Töihin heti synnytyksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kevätäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lueskelin ketjua vähän harppoen, joten en ole varma, onko tästä jo kommenttia. Mutta minä en ole runsaasta maidontulosta huolimatta saanut pumpatuksi kuin pari pisaraa maitoa. Käytössä on "markkinoiden parhaaksi" kehuttu pumppu. Toisilta maito heruu vasta kun tyhjentäjä on vauva. Ota siis huomioon, ettei pumppaus mahdollisesti suju. Ja sitäkin on harjoiteltava melko lailla etukäteen vaikka sujuisikin.

Yksi rohkaisevakin vastaus... monilla asiantuntija-aloilla se vain nyt on niin, että töitä ei äitiysloman ajaksi täysin voi/halua unohtaa. Itsekin olin töissä vielä laskettuna päivänä (omasta vapaasta tahdostani, hyvin meni. Vauva syntyi muutama päivä sen jälkeen.). Ap. taisi kirjoittaa asuvansa ulkomailla, joten juridinenkin puoli voi olla toinen kuin Suomessa.
Meillä isä osallistui alusta asti vauvan hoitoon, ja miksi hän ei imetystä lukuunottamatta pärjäisi yhtä hyvin kuin äiti? Muutamia käytännön vinkkejä: kannattaa tosiaan totuttaa vauva syömään pullosta jo alusta alkaen. Siskoni neuvon perusteella teimme niin, ja vauvamme joi ihan yhtä hyvin sekä pullosta että rinnasta. Jos olet pumpannut (kannattaa hankkia sähkökäyttöinen pumppu), isä voi syöttää pullosta rintamaitoa. Rinnat voivat valua, liivinsuojukset auttavat (ehkä varapaita bleiserin alle kannattaa ottaa mukaan hätätilannetta varten). Pumppaus pelkästään lounastauolla ei varmasti riitä, koska rinnat voivat tulla pinkeiksi parin tunnin jälkeen ja ovat silloin kipeät. Mutta sähkökäyttöisellä pumpulla pumppaus käy nopeasti (harjoittele etukäteen!).
Itselläni normaali synnytys, pystyin istumaan ongelmitta heti synnytyksen jälkeen. Muutenkin olo "normalisoitui" yllättävän nopeasti. Olen itsekin pitänyt koulutuksia, ja pakkoraossa olisin kyllä pystynyt siihen piankin synnytyksen jälkeen, kunhan vain imetyksen olisi saanut järjestymään. Eli vaikka tässä on paljon epävarmuustekijöitä, kaikki voi myös mennä ihan hyvin! Tsemppiä!

Yhdyn täysin edelliseen. Isä pärjää vauvan kanssa kotona aivan varmasti jos vauva on oppinut syömään pullostakin ja jos maitoa ei pumppaamalla tule (mikä on hyvin harvinaista, jos rinnat ovat räjähtämispisteessä, kun olet töissä, niin pumpulla saat taatusti sen verran rintaa tyhjäksi että helpottaa.) niin kaatuuko maailma siihen jos vauva saa muutamana päivänä korviketta? korvikehan ei missään tapauksessa millään lailla kumoa imetyksen hyötyä, kunhan vaan et kokonaan lopeta imettämistä noin varhain.. Minusta ei itsestäni ole koskaan vielä tuntunut siltä, etten raaskisi tai jotenkin henkisesti kykenisi jättämään lasta miehen kanssa esim päiväksi tai pariksi. Olem ollut ystävieni kanssa lomallakin useita päiviä isän hoitaessa vauvaa, joten ole huoleti. Molemmat vanhemmat ovat ihan yhtä tärkeitä ja pääasiahan tosiaan on, että vauva saa ruokaa, unta ja rakkautta ja kyse on vain muutamasta päivästä..

Itse olen ollut alle viikon ikäisen vauvan kanssa koulutustilaisuudessa. Imettänytkin kesken tilaisuuden sivussa (perverssi se, joka sitä inhoten katsoo). Hyvin meni ja homma hoitui.

Itselläni ei tullut repeämiä, ei tikkejä, joten istuminen kävi ihan normaalisti. Vauva oli yöt vähän levoton, mutta mies auttoi ja siinä sai itsekin nukuttua. Lapsi taas piti kovasti ympäristön äänistä ja nukkui leppoisasti ihmisten jutellessa. Ihan pieni todellakin nukkuu paljon, ainakin meidän lapset...

Kun vauvani oli n. 5 kk kävin 2 viikkoa töissä niin, että lounastauolla kävin imettämässä. Siinä vaiheessa vauva jo maisteli soseita ja jaksoi olla kylläisenä neljä tuntia molemmin puolin imetystä isoäitinsä kanssa kun rytmiä oli jo harjoiteltukin vähän. Ihan on terhakka poika tänä päivänä, aloittaa syksyllä eskarin :)

Masterr kirjoitti: "Omien lasteni kohdalla kesälläkin on suositeltu neuvolasta, että vastasyntynyttä vietäisi ulos vasta 2 vkon ikäisenä ja silloinkin totuteltaisi ulkoilmaan vähän kerrallaan. Tuskinpa suomalaishipiäinen vauvakaan missään päin Eurooppaa ihan kylmiltään on valmis hengittelemään ulkoilmaa. "

Meille taas annettiin ohjeeksi kaikille vauvoille (syntyneet toukokuussa, kesäkuussa ja lokakuussa) että ulos voi viedä heti eikä mitään rajoituksia ole. Kakkonen ja kolmonen ulkoilivatkin heti vauvoina monta tuntia päivässä meidän muiden kanssa. Isä ei voinut olla lomalla heti vauvan syntymän jälkeen (yrittäjä) joten minä ulkoilin lasten ja vauvan kanssa. Samoin käytin kerhoissa ja harrastuksissa. Ja ihan hyvin keuhkot kestivät. Ei kai nyt missään päin eurooppaa ole toukokuussa enää kauhean raaka ilma? Kuumuudelta täytyy tietenkin suojata.

meidän sairaalassa kyllä neuvottiin,ettei vauvaa saisi imettää kuin 15min per rinta eli yhteensä 30min kerrallaan. muuten vauvan opettaa tissitakiaiseksi. en ymmärrä,miksi pitää tuollaisia negatiivisia asioita korostaa ap:lle,onhan se hyvä että ottaa huomioon mahdolliset ongelmat,mutta aika negatiivinen sävy suurimmalla osalla kirjoittajista eikä kovinkaan rohkaiseva..

Mun kakkonen syntyi viime huhtikuussa ja mulle neuvottiin,ettei vauvaa saanu ekaan kuukauteen viedä ulos,koska ilmassa on niin paljon siitepölyä,mikä ei tee vauvan keuhkoille hyvää. ei edes harson kanssa saanut pihalle nukuttaa. korkeintaan autosta kauppaan ja takasin oli sallittua.

Kiitos taas vastauksista. Olemme mieheni kanssa päättäneet nyt niin, että hän hoitaa vauvaa kotona (koulutuspaikka on n. tunnin matkan päässä, mutta ajan edestakaisin). Otan juuri tilaamani Medelan sähköisen rintapumpun koulutustilaisuuteen mukaan, jolloin voin pumpata maitoa rintatulehduksen estämiseksi. Mieheni voi siis syöttää ja hoitaa vauvan kotoa käsin, koska näin se tulee varmasti meille kaikille helpommaksi.

Ymmärrän ettei kaikki välttämättä mene ihan niin kuin olen suunnitellut, joten olen nyt teidän avulla miettinyt sekä helpoimman että hankalimman mahdollisen kuvion mitä voi tapahtua, mutta toivotaan parasta.

Meillä vauva on 3 kk ja on alusta asti osannut syödä sekä pullosta että rinnasta. Pullon hankintaan kannattaa paneutua, että on "rinnanmuotoinen" tutti, josta ei tule liikaa maitoa. Pumppaamiseen mulla meni n. 10-15 min. kerralla ja pystyin pitämään jotain 5 h välejä ainakin. Rintasuojukset on ehdottomat ja musta paita paras;-)

Alkuperäinen kirjoittaja Milla Magialle:
Mun kakkonen syntyi viime huhtikuussa ja mulle neuvottiin,ettei vauvaa saanu ekaan kuukauteen viedä ulos,koska ilmassa on niin paljon siitepölyä,mikä ei tee vauvan keuhkoille hyvää. ei edes harson kanssa saanut pihalle nukuttaa. korkeintaan autosta kauppaan ja takasin oli sallittua.

Aivan. Tuon pointin kyllä ymmärrän. Ihmettelin vain kun minulle on aina annettu ohjeeksi, että ulos voi mennä heti eikä mitään rajoituksia ole.

Koulutustilaisuudet ovat nyt ohi ja halusin kiittää kaikkia jotka vastasivat minulle.

Vastauksistanne oli todella paljon apua ja noudatin suurinta osaa vinkeistä ja kaikki meni hyvin. Mies pärjäsi vauvan kanssa mainiosti ja on osoittaunut muutenkin superisäksi eli osallistuu vauvan hoitoon paljon enemmän kuin osasin toivoa. Itse palauduin nopeasti synntyksestä eikä kukaan koulutustilaisuudessa voinut uskoa että olin saanut pari viikkoa sitten vauvan.

Osasyy siihen miksi pystyin menemään töihin oli teidän apu, joten KIITOS vielä kerran todella paljon ja hyvää kevättä.

Ihanaa että palasit kertomaan kuulumisiasi! Ja kaikki meni niin hyvin! Isä varmasti onnessaan kun sai luotua suhdetta vauvaan :)

Itse olen menossa töihin, saman tapaiseen kuin sinä, kun vauva on n. 4 kk. Tästä saa mukavasti tsemppiä.

Yhteistyössä