Töihin kun vauva 3kk...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mirja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mirja

Vieras
tässä kovasti pohditaan että minä lähtisin töihin kun vauva on 3kk ja isä jäisikin hoitamaan ainakin puoleksi vuodeksi.
isot lainat maksettavana ja jos menisin töihin jo tuossa vaiheessa niin varmasti saisin hyvän työpaikkani pitää.
onkohan kellään kokemusta tälläisestä tilanteesta, että tehtykin näinpäin?
itseäni kyllä hirvittää, voinko olla vauvasta erossa. hyvässä hoidossa tietenkin vauva on isänkin kanssa kotona. kolmas lapsi kyseessä.

Itse kanssa miettinyt samaa asiaa... :ashamed: Tosin se on vasta ensi vuoden asiaa. Tulevan lapsen isällä kun ei ole vakipaikkaa, eli ei tietoa jatkuuko työt. Minulla olisi vakipaikka ja jos isä työttömänä, niin olisi taloudellisesti parempaa että toinen olisi töissä, joten kokemuksia haluaisin minäkin tietää.

meillä varmaankin tulevaisuudessa sama edessä. asiasta ollaan puhuttu jo aiemminkin. ei haluta lapsia päiväkotiin laittaa ja isän kanssa viihtyvät taatusti. itse ajattelin olla ehkä sihen asti kotona, että kolmas on n.6kk, mutta voihan se olla että mieli muuttuu suuntaan tai toiseen.
jotkut varmaan kauhistelee, mutta eihän äiti lopullisesti mihinkään katoa ja vaikka isä saattaakin tulla kakkosena vauvan hoidossa, on varmasti todella hyvä ja oikea ihminen huolehtimaan lapsista.

Jos sulla on vakituinen työpaikka, niin käsittääkseni olet oikeutettu olemaan äitiysloman (sen 10kk) ja sit hoitovapaankin (siihen asti kun lapsi täyttää 3v) kotona ilman, että joutuisit pelkäämään työpaikkasi vuoksi.
Äitiyslomalla ja hoitovapaallahan, tai niiden vuoksi, ei saa kai ketään irtisanoa... tai ainakaan ei sit saa ottaa uutta "tilalle" vakituiseksi.

Itellä ei kokemusta ko. asiasta. Mutta miksikäs ei onnistuis? Meillä kanssa pohdittu, että jos mies jääkin vauvan kanssa kotiin, mun alalla kun paremmat palkat ja mulla työ mutta miehellä ei.
Itse olen mennyt 5 kuukauden ikäisenä perhepäivähoitajalle hoitoon, kun vanhemmat oli sillon yksityisyrittäjiä, eikä mulle siitä mitään traumoja ole tullut

sepä se kun ei ole vielä vakituinen, mutta jos menisin takaisin tuossa vaiheessa niin varmasti työsuhde jatkuisi.
hyvä työpaikka, hyvä palkka. ja todella tarpeen.

uskon että kyllä vauva ja isä pärjää, mutta pärjäänköhän minä :D

isäkös sitten imettää sitä vauvaa? vai äiti jättää 'ruokkimatta' kun haluaa töihin ja sit siirrytään hyvällä omalla tunnolla korvikkeeseen? :headwall:

Aikanaan, kun meillä syntyi toinen lapsi, menin töihin, kun hän oli 4 kk. Vanhempikaan lapsista ei ollut kuin 1 v 4 kk, eli kahden kanssa isäntä sompaili kotosalla. Itse tein kolmivuorotyötä. Isännällä ei ollut mitään ongelmia, eli hyvin se sujuu.

Sinun on syytä ilmoittaa aikeistasi työnantajalle, ennen kuin hän alkaa hakea sinulle äitiyslomasijaista.

Kuinkahan paljon on mahdollista tehdä äitiyslomalla töitä ettei se vaikuta vanhempainrahaan? Jos vaikka alkaisi tekemään silloin tällöin töitä. Esim. olla ns. sijaisena töissä. Eli soittavat, kun on tarvetta sijaiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsuliina:
Kuinkahan paljon on mahdollista tehdä äitiyslomalla töitä ettei se vaikuta vanhempainrahaan? Jos vaikka alkaisi tekemään silloin tällöin töitä. Esim. olla ns. sijaisena töissä. Eli soittavat, kun on tarvetta sijaiselle.

Jos teet töitä äippälomalla, saat niiltä päiviltä perusäippärahan. Sunnuntailta et menetä mitään, vaan äippäraha maksetaan täytenä. Sunnuntait kannattaa ainakin olla hommissa.

Alkuperäinen kirjoittaja isäkö siis imettää:
raha on vaan tärkeää, mut entäs se vauvan tärkein ruoka?!

Kaikki eivät edes voi imettää, eikä kait kenenkään sellaisen vauva ole vielä nälkään kuollut... Elossa näkyy meinkin lapset olevan vaikken kumpaakaan ole imettänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsuliina:

Jos teet töitä äippälomalla, saat niiltä päiviltä perusäippärahan. Sunnuntailta et menetä mitään, vaan äippäraha maksetaan täytenä. Sunnuntait kannattaa ainakin olla hommissa.

Kiitos tiedosta! Pitää miettiä asiaa sitten lähempänä, kun ajankohtaista on.

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta kavei kertoi juuri työkaveristaan joka taisi palata töihin vauvan ollessa jotain 3kk. Hänellä siis imetys ei onnistunut ja vanhempien työtilanteet olivat sellaiset että äidin töihinpaluu oli heille ehdottomasti kannattavampi ratkaisu, isä siis jäi vauvan kanssa kotiin.

Ensimmäiset kuukaudet olivat kuulemma raskaita kun vauva oli ajatuksissa jatkuvasti ja koki itse olevansa väärässä paikassa. Mutta oli kuitenkin vahvasti sitä mieltä että olisi ollut itsekäs ratkaisu jäädä itse kotiin ja noin hankaloittaa koko perheen tilannetta. Töihinpalaamalla hän pystyi mm. takaamaan lapselle pidemmän kotihoidon. Vauva itse tottui heti isän hoivaan eikä tunnu tilanteesta kärsineen ja isä nauttiii mahdollisuudesta olla pienen kanssa kotona.

Näin siis toisilta kuultuna.

niin. ja näille viisastelijoille tiedoksi että esim. belgiassa EI OLE kun 3 kk:n äitiysloma.

että siitä pitää sitä huumoria repiä... :whistle:

Yhteistyössä