunuhasta. Noin yleensä ottaen.

Kaikkialla on tunnustettu se, että tämä tauti leviää helposti mutta ei ole tappava. Sitten taas lintuinfluenssa levisi huonosti mutta siihen sairastuneista kuoli yli 60%!! Tämä on hälyttävä asia. Miettikää jos se virus oppimi leviämään yhtä hyvin kuin possu?? Ajatelkaa sitä yhdistelmää?? Ja virukset muuntuvat KOKOAJAN. Siksi todellakin sairastan mieluummin nämä lievät ja kerään oikeaa vastustuskykyä vaarallisia influenssia vastaan, kuin lannistan oman puolistuskyvyn turhilla rokotteilla. Tätä on syytä miettiä hartaasti. Pliis ihmiset alkakaa ajatella itse. Nyt on sen aika.

Asioihin kannattaa varautua ja pyrkiä suojaamaan itseään. Eli autoillessa käytän turvavyötä. Tietenkään sitä ei kannata käyttää, jos on ihan varma, ettei juuri minulle mitään satu, kun suurin osa autoilijoista kuitenkin säästyy ilman onnettomuuksia. Yhtälailla otin sikarokotteen, kun olen raskaana, enkä halua saada tautia, joka voi tehdä pahaa vahinkoa mulle ja sikiölle.

Kynttilöitä polttaessa en jätä niitä yksinään palamaan. En luota, että ne sammuvat itsestään, vaan sammutan ne ennen nukkumaanmenoa. Vaikka tietysti todennäköisintä on, että ne simahtaisivat itsekseen.

Uimaan en mene yksin, vaan aina jonkun kanssa. Mies harrastaa avantouintia ja aina mä olen mukana, kun hän iltasella käy pulahtamassa.

Ja niin edelleen. Ei asioihin varautuminen ole mun mielestä tyhmää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Kaikkialla on tunnustettu se, että tämä tauti leviää helposti mutta ei ole tappava. Sitten taas lintuinfluenssa levisi huonosti mutta siihen sairastuneista kuoli yli 60%!! Tämä on hälyttävä asia. Miettikää jos se virus oppimi leviämään yhtä hyvin kuin possu?? Ajatelkaa sitä yhdistelmää?? Ja virukset muuntuvat KOKOAJAN. Siksi todellakin sairastan mieluummin nämä lievät ja kerään oikeaa vastustuskykyä vaarallisia influenssia vastaan, kuin lannistan oman puolistuskyvyn turhilla rokotteilla. Tätä on syytä miettiä hartaasti. Pliis ihmiset alkakaa ajatella itse. Nyt on sen aika.

Mielestäni tilastot ja rokotevastaisuus/-myönteisyys voitaisiin pitää näistä erillään.

Jokainen saa olla ottamatta tai ottaa rokotteen. Mutta tilastoihin katsominen suuren huolen ja media myllytyksen keskellä on tervettä.

Meidän kohdalla lapsi voi menehtyä sikainfluenssaan, autokolariin tai tappaa itsensä.
Mutta se on elämää, kun et tiedä etukäteen. Voit vaan yrittää elää sen mukaan kun parhaimmaksi näet.

Asioihin kannattaa varautua ja pyrkiä suojaamaan itseään. Eli autoillessa käytän turvavyötä. Tietenkään sitä ei kannata käyttää, jos on ihan varma, ettei juuri minulle mitään satu, kun suurin osa autoilijoista kuitenkin säästyy ilman onnettomuuksia. Yhtälailla otin sikarokotteen, kun olen raskaana, enkä halua saada tautia, joka voi tehdä pahaa vahinkoa mulle ja sikiölle.

Kynttilöitä polttaessa en jätä niitä yksinään palamaan. En luota, että ne sammuvat itsestään, vaan sammutan ne ennen nukkumaanmenoa. Vaikka tietysti todennäköisintä on, että ne simahtaisivat itsekseen.

Uimaan en mene yksin, vaan aina jonkun kanssa. Mies harrastaa avantouintia ja aina mä olen mukana, kun hän iltasella käy pulahtamassa.

Ja niin edelleen. Ei asioihin varautuminen ole mun mielestä tyhmää.

No mä olen korostanut tuossa etten ole rokotevastainen, joten sen paasaamisen voit osoittaa muille.

Tartuin tuohon, että yksilön kohdalla voi käydä mitä vaan ja suru on silloin suuri. Eikä silloin auta välttämättä turvavyöt, toisen kanssa uiminen jne..

Lähinnä tuo, että asiat saataisiin oikeisiin mittasuhteisiin.

Sulle on tärkeää korostaa rokotteen tärkeyttä, mutta ihan varmasti tulee niitäkin jotka ovat rokotteen ottamisesta ja kahdesta/kolmesta suojan kehittymis viikosta huolimatta kuolee. Varautuminen on hyvästä, mutta koskaan et voi tietää riittääkö se.

Ja surua, ei voi vähätellä. Mutta koskaan, et voi varautua tarpeeksi hyvin ettei mitään sattuisi. Yrittää aina voi.

Onpas huonosti esitettyjä tilastoja. Esim. tuo syöpäjuttu, kyllä yksilötasolla se riski on paljon suurempi, kun vertailukohdaksi otetaan koko elinikä. Ap:n aloituksessa lukee:

"Vuonna 2007 syöpään sairastui 5288 suomalaista.
Sinulla on 0,01 todennäköisyys sairastua ja kuolla syöpään."

Promillen kymmenesosa ei kuulosta uskottavalta koko elämän pituisena riskinä. Se olisi voinut olla kirjoitettu: "Sinulla oli 0,01 % todennäköisyys sairastua ja kuolla syöpään vuonna 2007."

Ilman hysterointia sanon, että riski sairastua sikainfluenssaan on suuri. Tauti voi olla vakava, joten suojautuminen esim. rokotteella on ihan järkevää. Mutta suurin osa tuomitsee tämän.

Autokolarinkin riski voi olla pieni (tai kuolla kolarissa), niin silti suojaamme itseämme esim. turvavöillä ja se on kaikkien mielestä järkevää.

Miksi ei voi taudin riskiäkin pienentää, jos keinoja kerta on?
Kummallista logiikkaa monella. Joo, sikainfluenssan voi sairastaa lievänä tai olla jopa sairastamatta, mutta mistä sen tietää, milloin kohdalle napsahtaa ja pahasti...

Alkuperäinen kirjoittaja .:
vielä ei voida puhua possutilastoista mitään, katsotaan vuodenpäästä uudelleen.

Juu, ei voida. Kuolleisuushan saattaa olla vaikka 50% koko väestöstä.
Kaikki lapset saattavat kuolla jne..

Se selviää sitten. Mutta tällä hetkellä, monen oma vastustuskyky ja elämän laatu laskee pelkästään voimakkaan stressin vaikutuksesta. Ja siihen pitäisi pystyä miettimään näitä tilastoja. Ettei jokainen uutisoitu sikainfluenssa kuolema aiheuta paniikkia.

Rokote tai ei huoli on monella varmasti.

Me silti harrastetaan riskien minimoimista, liikenteeseen ei lähdetä jos ei ihan pakko silloin kun ulkona on huono keli. Vesien lähettyvillä ollaan erityisen varovaisia, suojaudutaan veneessä liiveillä ja vahditaan uidessa lapsia tarkoin, nyt sikaepidemian aikoihin me emme ehointahoin lähde hankkimaan tautia myöskään ryysiksiin. Jos tästä huolimatta jotain sattuu ja tulee, ei sille sitten mitään voi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:

Mielestäni tilastot ja rokotevastaisuus/-myönteisyys voitaisiin pitää näistä erillään.

Jokainen saa olla ottamatta tai ottaa rokotteen. Mutta tilastoihin katsominen suuren huolen ja media myllytyksen keskellä on tervettä.

Meidän kohdalla lapsi voi menehtyä sikainfluenssaan, autokolariin tai tappaa itsensä.
Mutta se on elämää, kun et tiedä etukäteen. Voit vaan yrittää elää sen mukaan kun parhaimmaksi näet.

No, totta tuokin. Eri asia on tosiaan sitten se, onko viisasta ottaa rokotetta jota ei ole riittävästi tutkittu riittävästi. Sitä ei tiedä mitä se aiheuttaa sikiölle. Aiempiin rokotteisiin verrattuna tässä on reilusti isompi määrä tehosteaineita. Tämä on erittäin huolestuttavaa. Että oliko se nyt kuitenkaan fiksua ottaa rokote näin mitätöntä riskiä vastaan? Eikö siinä juuri ole isompi riski muille ongelmille sitten? Mun mielestä se rokote oli se mitä vastaan olis pitänyt suojatua. Tätä mieltä on myös suuri osa asiantuntijoista.

Mutta toivotaan, ettei tästä aiheudu vuosien päästä piikkiä josain ikävissä tilastoissa. No, se on sitten eri keskustelu se. Tämä tästä.