Tk-lääkäri vai yksityinen lääkäri?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lamaze lelu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lamaze lelu

Vieras
Me ollaan käytetty lapsia vuorotella yksityisellä tai julkisella, välillä pakosta päivystyksessä. Lapsilla on ollut paljon allergioita ja korvakierteitä ja muita sairauksia. Monesti siis esim. yksityinen on määrännyt lääkettä tai rasvaa mutta jatkohoito on sitten ollut julkisella tai päin vastoin. Nyt kävi jo peräti neljättä kertaa sellainen tilanne, että julkisen puolen lääkäri alkoi tivaamaan kuka on määrännyt lapsella antibioottia X. Kysyi sitten heti perään että joku yksityinen lääkärikö. Eli aina nimenomaan niin päin on mennyt että julkisen puolen lääkäri on kyseenalaistanut yksityisen puolen lääkärin määräämää lääkettä. Tässä tapauksessa antibiootti oli kuulemma aivan liian tehokas, tykkiä käytetty kärpäsen ampumiseen. Onko siis olemassa jotain "sääntöä" mitä lääkkeitä saa milläkin puolella määrätä? Onko lääkäreillä jotenkin niin erilaiset näkemykset sairauksien hoidosta vai mistä tässä on kyse?

Me käytetään yksityisellä lastenlääkärillä aina kun mahdollista (eli lähes aina). Silmätulehdusta hoiti kaksi yleislääkäriä ja kolmannella kerralla vein lastenlääkärille. Lastenlääkäri ihmetteli, miksi oli määrätty vain tippoja, jotka ei pysy silmässä pitkään ja määräsi yö- ja päiväunille myös antibioottivoidetta silmiin. Niillä saatiin tulehdus pois. Myös korvatulehdusten kanssa on käynyt niin, että yleislääkärin määräämät antibiootit ei oo purru ja sit syödään toinen kuuri perään. Ja terveyskeskuksessahan ei pääse kuin yleislääkärille.

Kyllä se on ihan tuurista kiinni molemmilla tahoilla. Mm. antibioottien suhteen lääkäreillä on jokaisella omat käytäntönsä ja ajatuksensa. Usein on vielä se sama lääkäri töissä sekä yksityisellä että julkisella.

Niin, harvat lääkärit tosiaan työskentelevät pelkästään yksityispuolella, useimmilla on koko- tai osa-aikainen työ myös julkisella puolellla. Monista hoidoista, vaikkapa nyt korvatulehduksen hoidosta, on olemassa valtakunnallinen Käypä Hoito -suositus, mutta jokainen lääkäri tietysti valitsee itse, noudattaako suositusta vai tekeekö oman päänsä mukaan. Yksityispuolella voi tietysti joskus joillakin olla vähän painetta pitää asiakkaat erityisen tyytyväisinä, jotta kävisivät jatkossakin juuri samalla vastaanotolla. Julkisella puolellahan sitä ohjautuu, minne ohjautuu, eikä (toistaiseksi) itse valitse lääkäriään. Uusi terveydenhuoltolakihan tulee tämän systeemin vähitellen muuttamaan ja jotkut varmaan äänestää sitten jaloillaan.

[QUOTE="mä vaan";22799741]Me käytetään yksityisellä lastenlääkärillä aina kun mahdollista (eli lähes aina). Silmätulehdusta hoiti kaksi yleislääkäriä ja kolmannella kerralla vein lastenlääkärille. Lastenlääkäri ihmetteli, miksi oli määrätty vain tippoja, jotka ei pysy silmässä pitkään ja määräsi yö- ja päiväunille myös antibioottivoidetta silmiin. Niillä saatiin tulehdus pois. Myös korvatulehdusten kanssa on käynyt niin, että yleislääkärin määräämät antibiootit ei oo purru ja sit syödään toinen kuuri perään. Ja terveyskeskuksessahan ei pääse kuin yleislääkärille.[/QUOTE]

Niin, mä oon joutunut monta kertaa miettimään kumman arvioon luotan enemmän. Toisella lapsella oli niin vaikea atopia, että sekä ihotautilääkäri että lastenlääkäri (yksityisen puolen molemmat) määräsivät lapselle rasvaa Y. Molemmat vakuuttivat että on turvallinen ja erittäin tehokas, ja niin se oli olikin. Mutta sitten lapsen neuvolalääkäri (julkinen) sekä terkka molemmat olivat kauhuissaan ja painostivat lopettamaan kyseisen rasvan käytön lapsella. Vaikeaa siinä tilanteessa on osata, asioista mitään tietämättömänä, päättää mikä on oikea ratkaisu. En toisaalta ymmärrä miksi lääkärin pitää mielipiteensä kertoa toisen lääkärin määräämästä hoidosta koska yleensä siitä ei seuraa muuta kun mulle paha mieli, että olenkin antanut tehdä lapselle jotain ihan kamalaa, että mun olisi pitänyt tietää paremmin.

Mun kokemus on se, että yksityiseltä irtoaa antibiootti helpommalla, asia on hoidettu sitten. Mun kokemuksen mukaan yksityiselle saa lähestulkoon ehdottaa mitä toivoo ja se kirjoitetaan, tk:ssa siitä ehdotuksesta nimenomaan ei sitten varmana kirjoiteta antibioottia. Julkisella puolella ohjeistukset on tiukempia ja enemmän seurantaa, joten ei aina määrätä, ellei ole tarvetta.

Lääkärin EX vaimona sanon myös, että ne on ne samat lääkärit yksityisellä ja julkisella. Kuten joku jo sanoi, niin lähes kaikilla on sekä julkisenpuolen virka, että yksityinen vastaanotto. Julkisella on asetettu tiukempia rajoja mm kokeidenottoon, säästellään siin yhteiskunnan varoja, usein ihan fiksustikin.
Yksityisellä, no lääkefirmat sponssaa ja asiakkaat äänestää jaloillaan, eli niitä tutkimuksia ja reseptejä sitten tehdään herkemmin, kun asiakas niistä kuitenkin maksaa...
Kumpi sitten on parempi, riippunee ihan tilanteesta. Joskus säälittää, että lapselle tehdään kaikenmaailman kokeita ja testejä joista tiedetään lähes varmasti ettei niissä (vielä) mitään näy ( mm brick-testit kovin pienellä) tai poistetaan risat heti alkuunsa kun vanhemmat toivoo... Joskus ne tarkat testit on pelastuskin.
Mutta eneimmäkseen samat lääkärit ja lääkäristäkin riippuu mm antibiottien "vahvuus". Liian vahvoja suositellaan välttämään, jottei bakteerit muodosta niille vastustuskykyä liian pian.

[QUOTE="minä";22800187]Mun kokemus on se, että yksityiseltä irtoaa antibiootti helpommalla, asia on hoidettu sitten. Mun kokemuksen mukaan yksityiselle saa lähestulkoon ehdottaa mitä toivoo ja se kirjoitetaan, tk:ssa siitä ehdotuksesta nimenomaan ei sitten varmana kirjoiteta antibioottia. Julkisella puolella ohjeistukset on tiukempia ja enemmän seurantaa, joten ei aina määrätä, ellei ole tarvetta.[/QUOTE]

Tämäkin on mielenkiintoinen asia, nimittäin yksityinen määräsi lapselle korvatulehdukseen nenäsuihketta ja särkylääkettä. Julkinen taas oli ehdottomasti sitä mieltä, että noin pienelle ei koskaan saa antaa nenäsuihketta vaan korvatulehdukseen aina antibiootti. Joten mun kokemuksen mukaan, teit niin tai näin niin jonkun mielestä se on väärin. Mä äitinä haluan vaan että lapsen kivut loppuu ja lapsi paranee. En mä osaa, enkä edes halua, ottaa kantaa siihen kumpi on nyt "oikeampi" hoitomuoto. Pitäisi ehkä vaan valita yksi lääkäri ja käydä aina siellä niin ei tulisi vastaan näitä tilanteita ;)

Me ollaan käytetty lapsia vuorotella yksityisellä tai julkisella, välillä pakosta päivystyksessä. Lapsilla on ollut paljon allergioita ja korvakierteitä ja muita sairauksia. Monesti siis esim. yksityinen on määrännyt lääkettä tai rasvaa mutta jatkohoito on sitten ollut julkisella tai päin vastoin. Nyt kävi jo peräti neljättä kertaa sellainen tilanne, että julkisen puolen lääkäri alkoi tivaamaan kuka on määrännyt lapsella antibioottia X. Kysyi sitten heti perään että joku yksityinen lääkärikö. Eli aina nimenomaan niin päin on mennyt että julkisen puolen lääkäri on kyseenalaistanut yksityisen puolen lääkärin määräämää lääkettä. Tässä tapauksessa antibiootti oli kuulemma aivan liian tehokas, tykkiä käytetty kärpäsen ampumiseen. Onko siis olemassa jotain "sääntöä" mitä lääkkeitä saa milläkin puolella määrätä? Onko lääkäreillä jotenkin niin erilaiset näkemykset sairauksien hoidosta vai mistä tässä on kyse?

No lääkärithän tuntee aina itsensä tärkeäksi, minä tiedän minä tiedän mutta vastuuta kyllä vältellään kun on alle 1v lapsi kyseessä, tk lääkäri ei saa edes korvia tutkittua ja sanoo en minä nyt tiedä onko sillä korvatulehdus vai ei. Lasta näyttämään mennessä sanottiin että epäillään allegiaa tai korvatulehdusta. No ei lääkäri sitten suostunut lähetettä allegiatutkimuksiin kirjoittamaan sanoi vain että valitettavasti hän ei lapsista tiedä. Sairaalasta sanottiin että terveyskeskuksen kautta. Neuvolaan käskettiin myös olla yhteydessä. Yhdell yksityiselle soitin ja pääsis 5pv päästä...

Sillä tuntuu olevan eroa, onko kyse erikoislääkäristä (esim. lastenlääkäri) vai yleislääkäristä. Terveyskeskuksessa ei noita erikoislääkäreitä taida pahemmin olla tarjolla. Sen jälkeen kun terveyskeskuksen päivystyksessä yksi lääkäri määräsi lapseni astmakohtaukseen yskänlääkettä, jota ei enää edes valmisteta, ja toinen lääkäri vuotta myöhemmin tarjosi astmakohtaukseen antibioottikuuria, olen suosiolla vienyt lapseni heti lastenlääkäripäivystykseen yksityiselle puolelle.

Valitettavasti yleislääkäreiden kanssa tuntuu monesti olevan se tilanne, että potilaan pitää itse olla oman sairautensa ja lääkityksensä asiantuntija. Minultakin kerran yksi lääkäri kysyi että mitä lääkettä haluan hänen määräävän. :o

Olen kannattanut terveyskeskusta, mutta joutunut muuttamaan käsitystäni. Odotettuani terveyskeskuksessa jonossa vuoroa en lopultakaan päässyt vastaanotolle. Komea hieno ja rakennus, ei mitään toimintaa muuta kuin yhdessä pisteessä. Pysähtynyt, jähmeä tunnelma.

Siirryin vaatimattomiin puitteisiin lähellä olevaan yksityiseen vastaanottoon, joka oli täydellinen vastakohta. Siellä oli elämää ja vilisi väkeä, mutta kassalta ohjattiin ystävällisesti heti lääkärin luo vaikkei vastaanottoa oltu edes tilattu. Lääkäri oli ystävällinen ja asiallinen. Kaikki sujui hienosti. Asiakaskeskeisyys toteutui hienosti. Kansalaisten varoja ei kannata syytää jämähtäneelle instituutiolle. Yksityiset lääkäriasemat olisi saatava mukaan ja noudatettava niiden mallia, joka näyttää toimivan joustavasti, asiakkaat huomioiden.

Mun kokemus on sellanen että lapsella ollu 6 kk iästä saakka toistuvia hengitystieinfektioita; yskää, rohinaa, henki ahtaalla. Ja tosi pitkä kestoisia. Tk-lääkärillä oon käyttänyt niin aina sanotaan sama rämpsy että viruksen aiheutta,a tauti johon ei antibiootit auta. No ei varmaan niin, mutta jos alle 1-v lapsella kestää kauhea rohina ja yskä yli 2 kuukautta putkeen niin eiköhän sille pidä kuitenkin jotain tehdä. No on sieltä ventoline-suihketta annettu, mutta eipä se yksistään auta. No vein sitten yksityiselle lastenlääkärille, niin tämä ei edes kysyny mikä on vaivana, koska sanoi että kuulee ovelle asti rohinan. Tutki ja kuunteli kunnolla ja määräsi kortisonia suun kautta ja suihkeiden lisäksi suun kautta otettavaa astmalääkettä. Ja kirjoitti vielä vuoden reseptin siitä, että saa aina alkaa antamaan kun flunssa iskee, ettei pääse niin pahaksi.
Olenpa kerran käyttänyt tk-lääkärillä samaisen vaivan vuoksi. Työnsi stetaria vähän paidan kauluksesta sisään ja totesi taas; viruksen aiheuttama tauti, paranee itsestään. Seuraavana päivänä vein yksityiselle, joka sanoi että toinen keuhko ihan tukossa ja pelkää että tulee keuhkokuume, jos ei mitään tee. No saatiin taas kortisonia ja montelukastia ja ennen pitkää lapsi alkoi parantua. Voihan yksityisillä olla sitäkin, että kun asiakas maksaa niin herkemmin annetaan sitä mitä halutaan. Mutta tässä tapauksessa ainakin näen tilanteen niin, että tk:ssa käyn useita kertoja, siellä ollaan todella nihkeitä ja lapsi sairastaa aina vaan. Sitten menen yksityiselle, joka määrää kunnon lääkkeet ja lapsi alkaa parantua selvästi muutamassa päivässä. Niin eipä ne lääkkeet silloin ihan turhiakaan voi olla.

Ei ne yksityisen puolen (erikois)lääkärit tee normityötänsä tk:ssa vaan ovat todellakin erikoislääkäreitä ja työskentelevät yleisimmin erikoissairaanhoidossa, poikkeuksina terveyskeskusten erikoisvastaanotot, missä on sitten erikoislääkärit.
Jos mietitte, kumpaa uskotte, niin miettikää vaikka alusvaatteiden ostoa ja siihen liittyvää neuvontaa, vrs Prisma ja alusvaatteiden erikoisliike.

Itse käytän 95% terveyskeskusta, yksityiset käy jos ei ole mitään isompaa, ja itse pidän huolen ettei turhia rtg - kuvia oteta, eikä turhia kuureja syötetä, vain tarpeeseen.
Yksi työkaveri( lääkäri, yleisellä ja yksityisellä erikoislääkärivastaanotto) kertoi kaverinsa joutuneen yksityisellä tarkkailuun kun ei laittanut tarpeeksi lähetteitä kokeisiin ja kuviin, niistähän ne yksityiset tienaa paremmin. Samainen tuttu katsoi yksityisellä otetut kuvat, ja tarkastutti vielä rtg lääkärillä: ei keuhkokuumetta, vaikka yksityisen mukaan lapsella oli.
Lisäksi olen nykyisessä työssäni kohdannut niin räikeää osaamattomuutta yksityis( ja julkisten)lääkäreiden arvioinneissa, lapsi ollut todella vakavasti ja kriittisesti sairas, mutta kirjoitetu vain ab ja kotiin, kun olisi pitänyt lähettää suoraan sairaalaan.

[QUOTE="Riiviöiden äiti";30321546]Itse käytän 95% terveyskeskusta, yksityiset käy jos ei ole mitään isompaa, ja itse pidän huolen ettei turhia rtg - kuvia oteta, eikä turhia kuureja syötetä, vain tarpeeseen.
Yksi työkaveri( lääkäri, yleisellä ja yksityisellä erikoislääkärivastaanotto) kertoi kaverinsa joutuneen yksityisellä tarkkailuun kun ei laittanut tarpeeksi lähetteitä kokeisiin ja kuviin, niistähän ne yksityiset tienaa paremmin. Samainen tuttu katsoi yksityisellä otetut kuvat, ja tarkastutti vielä rtg lääkärillä: ei keuhkokuumetta, vaikka yksityisen mukaan lapsella oli.
Lisäksi olen nykyisessä työssäni kohdannut niin räikeää osaamattomuutta yksityis( ja julkisten)lääkäreiden arvioinneissa, lapsi ollut todella vakavasti ja kriittisesti sairas, mutta kirjoitetu vain ab ja kotiin, kun olisi pitänyt lähettää suoraan sairaalaan.[/QUOTE]

Sinähän olet sairaanhoitaja? Pisätkö siis tk-lääkärin ammattitaitoa suurempana lapsen sairauden hoidossa ja arvioinnissa kuin lastenlääkärin (työskentelipä hän sitten keskussairaalassa tai yksityisellä)? Vai enkö ymmärtänyt pointtiasi..

Yhteistyössä