Töihin kun lapsi 3-6 kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ope"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"ope"

Vieras
Olen pohtinut tällaista: Olen 32-vuotias ja uranvaihdon ja pätevöitymiskoulutuksen jälkeen juuri aloittanut työn opettajana. Olen päätoimisena tuntiopettajana lukiossa, työsopimukseni on määräaikainen mutta rehtori lupaili sopimukselle jatkoa. Aiempi opettaja jäi vastaavalta sopimukselta äitiyslomalle eikä hänen sopimustaan jatkettu.

Nyt olen raskaana (odotan toista lasta, esikoinen on 3) ja laskettu aika on kesäkuussa. Työpaikalla ei raskaudesta vielä tiedetä. Tiedän että jäädessäni ensi lukuvuodeksi äitiyslomalle tilalleni otetaan joku muu, todennäköisesti tuo aiemmin äitiyslomalle jäänyt, eikä sen jälkeen ole toiveita samaan kouluun paluusta. Minun aineeni opettajia on kaupungissa paljon, joten työpaikan saaminen tulee jatkossa olemaan kiven alla.

Olen kovin onnellinen raskaudesta, mutta kiukuttaa, että naisena työurani kärsii lapsen saamisesta. Juuri kun olen saanut pätevöitymisopinnot valmiiksi ja päässyt unelmieni työhön. Opettajan työ on minulle rakas ja pidän nykyisestä koulustani kuin hullu puurosta.

Mieheni ehdotti että hän jäisi vanhempainvapaalle kun lapsi on muutaman kuukauden ikäinen ja minä palaisin töihin. Todennäköisesti minulla olisi jatkossakin aika vähän tunteja, eli työpäivät eivät olisi pitkiä. Tyrmäsin idean ensin ihan hulluna, mutta ajatus jäi kuitenkin kytemään mieleen.

Mitähän tällaisessa ratkaisussa tulisi käytännössä ottaa huomioon? Ainakin imetys mietityttää, vaikka voisinkin pumpata vauvalle maitoa jääkaappiin. Onko kenelläkään kokemusta miehen jäämisestä vanhempainvapaalle?