Todistin äsken mielenkiintoisen kolarin ja myöhemmin selvisi että osapuolet tuntevat toisensa entuudestaan!

Lumivalkoinen

Jäsen
27.12.2008
456
0
16
Olin lähdössä liikkeelle parkkiruudusta kaupan parkkipaikalla kun huomasin että etuviistossa olevasta ruudusta lähtee auto samaan aikaan. Se oli nokka muhun päin eli lähdössä peruuttamaan. Muuten hyvä mutta autossa ei ollut ketään! Ajoin kauemmas ja katsoin kuinka auto liikkui itsekseen ja pysähtyi toisen auton perään. Odottelin autossa kuskeja paikalle ja ensin tuli liikkeelle lähteneen auton kuski ja oli sitten tosiaan käsijarru pois täältä, siksi auto lähti liikkeelle itsekseen ja auton vetokoukku teki lommon toiseen autoon. Kaikkea sitä voikin sattua.
Mä en kylläkään ole koskaan ymmärtänyt miksi käsijarrua ei käytetä, varsinkin kun ko. parkkipaikka ei ole täysin tasainen vaan viettää hiukan juuri siihen suuntaan johon auto liukui.
 
Oli varmaan sitten vaihde vapaalla. Ei normaalisti auto noin lähde liikkeelle, jos maasto viettää vain hiukan. Itse käytän käsijarrua vain mäkeen parkkiin jättäessäni.
 
Itse olin kerran menossa aamulla töihin kuudeksi ja juuri parkkeerannut parkkihallissa oman autoni ja lähdin kävelemään ylös ovea kohden. Kyseisessä parkkihallissa kaikki autot ovat siis parkkeerattu mäkeen, en osaa paremmin selittää. Puolessa välissä mäkeä huomasin, kun mäen päältä alkoi katumaasturi tulemaan perä edellä alaspäin. Ensin en tajunnut, että autossa ei ole kuskia. Auto tuli mäkeä alas ja ainoa ajatus oli miten omalle autolle käy. Minun onneksi puolessa välissä mäkeä on sellainen pieni hyppyri, joka käänsi auton kulkusuunnan seinää kohti. Auton omistajalle kävi huono tuuri, kun auto törmäsi sitten perä edellä paksuun tolppaan ja koko takapää meni rikki. Onneksi tässä tapauksessa kello oli niin vähän, ettei autoja ollut vielä montaa ja tuuri myös siinä suhteessa ettei autoja tullut mäkeä ylös...
 
Mä luulen kanssa että oli myös vaihde vapaalla.
Silti mä käytän aina ja joka paikassa käsijarrua koska se vaan on sellanen tapa. 16 vuotta autoillut eikä koskaan ole jäätynyt.
Kuski muuten osoittautui naapuritalossa asuvaksi naiseksi jonka miehen kanssa olen jostain kautta puolituttu, moikkailututtu siis.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mulle kävi näin:
Itse olin kerran menossa aamulla töihin kuudeksi ja juuri parkkeerannut parkkihallissa oman autoni ja lähdin kävelemään ylös ovea kohden. Kyseisessä parkkihallissa kaikki autot ovat siis parkkeerattu mäkeen, en osaa paremmin selittää. Puolessa välissä mäkeä huomasin, kun mäen päältä alkoi katumaasturi tulemaan perä edellä alaspäin. Ensin en tajunnut, että autossa ei ole kuskia. Auto tuli mäkeä alas ja ainoa ajatus oli miten omalle autolle käy. Minun onneksi puolessa välissä mäkeä on sellainen pieni hyppyri, joka käänsi auton kulkusuunnan seinää kohti. Auton omistajalle kävi huono tuuri, kun auto törmäsi sitten perä edellä paksuun tolppaan ja koko takapää meni rikki. Onneksi tässä tapauksessa kello oli niin vähän, ettei autoja ollut vielä montaa ja tuuri myös siinä suhteessa ettei autoja tullut mäkeä ylös...

Kävipä sulla säkä! Mä ymmärrän millaista parkkitaloa tarkoitat. Muistaakseni Tampereen Sokoksen parkkitalo on sellainen että siellä parkkeerataan mäkeen.
 
Mä kanssa kerran todistin erikoista näkyä parkkihallissa, kun keskelle hallin ajoväylää oli valunut parkkiruudusta pikkuauto. Se oli peruuttaessaan törmännyt toisella reunalla olevaan autoon ja jämähtänyt siihen. Otin selvää auton haltijasta ja yritin soittaa hälle, ei vastannut.

Itse käytän AINA käsijarrua. Laitan aina peruutusvaihteen päälle sen lisäksi. Ei pitäs mihinkään valua paikaltaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
:( voi juma miten turha juttu. Varmaan älyää ton jälkeen panna jarrun.

Nimenomaan turha juttu. Kolaroivaan autoon ei tietenkään tullut mitään vauriota koska vetokoukku osui toiseen autoon. Siihen toiseen autoon tuli ikävä lommo rekisterikilven viereen. Aika pieni vaurio mutta kyllähän ne monesti on kalliita remontteja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja KarO:
En käytä käsijarrua kovilla pakkasilla ettei jäädy, muuten kyllä. Ja AINA vaihde päälle.

Kerran on jäätynyt käsijarru kiinni, ei sitä kummemmin huomannut, kun olin vain vähän tavan vuoksi sitä nykässyt päälle. Bensaa kului enemmän ja tuntui vähän nihkeältä ajaminen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Kun kerran odottamaan jäit ni kai odotit sen toisenkin kuskin tulon, sen kenen autoon törmättiin? Ettei toinen vaan lähtenyt menemään paikalta.

En odottanut mutta mulla on molempien autojen omistajien nimet ja rekisterinumerot ja tosiaan se kolaroija on sen verran tuttu että mä kysyn siltä tilannetta kun törmään tossa pihassa seuraavan kerran tai saatan vaikka soittaa sen toisen auton omistajalle.
Olisin voinut jäädä odottamaankin mutta päädyin nyt tällaiseen ratkaisuun.
 
Mä en ikinä käytä käsijarrua. No meillä on tällähetkellä automaattivaihteinen auto ettei ole tarviskaan. Mut en käytä yleensä. Jätän vaihteen päälle jos pitää pysy varmuudella paikoillaan. On siittäki huonoa kokoemusta kun käsijarrua käytin.
 
Käytän aina käsijarrua, tapa jo. Tää nykynen auto ollu meillä 6 vuotta, ei kertaakaan oo jäätyny kii.
Entisessä autossa käytin kans aina, joskus jääty kii ja sen kyllä huomas, kun ei sillä meinannu mihinkään päästä :D
 
Mä en käytä koskaan käsijarrua, mutta vaide on aina silmässä kun auton jätän parkkiin.

Mä en muuten luota lainkaan noihin käsijarruihin, että se pysyy päällä kun sammutan auton. Vanhoissa autoissa ehkä konkreettisempi juttu se kässärin käyttö, mut sähkökäyttöiseen käsijarruun en luota.
 
Minä käytän aina käsijarrua parkkeerasin minne hyvään ja myöskin vaihde vapaalla, ei koskaan päällä. Autokoulun oppeja.
KOskaan ei ole käsijarru jäätynyt niissä autoissa joita olen ajanut.
 
Soitin toisen auton omistajalle. Hauska yhteensattuma, hän on samassa työpaikassa kuin kolarin aiheuttaneen naisen mies! Ja mies on auton omistaja. Pienet on piirit täällä pikkukaupungissa.
Ja olivat todella selvittäneet asian keskenään.
Nyt mulla on hyvä mieli.
 
Täällä oli pakettiauto valunut tien + kävelytien yli suureen ojaan ku käsijarru ei ollut päällä. Palomiehet kiskoivat autolla sen takasin tielle. Taitaa omistaja tämän jälkeen muistaa käsijarrun käytön
 

Yhteistyössä