Tilastojen mukaan olemme köyhiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minakokoyha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minakokoyha

Vieras
Sain juuri tietää, että olemme köyhiä! Hassua sinällään, että minusta meillä riitää kaikkea oikein mukavasti. Tyhmää sanoa, että köyhien määrä lisääntyy kun ainakin tämän jutun mukaan köyhänä pärjää varsin mukavasti:

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006349484.html

Meillä on 14- ja 15-vuotiaat lapset ja tienataan kaikineen hiukan alle 3000. Tässä meidän molempien palkat ja lapsilisät. Mitään muuta tukea emme saa. Itse olen työtön, joskin puolittain vapaaehtoisesti. Ensi vuonna tarkoitus mennä töihin, sittenhän nousemme "köyhyysloukusta". Toki muutama vuosi sitten kun olin duunissa tienasimme huimat 3200 kaikkineen :)

Kaikkeen riittää rahat ja omistusasunnossa asutaan. Kaksi autoa on ja matkoja tehdään. Jos nyt ei ihan etelään mennä vuosittain, niin sinnekkin joskus. Lisäksi pikkureissuja päälle. Melkoista tämä köyhän elämä.

Juu ei tässä ylimääräistä ole, mutta meillä on jopa säästöjä vähän. Toki mun työttömyyden aikana kaikki menee, mutta plusmiinusnolla kumminkin. Säästöihin ei tarvitse kajota.

Mut kai se on ku asuu maalla ja elämä halpaa. En tajuakkaan miksi pitää ängetä Helsinkiin kaikkien...

• Tykkää
Reactions: Echo
Köyhyyshän on Suomessa ja länsimaissa tilastollinen ilmiö. Kyseessä on suhteellinen köyhyys eli ihmisten pitää olla tarpeeksi rikkaita suhteessa muihin tai heidät tilastoidaan köyhiksi. Se on kuitenkin eri asia kuin absoluuttinen köyhyys, jota tuolla kehitysmaissa harrastetaan enemmissä määrin. Absoluuttinen köyhyys on sitä kun ei ole varaa ruokaan.

En minä ole mitenkään ängennyt Helsinkiin. Olen paljasjalkainen helsinkiläinen. Ei meillä ole edes varaa muuttaa jonnekin maalle, mikä kunta ottaa vastaan suomalaisen perheen jossa toinen on vakavasti sairas ja toinen eläkkeellä? Emme omista autoa, asuntoa tai oikeastaan yhtään mitään. Lapset opiskelevat vielä Helsingissä. Toivottavasti lähtevät ulkomaille.
Kiva että sinulla menee hyvin, et kuitenkaan voi verrata omaa etuoikeutettua tilannettasi muihin.
Ja kakkoselle kysymys. Oletko tyytyväinen sitten kun täälläkin on kadulla asuvia lapsiperheitä joilla ei ole rahaa ruokaan? Olisitko onnellinen sitten?

Mekin ollaan köyhiä tuon mukaan :whistle: lapset harrastaa ratsastusta, balettia, pianotunteja. Kahdella lapsella neljästä on oma tietokone (itse tienanneet rahat) ja kaikilla älypuhelin. Ei matkustella ulkomailla, mutta kotimaassa autoillaan silloin tällöin.
En koe olevani köyhä, ja ihmettelen noita rajoja. Toisaalta mulla on tuttavia joilla on tulot vähän isommat kuin meidän perheellä ja valittavat jatkuvasti kaiken kalleutta ja ettei rahat riitä mihinkään. No kaikki on suhteellista:rolleyes:

Niin ollaan mekin tuon mukaan köyhiä kun kuukausitulot n.2900€, kaksi aikuista ja yksi alaikäinen lapsi.

Silloin oltiin kyllä oikeasti köyhiä kun asuin lapsen kanssa kahdestaan ja tulot olivat yhteensä n.1100€ ja siitä piti maksaa aivan kaikki vuokrasta lähtien. Kyllä sai monesti kaupassa laskea senttejä, että saa ostettua ruokaa. Asumisen kulut vei tuosta summasta n.600€ eikä edes asuttu missään isossa luksusasunnossa vaan kunnan halvassa kaksiossa. Onneksi nuo ajat on ohitse.

Niin ollaan mekin tuon mukaan köyhiä kun kuukausitulot n.2900€, kaksi aikuista ja yksi alaikäinen lapsi.

Silloin oltiin kyllä oikeasti köyhiä kun asuin lapsen kanssa kahdestaan ja tulot olivat yhteensä n.1100€ ja siitä piti maksaa aivan kaikki vuokrasta lähtien. Kyllä sai monesti kaupassa laskea senttejä, että saa ostettua ruokaa. Asumisen kulut vei tuosta summasta n.600€ eikä edes asuttu missään isossa luksusasunnossa vaan kunnan halvassa kaksiossa. Onneksi nuo ajat on ohitse.
Unohdat yhteiskunnan maksamat tuet. Suomessa ei ole köyhiä.

Miten mä ne unohdin? Mä kerroin tuossa summan mitä me lapsen kanssa saimme eikä mitään muuta tullut. Olin opiskelija ja tuet sen mukaan. Sossusta ei tullut senttiäkään ja osa tuloista oli opintolainaa.

Suomessa ON köyhiä. Säälittävää kun te jotkut suljette silmänne todellisuudelta.
Samaa mieltä. Kaikki eivät saa sossusta penniäkään.Kaikkia lainoja ja velkoja ei sossu ota huomioon,vaikka eläisit miten pienillä tuloilla tahansa.

IS ja IL tekevät aina sen suuntaisia tilastoja, että suurin osa jää "köyhiksi". Faktahan on se, ettei mediaanitulo ole kuin 3500e. Siis paljon paljon ja paljon jää alle sen. Sitten ihmetellään kun opettajat, lastentarhan ohjaajat ja lääkintävahtimestarit jäävät sen alle.... huoh... ja taas kerran ihmetellään kun diplomi-inisinöörit, lääkärit ja myyntijohtajat pääsevät sen yli.

Voi vide.

Samaa mieltä. Kaikki eivät saa sossusta penniäkään.Kaikkia lainoja ja velkoja ei sossu ota huomioon,vaikka eläisit miten pienillä tuloilla tahansa.
Miksi kaikkien pitäisi saada sossusta yhtään mitään? Ja miten muka sossun pitäisi ottaa lainat ja velat huomioon? Jos olet velkaantunut niin yhteiskunnanko pitäisi maksaa sinulle enemmän tukia jotta voit suoriutua omista veloistasi?

Ei se niin voi mennä, että ensin elellään toisten ihmisten rahoilla velaksi, sössitään omat asiat ja huudetaan sitten yhteiskuntaa apuun jotta saataisiin lisää toisten ihmisten selkänahasta revittyjä rahoja omaan käyttöön.

Sain juuri tietää, että olemme köyhiä! Hassua sinällään, että minusta meillä riitää kaikkea oikein mukavasti. Tyhmää sanoa, että köyhien määrä lisääntyy kun ainakin tämän jutun mukaan köyhänä pärjää varsin mukavasti:

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006349484.html

Meillä on 14- ja 15-vuotiaat lapset ja tienataan kaikineen hiukan alle 3000. Tässä meidän molempien palkat ja lapsilisät. Mitään muuta tukea emme saa. Itse olen työtön, joskin puolittain vapaaehtoisesti. Ensi vuonna tarkoitus mennä töihin, sittenhän nousemme "köyhyysloukusta". Toki muutama vuosi sitten kun olin duunissa tienasimme huimat 3200 kaikkineen :)

Kaikkeen riittää rahat ja omistusasunnossa asutaan. Kaksi autoa on ja matkoja tehdään. Jos nyt ei ihan etelään mennä vuosittain, niin sinnekkin joskus. Lisäksi pikkureissuja päälle. Melkoista tämä köyhän elämä.

Juu ei tässä ylimääräistä ole, mutta meillä on jopa säästöjä vähän. Toki mun työttömyyden aikana kaikki menee, mutta plusmiinusnolla kumminkin. Säästöihin ei tarvitse kajota.

Mut kai se on ku asuu maalla ja elämä halpaa. En tajuakkaan miksi pitää ängetä Helsinkiin kaikkien...
Juu, kyllä omistusasunnossa maaseudulla pärjää jos se asunto on maksettu. Kaupungista "köyhän" vaan on paha lähteä maalle asumaan, kun köyhä ei sitä omistusasuntoa ostele jossa talo maksettu. 4 henkisen "köyhän" perheen vuokra-asunto kaupungissa maksaa tyypillisesti 700-1 000€/kk, joka vie melkoisen osan esim. 3 000€/kk-tuloista. Kahta autoa ei asumiskulujen jälkeen kyllä pidä. Kaikki vihannekset, perunat ym. pitää ostaa kun ei ole omaa tonttia, pihaa jossa niitä viljelisi.
Maksetut asunnot, omat puutarhat, säästöt meitä on niin monenlaisia "köyhiä". Miljonäärilläkin voi olla köyhän tulot, mutta maksetut asunnot, omaisuus ja varallisuus avittaa kummasti

Miksi kaikkien pitäisi saada sossusta yhtään mitään? Ja miten muka sossun pitäisi ottaa lainat ja velat huomioon? Jos olet velkaantunut niin yhteiskunnanko pitäisi maksaa sinulle enemmän tukia jotta voit suoriutua omista veloistasi?

Ei se niin voi mennä, että ensin elellään toisten ihmisten rahoilla velaksi, sössitään omat asiat ja huudetaan sitten yhteiskuntaa apuun jotta saataisiin lisää toisten ihmisten selkänahasta revittyjä rahoja omaan käyttöön.
Kaikki suomalaiset saavat sosiaalisia tulonsiirtoja, useat ovat vielä tuloperusteisia eli isotuloinen saa niitä enemmän. Köyhin viidennes suomalaisista saa tulonsiirroista 25%, mutta varakkain viidennes saa niistä 17%, muut viidennekset 17-25%:n välistä.

Esim. Australiassa köyhin viidennes saa sosiaalisista tulonsiirroista 40% kun taas varakkain viidennes ei juuri lainkaan. Kuulostaa paremmalta, miksi omillaan toimeentulevia pitää sossutukea, se nostaa vain veroja?

Suomi paapoo sosiaaliturvalla kaikkia, jopa hyväosaisia ja varakkaita. Silti itkupotkuraivarit on herkässä kun oikeasti huono-osainen köyhä saa minimiperusturvan, säälittävää.

IS ja IL tekevät aina sen suuntaisia tilastoja, että suurin osa jää "köyhiksi". Faktahan on se, ettei mediaanitulo ole kuin 3500e. Siis paljon paljon ja paljon jää alle sen. Sitten ihmetellään kun opettajat, lastentarhan ohjaajat ja lääkintävahtimestarit jäävät sen alle.... huoh... ja taas kerran ihmetellään kun diplomi-inisinöörit, lääkärit ja myyntijohtajat pääsevät sen yli.

Voi vide.
Tässä puhuttiin neljän hengen perheestä, jossa kaksi aikuista ja kaksi lasta. Yksinasuvan köyhyysraja on paljon, paljon alempi.

Joo, muutenhan kaikki eläisivät yli varojensa ja ottaisivat lainoja jotka yhteiskunta maksaisi.
Perusturva kattaa tulottoman, työttömän, köyhän, pienituloisen minimimenot kohtuullinen hyväksytty vuokra/vastike, vesi, sähkö + 497,72€/kk(16€/pvä) elämiseen. Lainat, velkojen korot, rahoitusvastikkeet ym. on sen tekijän velkaa edelleen ja arvo-omaisuus esim. asunnot jne. myydään, mikäli ei pärjätä tällä minimiperusturvalla.

En minä ole mitenkään ängennyt Helsinkiin. Olen paljasjalkainen helsinkiläinen. Ei meillä ole edes varaa muuttaa jonnekin maalle, mikä kunta ottaa vastaan suomalaisen perheen jossa toinen on vakavasti sairas ja toinen eläkkeellä? Emme omista autoa, asuntoa tai oikeastaan yhtään mitään. Lapset opiskelevat vielä Helsingissä. Toivottavasti lähtevät ulkomaille.
Kiva että sinulla menee hyvin, et kuitenkaan voi verrata omaa etuoikeutettua tilannettasi muihin.
Ja kakkoselle kysymys. Oletko tyytyväinen sitten kun täälläkin on kadulla asuvia lapsiperheitä joilla ei ole rahaa ruokaan? Olisitko onnellinen sitten?
No ei tarvitsisi kadehtia ainakaan.

Velat nyt vaan ei satu olemaan mun vaan puolison.Ja yhteisiä lapsia tässä elätän,kun en viitsi yksinhuoltajaksi alkaa.Itse en ole mitään asioitani sössinyt,kiitos vaan luottamuksesta.Ei pitäisi kommentoida toisten ketjuihin,kun ei tiedä mitään toisten tilanteista oikeesti tai kuka ne velat on tehnyt.Puolison veloista johtuen ei nyt vaan voida saada mitään sossusta,mikä mun mielestä(perusturva kuuluu kaikille,niin sanoo lakikin),kuuluisi myös meille.Vai pitäiskö mun alkaa yhäriksi vai??? T:äiti,kolme lasta ja puoliso,kk.400-600e.rahaa ruokaan ym.kaikkeen laskujen jälkeen/5.hlö. Usein tuo summa on tuo alempi,mutta vielä ollaan hengissä,no thanks to idiots like yourself

Yhteistyössä