Todella kulunut aihe, mutta pakko avautua.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-

Vieras
Nimittäin virikehoito. Ja ärsykkeenä tähän aloitukseen toimii eräs tuttu äiti ja hänen perustelunsa lapsensa virikehoidolle.

Ovat laittaneet lapsensa 1-vuotiaana päiväkotiin ja tänä aikana äiti on tehnyt erittäin satunaisesti keikkatyötä. Eli käytännössä ehkä keksimäärin 2 vuoroa/kuukaudessa. Lapsi ollut hoidossa 5 pvä/vko, 8h/pvä. Nyt viimeisinä kuukausina äiti ei ole ottanut töitä vastaan ollenkaan vaan makoillut kotona.

Tuntee sitten tarvetta selitellä lapsensa hoidossa oloa ja perusteet ovat ne, että lapsi tarvitsee kavereita ja virikkeitä ja viihtyy niin hyvin hoidossa. Ja paskat! Eiköhän se ole kotona turhan panttina makaavan vanhemman tehtävä järjestää niitä virikkeitä ja kavereita!!! Ei siihen LTO:n koulutusta tarvita, että voi oman lapsensa kanssa ulkoilla, askarrella jne. Ja toisekseen tuo, että lapsi viihtyy hoidossa. Eiköhän lapsi viihtyisi paremmin kotonaan ilman hirveää hälyä ja meteliä, saaden vanhemmaltaan erityistä huomiota? Äiti on nimittäin kertonut myös, kuinka lapsi on stressaantunut ja ärsykeherkkä hoitopäivän jälkeen, ei kestä mitään ääniä jne.

Joo todella kulunut aihe, eikä kuulu minulle jne., mutta v*tuttaa vaan kuunnella kun tuo äiti tulee selittämään tuota sontaa. Myöntäisi vain suoraan, että lapsi on hoidossa, koska äiti itse on niin laiska ja itsekäs, ettei halua lapsensa häiritsevän vapaa-ajan viettoaan. Ja mitään masennuskorttia tässä tapauksessa ei myöskään voi käyttää.

tätähän se nykyään on :( Ensin halutaan lapsia ja pahimmassa tapauksessa ne laitetaan keinotekoisesti alulle tai adoptoidaan, sitten itketään ettei jaksa. Laitetaan lapsi hoitoon jotta mamma saa loikoilla kotona.
Sitten kun viimeaikoina on näitä surullisia uutisiakin ollut että on omat lapset tapettu huudetaan yhteiskunnalle kuinka teidän tulee meitä auttaa ettekö tajua että me vaan ollaan lapsentekokoneita mutta ei kai meidän niitä tarvitse hoitaa, yhteiskunta anna meille rahaa ja hoida lapsemme.

Mulla on muutama tuttava, jotka ovat hoitaneet lastaan 24/7lähikontaktissa kolmivuotiaaksi, ja sitten kun täyttää sen maagisen kolme vuotta, lapsi laitetaan päivähoitoon - ja ollaan uuden vaavin kanssa pätemässä kotiäitiydellä kotosalla. Mun on hyvin vaikea ymmärtää. Ja sitten yksikin valittaa, että päiväkodissa ei joka iltapäivä ulkoilla. Ulkoiluttais itse sen lapsensa sitten. Grrrr.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;25188631:
tätähän se nykyään on :( Ensin halutaan lapsia ja pahimmassa tapauksessa ne laitetaan keinotekoisesti alulle tai adoptoidaan, sitten itketään ettei jaksa. Laitetaan lapsi hoitoon jotta mamma saa loikoilla kotona.
Sitten kun viimeaikoina on näitä surullisia uutisiakin ollut että on omat lapset tapettu huudetaan yhteiskunnalle kuinka teidän tulee meitä auttaa ettekö tajua että me vaan ollaan lapsentekokoneita mutta ei kai meidän niitä tarvitse hoitaa, yhteiskunta anna meille rahaa ja hoida lapsemme.

Niin et adoptio- KEINOlasten vanhemmat ei saa väsyä? Vaan hymy huulilla on kuljettava aamusta iltaan. JOkainen hoitaa jälkikasvunsa parhaaksi katsomallaan tavalla, ja niin kauan, kun siihen hoitotapaan ei tarvitse poliisin/sossujen puuttua, sen ei luulis kuuluvan kellekkään?

Miksei ap ota laste kotiinsa hoitoon, oman kotilieden lämpöön, jos on niin huolissaan?

Multa ei heru ymmärrystä koko virikehoitoaatteelle, ellei taustalla ole MT- tai päihdeongelmia.

Jos joskus hamassa tulevaisuudessa voisin toteuttaa unelmani maalle muutosta, perustaisin perhepäivähoidon jossa ei olisi tarjolla mitään hoplop -virikkeitä lapsille vaan rauhallista puuhastelua leivonnan ja puutarhanhoidon muodossa. Luontoa tutkiskellen ja vapaata leikkiä tukien. Pienet lapset eivät kaipaa mitään sirkustemppuja, vaan rauhallista yhdessäoloa omilla ehdoillaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;25188651:
Niin et adoptio- KEINOlasten vanhemmat ei saa väsyä? Vaan hymy huulilla on kuljettava aamusta iltaan. JOkainen hoitaa jälkikasvunsa parhaaksi katsomallaan tavalla, ja niin kauan, kun siihen hoitotapaan ei tarvitse poliisin/sossujen puuttua, sen ei luulis kuuluvan kellekkään?

Miksei ap ota laste kotiinsa hoitoon, oman kotilieden lämpöön, jos on niin huolissaan?

Miksi sä vedät aina nää asiat niin överiksi? Pystytkö rakentavaan keskusteluun ollenkaan?

• Tykkää
Reactions: mamacita_
[QUOTE="Vieras";25188601]Äiti ja äiti ja äiti...missä isä, mitä se tekee, mitä on mieltä? Miksei se jää edes välillä kotiin omaa lastaan hoitamaan?[/QUOTE]

No isä on töissä tienaamassa rahaa perheen elantoon. Kai jonkun on sekin tehtävä. Miksi isän pitäisi jäädä töistä pois hoitamaan lasta, kun äiti on jo kotona? Mistäs ne rahat sitten tulisivat?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;25188651:

Ei taida olla minun tehtäväni hoitaa ilmaiseksi TOISTEN lapsia. Ja pointti oli lähinnä nuo äidin selitykset muka "lapsen edusta". Olisi hiljaa tai myöntäisi suoraan todelliset syyt lapsen hoidolle. Ärsyttää kuunnella tuollaista selittelyä joka on täyttä sontaa ja sen tietävät kaikki.

Ei taida olla minun tehtäväni hoitaa ilmaiseksi TOISTEN lapsia. Ja pointti oli lähinnä nuo äidin selitykset muka "lapsen edusta". Olisi hiljaa tai myöntäisi suoraan todelliset syyt lapsen hoidolle. Ärsyttää kuunnella tuollaista selittelyä joka on täyttä sontaa ja sen tietävät kaikki.

Ihan yhtä sontaa on tuo sun selitykses :D Olisitko sä sitten tyytyväinen, jos se äiti sanois, että vituttaa tuo lapsen hoito, laitoin sen siks päiväkotiin? Sä olisit onnellinen rehellisestä vastauksesta, etkä missään nimessä ärsyyntyis siitä, ja tulis tänne tekemään aloitusta, hirviöäidistä, joka MYÖNSI, ettei jaksa hoitaa lastaan?

[QUOTE="vierailija";25188687]Miksi sä vedät aina nää asiat niin överiksi? Pystytkö rakentavaan keskusteluun ollenkaan?[/QUOTE]

Mitä överiä tuossa on? MUn mielestä muiden lastenkasvatus ei kuulu mulle, ellen itse joudu todistamaan lapsen pahoinpitelyä, tai tiedä 156% varmuudella, että lapsen hoitoa todella räikeästi laiminlöydään.

Mistäs sä tiedät ap, ettei taustalla ole esim. masennusta? Katsos kun sitä ei oo kovin helppo myöntää ja usein masentuneesta tulee mestari naamioimaan paha olonsa, kokemusta on! Sä et voi tietää, mitä toisen päässä oikeesti tapahtuu, et vaan voi, eikä kukaan voi.

Tietämättä taustoja, voin vaan sano oman mielipiteeni yleisesti ja se on etten kannata virikehoitoa.
Sen oikeuden saisi vetää pois, ainoastaan myönnettäisiin tarpeeksi hyvillä perusteilla ja lääkärin todistuksella.

Noh, nyt kun euro kaatuu niin aletaan varmaan elikkaamaan turhia sosiaalipalveluja ja tämä on yksi niistä.

Eikö se ole hienoa, että jollain tässä maailmassa on sen verran järkeä (ja uskallusta sinunkaltaistesi tuomitsevien kanssaäitien seassa), että laittaa sen lapsen ennemmin päiväkotiin kun pitää kotona jossei jaksa/pysty/viitsi/osaa/kykene hoitamaan lapselle kavereita/virikkeitä/whatever? Luulen, että säästyttäisiin monelta pahoinpitely- ja surmauutiselta jos vanhemmat eivät syyllistäisi itseään siitä etteivät ole all-in -tyyppisiä vanhempia.

On totta, että lapsia ei pitäisi tehdä jossei ole valmis uhraamaan suurta osaa omasta elämästään lapsen kasvattamiseen, mutta koska Suomessa on päivähoidon mahdollisuus niin en näe mitään syytä miksei se kuuluisi KAIKILLE niille, jotka sitä kokevat tarvitsevansa syystä tai toisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;25188771:
Mitä överiä tuossa on? MUn mielestä muiden lastenkasvatus ei kuulu mulle, ellen itse joudu todistamaan lapsen pahoinpitelyä, tai tiedä 156% varmuudella, että lapsen hoitoa todella räikeästi laiminlöydään.

Jos sä jonain päivänä pystyisit lukemaan sun tekstejä vähän kauempaa, niin huomaisit kuinka hyökkääviä ne on, ilman että niissä on kumminkaan mitään perusteluja. Ihan kuin koko maailma ois sua vastaan, vaikka eihän tää aihe liity mitenkään suhun.

[QUOTE="vierailija";25188832]Jos sä jonain päivänä pystyisit lukemaan sun tekstejä vähän kauempaa, niin huomaisit kuinka hyökkääviä ne on, ilman että niissä on kumminkaan mitään perusteluja. Ihan kuin koko maailma ois sua vastaan, vaikka eihän tää aihe liity mitenkään suhun.[/QUOTE]

En koe, että koko maailma, tai yleensä kukaan olis mua vastaan. MUtta muuten toi sun syväluotaava analyysis, oli palstapsykologiaa parhaimmillaan, oot säkin tainnu muutaman vuoden palstailla, että moisen pystyt tekeen?

Ton virikehoidon vois rajottaa kahteen päivään viikossa. Se on ihan tarpeeksi.
Rahat on muutenkin vähissä, niin kuntien pitäis maksaa päivähoito ja valtion kodinhoitotuki/työmarkkinatuki.
Eri asia on tietenkin nää masentuneet ja muut, mutta niillekkin sitten omaa viriketoimintaa, eikä vaan sohvalla löhöilyä. Masennus ei parane yksin kyhjöttämällä.

No kummallista on masentuneisuus nykypäivänä jos se tarkoittaa sitä, että jaksaa joka päivä lähteä kaupungille shoppailemaan/kahvittelemaan/kirjastoon ja tulla sitten puistoon turisemaan muiden äitien kanssa tekemisistään. Jos masennus on tuollaista niin minulta loppui kyllä sympatiat tähän paikkaan ko. sairautta kohtaan.

No kummallista on masentuneisuus nykypäivänä jos se tarkoittaa sitä, että jaksaa joka päivä lähteä kaupungille shoppailemaan/kahvittelemaan/kirjastoon ja tulla sitten puistoon turisemaan muiden äitien kanssa tekemisistään. Jos masennus on tuollaista niin minulta loppui kyllä sympatiat tähän paikkaan ko. sairautta kohtaan.

Ai se jaksaakin kaikkea tuollaista. Äsken sä sanoit, että se makaa vaan kotona...

Eihän tuo ole virikehoidossa olemista, virikehoito on sitä, että lapsi käy vain esim pari päivää viikossa hoidossa tai lyhyitä päiviä. Tuo kuulostaa ihan KOKOPÄIVÄHOIDOLTA.
Virikehoito ei myöskään ole yksivuotiaille tarkoitettu. Mitä virkkeitä sen ikäinen hoidosta saa?

Sanoisin, (eka kertaa tällaisessa keskustelussa, koska kannatan virikehoitoa vanhemmille lapsille pienissä määrin), että kaverisi on laiska paska, jos ton ikänen viedään hoitoon joka päivä vaikka äiti on kotona.

Viimeksi muokattu:
Tohon virikehoitoon en ota kantaa mutta mä oon niin laiska etten mitenkään viittis lasta kuskata hoitoon ilman pätevää syytä. Aikanaan kun toi meidän toiseksi vanhin oli puheen kehityksen tukemisen takia hoidossa 6h/pv ja mä olin kotona niin mun mielestä se edes takas kuskaaminen oli tosi rasittavaa, mieluummin olisin pitäny pojan kotona. Eikä siitä edes ollu mitään hyötyä, poika ei edelleenkään puhu.

Yhteistyössä